kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶

آتش سوزی و انفجار مهیب در کشتی اماراتی /دوبی: یکی از مخازن سوخت منفجر شد!

 

سرویس خارجی-
یک کشتی تجاری در بندر «جبل علی» واقع در دوبی منفجر شد و آتش گرفت. رئیس‌پلیس دوبی می‌گوید این انفجار صرفا یک حادثه بوده اما فضای مجازی مملو از اخباری است که می‌گویند، خرابکاری صورت گرفته است.
منابع محلی بامداد پنجشنبه گزارش‌هایی از وقوع انفجاری مهیب در شهر دوبی واقع در امارات مخابره کردند. شبکه «الجزیره» نیز به نقل از خبرگزاری «رویترز»، گزارش داده که صدای انفجار مهیب در دوبی شنیده شده ولی دلیل انفجار نامعلوم است. کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» اما با انتشار یک تصویر، به نقل از «منابع محلی» نوشت: «گفته می‌شود بندر جبل علی هدف حمله قرار گرفته است». این منبع عراقی ادامه داد: «انفجار در نزدیکی منطقه کلاب‌هاوس رخ داده است. گزارش‌های اولیه حاکی از هدف قرار‌دادن مخازن نفت در این بندر است. بندر جبل علی شامل یک پایگاه هوایی متعلق به آمریکایی‌ها است». به گفته صابرین‌نیوز این انفجار یک روز پس از درگیری عربستان و امارات بر سر افزایش میزان تولید و صادرات نفت در اجلاس نفتی اوپک پلاس رخ می‌دهد.
رسانه‌های اماراتی نیز می‌گویند: «آتش سوزی ناشی از انفجار هدفمند در جنوب دوبی، در نزدیکی مخازن سوخت رخ داده است. آتش سوزی در یک کشتی تجاری که در بندر جبل علی پهلو گرفته بود، رخ داد». خبرگزاری « آسوشیتدپرس» نیز این خبر را اینطور پوشش داده که: «انفجاری که در بندر جبل علی رخ داد، بسیاری از خانه‌های این شهر را لرزاند. در آتش سوزی که در کشتی در بندر جبل علی در دبی رخ داد، هیچ مصدومیتی حاصل نشده است». دفتر رسانه‌ای حاکم دبی نیز ساعاتی پس از وقوع انفجار اعلام کرد: «تیم‌های دفاع مدنی در حال اطفای آتش‌سوزی ناشی از انفجار کانتینر در بندر جبل علی هستند».
همزمان با این انفجار، کاربران سعودی شبکه‌های اجتماعی، کارزار تحریم محصولات وارداتی از امارات با هشتگ «جبل علی» آغاز کردند و از مقامات کشورشان خواستند کالاهایی را که از امارات وارد می‌شوند را تحریم کنند، دلیل ادعایی آنها نیز این است که این کالاها بی‌کیفیت، فاسد و تقلبی هستند.
روایت رسمی امارات
اما در برابر این گزارش، مقامات و رسانه‌های رسمی اماراتی نیز به میدان آمدند و روایت خود را اعلام کردند. ساعتی پس از انفجار، خبرگزاری رسمی این کشور (وام) گزارش کرد که این انفجار متعلق به یک کانتینر در عرشه یک کشتی در بندر «جبل علی» بوده است. «جبل علی» یکی از مهم‌ترین بنادر امارات است که در فاصله 35کیلومتری شهر دوبی واقع شده است. به گزارش «وام»، دفتر رسانه‌ای دولت در امارت دوبی گفته، دستگاه‌های ذی‌ربط با شایستگی بالا، بر مرحله آخر حریق که در یک کانتینر در عرشه یک کشتی شعله‌ور شده بود مسلط شدند. این کشتی آماده پهلوگیری در یکی از لنگرگاه‌های بندر جبل علی و به دور از خط دریانوردی اصلی بندر بود. حادثه هیچ مصدوم یا کشته‌ای بر جا نگذاشت. دفتر رسانه‌ای دولت امارات در دوبی به چگونگی یا علت انفجار که سبب حریق در کانتینری در عرشه یک کشتی شد، اشاره‌ای نکرده است. سرلشگر عبدالله المری رئیس‌پلیس دبی هم مدعی شده که، حریق در عرشه یک کشتی حمل کانتینر کوچک با ظرفیت ۱۳۰ کانتینر رخ داد اما حریق مهار شد. به گزارش البیان، «مُنی غانم المری» مدیرکل دفتر اطلاع‌رسانی دولت در دبی نیز گفت: «تحرک سریع و فوری مانع صدمه رسیدن به اشخاص شد... تحقیقات برای یافتن علت [حادثه] در جریان است». خانم المری با بیان اینکه «رسانه‌ها در نقل خبر سرعت عمل داشتند تا شایعات پا نگیرد» گفت: «بین همه طرف‌های ذی‌ربط از جمله رسانه‌ها هماهنگی بود تا به مردم اطمینان داده شود مبنی بر اینکه این حادثه ممکن است در هر جایی در دنیا رخ بدهد و اتفاق همان‌طور که بوده منعکس شود».