kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۵۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷

احتمال فروپاشی ائتلاف امنیتی آمریکا در پی افزایش شکاف میان سئول و توکیو

افزایش شکاف میان کره جنوبی و ژاپن‌، آمریکا را نسبت به ماندگاری ائتلاف امنیتی میان واشنگتن، سئول و توکیو در شرق آسیا نگران کرد.

 واشنگتن ضمن ابراز نگرانی از خروج یکجانبه کره جنوبی از معاهده اطلاعاتی با ژاپن، این اقدام را گامی مخرب در راستای امنیت نیروهای آمریکایی در منطقه دانست.
کره جنوبی به تازگی خبر از خروج یک جانبه از معاهده اطلاعاتی با ژاپن را داده است؛ «کیم یو گئون» معاون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور کره جنوبی، پنچ روز پیش طی نطقی تلویزیونی اعلام کرد: «با توجه به شرایط جاری، کره جنوبی تصمیم گرفته از این معاهده خارج شود، چون که حفظ این توافق در راستای منافع ملی‌ ما نیست». آمریکا اما با کمی تاخیر نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و سعی کرد بین این دو متحد مهم آسیایی خود میانجی‌گری کند.
«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، طی بیانیه‌ای از تصمیم کره جنوبی برای لغو معاهده اطلاعات نظامی با ژاپن، شدیدا ابراز نگرانی کرد. وی ضمن ابراز ناامیدی از این اقدام سئول، افزایش خطر برای نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه را مطرح کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «لغو معاهده، امنیت کره جنوبی را پیچیده‌‌تر می‌کند و همچنین خطر برای نیروهای آمریکایی را افزایش می‌دهد».
اظهارنظر این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که روز گذشته دولت ژاپن به برگزاری رزمایش نظامی ارتش کره جنوبی در نزدیکی جزایر مورد مناقشه بین دو کشور شدیدا اعتراض کرده است؛ وزارت خارجه ژاپن این رزمایش را غیرقابل قبول دانسته و از سئول خواست آن را فورا پایان دهد.  
گفتنی است، تنش‌ها بین کره جنوبی و ژاپن سال گذشته آغاز شده است. دادگاه عالی کره جنوبی دو شرکت ژاپنی «نیپون استیل» و «سومیتومو متال» را به دلیل اقداماتشان در زمان حضور استعماری ژابن در شبه جزیره کره، به پرداخت ۱۰۰ میلیون «وون» معادل با ۸۸ هزار دلار، محکوم کرد. ژاپن طی سال 1910 تا 1945 در شبه جزیره کره حضور
داشته است.
آمریکا برای حضور در آسیای شرقی، شدیدا به ائتلاف امنیتی اش با ژاپن و کره جنوبی وابسته است.