kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۲۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸
کیهان بررسی می‌کند

گسترش اعتراض‌های دانشجویی به سرتاسر جهان شمار دانشجویان بازداشتی آمریکا به 1000 نفر رسید

تحصن و اعتراض دانشگاهیان به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت‌های آمریکا از این نسل‌کشی، در سراسر دنیا ادامه دارد. طبق آخرین گزارش‌ها فقط در آمریکا چیزی نزدیک به 1000 دانشجو و استاد از سوی نیروهای مسلح این کشور و در محوطه دانشگاه دستگیر شده‌اند.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
جنگ جاری در غزه، خیلی مسائل را برای دنیا روشن کرد. معنای حقوق بشر، معنای آزادی بیان، معنای حقوق زن و کودک، معنای جایگاه مقدس دانشگاه و مراکز علمی و استاد و همه معناهای دیگری را که غرب طی چند دهه گذشته، با دست‌آویز قرار دادن‌شان، کشورهای زیادی را تحت فشار قرار داده و بعضاً اشغال کرد. فقط خدا می‌داند غرب‌، چند تحریم علیه کشورهای مستقل به بهانه، نقض حقوق بشر وضع کرده باعث مرگ چند بیمار به خاطر این تحریم‌ها شده است. رژیم صهیونیستی و حمایت از جنایات این رژیم منفور، حقیقتاً آبرویی برای غرب نگذاشت و به تنهائی نشان داد، این شعارها و کلمات زیبا و عامه‌پسند، چقدر عیار دارند!
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نوشته است، در دانشگاه‌های آمریکا طی فقط 10 روز اعتصاب و تجمع، چیزی بالغ بر 900 دانشجو و استاد بازداشت شدند. باتوجه به سرعت این سرکوب‌ها و دستگیری‌ها به نظر می‌رسد وقتی این گزارش را می‌خوانید، شمار بازداشتی‌ها از 1000 نفر هم عبور کرده باشد. در این گزارش آمده دامنه اعتراضات دانشجویان به ۷۹ دانشگاه افزایش یافته است. هر دانشگاه از چندین دانشکده تشکیل شده و پیش از این اعلام شده بود 200 دانشگاه و دانشکده آمریکا درگیر این اعتراض‌های بی‌سابقه هستند. اعتراض‌هایی که در معتبرترین دانشگاه‌های دنیا صورت می‌گیرند و نظام حاکم بر آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند با اَنگِ «اراذل و اوباش و...» سرکوب‌هایشان را توجیه کنند.
خواسته‌های دانشجویان معترض- که چند روزی است به دانشگاه‌های سراسر دنیا سرایت کرده است- خیلی ساده است. توقف نسل‌کشی در غزه و کمک‌ها به رژیم صهیونیستی. برخی دانشگاه‌ها هم خواستار قطع همکاری با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی هستند. اما نیروهای امنیتی کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا و... با انگ «یهودستیزی» در حال سرکوب، بازداشت، تعلیق و حتی اخراج دانشجویان و اساتید این دانشگاه‌ها هستند. جالب اینجاست که همین خشونت‌ها و سرکوب‌ها، باعث گسترده شدن اعتراض‌ها شده است.
صحنه‌های تکرار نشدنی
سرکوب دانشجویان در آمریکا و غرب، باعث بروز برخی پدیده‌های اجتماعی ناب شده‌اند. تصاویری و گزارش‌های متعددی از این تجمعات منتشر شده است که نشان می‌دهد، برخی دانشجویان آمریکایی- که چه بسا پیش از این نگاه منطقی به اسلام و مسلمانان هم نداشته‌اند- به نشانه حمایت از فلسطینی‌های مسلمان، چفیه سر می‌کنند، نماز می‌خوانند، الله‌اکبر می‌گویند و بعضاً خود را سپر باتوم نیروهای امنیتی می‌کنند تا دوستان مسلمان‌شان نماز بخوانند. بعضاً آن دانشجو، مسیحی یا حتی یهودی است ولی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و ساکنان غزه، به شکلی حمایت و همدردی‌اش را نشان می‌دهد.
برخی از مهم‌ترین این دانشگاه‌ها که جزو معتبرترین‌های آمریکا و جهان هم هستند عبارتند از دانشگاه هاروارد، نیویورک، ییل، کلمبیا، ماساچوست، اموری، میشیگان، براون، پلی‌تکنیک هومبولت، برکلی، کالیفرنیای جنوبی، تگزاس، مینه‌سوتا و....
تکرار اعتراض‌های دانشجویی دهه 60 
تظاهرات بی‌سابقه دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا در محکومیت کشتار جمعی علیه فلسطینیان، یادآور مخالفت همین طیف با جنگ ویتنام است. از جمله وجه اشتراک آنها، خاستگاه مشترک این جنبش‌های اعتراضی است. اعتراض دانشجویان به کمک مالی و نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه حدود دو هفته پیش از دانشگاه کلمبیا آغاز شد؛ دانشگاهی که در دهه ۱۹۶۰، آغازگر موج اعتراضی و البته تأثیرگذار علیه جنگ آمریکا در ویتنام بود. در دهه ۱۹۶۰ میلادی، جنبش دانشجویی در آمریکا برای مطالبه «آزادی بیان» در پردیس‌های دانشگاهی به وجود آمد اما با تشدید دخالت این کشور در جنگ ویتنام، جنگ به هدف اصلی اعتراض‌های دانشجویان تبدیل شد. هزینه‌های هنگفت آمریکا در ماجراجویی‌های نظامی، به افزایش سرسام‌آور کسری بودجه و وخامت شرایط اقتصادی در داخل کشور کمک کرد و بر شدت نارضایتی‌ها افزود.
به گزارش ایرنا، دانشجویان دهه ۱۹۶۰ به دلیل بلوغ آرمان‌گرایی و نیز تعهد به مسائلی فراتر از منافع شخصی خود، تحول‌هایی پدید آوردند که هنوز هم با وجود گذشت بیش از نیم‌قرن آثارش در آمریکا به چشم می‌خورد. جنبش‌های دانشجویی در آمریکا که از دهه ۱۹۶۰ به راه افتاد و به تدریج به بلوغ سیاسی رسید، در جریان مداخله‌جویی‌های نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان به ویژه خاورمیانه نیز بارها خود را نشان داده است. به عنوان نمونه طی بیش از ۲ دهه اخیر، شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا در اعتراض به حضور و دخالت‌های نظامی آمریکا در عراق، افغانستان و لیبی دست به تظاهرات زده‌اند.
لازم به ذکر است اکنون علاوه‌بر دانشگاه‌های آمریکا، دانشگاه‌های کانادا، استرالیا، آفریقا و اروپا، ایران، و برخی کشورهای عربی نیز شاهد چنین اعتراض‌هایی است. در برخی کشورها مثل هلند نیز مردم با راه انداختن کاروان‌های موتوری و خودرویی و در حالی که پرچم‌های فلسطین را حمل می‌کنند با ملت مظلوم غزه همدردی می‌کنند.
بحران در کابینه!
همزمان با فشارهای جهانی و دانشجویی به صهیونیست‌ها و آمریکا، خبرهای نیز منتشر شده‌اند که نشان می‌دهد، فشارها فقط بیرونی نیستند و حتی در کابینه نتانیاهو علیه او و دولت منفورش، فعالیت‌های جدی شکل گرفته است. پس از استعفای شماری از بالاترین مقامات اطلاعاتی و نظامی این رژیم، فشارها برای استعفای نتانیاهو و دیگر مقامات کابینه او به اوج رسیده است. «تمام کسانی که روز ۷ اکتبر پست سیاسی و امنیتی داشتند باید کناره‌گیری کنند.» جمله‌ای است که رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفته است. او با اشاره به استعفاهایی که طی روزهای گذشته صورت گرفته و باز هم صورت خواهد گرفت، این اظهارات را بیان داشته است.
تحولات میدانی غزه
صهیونیست‌ها در میادین جنگ هم، هیچ افتخاری جز کشتار زنان و نوزادان کسب نکرده‌اند و هرجا موضوع «نبرد واقعی با جوانان مسلح فلسطینی» مطرح می‌شود، قافیه را مثل «جنگ رسانه‌ای» باخته‌اند. اکنون که در حال مطالعه این گزارش هستید، طبق اعلام رسمی صهیونیست‌ها، از آغاز عملیات «طوفان‌الاقصی» چیزی بالغ بر2000 صهیونیست که- در میان‌شان از سرباز صفر تا سردار وجود دارد- به هلاکت رسیده‌اند و هزاران صهیونیست نیز برای همیشه معلول یا روانی شده‌اند. صدها هزار نفر هم از این سرزمین غصب‌شده برای همیشه گریخته‌اند.
در تازه‌ترین این تحولات اعلام شد، نیروهای لشکر 99 ارتش رژیم صهیونیستی در آخرین ساعات روز دوشنبه در کمین گردان‌های قسام گرفتار شده، تلفات سنگینی داده‌اند. صهیونیست‌ها هلاکت 3 نظامی و جراحت 11 نفر دیگر از اعضای این لشکر را تایید کرده‌اند ولی گزارش‌های غیررسمی شمار تلفات و مجروحین را بسیار بیشتر از اعداد اعلامی بیان می‌کنند. اوضاع اقتصادی این رژیم نیز بحرانی است و طبق گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت سرمایه‌دارهای بین‌المللی پروژه‌های خود در این سرزمین اشغال‌شده را متوقف و از آنجا خارج شده‌اند. ️به نوشته این رسانه عبری‌زبان «روند سرمایه‌گذاری در اسرائیل در سال ۲۰۲۳ به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است که علت اصلی آن جنگ غزه بود.» همه این تحولات باعث شده، بسیاری از تحلیلگران همین رژیم به این نتیجه برسند که، نتانیاهو و اسرائیل در سراشیبی سقوط قرار گرفته‌اند. مثلاً به اظهارات جدید اذعان رئیس سازمان شاباک دقت کنید: «متأسفانه ما بازیچه دست حماس شده‌ایم؛ حماس در استفاده از کارت‌های فشار خود موفق شده است؛ علاوه‌بر این، در زمینه سیاسی و بین‌المللی هم شکست بزرگی خورده‌ایم.»
سایر رویدادها
میدل‌ایست مانیتور: شهرداری غزه روز گذشته اعلام کرد که اسرائیل حدود 75درصد از منابع آبی شهر غزه را نابود کرده است و نیاز به دسترسی بهتر به آب را با افزایش دما در منطقه برجسته کرده است.‌ 
رئیس دانشگاه کلمبیا: مذاکرات با دانشجویان برای پایان دادن به تحصن به نتیجه نرسید. دانشجویان خواهان توقف سرمایه‌گذاری دانشگاه در شرکت‌های تسلیحاتی وابسته به اسرائیل هستند که دانشگاه از آن صرف‌نظر نمی‌کند.
کانال عبری کان: انتظار می‌رود حماس به زودی پاسخ خود را به پیشنهاد جدید اسرائیل ارائه کند و در چارچوب این معامله، ۳۳ اسیر اسرائیلی در ازای آزادی حدود ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی از جمله ۱۰۰ زندانی محکوم به حبس ابد آزاد خواهند شد.
دیتر‌ هالروردن(دیدی)، کمدین مشهور آلمانی: مگر می‌شود آنچه بر سر غزه آورده‌اند، نسل‌کشی نباشد؟
در جریان سخنرانی صدراعظم آلمان در افتتاحیه نمایشگاه کتاب لایپزیک، یکی از حامیان فلسطین به حمایت آلمان از نسل‌کشی در غزه اعتراض کرد و گفت: آقای شولتز، تو نمی‌توانی درباره دموکراسی سخن بگویی وقتی که پول و سلاح‌های شما هزاران نفر از فلسطینیان را در غزه و کرانه باختری می‌کشند، شما در نسل‌کشی دست دارید.