kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
قاضی‌زاده، نایب‌رئیس مجلس خبر داد

تدوین طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست ‌جمهوری و راه‌اندازی یک قرارگاه برای تحول مجلس

نایب‌رئیس مجلس می‌گوید: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری با همکاری شورای نگهبان تدوین شده و پس از رفع ایرادات احتمالی، احتمالاً آذرماه به دولت ابلاغ می‌شود.

سید امیرحسین قاضی‌زاده، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری با کمک مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان خبر داد و گفت: روی این قانون یک ماه کار شده و الان به‌ صورت طرح در کمیسیون شوراها و در حال بررسی است.
وی ادامه داد: در  این طرح  برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری معیارهایی همچون سن، مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی در نظر گرفته شده است.
قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: بر اساس این طرح، هرکسی نمی‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند و باید جزو مقامات سیاسی باشد؛ مثلا در سابقه خود استاندار باشد و بین 40 تا 70 سال سن داشته باشد و همچنین کاندیدا باید ایرانی‌الاصل باشد.
وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته قانون جدید انتخابات ریاست‌جمهوری احتمالا تا آذرماه پس از رفع ایرادات احتمالی شورای نگهبان تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.
وی همچنین از ایجاد یک قرارگاه برای «تحول مجلس» خبر داد و تصریح کرد: در این قرارگاه رئیس مجلس یک نفر حقوقدان به عنوان نماینده خود انتخاب کرده است؛ رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی و برخی از حقوقدانان شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی از اندیشکده‌های خارج از مجلس طرف مشورت هستند تا آئین‌نامه مجلس اصلاح شود.
وی افزود: هدف از این کار آسان کردن قانونگذاری در مجلس است، ضمن این که قصد داریم تا تعداد زیادی از قوانین کم کنیم و قصد داریم در بسته تنقیح به سمت جامع‌نویسی و در کنار آن مجمع نخبگانی درست کنیم.
نایب‌رئیس اول مجلس خاطرنشان کرد: در حوزه نظارت مجلس نیز سوال، استیضاح و تذکر را جزو قوانین داریم که بی‌فایده است؛ بر این اساس باید کاری کنیم که نظارت مجلس قدرت نفوذ داشته باشد و موجب بازدارندگی از فساد شود.