kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۴۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
سالگرد حمله موشکی به مرکز مهم اقتصادی صدام

موشک‌هایی که قلب دشمن را هدف گرفته

 

دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان
صبح 23 اسفند 1363، خبر مهمی رسانه‌های جهان را تکان داد؛ موشک زمین به زمین دور برد ایران، بانک رافدین
(از مهم‌ترین مراکز اقتصادی بغداد) را در نزدیکی کاخ صدام مورد اصابت قرار داد. این برای نخستین‌بار بود که پاسخ حملات موشکی صدام به شهرها و مناطق غیرنظامی و بی‌دفاع ایران با موشک داده می‌شد و در واقع عملی ساختن همان شعار مردمی بود که بالای خرابه‌ها و ویرانه‌ها و پیکرهای شهدای موشک باران فریاد می‌زدند:
«موشک، جواب موشک».
شعاری که از نیمه دوم سال 1362 در پی مجموعه حملات موشکی سنگین صدام به شهرها و خرابی‌ها و شهادت‌های مظلومانه فریاد زده شد. اما در داخل كشور، هیچ موشك و یا راكت مناسبی برای پاسخ به دشمن پیدا نمی‌شد و حتی زمینه و زیرساختی هم برای این كار وجود نداشت.
بر همین اساس بود كه تصمیم گرفته شد، 13 نفر از یگان توپخانه سپاه به فرماندهی «حسن تهرانی مقدم»، برای گذراندن آموزش نظامی عازم كشور سوریه شوند تا بتوانند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، اولین یگان موشكی ایران را راه‌اندازی كنند. طبق آن تصمیم، محسن رفیق‌دوست نیز به عنوان وزیر وقت سپاه، مسئولیت تجهیز اولین هسته یگان موشكی سپاه را برعهده گرفت تا بدین‌سان، اولین قدم برای تشكیل یگان موشكی با هدف آموزش شلیك و به‌كارگیری موشك در پاسخ مناسب به حملات موشكی ارتش بعثی صدام، در ایران برداشته شود.1
پس از مذاکرات متعدد و در نظر گرفتن محدودیت‌های دو کشور سوریه و لیبی برای تحویل موشک‌های زمین به زمین «اسکاد بی» به ایران، بالاخره با این دو کشور برای ارائه آموزش‌ها و تحویل موشك‌های «اسكاد بی» توافق حاصل شد.
حسن تهرانی‌مقدم، جوان خوش‌فكری كه فرماندهی توپخانه سپاه را هم برعهده داشت، به همراه 12 نفر دیگر و 2 مترجم زبان عربی، برای اعزام به دوره آموزشی شلیك موشك انتخاب و پنجشنبه 3 آبان‌ماه سال 1363 راهی سوریه شدند.2
آموزش‌­ها از 12 آبان‌ماه سال 1363 در پادگان تیپ 155 موشكی ارتش سوریه در دمشق آغاز شد.3 با وجود همه‌ مشكلات، حسن تهرانی مقدم و تیمش، آموزش‌های لازم را فراگرفته و جزوه‌های فراوانی كه حاصل چندماه آموزش مستمر و فشرده بود، از فرآیندهای مختلف تست، آماده‌سازی، پرتاب و... تهیه كردند.
دوره سه ماهه آموزش موشكی به پایان رسید و فرماندهان جوان ایرانی كه حالا دیگر اولین فرماندهان موشكی جمهوری اسلامی ایران بودند، 11 دی ماه سال 1363 راهی تهران شده و سپس به كرمانشاه رفته تا در پادگان شهید منتظری كاری بس بزرگ را پایه‌گذاری نمایند. یعنی آغاز فاز عملیاتی «تیپ موشكی حدید».
این تیپ را «امیرعلی حاجی‌زاده» كه آن روزها فرمانده جوانی از یگان توپخانه سپاه بود، راه‌اندازی كرد تا وقتی حسن تهرانی مقدم و تیمش به ایران بازمی‌گردند، سازوكار و بسترهای لازم برای آغاز فعالیت اولین تیم موشكی‌ سپاه فراهم باشد.
از سوی دیگر، موشك‌های «اسكاد بی» هم كه لیبی وعده داده بود، وارد كشور شده و آماده شلیك بودند.حالا همه چیز فراهم شده بود، تا ایران در جبهه‌های نبرد با دشمن بعثی، یك شوك بزرگ به ارتش متجاوز صدام وارد كند.
اما این مقصد و مقصود یگان موشکی ایجاد شده و سردارانی همچون حسن تهرانی‌مقدم نبود. آنها در همان قدم نخست تمامی موشک‌های محدود زمین به زمین «اسکاد بی» را که از لیبی و سوریه دریافت کرده بودند برای عملیات اختصاص نداده، بلکه یکی از آنها را به بخش تحقیقات منتقل کرده و برای ساخت این نوع موشک‌ها در کشور، شروع به بررسی و آزمون و پژوهش نمودند.
محسن رفیق‌دوست وزیر وقت سپاه در این باره گفته است:
«‌وقتی موشک‌ها را به فرودگاه آوردند، آنها (شهید تهرانی‌مقدم و سردار حاجی‌زاده) یکی از موشک‌ها را از من گرفتند تا با مهندسی معکوس، موشک تولید کنند.»4
پس از آن دانشمندان و محققان جوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زیر نظر سردارانی مانند شهید حسن تهرانی مقدم، با وجود تمامی تحریم‌های به قول غربی‌ها فلج‌کننده و علی‌رغم همه سختی‌ها و رنج و مرارت‌ها اما قدرت موشکی ایران را به جایی رساندند که امروز اساس ترس و وحشت غرب از قدرت نظامی ایران محسوب می‌شود. برای پی بردن به این واقعیت، بی‌مناسبت نیست به برخی از اعترافات رسانه‌ها و کارشناسان غربی توجه ‌نماییم:
وزارت دفاع آمریکا:
ایران در دفاع از قلمرو خود، یک قدرت سهمگین محسوب می‌شود
در گزارش سال 2012 وزارت دفاع آمریکا از توان نظامی ایران که در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفت، آمده است: 5
«... زمانی که بحث دفاع از خاک ایران مطرح می‌شود، این کشور یک نیروی شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد؛ ایران به توسعه موشک‌های بالستیک خود با بردی که قابلیت رسیدن به دشمن‌های منطقه‌ای مانند اسرائیل و کشورهای شرق اروپا را دارد و از جمله موشک شهاب 3 با برد افزایش یافته و موشک‌های بالستیکی که برد متوسط آنها 2 هزار کیلومتر است، ادامه می‌دهد...» 6
تعریف فرمانده اسرائیلی از موشک‌های پیشرفته ایران
یوزی رابین (رئیس‌پیشین سازمان دفاع موشکی اسرائیل) که از مهمترین عوامل تعبیه سیستم دفاع موشکی موسوم به «گنبد آهنین» در اسرائیل بوده، در سمینار «بازدارندگی هسته‌ای، موشکی، کنترل تسلیحات و سیاست دفاعی» با حضور اعضای کنگره آمریکا در سال 2015 به اعتراف خودش در مقام یک «دشمن مهلک» از پیشرفت سیستم موشکی ایران تعریف کرد.
او در سمینار یاد شده درباره موشک‌های ایرانی و سیستم‌های پیشرفته آن چنین می‌گوید:
«... از نظر فنی، ایرانی‌ها برای ما دشمن مهلکی هستند، ولی من مهندس هستم و نمی‌توانم یک کار مهندسی خوب را تحسین نکنم، دوباره می‌گویم که یک مهندسی بسیار هوشمندانه‌ای است. به نظر من بهترین موشک ایرانی‌ها، یک موشک کروز زمینی (سومار) است که از 10 سال پیش منتظر آن بودیم. این یک دستاورد بوده و نمی‌توان این موشک را یک کپی تلقی کرد. دوباره می‌گویم که کلاهم را به احترام آدم‌هایی که از نظر فنی این کار را انجام دادند، از سرم برمی‌دارم. ساخت موتورهای جت کوچک، بسیار کار فنی سطح بالا و هوشمندانه‌ای است و ما در آمریکا فقط یک شرکت داریم که می‌تواند این موتورها را تولید کند...»7
«واشنگتن‌ فری‌بیکن»:
ایران سامانه دفاعی موشکی به نام «گنبد آهنین واقعی» دارد
درباره سیستم دفاعی گنبد آهنین تا به حال بسیار گفته و نوشته و تبلیغ شده است. گنبد آهنین در اسرائیل با صدها موشک پیشرفته آمریکایی و گنبد آهنین در عربستان که با موشک‌های آخرین سیستم پاتریوت مجهز شده و گفته می‌شود هر پرنده‌ای را بر روی هوا شکار خواهد کرد. اما هر دو این گنبدهای آهنین، آزمایش خود را طی سال‌های اخیر پس داده و نشان دادند که در مقابل پیش پا افتاده‌ترین موشک‌های ساده و پهپادهای معمولی حماس و حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن به شدت آسیب‌پذیر هستند. این گنبدهای آهنین کاغذی به سهولت توسط همین موشک‌ها و پهپادها سوراخ شده و از هم گسیختند. اما سیستم راداری و موشکی ایران و همچنین پهپادهای پیشرفته و رادار‌گریز ایران به راستی برفراز این سرزمین، گنبدی آهنین ایجاد کردند که کارشناسان نظامی مانند «آدام کرودو» و پایگاه اینترنتی «واشنگتن فری‌بیکن»، آن را گنبدآهنین واقعی دانسته و مورد تجلیل قرار دادند.8
وحشت ‌اندیشکده مشهور فرانسوی از قدرت و دقت موشک‌های سپاه
پایگاه مطالعات استراتژیک Fondation pour la recherche stratégique یک ‌اندیشکده فرانسوی است که توسط Pierre Joxe وزیر دفاع سابق فرانسه تشکیل شده و صرفا در امور صرفا نظامی و دفاعی، به تحقیقات و ارائه تحلیل‌های راهبردی می‌پردازد. این ‌اندیشکده در یکی از تولیدات خود، تحلیلی را درباره حمله موشکی ایران به مقر تروریست‌های تکفیری منتشر و در عین حال، سؤالاتی را نیز مطرح کرد که نکات مهم این تحلیل و حتی سؤالات مطرح شده، حاوی اعتراف به قدرت بازدارندگی و مهیب موشکی ایران است.
موسسه مذکور با طرح این سؤال که کدام تکنولوژی پیشرفته در زمینه طراحی، پیشرانه و هدایت به توسعه موشک ذوالفقار منجر شد؟ ادامه داده است:
«...آیا این تکنولوژی‌ها در سال‌های اخیر به ایران وارد شده یا خیر؟ اگر این تکنولوژی وارداتی نیست آیا مشخص است که سطح تحقیق و توسعه و همچنین توان علمی- صنعتی ایران در بخش موشکی تا به کجا پیشرفته است و اثر این پیشرفت در آینده منطقه خاورمیانه و برنامه‌ریزی نظامی کشورهای منطقه چه خواهد بود؟...»
پایگاه مطالعات استراتژیک در جمع‌بندی تحلیل خود با اعلام اینکه نمی‌توان بدون پاسخ دقیق به این سؤالات درباره توان موشکی ایران‌، به یک نتیجه‌گیری کلی رسید، صریحا تاکید کرده است:
«... تصور کردن ایران به عنوان کشوری که نیازمند تکنولوژی خارجی برای موشک‌های خود است یک اشتباه وحشتناک خواهد بود و در نهایت نیز باید درباره برنامه موشکی ایران این سؤال را مطرح کرد که قدم بعدی ایرانیان چه خواهد بود؟»
فراز و نشیب برنامۀ موشکی ایران در ۴۰ سال گذشته
به روایت رادیو ملی فرانسه rfi
گزارش رادیو ملی فرانسه از 40 سال برنامه موشکی ایران که نقبی هم به دوران پیش از انقلاب و تلاش ابتر و نافرجام شاه برای خرید موشک‌های زمین به زمین از آمریکا و غرب داشت، بر محور گزارش موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک تنظیم شده که برخی از نکات آن قابل توجه بود، مثلا اینکه علی‌رغم همه نوکری و تسلیم شاه در برابر غرب و آمریکا، آنها حاضر نمی‌شوند به او موشک‌های زمین به زمین بفروشند یا تلقی این گزارش از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که بیش از 30 کشور به عنوان پشتیبان عراق، در واقع جنگی جهانی را در مقابل ایران به راه‌انداختند و اساس پروژه موشکی ایران برای دفاع در چنین صحنه‌ای کلید خورد و بالاخره اشاره گزارش یاد شده به کیفیت و موارد تکنیکی موشک‌های ایران از دیدگاه یک موسسه و رسانه غربی که بازهم تاکید دیگری بر پیشرفت‌های تکنولوژیک ایران پس از انقلاب است. این گزارش در 19 دسامبر 2018 یعنی اواخر آذرماه 1397 تنظیم گردید و منتشر شد.
از همین روست که امروز این دستاورد سرداران سپاه اسلام و جوان‌های محقق و دانشمند این سرزمین، خار چشم دشمنان ایران شده، به نحوی که در تمام مذاکرات به اصطلاح هسته‌ای، بر محدود‌سازی آن تاکید دارند.
اما دیگر دورانی که برای به‌دست آوردن یک موشک، چشم بر دست دیگران دوخته بودیم، سپری شده و اینک به اعتراف دشمنان این انقلاب و نظام، قوی‌ترین و غنی‌ترین سیستم‌های موشکی دنیا را در اختیار داریم که قلب آنها و همه سیستم جهنمی‌شان را نشانه رفته است.
________________________
1- جنگ شهرها- پایگاه اینترنتی مرکز اسناد انقلاب اسلامی – 17 بهمن 1397 2- همان 3- همان 4- همان 5- بی‌بی‌سی فارسی- بخش ایران- 12 ژوییه 2012- 22 تیرماه 1391 6- همان 7- همان 8- آدام کردو-
Iran Activates ‘Real Iron Dome’ Missile Defense System- واشنگتن فری بیکن – 7 ژانویه 2015