kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

چرا صداوسیما کمک‌رسانی نیروهای نظامی در سیل را پوشش داد؟!




 سرویس سیاسی ـ
اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت از روحانی باید پاسخگوی مردم باشند، چرا صداوسیما کمک‌رسانی نیروهای نظامی در سیل را پوشش داد؟! مردودی برای فریبکاران و گرادهندگان به دشمن است نه نظام، افزایش اعتماد مردم به کمیته امداد را نمی‌توانند ببینند و خوش خدمتی برجام بازان برای آمریکا از جمله مطالب دیروز مطبوعات زنجیره‌ای بود.
روز شنبه شرق در گزارشی با عنوان «سیل سیاسی علیه دولت» به حاشیه نگاری از سیل پرداخت. البته این حاشیه گردی در نگاه نخست «مظلوم‌نمایی» به نظر می‌رسید اما با کمی دقت مشخص می‌شد که هدف «تخریب» جریان غیرهمسو با این روزنامه است.
در بخشی از این گزارش به این موضوع پرداخته شده که چرا صدا و سیما حضور به موقع نیروهای مسلح را پوشش خبری داده است؟! در این گزارش آمده: «غیبت رئیس‌جمهور در روزهای نخست سیل گلستان و در عوض حضور نیروهای نظامی این مجال را به برخی کاربران در توئیتر داد تا عملکرد هر یک از این دو نهاد را به مقایسه بنشینند. صدا و سیما هم البته عقب نمانده بود و بخش‌های خبری این حضور را به طور چشمگیر پوشش می‌داد...»
چنانکه خواندید این روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب به ایجاد تقابل میان دولت و نیروهای نظامی پرداخته است و این زشت‌ترین کاری است که در این هنگام می‌توان انجام داد. حضور و کمک‌رسانی نیروهای نظامی اعم از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و بسیج در سیل نوروز98 عرصه زیبایی از همیاری و کمک‌رسانی به مردم سیل زده و البته به دولت بود.
قطعا در مواقع بحران دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند از پس امدادرسانی آن هم در زمان کوتاه پس از حادثه برآیند؛ به خصوص در بحرانی نظیر سیل‌های اخیر که گستره وسیعی از کشور را در بر گرفت. بر همین مبنا است که حضور نیروهای مسلح در حقیقت هم کمک به دولت است که مسئولیت امدادرسانی پس از بحران را به عهده‌دارد و هم به مردم سیل زده. این نکته را فرماندهان ارشد ارتش، سپاه و نیروی انتظامی تاکید کرده و حضور خود را در راستای کمک به دولت برای امدادرسانی به مردم عنوان کردند. حالا سؤال این است که روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب در سیلاب‌ها چه ماهی را می‌خواهد صید کند؟! شاید برای پاسخ به این سؤال باید به عقب برگشت و مسایلی از قبیل ایده «رئیس‌جمهور نظامی» که ساخته و پرداخته همین روزنامه‌ها بود جست‌وجو کرد.
نکته دیگر اما تخریب رقیب در میانه سیلاب‌ها است. در بخشی از این گزارش آمده: «فضای مجازی در غیاب روزنامه‌ها و مطبوعات به عرصه تاخت و تاز اکانت‌های متعلق به جریان منتقد[!] تبدیل شد و البته کمتر جریانی حاضر شد در این رقابت مجازی از دولت روحانی دفاع کند.»
در فضای توئیتر افراد مختلف با گرایش‌های اعتقادی و سیاسی و فرهنگی گاه بسیار متفاوت حضور دارند که منتقد عملکرد دولت هستند. از طرفی دیگر وقتی گفته می‌شود «جریان منتقد» و عبارت «جریان» به کار برده می‌شود ناخودآگاه ذهن مخاطب به سمت جریان اصولگرا می‌رود که رقیب طیف موسوم به اصلاح‌طلب است. حالا به چه عنوان اظهارات افراد حقیقی که از قضا جایگاه حزبی و سیاسی نیز ندارند به این صورت و با شیطنتی آشکار به کار برده می‌شود؟!
اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت از روحانی باید پاسخگوی مردم باشند
روزنامه آرمان دیروز گفت‌وگویی را با رسول منتجب نیا قائم‌مقام حزب نیمه تعطیل اعتماد ملی منتشر کرد. وی گفته است: «دولتیون اگر واقعا راست می‌گویند که جنس فراوان است به شکلی کنترل و توزیع کنند که به سهولت به دست مردم برسد. مسئولان نترسند که به آنها گفته شود به سراغ کوپن رفتند. چه‌اشکالی دارد مگر عار و ننگ است؟ وقتی بحرانی در کشور به‌وجود آمده باید به هر نحوی مرتفع شود. کوپن ننگ و عار نیست بلکه این وجود بحران در کشور است که عار و ننگ محسوب می‌شود. راه‌حل فعلی دولت پاسخگو نیست و مردم راضی نیستند و نمی‌توانند دست پیدا کنند. البته‌ درصد بالایی از مسائل نیز مربوط به دولت نیست چراکه ما در این کشور یک دولت نداریم، بلکه دولت‌های مختلف داریم...موازی‌کاری و دولت در دولت مشکل را ایجاد کرده و آقای روحانی با جرأت و جسارت نمی‌گوید که در اختیار من نیست و از مقدار اختیار خود نمی‌گوید. لذا چوب این نگفتن‌‌ها را می‌خورد و صدایش نیز در نمی‌آید. رئیس‌جمهور باید بگوید که چرا با مردم سخن نمی‌گوید؟ بگوید که دولت مسئول اجرای برنامه‌ها و رفع مشکلات مردم است، اما نهادهای دیگر مشکل سازی می‌کنند. این مسئله تا حل نشود بحران ادامه دارد و کشور را به هرج و مرج خواهد کشاند. از یک طرف نگران اداره ملوک‌الطوایفی کشور هستیم و از طرف دیگر با اعطای اختیارات دولت به سایر نهادها به دست خود کشور را تجزیه می‌کنیم. دولت نیز باید بایستد و برای کار ناکرده اهانت و بد و بیراه بشنود در حالی که ‌درصد زیادی مقصر نیست.»
دولت موازی، دولت پنهان و کم بودن اختیارات دولت تکنیک‌های نخ‌نما شده مدعیان اصلاح‌طلبی برای کتمان ناکارآمدی دولت است. ظاهرا بخشی از این طیف دیگر خجالت می‌کشند از «دولت قبل» بگویند!
منتجب نیا در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: «...دولت آقای روحانی نیز بالاخره مورد حمایت و پشتیبانی اصلاح‌طلبان بوده است. من بارها گفتم که ‌درصد بالایی از رأی آقای روحانی مرهون اصلاح‌طلبان بوده است. گرچه همه این مفهوم را می‌دانند و کسی نیست که منکر آن باشد و اگر هم کسی انکار کند انکار بدیهیئت است... ما نباید از هیچ‌کس حمایت بی‌‌‌چون و چرا داشته باشیم. حمایت ما باید همراه با انتقاد و نظارت باشد. البته این انتقاد به اصلاح‌طلبان وارد است که زمانی اصلا اجازه انتقاد به دوستان خود را ندادند، اما حال برخی از دوستان برعکس فقط به انتقاد و اعتراض می‌پردازند که باید تکلیف خود را از دولت جدا کنیم. ما به‌دلیل حمایت از این دولت باید پاسخگوی مردم باشیم و مردم از ما انتظار دارند و به هیچ‌وجه از ما نمی‌پذیرند که بخواهیم خود را از دولت جدا کنیم.»
مردودی برای فریبکاران و گرادهندگان به دشمن است نه نظام
روزنامه آرمان دیروز گفت‌وگویی را نیز با عبدالله ناصری منتشر کرد. عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مدعی شده است: «جمهوری اسلامی همواره در مدیریت بحران‌ها مشکل داشته و نتوانسته نمره قبولی بگیرد... مدیریت بحران‌های طبیعی مسئله‌ای است که هیچ‌ ارتباطی به سمت و سو و جناح‌بندی سیاسی ندارد. به همین دلیل نیز باید به صراحت عنوان کنم که جمهوری اسلامی پس از چهل سال هنوز در مدیریت بحران‌ها نمره قابل قبولی دریافت نمی‌کند.»
اینکه حرف که جمهوری اسلامی همواره در مدیریت بحران‌ها مشکل داشته و نتوانسته نمره قبولی بگیرد، یک دروغ‌پردازی آشکار و در شرایطی است که نظام اسلامی در طی سال‌های پس از انقلاب نه تنها از تنگناها و بحران‌های متعدد با سلامت و موفقیت عبور کرده بلکه آنها را به فرصت و بستر رشد و شکوفایی تبدیل کرده است. نمره مردودی برای طیفی است که کارش خدمت به دشمن، فریب مردم، منفعت‌طلبی و اهانت به مقدسات است.
افزایش اعتماد مردم به کمیته امداد را نمی‌توانند ببینند
وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: «حضور سلبریتی‌ها و نقش‌آفرینی آنها در جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای کمک به زلزله‌زدگان نشان داد که مردم اعتماد خود را به برخی نهادها از دست داده‌اند. این وضعیت در سیل اخیر نیز تکرار شد. با این وجود در بحران اخیر نهادهای نظارتی کلیه حساب‌های سلبریتی‌ها برای جمع‌آوری کمک‌ها را مسدود کردند و اجازه ندادند اتفاقی که در زلزله کرمانشاه رخ داد دوباره تکرار شود. نتیجه این نوع رویکرد نیز این شد که مردم در طول یک هفته تنها دو‌میلیارد و پانصد ‌میلیون تومان که رقم قابل توجهی نیست به حساب کمیته امداد واریز کردند. این رقمی است که به‌صورت رسمی از سوی کمیته امداد اعلام شد. بدون شک این یک فاجعه اجتماعی است که نشان می‌دهد بین مردم و برخی نهادها جداسری اتفاق افتاده و اگر برخی رویکردها تغییر نکند روز به روز بیشتر خواهد شد.»
ادعای جدایی و عدم اعتماد مردم به کمیته امداد در حالی است که کمک‌های مردم به این نهاد در سال 1397، رشد 35 درصدی داشت و افزایش 40 درصدی کمک‌ها در سال 1398 نیز پیش‌بینی شده است. میزان مشارکت مردم در جشن نیکوکاری هم بیش از 50 درصد افزایش داشته است. در ایام اربعین سال قبل نیز درآمد صندوق‌های صدقه دو استان ایلام و خوزستان که میزبان زائران اربعین حسینی بودند، بیش از 2/5 برابر شد.
پمپاژ نا امیدی با میتینگ تیترهای منفی
روزنامه جهان صنعت دیروز در اولین شماره سال 1398 خود، نیم تای بالای صفحه نخست خود را از تیترهای منفی و یأس‌آفرین پر کرد. «طغیان تورم» تیتر یک این روزنامه است و «توهم ترسالی» «ضربه کاری گرانی» «انزوای ایران» «رقابت بی رمق صنایع» «تخریب کامل جاده ترانزیتی جنوب» و «شکاف دولت و مردم» تیترهای دیگری‌اند که در صفحه یک جهان صنعت نشانده شده‌اند. کشور اگرچه درگیر مشکلات اقتصادی است اما تجمیع این تعداد تیتر خاص، پیامدی جز پمپاژ سیاه نمایی و هراس افکنی ندارد. میتینگ راه انداختن از تیترهای دلسرد‌کننده شگردی از مدعیان اصلاح‌طلبی در این شرایط است. طیفی که باید پاسخگوی وضع موجود باشد، قیافه طلبکار به خود گرفته است!