kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
کاهش محسوس فوت و بستری دریافت کنندگان واکسن

تزریق واکسن کرونا در کشور از مرز ۱۰ میلیون دُز گذشت

 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، روز گذشته میزان واکسن کرونای تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۲۶ هزار و ۶۲۸ دُز رسید.
به گزارش وبدا، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای، آخرین آمار کرونا و میزان واکسن تزریق شده در کشور را اعلام کرد.
در این اطلاعیه این مرکز با اشاره به اینکه تاکنون ۷میلیون و ۶۵۴ هزار و ۶۱۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۷۲ هزار و ۱۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۲۶ هزار و ۶۲۸ دُز رسید، تأکید شده است: افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام و پس از دریافت پیامک نوبت دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: «از 1 تا ۲ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۶۳۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۰۹ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۶۶۴ هزار و ۲۸۶ نفر رسید. متاسفانه در طول این مدت، ۲۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۸ هزار و ۵۳۲ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۲۳۹ هزار و ۱۷۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
چهار هزار و ۷۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا‌کنون ۲۵ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۴۰۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.»
کاهش فوتی‌ها در بین افرادی که واکسن زده‌اند
خبر دیگر اینکه معاون کل وزارت بهداشت گفت:
مرگ و میر و بستری در افرادی که واکسن زده‌اند بسیار کاهش یافته و بیشتر موارد در پیک پنجم مربوط به کسانی است که در گروه ۵۰ تا ۶۰ سال هستند و واکسن نزده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی اظهارداشت: اکنون ظرفیت ۵۰۰ هزار تزریق روزانه داریم و در چند روز آینده این ظرفیت به یک درصد جمعیت کل کشور [بیش از 800 هزار] خواهد رسید.
از برخی ناهماهنگی‌ها در تزریق واکسن
عذرخواهی می‌کنیم
حریرچی با بیان اینکه ورود واکسن خارجی و در دسترس بودن واکسن داخلی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، گفت: از برخی ناهماهنگی‌ها در تزریق واکسن عذرخواهی می‌کنیم. بیشترین مشکل این است که برخی افراد بالای ۶۰ و ۷۰ سال به رغم دعوت؛ تاکنون برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند. وی با بیان اینکه جمعیت بالای ۶۰ سال 9.5 درصد جامعه و حدود ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر هستند و بیش از ۷۰ درصد مرگ و میر و ۶۰ درصد موارد بستری به دلیل بیماری کرونا متعلق به این گروه از جامعه است، افزود: مرگ و میر و بستری در افرادی که واکسن زده‌اند بسیار کاهش یافته و بیشتر موارد در پیک پنجم مربوط به کسانی است که در گروه ۵۰ تا ۶۰ سال هستند و واکسن نزده‌اند.
معاون کل وزارت بهداشت بیان داشت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، همه واکسن‌ها ۱۰۰ درصد از مرگ و میر جلوگیری می‌کنند و اثربخشی بالایی در مقابل کووید ۱۹ شدید دارند. موارد ابتلاء به کرونا پس از تزریق واکسن، بسیار‌اندک بوده است و کسانی که مبتلا شده‌اند کم علامت بوده‌اند و در خانه درمان شده‌اند. حریرچی گفت: افرادی که مبتلا شده‌اند یا یک دُز واکسن دریافت کرده‌اند یا از دُز دوم آنها سه هفته نگذشته است تا ایمنی کامل در بدن آنها ایجاد شده باشد. وی افزود: هیچ کمبودی برای تزریق دُز دوم در گروه‌های هدف نداریم.
دستور وزیر بهداشت
برای بررسی آغاز واکسیناسیون ۵ گروه جدید
همچنین، وزیر بهداشت طی نامه‌ای به معاون بهداشت وزارت بهداشت، دستور داد تا لیست گروه‌های جدید برای واکسیناسیون علیه کرونا را اعلام کند.
به گزارش ایسنا، در نامه سعید نمکی، خطاب به علیرضا رئیسی آمده است: «با قدردانی از زحمات کلیه همکاران و دست‌اندرکاران واکسیناسیون کووید – ۱۹ و باتوجه به تأمین واکسن مورد نیاز از طریق واردات و تولید داخل، ضروریست تعداد افراد در گروه‌های زیر را سریعاً به اینجانب اعلام کنید تا با طی مراحل لازم، واکسیناسیون این گروه آغاز شود: ۱- کلیه بیماران دیابتی بالای ۱۸ سال به تفکیک استانها (اخیراً سامانه ثبت بیماران دیابتی کشور با کدملی در معاونت درمان راه‌اندازی و موارد را ثبت کرده که می­تواند مورد استفاده قرارگیرد). ۲- بیماران خاص دیگری که باید در اولویت قرار گیرند و تاکنون واکسینه نشده‌اند. ۳- رانندگان تاکسی و خدمات حمل‌ونقل عمومی از قبیل ریلی، هوائی و زمینی ۴- آموزگاران مدارس ابتدائی و متوسطه به تفکیک ۵- اساتید دانشگاه‌ها.
تسریع در اعلام آمار تفکیکی فوق جهت برنامه‌ریزی عاجل واکسیناسیون گروه‌های مذکور از اولویت ویژه برخوردار است. بدیهی است از لیست افراد اعلام شده باید کسانی که در گروه‌های سنی قبلی واکسینه شده‌اند حذف شود.»
تزریق حدود 410 هزار دُز واکسن «کووایران برکت» در کشور
از سوی دیگر، رئیس‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت آخرین آمار مربوط به تزریق واکسن ایرانی برکت را اعلام کرد. کیانوش جهانپور روز گذشته در صفحه مجازی خود نوشت: «تا صبح دیروز ۴۰۹ هزار و ۹۸۷ دُز واکسن کووایران برکت در فرآیند واکسیناسیون عمومی در سراسر کشور تزریق شده است.به این عدد البته موارد شرکت‌کننده در فاز‌های سه گانه مطالعات بالینی را باید افزود.»
آمادگی هلال احمر
برای واردات ۳۰ میلیون دُز واکسن
سخنگوی جمعیت هلال احمر نیز از احتمال ورود ۳۰میلیون دُز واکسن کرونا به کشور خبر داد.
محمدحسن قوسیان مقدم در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به ورود بالغ بر 9 میلیون دُز واکسن کرونا به کشور توسط هلال احمر اظهارداشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده از سوی جمعیت هلال احمر این میزان واکسن طی هشت محموله در اختیار جمعیت هلال احمر قرار گرفته است، البته به‌محض ورود واکسن‌های اشاره‌شده تمام آنها در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
قوسیان مقدم با اشاره به ورود سایر محموله‌های جدید واکسن کرونا افزود: بنا بر برنامه‌ریزی انجام‌شده در طول هر هفته دو بار (یکشنبه و پنج‌شنبه) محموله‌ها وارد کشور می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به جلسه‌ای که با آقای رئیسی رئیس‌جمهور منتخب برگزار کردیم قرار شد اقدامات هلال‌احمر برای ورود میزان بیشتر واکسن افزایش یابد.
سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: در صورت حمایت و تسهیل هماهنگی در سطح وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی احتمال ورود 30 میلیون دُز دیگر از منابع معتبر بین‌المللی وجود دارد.
آغاز طرح ضربتی واکسیناسیون کرونا
توسط نیروهای اورژانس
رئیس‌مرکز اورژانس تهران از واکسیناسیون کرونا توسط نیروهای اورژانس تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی مرکز اورژانس تهران، پیمان صابریان گفت: با توجه به دستور وزیر محترم بهداشت مبنی بر تسریع در امر واکسیناسیون و به منظور تکریم شهروندان، نیروهای اورژانس تهران بخشی از مسئولیت واکسیناسیون را به عهده گرفتند.
صابریان افزود: این طرح از روز گذشته به صورت رسمی آغاز و تا پایان نیاز وزارت بهداشت،کمک به واکسیناسیون در کشور ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: 17 پایگاه ثابت و سیار اورژانس با 420 تکنسین به صورت خودرویی و فردی آمادگی تزریق واکسن به گروه‌های سنی اعلام شده را دارد. این پایگاه‌ها از ساعت 8 صبح الی 20 در تمامی ایام هفته در خدمت همشهریان هستند.
رئیس‌مرکز اورژانس تهران خاطرنشان کرد: علیرغم افزایش تعداد ماموریت‌های اورژانس در دوران پیک پنجم کرونا، در صورت تامین واکسن این مرکز آمادگی افزایش تعداد پایگاه برای واکسیناسیون کرونا را دارد.