kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
جولان بی‌رحمانه «کووید- 19»

فوت 411 بیمار کرونایی دیگر مجموع فوتی‌ها از 91 هزار نفر گذشت

همزمان با رکوردشکنی موارد شناسایی شده و میزان بستری روزانه کرونا، 411 هموطن دیگر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.


مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای آخرین وضعیت کرونا در ایران را اعلام کرد.
به گزارش وبدا، در این اطلاعیه آمده است: «از 10 تا ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آنها بستری شدند. بنابراین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۴۰ هزار و ۷۰۸ نفر رسید. متاسفانه در طول این مدت، ۴۱۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۱ هزار و ۴۰۷ نفر رسید. همچنین پنج هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. خوشبختانه تا کنون سه میلیون و ۴۰۴ هزار و ۵۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. تا کنون نیز ۲۶ میلیون و ۳۹ هزار و ۴۵۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.تا‌کنون ۱۰میلیون و ۲۸۵ هزار و ۴۹۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و دومیلیون و ۷۹۵ هزار و ۶۸۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده[با احتساب تزریق 414 هزار دز در 24 ساعت گذشته] در کشور به ۱۳ میلیون و ۸۱هزار و ۱۷۴ دُز رسید. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.
در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.»
افزایش ۳۲ درصدی بیماران بستری کرونا
در هفته گذشته
علاوه‌بر این، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: درهفته گذشته شاهد افزایش ۳۲ درصدی در تعداد بیماران کرونا مثبت بستری و افزایش ۳۸ درصدی در تعداد بیماران فوت‌شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.
سیما سادات لاری اظهارداشت: در هفته ابتدایی مردادماه تعداد ۱۸۰ هزار و ۲۵۷ بیمار سرپایی کرونا مثبت در کشور شناسایی شدند که نسبت به هفته قبل‌تر از آن، افزایش حدود ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.
لاری ادامه داد: همچنین در هفته‌ای که گذشت، میانگین بروز موارد مثبت بستری در کشور حدود ۲۷ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و میانگین بروز موارد
مرگ و میر ناشی از بیماری حدود ۲۴ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است.
وی افزود: استان‌های مازندران، ایلام، گلستان و سمنان در هفته گذشته به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند.همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور به ترتیب در استان‌های البرز، هرمزگان، یزد و بوشهر گزارش شده است.
شرایط سختی را از نظر همه گیری ویروس دلتا
تجربه می‌کنیم
همچنین، معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه کشورمان در حال حاضر شرایط سختی را از نظر همه‌گیری ویروس دلتا کرونا تجربه می‌کند اظهارداشت: متاسفانه کشور وارد بحران بسیار شدیدی شده است و بسیاری از استان‌های بزرگ کشور در شرایط ناپایدار قرار‌ دارند.
قاسم جان بابایی در نشست با رئیس، معاونین و جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه استان خراسان رضوی نیز به دلیل تردد و حضور مسافران در شرایط نامساعدی از نظر تعداد بیماران بستری و سرپایی قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: حتی اگر محدودیت‌هایی در ستاد ملی کرونا به تصویب برسد حداقل 10 تا 14 روز زمان لازم است تا نتایج آن موثر واقع شود، بنابراین تجربه‌های مناسبی که دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا داشته است باید مورد استفاده قرار گیرد تا بتوان در شرایط حاضر به بیماران خدمات مناسبی را ارائه داد.
جان بابایی با بیان اینکه در حال حاضر مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حجم زیادی از بیماران مواجه شده است، افزود: باید با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های درمانی و تجهیزاتی، خدمات به شکل مناسبی به بیماران ارائه شود، ضمن اینکه وزارت بهداشت، پیگیری تامین تجهیزات مورد نیاز بخش‌های بستری و مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه را در اولویت قرار خواهد داد.
وی با تاکید بر تقویت بخش سرپایی خدمات رسانی به بیماران کرونایی ادامه داد: باید از تمام ظرفیت‌ها برای خدمات رسانی به بیماران به صورت سرپایی استفاده کرد تا از مراجعه مستقیم و یا نیاز به بستری بیماران در مراکز درمانی جلوگیری شود.
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت کلینیک‌های بخش خصوصی یا وابسته به سایر ارگان‌ها برای ارائه خدمات سرپایی به بیماران و تزریق داروهای ویژه کرونا استفاده کرد، گفت: بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه ظرفیت خدمات رسانی به بیماران را دارا هستند و نیازی به راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی نیست.
فوت ۱۲۰ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت اخیر در تهران
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران دیروز از فوت ۱۲۰ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در پایتخت خبر داد.
به گزارش خبر‌گزاری مهر، علیرضا زالی در حاشیه برگزاری جلسه ستاد مقابله با کرونای تهران اظهار داشت: متأسفانه پس از گذشت ۷ هفته از خیز پنجم کرونا در تهران، شاخص‌های کرونایی در تهران افزایشی است.
زالی با اشاره به اینکه هم در میزان مراجعین بیمارستانی و بهداشتی و هم در بخش‌های عادی و فوتی‌ها شاهد روند صعودی هستیم افزود: در خیز چهارم ما بعد از هفته پنجم تقلیل آمار را شاهد بودیم اما در خیز پنجم پس از گذشت ۷ هفته هنوز هم کاهشی در آمارها نداریم و برای هفته‌های پیش‌رو نیز در ابهام هستیم.
کرونای دلتا حتی در فضای باز
سرایت پذیری بالاتری دارد
وی با بیان اینکه کرونای دلتا حتی در فضای باز سرایت پذیری بالاتری دارد ادامه داد: در کرونای دلتا، نقاهت طولانی‌تر است و تا ۲۱ روز جواب تست مثبت است و در حال حاضر گروه‌های سنی ۵۰ تا ۶۰ سال و بعد از آن ۴۰ تا ۵۰ سال بیشترین بستری بیمارستانی را دارند.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران درخصوص میزان فوتی‌های کرونایی تهران طی شبانه‌روز گذشته عنوان داشت: متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته در تهران بالغ بر ۱۲۰ نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند و گروهای سنی مبتلایان و فوتی‌های کرونا در تهران از سنین بالای ۷۰ و ۸۰ سال به واکسیناسیون در حال تغییر است، در حال حاضر گروه‌های سنی ۵۰ تا ۶۰ سال و بعد از آن ۴۰ تا ۵۰ سال بیشترین بستری بیمارستانی را دارند.