kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۶۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰

نکوداشت آزادگان عرصه ایثار اجتماعی در کنگره ملی «الماس‌های درخشان»

کنگره ملی «الماس‌های درخشان» با هدف نکوداشت آزادگان عرصه ایثار اجتماعی دیروز برگزار شد.


به گزارش «ایثار»، رئیس‌دفتر رهبر انقلاب در این مراسم با ابلاغ سلام گرم رهبری به اعضا و شرکت‌کنندگان در کنگره ملی الماس‌های درخشان، گفت: در آستانه عاشورای حسینی و اسارت اهل بیت امام حسین(ع) هستیم و شما آزادگان محترم با درک دوران اسارت، بیشتر و بهتر از همه ما، با گوشت و پوست خود درک کردید که بر اهل بیت امام حسین علیه‌السلام در دوران اسارت چه گذشت.
آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی، روحیه، صبر و استقامت آزادگان را بی‌نظیر و زبان‌زد خواند و افزود: در هیچ کشور و ملتی چنین مقاومتی پیدا نمی‌شود. پاسداشت و بزرگداشت این مقاومت‌ها در قالب برنامه‌هایی مثل کنگره ملی الماس‌های درخشان لازم و ضروری است. ما باید با افتخارات خودمان زندگی کنیم و نه‌تنها ما، که نسل‌های آینده ما هم نباید این افتخارات را فراموش کنند.
محمدی گلپایگانی ادامه داد: باید مقاومت و رشادت‌های رزمندگان و آزادگان غیور، مخصوصاً در این دوران خلأ، حفظ و در کتاب‌های درسی، منابر، دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها وارد شود و به نسل‌های آینده گفته شود که ما چه افتخاراتی داشتیم.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این کنگره ضمن گرامیداشت سی‌امین سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، گفت: مقام معظم رهبری درباره آزادگان فرموده‌اند «دوران پُررنج اسارت، آزادگان ما را به الماس‌هایی درخشان تبدیل کرده است».
سعید اوحدی افزود: پس از آن که رهبر انقلاب این تعبیر را به کار بردند برای ما سؤال شد که چرا ایشان از واژه الماس درخشان برای آزادگان استفاده کردند. مقاوم‌ترین، درخشان‌ترین و خالص‌ترین عنصری که تا به امروز در عالم خلقت شناسایی شده، الماس است و چه وجه تسمیه زیبایی که ایشان برای تعبیر و قرائت از آزادگان عزیز استفاده کردند همچنین ایشان آزادگان را ذخایر و گنجینه بزرگ انقلاب خوانده‌اند.
اوحدی در ادامه پیام رییس جمهوری خطاب به کنگره ملی الماس‌های درخشان را قرائت کرد.
در بخشی از پیام حجت‌الاسلام روحانی به این کنگره آمده است: «بیست‌وششم مردادماه یادآور بازگشت غرورآفرین آزادگان همیشه سرافراز به میهن اسلامی، فرصت مغتنمی است تا به یاد بیاوریم که استقلال و امنیت امروز کشور، مرهون پایمردی و مجاهدت‌های خاموش راست قامتانی است که در سنگر دفاع از نظام و کشور شجاعانه جنگیدند و شب‌های تلخ و پُردرد اسارت در اردوگاه‌های مخوف رژیم بعثی را مردانه تاب آوردند، تا به «الماس‌های درخشان» آزادگی و پایداری تبدیل شده و جهانی را مبهوت خویش کنند. ملت قدرشناس ایران که سال‌های زیادی را در کنار خانواده‌های این عزیزان در چشم انتظاری سپری کرد، به ولایتمداری، استواری و صلابت آزادگان گرانقدر خود می‌بالد و به مقام صبر و استقامت این اسوه‌های پایداری درود می‌فرستد.»
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نیز در این کنگره گفت: آزادگان عزیز در دوران اسارت خود افتخارات ماندگار و بی‌نظیری خلق کرده‌اند که قطعا در تاریخ آینده بشر تکرار نخواهد شد.
وی ضمن نقل روایت برادر آزاده خود مرحوم علی‌اکبر ابوترابی فرد از سوال نماینده صلیب سرخ، اظهار داشت: برای نماینده صلیب سرخ جای تعجب و سوال بوده که در زندان‌های کشورهای غربی با وجود امکانات رفاهی فراوان، ناهنجاری‌های اخلاقی، افسردگی و اقدام به خودکشی بسیار بالا بوده، اما در اردوگاه‌های اسرای ایرانی در عراق، با آن شرایط سخت و طاقت‌فرسا این مسائل نیست. لذا باید اقرار کرد که آزادگان واقعاً کار بزرگی خلق کردند و به همین دلیل است که رهبر انقلاب آن‌ها را الماس‌های درخشان نامیدند.
گفتنی است در این مراسم از دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی به نمایندگی از همه فعالان عرصه ایثار اجتماعی تجلیل شد.