kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۱۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱

اخبار ویژه

 
 
 
استاد آمریکایی: انقلاب اسلامی از ایران قطب قدرت ساخت
استاد جامعه‌شناس و متخصص انقلاب‌ها در دانشگاه «جورج میسن» آمریکا تاکید کرد، اینکه می‌بینیم انقلاب اسلامی ایران توانسته بیش از ۴۰ سال عمر کند، مسئله‌ای ستودنی است و بدان معناست که توانسته با چالش‌های مختلف و جدی که مطرح شده، به خوبی مواجه شود.
«جک گلدستون»، در گفت‌وگو با شبکه معاند ایران اینترنشنال گفت: دولت‌های انقلابی عمر طولانی ندارند و اینکه می‌بینیم انقلاب اسلامی ایران توانسته بیش از 40 سال عمر کند، این مسئله قابل ستودن است و بدان معناست که این انقلاب توانسته با چالش‌های مختلف و جدی که علیه آنها مطرح شده‌اند، به خوبی مقابله کند.
وی خاطرنشان می‌کند: نتیجه نهائی جنگ عراق، تغییر رهبری در ایران و همچنین مدیریت معادلات سیاسی و اجتماعی داخلی این کشور، همه و همه نمودهایی از کارآمدی انقلاب اسلامی هستند. مسائلی که از ثبات انقلاب اسلامی در ایران خبر می‌دهند. اساسا به همین دلیل هم است که نشانه‌ای از وقوع یک انقلاب تازه‌، قابل مشاهده نیست. 
وی در مورد دلایل بقای انقلاب اسلامی ایران به مدت بیش از چهار دهه گفت: جمهوری اسلامی ایران توانسته خود را به عنوان یک قهرمان برای آن دسته از کنشگرانی تعریف کند که در نقطه مقابل رویه‌ها و سیاست‌های غربگرا قرار دارند. موضوعی که برای ایران دستاوردساز بوده و آن را به یک قطب قدرت تبدیل کرده است. 
وی در ادامه با اشاره به اغتشاشات پاییز 1401 اظهار کرد: این اعتراضات فراگیر نبوده. اساسا به همین دلیل هم است که حتی همین حالا نیز هیچ نشانه‌ای دال بر آنچه در غرب از آن به عنوان سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان می‌شود نمی‌بینم. دلیل این مسئله نیز این است که امکانات لازم برای وقوع یک انقلاب در ایران تجمیع نشده و قابل مشاهده نیستند.
استاد آمریکایی گفت: یکی از نکات مهم این است که نقش دولت ایران در حمایت از مردم غزه، نقشی جذاب و محبوب برای مردم منطقه و حتی خودِ مردم ایران است. 
جک گلدستون، جریان اپوزیسیون مخالف با ایران را تهدیدکننده ندانسته و دلیل آن را هم عدم اقبال به این جریان توصیف کرد. وی به پسر شاه مخلوع ایران اشاره و تاکید کرد: از وی حمایت فراگیر و گسترده‌ای صورت نگرفته و دلیل اینکه وی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد نیز همین مسئله است. البته که کلیت جریان اپوزیسیون ایران ماهیتی یکپارچه ندارد و چندتکه است. این در حالی است که نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته به نحوی هوشمندانه مسائل مختلف را مدیریت کند. 
وی در ادامه با اشاره به تقویت اتحادها میان ایران، چین و روسیه تاکید کرد که «این سه قدرت، با توجه به سابقه و تاریخ غنی‌شان، قائل به نقشی بزرگ برای خود در قابل مناسبات بین‌المللی هستند. ایران توانسته اتحادسازی‌های قدرتمندی را برای خود ایجاد کند که این موضوع در تقویت بنیان‌های قدرت ملی این کشور بسیار مؤثر بوده است.»
 
صادرات تسلیحاتی ایران ظرف 5 سال ۲۷۶ درصد افزایش یافت
یک مؤسسه اروپایی می‌گوید صادرات تسلیحات ایران در دنیا افزایش یافته و ظرف پنج سال دو و نیم برابر شده است.
به گزارش رادیو فردا، مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم، از افزایش شدید صادرات سلاح از سوی ایران خبر داد. این مؤسسه در گزارش سالانه خود می‌گوید: ایران در پنج سال گذشته، نسبت به مدت مشابه قبل از آن، ۲۷۶ درصد افزایش صادرات تسلیحات داشته است. عمده خریداران سلاح ایرانی، به ترتیب روسیه، ونزوئلا و شبه‌نظامیان حوثی یمن بوده‌اند. روسیه برای تامین نیازهای تسلیحاتی در درجه اول به صنعت تسلیحاتی خود متکی است. با این حال، در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، علاوه‌بر پهپادهای ساخت ایران و موشک‌های بالستیک را از کره شمالی وارد و تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ را نقض کرد. ایران با وجود افزایش صادرات تسلیحاتی، واردکننده عمده‌ای در تسلیحات نبوده است. و عمده‌ترین سفارش تسلیحاتی تهران در سال گذشته، مربوط به هواپیماهای جنگی روسیه بوده است.
یکی از مهم‌ترین نکات این گزارش‌، آن است که اکنون اروپایی‌ها بیش از ساکنان دیگر قاره‌ها به خرید و انبار کردن سلاح می‌پردازند. به طوری که در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، واردات تسلیحات به اروپا نسبت به پنج سال گذشته‌اش، ۹۴ درصد افزایش یافته و یعنی تقریبا دو برابر شده است. همچنین اوکراین به چهارمین واردکننده بزرگ تسلیحات در جهان تبدیل شده است.
پس از اوکراین، سایر کشورهای اروپایی نیز واردات تسلیحات را افزایش داد‌ه‌اند و آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات در جهان، سهم اصلی را در فروش تسلیحات به کشورهای اروپایی داشته است. اکثر کشورهای اروپایی عضو ناتو و شریک در توسعه تجهیزات نظامی مانند جت جنگنده اف-۳۵ هستند.
همچنین این جهش در واردات تسلیحات از ایالات متحده نشان‌دهنده شتابزدگی اروپایی‌ها برای دستیابی به سلاح در سریع‌ترین زمان ممکن است، حتی اگر به قیمت عدم تمرکز بر توسعه سیستم‌های نظامی جدید خود باشد.
نکته مهم دیگر گزارش، کاهش صادرات تسلیحات روسیه است. روسیه که مدت‌ها دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان بود، دیگر چنین جایگاهی را در اختیار ندارد. صادرات این کشور بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ به میزان ۵۳ درصد کاهش یافته است. روسیه در سال ۲۰۱۹، به ۳۱ کشور جهان سلاح صادر کرد و این تعداد در سال ۲۰۲۳، به ۱۲ کشور کاهش یافته است، که تغییرات مهم سیاست‌های چین به عنوان مشتری اصلی سلاح روسی در این میان تاثیرگذار بوده و پکن در سال‌های اخیر بر تولید سلاح داخلی تمرکز کرده است.
 
تشدید حملات سایبری به سازمان‌های دولتی رژیم صهیونیستی
اداره ملی امنیت سایبری اسرائیل می‌گوید سازمان‌های دولتی این رژیم، برای چندمین بار هدف حمله مهاجمان سایبری قرار گرفته است.ادعا شده مهاجمان، با ایران مرتبط هستند 
بر اساس اطلاعیه، اداره ملی امنیت سایبری اسرائیل، هکرهای ایرانی از طریق یک کارزار فیشینگ گسترده قصد داشتند با نفوذ به نهادهای دولتی و ادارات محلی از آن‌ها جاسوسی کنند. این حمله از سوی گروه موسوم به مادی‌واترانجام شده است.
به گفته مقام‌های اسرائیلی، گروه هکری مادی‌واتر در کارزار خود با سوءاستفاده از حساب‌های معتبر، ایمیل‌های فیشینگ متعددی را برای برخی نهادهای این کشور ارسال کرده است. محتوای این ایمیل‌ها کاربر هدف را به دریافت و نصب فایل روی سیستم رایانه‌ای خود ترغیب می‌کنند. نصب موفق این فایل به هکرها امکان می‌دهد تا کنترل کامل رایانه قربانی را در دست بگیرند و به رصد کامل آن بپردازند.
اداره ملی امنیت سایبری اسرائیل از سازمان‌های دولتی خواست تا در صورت مشاهده نشانه‌هایی از این حمله، مقامات این نهاد را در جریان قرار دهند.
شبکه اینترنشنال وابسته به موساد در لندن، با انتشار خبر حمله سایبری اخیر افزود: هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته حملات متعددی به زیرساخت‌های اسرائیل انجام داده‌اند. این حملات با آغاز یورش نیروهای گروه حماس به در ۱۵ مهر ۱۴۰۲ افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. در یکی از آخرین نمونه‌ها، گروه هکری موسوم به «پولونیم»  به زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات، آب و انرژی اسرائیل حمله سایبری کرد. ایران در این حمله به دنبال جمع‌آوری اطلاعات و انجام عملیات تخریبی علیه زیرساخت‌های اسرائیل بوده است. کارشناسان به‌تازگی درباره افزایش توانایی سایبری جمهوری اسلامی در حملات هکری خود هشدار داده‌اند.
اینترنشنال می‌افزاید: بررسی حملات اخیر هکرهای ایران از پیشرفت تکنیک‌های مهندسی اجتماعی و فیشینگ خبر می‌دهد. بهمن ۱۴۰۲ شرکت گوگل در گزارشی اعلام کرد ایران با انجام حملات سایبری به اسرائیل به دنبال کاهش حمایت‌های داخلی و بین‌المللی از جنگ علیه حماس است. از سوی دیگر بنا بر گزارش سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا، تخصص و تمایل فزاینده ایران برای انجام حملات سایبری، این کشور را به تهدیدی عمده برای امنیت شبکه‌ها و داده‌های ایالات متحده، متحدان و شرکای آن بدل کرده است.
این گزارش با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ تاکید کرد ایران ممکن است عملیات نفوذی را با هدف تاثیرگذاری بر این انتخابات به انجام برساند. شرکت مطرح امنیت سایبری «کراود استرایک» روز چهارم اسفند هشدار داد ایران علاقه‌مند به دخالت در رویدادهای سیاسی ایالات متحده ممکن است در حال برنامه‌ریزی برای نفوذ در انتخابات پیش روی این کشور باشد. پیش‌تر مرکز تحلیل تهدیدهای شرکت مایکروسافت با انتشار گزارشی از احتمال دخالت دولت‌های ایران، روسیه و چین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داده بود.
 
 حکیمی‌پور: جبهه اصلاحات سال‌هاست در جا می‌زند و اشتباه می‌کند
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تا جریان اصلاحات به آسیب‌شناسی گذشته نپردازد، همچنان راهی را خواهد رفت که خطاهای گذشته را دوباره مرتکب می‌شود.
احمد حکیمی‌پور در گفت‌وگو با نامه‌نیوز درباره سیاست‌ورزی آینده جریان اصلاحات گفت: بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392، جریان اصلاحات دوباره خودش را بازسازی کرد اما دوباره همان خطاهای گذشته را تکرار کرد. معتقدم از سال 94 فرصت خیلی خوبی برای این جریان سیاسی فراهم بود تا آسیب‌شناسی را چراغ راه آینده قرار دهد اما این اتفاق نیفتاد و فرصت 
از دست رفت.
وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید روش سیاست‌ورزی خود را اصلاح کنند، افزود: تا جریان اصلاحات به آسیب‌شناسی گذشته نپردازد، همچنان راهی را خواهد رفت که خطاهای گذشته را دوباره مرتکب می‌شود. نتیجه هم آن خواهد بود که چندصدایی در این اردوگاه ادامه می‌یابد و ناهماهنگی‌ها در سیاست‌ورزی و اتخاذ مواضع را پیش خواهد آمد.
این فعال سیاسی یادآور شد: از سال‌ها پیش‌نیاز بود جریان اصلاحات خودش را در سه حوزه «گفتمانی»، «ساختار» و «روش» بازسازی، ارزیابی و نقد کند. نخستین گام برای اصلاح شیوه سیاست‌ورزی آن است که جریان اصلاحات بپذیرد طیف وسیعی است و شخص یا مجموعه‌ای تصور نکند تولیت این جریان را 
در دست دارد.
وی افزود: سیاسیون باتجربه و پیشکسوت در جریان اصلاحات می‌توانند مورد نظرخواهی قرار بگیرند که چه طور می‌شود اصلاحات را بازسازی کرد. این نظرات باید در قالب گفت‌وگوهای سلایق مختلف طرح و بررسی شوند تا در سایه تبادل‌نظر افکار گوناگون یک جمع‌بندی روشنی حاصل آید.
حکیمی‌پور اظهار کرد: هر کنشی هم از درون جریان اصلاحات در انتخابات مجلس دوازدهم اتفاق افتاد منطق خاص خودش را داشت چه آنها که خود را روزنه گشایان نامیدند و چه آنها که اعلام کردند کاندیدا ندارند. امروز زمان آن رسیده تا دیدگاه‌های مختلف بنشینند و با هم گفت‌وگو کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۰
عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
1
0
توجه توجه توجه
چنانچه غرب و آمریکا ایران را بعد از عملیات وعده صادق با تحریم بیشتر مواجه کرد باید بلافاصله بازرسی‌های هسته‌ای را به حداقل ممکن کاهش بدهیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
0
0
به مدعیان اصلاحات و اعتدال و پادوهای غربگدای داخلی که بلندگوی دشمن هستند باید نفرین نمود که در اوج اقتدار کشور به دشمن گرای مذاکره می‌دهند.