kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۰۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷

آغاز اخذ مالیات از خانه‌های لوکس با ابلاغ سازمان امور مالیاتی

پس از امتناع دولت روحانی از تصویب دریافت مالیات از خانه‌های لوکس در سال‌های 99 و 1400، دولت سیزدهم آن را تصویب و با 40 روز وقفه از سوی سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد.

 


آیین‌نامه دریافت مالیات از خانه‌‌ها و باغ‌ویلاهای لوکس بعد از ۴۰ روز وقفه (از زمان تصویب هیئت وزیران) از سوی مسئولان سازمان مالیاتی برای اجرا به ادارات مالیاتی ابلاغ شد.
دولت دوازدهم تا مردادماه قدرت را در دست داشت، به دلایل نامعلومی از تصویب ضوابط اجرایی بند خ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ امتناع کرد اما دولت سیزدهم در ۱۴ مهرماه آن را تصویب کرد.
طبق بند خ تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت به شرح بندهای زیر مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) می‌شوند:
۱- واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت (با احتساب عرصه و اعیان) با ارزش روز معادل یکصد میلیارد ریال و بیش‌تر به نرخ‌های زیر:
۱ـ۱- نسبت به مازاد یکصد میلیارد ریال تا یکصد و پنجاه میلیارد ریال، معادل یک در هزار
۲ـ۱- نسبت به مازاد یکصد و پنجاه میلیارد ریال تا دویست و پنجاه میلیارد ریال، دو در هزار
۳ـ۱- نسبت به مازاد دویست و پنجاه میلیارد ریال تا چهارصد میلیارد ریال، سه در هزار
۴ـ۱- نسبت به مازاد چهارصد میلیارد ریال تا ششصد میلیارد ریال، چهار در هزار
۵ ـ۱- نسبت به مازاد ششصد میلیارد ریال به بالا پنج در هزار
به گزارش فارس، اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و گران‌قیمت در قانون بودجه سال 99 نیز وجود داشت اما دولت روحانی از تصویب ضوابط اجرایی آن خودداری کرده بود. طبق آمارهای رسمی سازمان امور مالیاتی، درآمد ناشی از این محل تاکنون صفر بوده است.
یکی از برنامه‌های خاندوزی وزیر اقتصاد،‌ توسعه پایه‌های مالیاتی از جمله مالیات بر مجموع درآمد است که قرار است تا یک ماه آینده پس از تکمیل لایحه به دولت برود. لایحه مذکور با وجود تدوین از سوی وزارت اقتصاد در دولت قبل به دلایل نامعلومی مسکوت ماند.
لازم به ذکر است که به گزارش رسانه مالیاتی ایران، بر اساس مصوبه هشتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در مهرماه امسال، مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی که زمان مقرر برای انجام آن از ابتدای تیرماه تا پایان شهریورماه 1400 بود، سه ماه دیگر تمدید شده است.
رویکرد عجیب دولت قبل
گفتنی است رئیس‌کل سازمان مالیاتی سه دلیل برای اجرایی نشدن قوانین مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس و خودروهای گران‌قیمت بیان کرده است. داوود منظور در این زمینه به خبرگزاری تسنیم گفت: دلیل اول عدم تمایل دولت آقای روحانی به اجرای این قوانین بود، در حالی که جامعه هدف این قوانین، اقشار بسیار مرفه جامعه هستند اما دولت قبل هیچ‌گاه تمایلی به افزایش مالیات آنها نداشت و به همین دلیل هر قانونی که مجلس در این زمینه مصوب ‌کرد، به در بسته خورد، آن هم در شرایطی که کشور با کسری بودجه عظیم مواجه است و مالیات از اقشار کارمند و کارگر، گرفته می‌شود.
وی افزود: به همین دلیل هم بود که دولت قبل تا زمانی که بر سر کار بود از تصویب آیین‌نامه بندهای (خ) و (ش) تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور، موضوع مالیات بر واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت و خودروهای لوکس خودداری کرد، این در حالی بود که سازمان امور مالیاتی کشور در همان دولت، پیش‌نویس آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه را در فروردین‌ماه سال جاری تنظیم و از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت تصویب، تقدیم هیئت دولت نموده بود که مورد بی‌توجهی قرار گرفت.
رئیس ‌سازمان مالیاتی دلیل دوم در عدم اجرای قوانین مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس و خودروهای گران‌قیمت را ناهماهنگی بین دستگاه‌ها خواند و بیان کرد: مثلاً شناسایی خانه‌های خالی به‌عهده وزارت راه و شهر‌سازی است و سازمان مالیاتی همچنان منتظر اعلام این خانه‌ها از سوی این وزارتخانه مانده است، البته باید در این زمینه آسیب‌شناسی کنیم و برای بهبود امور اگر نیاز به اصلاح قانون است فوراً با همکاری مجلس نسبت به انجام آن اقدام خواهیم کرد.
منظور دلیل سوم در عدم اجرای قوانین مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس و خودروهای گران‌قیمت را هم شیوع کرونا خواند که سبب تأخیر در اجرای برخی قوانین شده است.
وی اضافه کرد: البته با توجه به بانک‌های اطلاعاتی موجود در کشور شاید نیاز به خوداظهاری نباشد و باید این موضوع را بررسی کنیم و چه‌بسا با سرعت بیشتری بتوان آمار خانه‌های خالی را به دست آورد.
این مسئول افزود: خوداظهاری مالکان املاک در سراسر کشور در سامانه مربوط به‌نشانی www.amlak.mrud.ir صورت می‌گیرد و وزارت راه و شهر‌سازی موظف است پس از اتمام مهلت خوداظهاری مذکور، اطلاعات جمع‌آوری‌ شده را به‌صورت برخط و از طریق وب‌سرویس در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد. طبعاً پس از دریافت اطلاعات، خانه‌های مسکونی خالی مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره املاک خواهند شد که ضرایب آن به‌ترتیب برای سال اول، معادل شش برابر مالیات متعلقه، برای سال دوم، معادل دوازده برابر مالیات متعلقه و برای سال سوم به بعد، معادل هجده برابر مالیات متعلقه می‌باشد و سازمان امور مالیاتی کشور اقدامات قانونی را برای وصول این مالیات‌ها انجام خواهد داد.
منظور درباره اخذ مالیات از خودروهای گران‌قیمت طبق قانون بودجه سال 1400 کل کشور هم گفت: در این زمینه هم دولت قبل هیچ اقدامی نکرده بود و دولت جدید در حال بررسی آیین‌نامه اجرای آن است و سازمان امور مالیاتی کشور آمادگی دارد به‌محض تصویب و ابلاغ آیین‌نامه آن از سوی هیئت محترم دولت اقدامات لازم جهت مطالبه وصول مالیات از دارندگان وسایط نقلیه سواری و دوکابین که ارزش آنها بیش از 10 میلیارد ریال باشد به‌عمل آورد.