kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۵۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸

سران گروه 7 بدون هیچ توافقی فرانسه را ترک کردند

چهل و پنجمین اجلاس «گروه ۷» که به میزبانی فرانسه از شنبه به مدت سه روز در جریان بود دیروز بدون هیچ دستاورد ملموسی به کار خود پایان داد.

سران گروه هفت دیروز در حالی به نشست‌های خود در تفرجگاه ساحلی «بیاریتز» در فرانسه پایان داده و راهی کشورهای خود شدند که بر اساس گزارش‌ها در مورد هیچ یک از مسائل چالشی مثل برگزیت، تروریسم، نابرابری، جنگ تجاری آمریکا و چین و مسائل زیست محیطی توافق خاصی حاصل نشده است.
دیروز همچنین خبرگزاری‌ها از مشاجره شدید کلامی بین سران گروه هفت در شام کاری سران نشست خبر داده و نوشتند درخواست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا برای پذیرش مجدد روسیه در نشست گروه هفت باعث دلخوری رهبران دیگر کشورهای حاضر در نشست شده است.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، این عدم توافق بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با سایر رهبران گروه هفت باعث تبادل نظرات شدید در شام کاری شنبه شب شد. به گفته منابع دیپلماتیک، ترامپ با شدت تمام این مسئله را پیش کشید که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه باید دعوت شود تا در نشست بعدی حضور داشته باشد.در میان رهبران حاضر در مراسم شام تنها جوزپه کونته، نخست وزیر در حال کناره‌گیری ایتالیا از این پیشنهاد ترامپ حمایت کرد و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن حرفی نزد. مابقی رهبران شامل بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، دونالد تاسک رئیس‌شورای اتحادیه اروپا و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا به شدت با این پیشنهاد مخالفت کردند.
ترامپ از نشست گروه هفت در کبک، کانادا که سال گذشته میلادی برگزار شد، مسئله بازگشت مجدد روسیه به نشست را مطرح کرده است. روسیه پنج سال پیش در پی الحاق شبه جزیره کریمه از این نشست گروهی که آن زمان گروه هشت بود، اخراج شد.