اخبار ویژه
تمدید محدود برجام بازی تازه آمریکا برای فشار به ایران
آمریکا و غرب در یک تقسیم کار موذیانه نخنما که نمونه آن در مذاکرات برجام به اجرا درآمد، درباره تشدید فشار تبلیغاتی بر ایران برای پذیرش مذاکرات فرا برجامی کنار آمدهاند.
سخنگوی دولت انگلیس گفت تلاش میکنیم برجام حفظ شود. همزمان یک نماینده نزدیک به ترامپ در کنگره گفت: ترامپ احتمالاً 12 می (22 اردیبهشت) از برجام خارج نمیشود بلکه توافق به مدت کوتاهی تمدید میشود تا بر سر توافق جدید مذاکره کنیم».
مقامات فرانسوی، انگلیسی و آلمانی اخیراً با نزدیک شدن به آمریکا، خواستار حفظ برجام در کنار گشودن باب مذاکرات جدید در زمینه توانمندی موشکی و نفوذ منطقهای ایران شدهاند. این موضع به این معناست که اروپاییها به جای اعتراض به نقضهای پیاپی برجام توسط آمریکا که مورد اعتراض ایران است، سعی دارند دل آمریکا را به دست آورند. در مقابل با عنایت به تجربه مطلقاً منفی برجام در زمینه واگذاری امتیازات نقد و یکجا، و دریافت وعدههای نسیه که عملاً دروغ از آب درآمد، جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که مطلقاً مذاکرات جدید تحت عنوان تکمیل یا توسعه برجام را نمیپذیرد.
روز گذشته فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: اروپا و آمریکا بر سر بخشی از پیشنویس «مکمل برجام» به توافق رسیدهاند. منابع آگاه میگویند مقامهای آمریکا و اروپا با تنبیه ایران در صورت ساخت موشکهای قارهپیما به عنوان بخشی از پیشنویس «توافق مکمل» برجام توافق کردهاند.
این روزنامه انگلیسی نوشته «دونالد ترامپ»، حمایت کشورهای اروپایی را برای تحریم ایران در صورت تلاش برای ساخت موشکهای بالستیک قارهپیما جلب کرده است.
اما یک مقام ارشد دولت آمریکا به فایننشال تایمز گفته دولت ترامپ به دنبال آن است تا از طریق یک طرح جداگانه و تکمیلی محدودیتهای بیشتری علیه طیف گستردهتری از موشکهای بالستیک ایران در نظر گرفته شود.
مقام آمریکایی گفت دولت ترامپ میخواهد ایران برد زرادخانه موشک بالستیک خود را به 300 کیلومتر یا پایینتر از آن محدود کند.(!)
در همین حال رویتر در گزارشی که بیشتر جنبه عملیات روانی دارد نوشت: مقامهای اروپایی در تلاشند برای حفظ برجام و ماندن ترامپ در آن، پیشنهاداتی را به رئیسجمهور آمریکا بدهند. فرانسه، انگلیس و آلمان به دنبال توافق سیاسی جداگانه با کاخ سفید در خصوص اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران هستند.
این توافق سیاسی قرار است برنامه کشورهای اروپایی برای مهار برنامه موشکی ایران و نفوذ این کشور در منطقه، نحوه بازرسی بازرسان بینالمللی از سایتهای ایران و چگونگی پرداختن به بندهای زوالپذیر برجام را برای ترامپ تشریح کنند.
یک دیپلمات ارشد دیگر گفت: «به دنبال پیدا کردن فرمولی صحیح برای برآورده کردن انتظارات آمریکاییها و عدم اقدام علیه توافق هستهای هستیم. شانس رسیدن به توافق را داریم، اما حتی اگر توافق هم حاصل شود، مطمئن نیستم که برای جلوگیری از خروج آمریکا کافی باشد.»
با مرور همه گزارشها و تحلیلها در رسانههای غرب صحت این تحلیل که ترامپ، مزایای برجام را از دست نمیدهد، بیشتر آشکار میشود. در واقع او با گرفتن ژست دیوانههای زنجیر پاره کرده، سعی میکند محاسبات ایران را به هم بزند تا از طریق واسطه اروپایی (پلیس خوب! داستان) بتواند امتیازهای جدیدی بگیرد و پاسخگوی بدعهدیهای برجام آمریکا هم نباشد.
به نظر میرسد 3 کشور اروپایی نیز به بازی مجدد در نقش پلیس خوب - که در جریان مذاکرات برجام برعهده داشتند- رضایت دادهاند؛ هر چند که این رویکرد، موجب بیاعتمادی مطلق ملت و دولت ایران میشود.
تخلف تحصیلی حسین فریدون محرز است
عضو کمیته پیگیری پرونده تحصیلی برادر رئیسجمهور اعلام کرد که تخلف تحصیلی وی محرز شده و مستندات آن به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شده است.
سیدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به روند بررسی پرونده تحصیلی برادر رئیسجمهور در کمیسیون آموزش مجلس، اظهار داشت: روند بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون» برادر رئیسجمهور در کمیته 3نفرهای در کمیسیون آموزش مجلس پایان یافته است.
وی با بیان اینکه براساس مستندات و مدارک موجود، تخلف در روند تحصیلی «حسین فریدون» محرز شده است، افزود: در بین اعضای کمیته بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون»، اختلافی وجود دارد مبنی بر اینکه درباره این پرونده چشمپوشی شود، بنابراین، طبق تصمیم اعضای کمیته، گزارش در اختیار آقای زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفته است.
ابطحی تصریح کرد: به دلیل اختلافی که بین اعضای کمیته بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون» وجود دارد، تمامی مدارک و مستندات در اختیار رئیس کمیسیون آموزش قرار گرفته و مقرر شده آقای زاهدی جمعبندی نهایی این موضوع را در قالب گزارشی ارائه دهد.
نماینده مردم خمینیشهر در مجلس خاطرنشان کرد: گزارش رئیس کمیسیون آموزش تا پایان اردیبهشت یا اوایل خرداد در زمینه پرونده تحصیلی حسین فریدون به پایان میرسد. یادآور میشود کمیته سه نفره مجلس، متشکل از سیدجواد ابطحی، محمد قمی و کارن خانلری در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نحوه پذیرش «حسین فریدون» برادر رئیسجمهور در دانشگاه شهید بهشتی را مورد پیگیری قرار دادند.
مشاور فرهنگی درباره همهچیز نظر میدهد جز فرهنگ
مشاور فرهنگی رئیسجمهور در همه حوزههای نامربوط نظر میدهد الا حوزه فرهنگی!
در این زمینه سایت تابناک با تاکید بر اینکه مشاور فرهنگی رئیسجمهور در حوزه فرهنگی نقش سمبلیک دارد، نوشت: حسامالدین آشنا مشاور فرهنگی رئیسجمهور در حالی طی پنج سال اخیر مستمراً به انتشار مطالب کوتاه کنایهآمیز مشغول بوده و بعضی از این مواضع عمدتاً دو پهلو در حالی جنجالآفرین شده که اغلب این مواضع هیچ ارتباطی با قلمرو تعیین شده برای او نداشته است. این رویکرد، پرسشی را پیش کشیده مبنی بر اینکه آیا نقش مشاور فرهنگی رئیسجمهور در حوزه فرهنگ صرفاً یک نقش سمبلیک است و اگر جز این بوده، کدام اتفاق در حوزه فرهنگ ماحصل مشاوره او بوده است؟
حسامالدین آشنا حتی در دورهای که مسئولیتهای امنیتی در اختیار داشته، بر حوزه فرهنگی ناظر بوده و حسن روحانی نیز او را نه در جایگاه مشاور امنیتی، بلکه در موقعیت مشاور فرهنگی منصوب کرد؛ موضعی که آشنا در پنج سال حفظ کرده است. در عین حال، عمده انعکاس بیرونی فعالیت آشنا، مجموعه نوشتههایی در شبکههای اجتماعی بوده که همواره چندپهلو بوده و شماری از آنها چنان به رمز نوشته شده بوده که به جز مخاطبانش، برای اغلب مردم حاوی مفاهیم شفافی نباشد.
ابزارهای خرد در قبضه استدلال چنین مینمایاند که مشاور فرهنگی رئیسجمهور میبایست بیش از هر نقطهای در حوزه فرهنگ فعال باشد. بر این مبنا، زمانی که رئیسجمهور در محفل فرهنگی نظیر افتتاحیه نمایشگاه کتاب حضور نمییابد، منطق حکم میکند معاون اول رئیسجمهور حضور یابد اما چه رئیسجمهور حضور یابد و چه همچون این دوره در افتتاحیه حاضر نشود، انتظار میرود مشاور فرهنگی رئیسجمهور در صحنه حاضر باشد. این نقشی است که برای مشاور قابل تصور است و تصور میشود شخصی که رئیسجمهور در حوزهای به عنوان مشاور انتخاب کرد و جزو رقبای رئیسجمهور محسوب میشود، در این عرصه دست کم حضور فیزیکی داشته باشد. با این حال چنین اتفاقی در بسیاری از اوقات رخ نمیدهد.
البته شاید آشنا در بخشهایی از حوزه فرهنگ نیز نقش موثری داشته که از نظرها دور مانده است. در این صورت بهتر است مشاور فرهنگی رئیسجمهور مشخص نماید در این پنج سال برای اهالی فرهنگ چه مشاورههای موثری را به رئیسجمهور داده و کدام اتفاقات مثبت در حوزه فرهنگی، متاثر از مشاوره و تصمیمسازی آشنا بوده است؟
برجام نتیجه نداد تهدید را جای آب نبات گذاشتند
«برخلاف فضای سیاسی و رسانهای منتهی به توافق برجام، امروز از وعدههای آب نبات مانند اقتصادی خبری نیست و غرب در اثر نتایج برجام، با زبان تهدید سخن میگوید.»
روزنامه جوان در تحلیلی نوشت: بازی پسابرجامی ترامپ که با نوعی تقسیم کار سیاسی با اروپا همراه است، وارد مرحله جدیدی شده است و به نظر میرسد سناریویی برای تحمیل تعهدات بیشتر بر ایران با ابزار فشار و تهدید در کار است. البته در پرونده قطور تجربه چندین دهه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با غرب چیزی که بیش از همه نمایان است، تلاش طرف غربی برای مهار و تغییر رفتار ایران از طریق مذاکره بوده است.
نکته جالب ماجرا این است که غربیها در گامهای پیشین در مقابل این انعطافپذیری، امتیازاتی از جنس اقتصادی و تجاری را روی میز نهاده بودند. برجام نیز روزی قرار بود رفع تحریمها و گشایش اقتصادی در روابط تجاری خارجی را به ارمغان آورد. اکنون دیگر معلوم شده که چنین انتظاری بیهوده است. برجام تاکنون تقریباً بیخاصیت از حیث اقتصادی و البته هزینهبر از حیث توانمندی هستهای بوده است. اما اینک دیگر غرب قول و وعدهای نمیدهد و تنها با ابزار تهدید و ارعاب مایل به امتیازگیری بیشتر است.
طرف مقابل، حفظ برجام را مشروط به محدودسازی ایران در موضوع نفوذ و قدرت منطقهای توانمندی موشکی و بازدارندگی دفاعی ایران و... مینماید. البته منطقی نیست که منتظر مابهازای اقتصادی در برابر این قربانیان آتی برجام باشیم، چرا که برجام در بهارش ثمری نداشت، چه رسد به موسم خزانش. اینک طرف غربی تعارف را به کنار وانهاده و دیگر برای تحمیل برجامهای آتی، حتی وعده و وعید هم نمیدهد.
قربانی کردن امنیت ملی کشور و مردم پیش وعدههای توخالی غرب به هیچ روی منطقی نیست. مذاکره کردن بر سر مؤلفههای بازدارندگی دفاعی، همچون توانمندی موشکی و سلاحهای راهبردی بدان معناست که به دست خود وارد فرایند خلع سلاحی شویم که نه تنها هیچ مبنای متعارف بینالمللی ندارد، بلکه خلاف منطق عقلی نیز است. حتی اگر مذاکره بر سر موشکها به نتیجه هم نرسد، ورود به آن به هیچ عنوان به صلاح نیست.
ورود به این نوع مذاکرات حداقل ضرر بزرگی که دارد، باز شدن مشت بسته دفاعی در مقابل طرف مقابل است، امری که سالهای سال غربیان برای آن تلاش کرده و ناموفق بودهاند. توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران از نوع متعارف بوده که خلاف هیچ معاهده بینالمللی نیست و نباید زیربار بدعت گفتوگو یا حتی «گپ زدن» درباره آن رفت.
حوزه دیگر چالش غرب با اقتدار ملی ایران، در حوزه قدرت منطقهای و نفوذ ایران در عرصه غرب آسیا است. غربیها امروز نمیتوانند ایران را به عنوان بازیگر مهم و تعیین کننده منطقهای نادیده بگیرند و ما نیز نباید بر سر اصل بازیگری و نیز راهبردها و تاکتیکهای خود در محیط منطقه با کسی مذاکره کنیم.
در بازی مهندسی شده سردمداران کاخ سفید احتمالاً از پایان کار برجام 1 سخن به میان خواهد آمد تا آنان که دلشان برای غرب و توافق غنج میزند، به دلهره بیفتند و برای حفظ همین کاغذ پاره بیفرجام، ندای مذاکرات بیشتر را سر دهند. اینجاست که سناریوی «اختلال محاسباتی» و به اشتباه انداختن مسئولان ایرانی پیش خواهد آمد.
لازمه حفظ منافع ملی و فریب نخوردن در این بازی پیچیده، حفظ هوشیاری کامل و پیشبینی سناریوی دشمن است که نخبگان جامعه و نهادهای ذیربط باید در این خصوص حساستر از گذشته باشند.
زمزمه اسم عارف فقط برای شهردار نشدن محسن هاشمی بود
صادق زیباکلام میگوید عارف مناسب شهردار شدن نیست.
او در گفتوگو با خبرآنلاین اظهار داشت: اصلاحطلبان یک مجموعه یک دست نیستند. من فکر نمیکنم که عبدالله نوری نظرش با شکوریراد یکی باشد. یا رمضانزاده با شکوریراد همنظر باشد. ایضا چهرهها و شخصیتهای دیگر اصلاحطلب. من مقصودم این است که این انتخاب شخصی شکوریراد است و لزوما نظر مصطفی تاجزاده، سعید حجاریان و خیلی از دیگر اصلاحطلبان نیست. اتفاقا با عملکردی که آقای عارف در این مدت دو سال و اندی در مجلس داشتند که کم نیستند اصلاحطلبانی که با شهردار شدن او موافق نباشد و فکر میکنند که شکوریراد خواسته جلوی شهردار شدن هاشمی را بگیرند که عارف را بعنوان گزینه شهرداری مطرح میکند. وگرنه خود شکوریراد هم دلش از عملکرد عارف در مجلس خون است.
او ادامه داد: قطعا عارف اگر شهردار بشوند کارنامه خیلی موفقتری از آنچه که در مجلس از ایشان دیدیم ارائه نخواهند داد و به راحتی دربرابر جریان تندرو و مراکز قدرت عقبنشینی میکند. وقتی که دادستان به نجفی چپ نگاه کرد، او لااقل یک مختصر مقاومتی نشان داد اما اگر دادستان چپ به عارف نگاه کند، عارف تا یزد فرار را بر قرار ترجیح میدهد. ما اینها را میدانیم.
زیباکلام افزود: بنابراین من قبول ندارم که عارف گزینه بهتری است. اما درست است که یک میثاقی انجام شده بود که اعضای شورا از آن خارج نشوند اما این میثاقنامه وحی منزل نیست. بزرگان اصلاحطلب میتوانند دور همدیگر جمع شوند و بگویند که ما یک مسئله به نام میثاق داشتیم و یک مسئله جدیدی هم که نیاز به شهردار است را الان داریم. بنابراین فکر کنیم که اولویت با کدام است. این را میشود خیلی ساده انجام داد. همانهایی که میثاق را نوشتند همانها بیایند و به مردم توضیح دهند که ما مجبور شدیم آن پیمانی را که با شما بستیم بشکنیم. خب میتوانند نظرسنجی هم انجام دهند. بگویند که آیا شما موافق حضور هاشمی در شهرداری تهران هستید یا نه؟
تصمیمات ارزی دولت بدون بانک مرکزی اتخاذ میشود
«بدنه کارشناسی بانک مرکزی با تصمیمات ارزی دولت همراه نیست.»
کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه از ابتدا مشخص بود که حفظ نرخ 4200 تومان کارآسانی نخواهد بود، گفت: انتقاد اصلی در مورد عدم رعایت نرخ 4200 تومانی متوجه دولت است که خود را جدای از بدنه بانک مرکزی دانسته و تصمیمگیری میکند.
ندری در مورد نرخ 4200 تومانی دلار نیز تصریح کرد: در صورتی نرخ 4200 تومانی دلار میتوانست اجرایی شود که بانک مرکزی توانایی آن را داشت تا تمام نیازهای ارزی کشور را پاسخ دهد.
وی در گفتوگو با ایلنا افزود: اعلام نرخ 4200 تومانی دلار با یک نوع سهمیهبندی برای نیازهای ارزی همراه بود تا افرادی که براساس میزان نیازشان به ارز احتیاج دارند در قالب سهمیهها کسری این نیاز را تأمین کنند.
وی با بیان اینکه از ابتدا مشخص بود که حفظ نرخ 4200 تومان کار آسانی نخواهد بود، گفت: انتقاد اصلی در مورد عدم رعایت نرخ 4200 تومانی متوجه دولت است که خود را جدای از بدنه بانک مرکزی دانسته و تصمیمگیری میکند.
ندری خاطرنشان کرد: بدنه کارشناسی بانک مرکزی نیز با این برنامه دولت چندان موافق نیست و امیدوار نیستند که این برنامه بتواند نتیجه بخش باشد.
وی ادامه داد: انتقاداتی که به آقای سیف میشود وارد است اما اینکه چه کسی میتواند سکاندار بانک مرکزی باشد هنوز مشخص نیست البته بسیاری از موارد هم در اختیار بانک مرکزی نیست.
آمریکا و غرب در یک تقسیم کار موذیانه نخنما که نمونه آن در مذاکرات برجام به اجرا درآمد، درباره تشدید فشار تبلیغاتی بر ایران برای پذیرش مذاکرات فرا برجامی کنار آمدهاند.
سخنگوی دولت انگلیس گفت تلاش میکنیم برجام حفظ شود. همزمان یک نماینده نزدیک به ترامپ در کنگره گفت: ترامپ احتمالاً 12 می (22 اردیبهشت) از برجام خارج نمیشود بلکه توافق به مدت کوتاهی تمدید میشود تا بر سر توافق جدید مذاکره کنیم».
مقامات فرانسوی، انگلیسی و آلمانی اخیراً با نزدیک شدن به آمریکا، خواستار حفظ برجام در کنار گشودن باب مذاکرات جدید در زمینه توانمندی موشکی و نفوذ منطقهای ایران شدهاند. این موضع به این معناست که اروپاییها به جای اعتراض به نقضهای پیاپی برجام توسط آمریکا که مورد اعتراض ایران است، سعی دارند دل آمریکا را به دست آورند. در مقابل با عنایت به تجربه مطلقاً منفی برجام در زمینه واگذاری امتیازات نقد و یکجا، و دریافت وعدههای نسیه که عملاً دروغ از آب درآمد، جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که مطلقاً مذاکرات جدید تحت عنوان تکمیل یا توسعه برجام را نمیپذیرد.
روز گذشته فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: اروپا و آمریکا بر سر بخشی از پیشنویس «مکمل برجام» به توافق رسیدهاند. منابع آگاه میگویند مقامهای آمریکا و اروپا با تنبیه ایران در صورت ساخت موشکهای قارهپیما به عنوان بخشی از پیشنویس «توافق مکمل» برجام توافق کردهاند.
این روزنامه انگلیسی نوشته «دونالد ترامپ»، حمایت کشورهای اروپایی را برای تحریم ایران در صورت تلاش برای ساخت موشکهای بالستیک قارهپیما جلب کرده است.
اما یک مقام ارشد دولت آمریکا به فایننشال تایمز گفته دولت ترامپ به دنبال آن است تا از طریق یک طرح جداگانه و تکمیلی محدودیتهای بیشتری علیه طیف گستردهتری از موشکهای بالستیک ایران در نظر گرفته شود.
مقام آمریکایی گفت دولت ترامپ میخواهد ایران برد زرادخانه موشک بالستیک خود را به 300 کیلومتر یا پایینتر از آن محدود کند.(!)
در همین حال رویتر در گزارشی که بیشتر جنبه عملیات روانی دارد نوشت: مقامهای اروپایی در تلاشند برای حفظ برجام و ماندن ترامپ در آن، پیشنهاداتی را به رئیسجمهور آمریکا بدهند. فرانسه، انگلیس و آلمان به دنبال توافق سیاسی جداگانه با کاخ سفید در خصوص اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران هستند.
این توافق سیاسی قرار است برنامه کشورهای اروپایی برای مهار برنامه موشکی ایران و نفوذ این کشور در منطقه، نحوه بازرسی بازرسان بینالمللی از سایتهای ایران و چگونگی پرداختن به بندهای زوالپذیر برجام را برای ترامپ تشریح کنند.
یک دیپلمات ارشد دیگر گفت: «به دنبال پیدا کردن فرمولی صحیح برای برآورده کردن انتظارات آمریکاییها و عدم اقدام علیه توافق هستهای هستیم. شانس رسیدن به توافق را داریم، اما حتی اگر توافق هم حاصل شود، مطمئن نیستم که برای جلوگیری از خروج آمریکا کافی باشد.»
با مرور همه گزارشها و تحلیلها در رسانههای غرب صحت این تحلیل که ترامپ، مزایای برجام را از دست نمیدهد، بیشتر آشکار میشود. در واقع او با گرفتن ژست دیوانههای زنجیر پاره کرده، سعی میکند محاسبات ایران را به هم بزند تا از طریق واسطه اروپایی (پلیس خوب! داستان) بتواند امتیازهای جدیدی بگیرد و پاسخگوی بدعهدیهای برجام آمریکا هم نباشد.
به نظر میرسد 3 کشور اروپایی نیز به بازی مجدد در نقش پلیس خوب - که در جریان مذاکرات برجام برعهده داشتند- رضایت دادهاند؛ هر چند که این رویکرد، موجب بیاعتمادی مطلق ملت و دولت ایران میشود.
تخلف تحصیلی حسین فریدون محرز است
عضو کمیته پیگیری پرونده تحصیلی برادر رئیسجمهور اعلام کرد که تخلف تحصیلی وی محرز شده و مستندات آن به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شده است.
سیدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به روند بررسی پرونده تحصیلی برادر رئیسجمهور در کمیسیون آموزش مجلس، اظهار داشت: روند بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون» برادر رئیسجمهور در کمیته 3نفرهای در کمیسیون آموزش مجلس پایان یافته است.
وی با بیان اینکه براساس مستندات و مدارک موجود، تخلف در روند تحصیلی «حسین فریدون» محرز شده است، افزود: در بین اعضای کمیته بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون»، اختلافی وجود دارد مبنی بر اینکه درباره این پرونده چشمپوشی شود، بنابراین، طبق تصمیم اعضای کمیته، گزارش در اختیار آقای زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفته است.
ابطحی تصریح کرد: به دلیل اختلافی که بین اعضای کمیته بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون» وجود دارد، تمامی مدارک و مستندات در اختیار رئیس کمیسیون آموزش قرار گرفته و مقرر شده آقای زاهدی جمعبندی نهایی این موضوع را در قالب گزارشی ارائه دهد.
نماینده مردم خمینیشهر در مجلس خاطرنشان کرد: گزارش رئیس کمیسیون آموزش تا پایان اردیبهشت یا اوایل خرداد در زمینه پرونده تحصیلی حسین فریدون به پایان میرسد. یادآور میشود کمیته سه نفره مجلس، متشکل از سیدجواد ابطحی، محمد قمی و کارن خانلری در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نحوه پذیرش «حسین فریدون» برادر رئیسجمهور در دانشگاه شهید بهشتی را مورد پیگیری قرار دادند.
مشاور فرهنگی درباره همهچیز نظر میدهد جز فرهنگ
مشاور فرهنگی رئیسجمهور در همه حوزههای نامربوط نظر میدهد الا حوزه فرهنگی!
در این زمینه سایت تابناک با تاکید بر اینکه مشاور فرهنگی رئیسجمهور در حوزه فرهنگی نقش سمبلیک دارد، نوشت: حسامالدین آشنا مشاور فرهنگی رئیسجمهور در حالی طی پنج سال اخیر مستمراً به انتشار مطالب کوتاه کنایهآمیز مشغول بوده و بعضی از این مواضع عمدتاً دو پهلو در حالی جنجالآفرین شده که اغلب این مواضع هیچ ارتباطی با قلمرو تعیین شده برای او نداشته است. این رویکرد، پرسشی را پیش کشیده مبنی بر اینکه آیا نقش مشاور فرهنگی رئیسجمهور در حوزه فرهنگ صرفاً یک نقش سمبلیک است و اگر جز این بوده، کدام اتفاق در حوزه فرهنگ ماحصل مشاوره او بوده است؟
حسامالدین آشنا حتی در دورهای که مسئولیتهای امنیتی در اختیار داشته، بر حوزه فرهنگی ناظر بوده و حسن روحانی نیز او را نه در جایگاه مشاور امنیتی، بلکه در موقعیت مشاور فرهنگی منصوب کرد؛ موضعی که آشنا در پنج سال حفظ کرده است. در عین حال، عمده انعکاس بیرونی فعالیت آشنا، مجموعه نوشتههایی در شبکههای اجتماعی بوده که همواره چندپهلو بوده و شماری از آنها چنان به رمز نوشته شده بوده که به جز مخاطبانش، برای اغلب مردم حاوی مفاهیم شفافی نباشد.
ابزارهای خرد در قبضه استدلال چنین مینمایاند که مشاور فرهنگی رئیسجمهور میبایست بیش از هر نقطهای در حوزه فرهنگ فعال باشد. بر این مبنا، زمانی که رئیسجمهور در محفل فرهنگی نظیر افتتاحیه نمایشگاه کتاب حضور نمییابد، منطق حکم میکند معاون اول رئیسجمهور حضور یابد اما چه رئیسجمهور حضور یابد و چه همچون این دوره در افتتاحیه حاضر نشود، انتظار میرود مشاور فرهنگی رئیسجمهور در صحنه حاضر باشد. این نقشی است که برای مشاور قابل تصور است و تصور میشود شخصی که رئیسجمهور در حوزهای به عنوان مشاور انتخاب کرد و جزو رقبای رئیسجمهور محسوب میشود، در این عرصه دست کم حضور فیزیکی داشته باشد. با این حال چنین اتفاقی در بسیاری از اوقات رخ نمیدهد.
البته شاید آشنا در بخشهایی از حوزه فرهنگ نیز نقش موثری داشته که از نظرها دور مانده است. در این صورت بهتر است مشاور فرهنگی رئیسجمهور مشخص نماید در این پنج سال برای اهالی فرهنگ چه مشاورههای موثری را به رئیسجمهور داده و کدام اتفاقات مثبت در حوزه فرهنگی، متاثر از مشاوره و تصمیمسازی آشنا بوده است؟
برجام نتیجه نداد تهدید را جای آب نبات گذاشتند
«برخلاف فضای سیاسی و رسانهای منتهی به توافق برجام، امروز از وعدههای آب نبات مانند اقتصادی خبری نیست و غرب در اثر نتایج برجام، با زبان تهدید سخن میگوید.»
روزنامه جوان در تحلیلی نوشت: بازی پسابرجامی ترامپ که با نوعی تقسیم کار سیاسی با اروپا همراه است، وارد مرحله جدیدی شده است و به نظر میرسد سناریویی برای تحمیل تعهدات بیشتر بر ایران با ابزار فشار و تهدید در کار است. البته در پرونده قطور تجربه چندین دهه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با غرب چیزی که بیش از همه نمایان است، تلاش طرف غربی برای مهار و تغییر رفتار ایران از طریق مذاکره بوده است.
نکته جالب ماجرا این است که غربیها در گامهای پیشین در مقابل این انعطافپذیری، امتیازاتی از جنس اقتصادی و تجاری را روی میز نهاده بودند. برجام نیز روزی قرار بود رفع تحریمها و گشایش اقتصادی در روابط تجاری خارجی را به ارمغان آورد. اکنون دیگر معلوم شده که چنین انتظاری بیهوده است. برجام تاکنون تقریباً بیخاصیت از حیث اقتصادی و البته هزینهبر از حیث توانمندی هستهای بوده است. اما اینک دیگر غرب قول و وعدهای نمیدهد و تنها با ابزار تهدید و ارعاب مایل به امتیازگیری بیشتر است.
طرف مقابل، حفظ برجام را مشروط به محدودسازی ایران در موضوع نفوذ و قدرت منطقهای توانمندی موشکی و بازدارندگی دفاعی ایران و... مینماید. البته منطقی نیست که منتظر مابهازای اقتصادی در برابر این قربانیان آتی برجام باشیم، چرا که برجام در بهارش ثمری نداشت، چه رسد به موسم خزانش. اینک طرف غربی تعارف را به کنار وانهاده و دیگر برای تحمیل برجامهای آتی، حتی وعده و وعید هم نمیدهد.
قربانی کردن امنیت ملی کشور و مردم پیش وعدههای توخالی غرب به هیچ روی منطقی نیست. مذاکره کردن بر سر مؤلفههای بازدارندگی دفاعی، همچون توانمندی موشکی و سلاحهای راهبردی بدان معناست که به دست خود وارد فرایند خلع سلاحی شویم که نه تنها هیچ مبنای متعارف بینالمللی ندارد، بلکه خلاف منطق عقلی نیز است. حتی اگر مذاکره بر سر موشکها به نتیجه هم نرسد، ورود به آن به هیچ عنوان به صلاح نیست.
ورود به این نوع مذاکرات حداقل ضرر بزرگی که دارد، باز شدن مشت بسته دفاعی در مقابل طرف مقابل است، امری که سالهای سال غربیان برای آن تلاش کرده و ناموفق بودهاند. توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران از نوع متعارف بوده که خلاف هیچ معاهده بینالمللی نیست و نباید زیربار بدعت گفتوگو یا حتی «گپ زدن» درباره آن رفت.
حوزه دیگر چالش غرب با اقتدار ملی ایران، در حوزه قدرت منطقهای و نفوذ ایران در عرصه غرب آسیا است. غربیها امروز نمیتوانند ایران را به عنوان بازیگر مهم و تعیین کننده منطقهای نادیده بگیرند و ما نیز نباید بر سر اصل بازیگری و نیز راهبردها و تاکتیکهای خود در محیط منطقه با کسی مذاکره کنیم.
در بازی مهندسی شده سردمداران کاخ سفید احتمالاً از پایان کار برجام 1 سخن به میان خواهد آمد تا آنان که دلشان برای غرب و توافق غنج میزند، به دلهره بیفتند و برای حفظ همین کاغذ پاره بیفرجام، ندای مذاکرات بیشتر را سر دهند. اینجاست که سناریوی «اختلال محاسباتی» و به اشتباه انداختن مسئولان ایرانی پیش خواهد آمد.
لازمه حفظ منافع ملی و فریب نخوردن در این بازی پیچیده، حفظ هوشیاری کامل و پیشبینی سناریوی دشمن است که نخبگان جامعه و نهادهای ذیربط باید در این خصوص حساستر از گذشته باشند.
زمزمه اسم عارف فقط برای شهردار نشدن محسن هاشمی بود
صادق زیباکلام میگوید عارف مناسب شهردار شدن نیست.
او در گفتوگو با خبرآنلاین اظهار داشت: اصلاحطلبان یک مجموعه یک دست نیستند. من فکر نمیکنم که عبدالله نوری نظرش با شکوریراد یکی باشد. یا رمضانزاده با شکوریراد همنظر باشد. ایضا چهرهها و شخصیتهای دیگر اصلاحطلب. من مقصودم این است که این انتخاب شخصی شکوریراد است و لزوما نظر مصطفی تاجزاده، سعید حجاریان و خیلی از دیگر اصلاحطلبان نیست. اتفاقا با عملکردی که آقای عارف در این مدت دو سال و اندی در مجلس داشتند که کم نیستند اصلاحطلبانی که با شهردار شدن او موافق نباشد و فکر میکنند که شکوریراد خواسته جلوی شهردار شدن هاشمی را بگیرند که عارف را بعنوان گزینه شهرداری مطرح میکند. وگرنه خود شکوریراد هم دلش از عملکرد عارف در مجلس خون است.
او ادامه داد: قطعا عارف اگر شهردار بشوند کارنامه خیلی موفقتری از آنچه که در مجلس از ایشان دیدیم ارائه نخواهند داد و به راحتی دربرابر جریان تندرو و مراکز قدرت عقبنشینی میکند. وقتی که دادستان به نجفی چپ نگاه کرد، او لااقل یک مختصر مقاومتی نشان داد اما اگر دادستان چپ به عارف نگاه کند، عارف تا یزد فرار را بر قرار ترجیح میدهد. ما اینها را میدانیم.
زیباکلام افزود: بنابراین من قبول ندارم که عارف گزینه بهتری است. اما درست است که یک میثاقی انجام شده بود که اعضای شورا از آن خارج نشوند اما این میثاقنامه وحی منزل نیست. بزرگان اصلاحطلب میتوانند دور همدیگر جمع شوند و بگویند که ما یک مسئله به نام میثاق داشتیم و یک مسئله جدیدی هم که نیاز به شهردار است را الان داریم. بنابراین فکر کنیم که اولویت با کدام است. این را میشود خیلی ساده انجام داد. همانهایی که میثاق را نوشتند همانها بیایند و به مردم توضیح دهند که ما مجبور شدیم آن پیمانی را که با شما بستیم بشکنیم. خب میتوانند نظرسنجی هم انجام دهند. بگویند که آیا شما موافق حضور هاشمی در شهرداری تهران هستید یا نه؟
تصمیمات ارزی دولت بدون بانک مرکزی اتخاذ میشود
«بدنه کارشناسی بانک مرکزی با تصمیمات ارزی دولت همراه نیست.»
کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه از ابتدا مشخص بود که حفظ نرخ 4200 تومان کارآسانی نخواهد بود، گفت: انتقاد اصلی در مورد عدم رعایت نرخ 4200 تومانی متوجه دولت است که خود را جدای از بدنه بانک مرکزی دانسته و تصمیمگیری میکند.
ندری در مورد نرخ 4200 تومانی دلار نیز تصریح کرد: در صورتی نرخ 4200 تومانی دلار میتوانست اجرایی شود که بانک مرکزی توانایی آن را داشت تا تمام نیازهای ارزی کشور را پاسخ دهد.
وی در گفتوگو با ایلنا افزود: اعلام نرخ 4200 تومانی دلار با یک نوع سهمیهبندی برای نیازهای ارزی همراه بود تا افرادی که براساس میزان نیازشان به ارز احتیاج دارند در قالب سهمیهها کسری این نیاز را تأمین کنند.
وی با بیان اینکه از ابتدا مشخص بود که حفظ نرخ 4200 تومان کار آسانی نخواهد بود، گفت: انتقاد اصلی در مورد عدم رعایت نرخ 4200 تومانی متوجه دولت است که خود را جدای از بدنه بانک مرکزی دانسته و تصمیمگیری میکند.
ندری خاطرنشان کرد: بدنه کارشناسی بانک مرکزی نیز با این برنامه دولت چندان موافق نیست و امیدوار نیستند که این برنامه بتواند نتیجه بخش باشد.
وی ادامه داد: انتقاداتی که به آقای سیف میشود وارد است اما اینکه چه کسی میتواند سکاندار بانک مرکزی باشد هنوز مشخص نیست البته بسیاری از موارد هم در اختیار بانک مرکزی نیست.