kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
برگزاری آزمون سراسری ۹۸ طی امروز و فردا

آغاز کنکوری که پایان همه چیز نیست

آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در حالی از امروز با حضور یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب آغاز می‌شود که بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها باهیجان و نگرانی منتظر گرفتن نتیجه تلاش‌های چند ساله خود هستند.



سرویس اجتماعی-

هر سال با آغاز فصل تابستان کم‌کم حال و هوای دانش‌آموزان سال آخری و خانواده‌های آنها هیجانی‌تر می‌شود چرا که تب کنکور در این روزهای گرم بالا می‌گیرد و همه جا صحبت از یک آزمون مهم و شاید تعیین‌کننده سرنوشت دانش‌آموزان است.
امسال نیز خیل زیادی از دانش‌آموزان طبق برنامه از صبح امروز تا فردا با حضور در حوزه‌های برگزاری آزمون تلاش می‌کنند گام آخر یک فصل طولانی از تلاش و جدیت در درس خواندن را با موفقیت پشت‌سر بگذارند.به گفته سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون سراسری امسال در ۳۸۱ شهرستان و ۵۱۸ حوزه امتحانی و با حضور یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب برگزاری می‌شود و بر اساس برنامه زمان‌بندی، آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح امروز و آزمون گروه هنر نیز بعدازظهر امروز و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز به ترتیب صبح و بعد از ظهر فردا برگزار خواهد شد.
توکلی به خبرگزاری صداوسیما گفت: نتایج اولیه این آزمون دهه اول مرداد اعلام می‌شود و داوطلبان پس از آن باید برای انتخاب رشته‌های دانشگاهی اقدام کنند.
درس خواندن و آرامش
 رمز موفقیت در آزمون سراسری
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نحوه برگزاری کنکور با این همه هیجان ممکن است بازدهی برخی از داوطلبان را کاهش دهد. در همین زمینه وزیر علوم به ایرنا گفت: کنکوری‌هایی که آرامش دارند و به خوبی درس خوانده و توانایی بالای علمی ‌داشته باشند در آزمون سراسری راحت‌تر قبول می‌شوند.
اما امسال وقوع حوادثی همچون سیل ویرانگر در چندین استان هم باعث شد تا توجه به شرایط کنکوری‌های این مناطق تبدیل به یک مطالبه شود، غلامی در مورد اعمال سهمیه‌ای که رئیس‌جمهور هفته گذشته برای مناطق بلایای طبیعی ابلاغ کرد هم، گفت: این سهمیه مازاد بر ظرفیت کنکور است و هیچ تاثیری در قبولی داوطلبان عادی کنکور ندارد.
همه کنکوری‌ها قبول می‌شوند
البته در کنار توصیه‌های وزیر علوم به داوطلبان مبنی بر داشتن آرامش برای قبولی در کنکور باید به این نکته نیز توجه شود که بنا بر آنچه که بارها و در طول دو سه سال اخیر اعلام شده است با توجه به انبوه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در انواع و اقسام مختلف هیچ داوطلبی در آزمون شرکت نمی‌کند، مگر اینکه حتماً در حداقل یک «محل-رشته» پذیرفته شود، بنابراین داوطلبان می‌توانند با خیال راحت‌تری نسبت به آنچه که وزیر علوم گفته است در آزمون حاضر شوند.
پیشی گرفتن ظرفیت دانشگاه‌ها    از  تعداد       داوطلبان
حسین توکلی مشاور عالی و سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور که چهره وی سال‌هاست با یادآوری تاریخ آزمون و همراه داشتن مداد و پاک کن در ذهن کنکوری‌ها نقش بسته است، در مورد ظرفیت دانشگاه‌ها اظهارداشت: در دهه‌های گذشته ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها بسیار پایین‌تر از تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها بود، اما اکنون ظرفیت پذیرش دانشجو در ایران، بیشتر از تعداد متقاضیان ورود به مراکز آموزش عالی است و همین امر  باعث یک ارتقای فرهنگی و علمی در کشور شده است.
این همه بریز و بپاش
برای 15 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها
اما موضوع مهم این است که طی سال‌های اخیر رقابت تنها برای برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها وجود دارد. توکلی در بهمن ماه سال گذشته در این‌باره گفته بود: بر اساس مصوبه سال 92 مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل 85 درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته محل‌های دانشگاهی که متقاضی کمتری نسبت به رشته‌های دیگر دارد، بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان انجام می‌شود و برگزاری کنکور برای 15 درصد دیگر صورت می‌گیرد.
در واقع صحبت‌های توکلی نشان می‌دهد که همه این بریز و بپاش‌ها برای کنکور و صرف هزینه‌های فراوان برای کلاس‌ها و موسسات کنکوری و اختصاص آنتن صداوسیما به موسسات و کانون‌های کنکوری، همه و همه فقط برای 15 درصد از ظرفیت دانشگا‌ه‌ها است که آن هم مختص به برخی دانشگاه‌های برتر کشور است.
رقابتی خارج از کنکور
البته نظرات مختلفی درباره نحوه برگزاری کنکور به‌ویژه با شرایطی که عملاً در بسیاری از رشته‌ها رقابت معنی خاصی ندارد مطرح می‌شود، تا کنون نیز زمان‌بندی‌های متعددی از سوی مسئولان امر برای حذف کنکور اعلام شده که هیچ کدام رنگ واقعیت پیدا نکرده است. در این بین آنچه همچنان و شاید به طرز فزاینده‌ای باقی است فشار مضاعف هزینه کلاس‌های کنکور و تهیه کتاب‌ها و جزوات گران قیمت و در حقیقت رقابت خارج از کنکور خانواده‌ها برای جا نماندن از یک ماراتن نفس گیر است که برخی تبلیغات و هیجان‌آفرینی‌های کاذب بر آتش آن می‌دمد.
کنکور عامل پر شدن جیب
موسسات آموزشی
کاملاً واضح است که یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در ادامه داشتن کنکور با توجه این همه ظرفیت دانشگاه‌ها در کشور همین موسسات به اصطلاح آموزشی است که در زمینه کنکور فعالیت دارند و حاضر نیستند از سود سرشاری که هر سال از آثار برگزاری کنکور نصیبشان می‌شود، دست بردارند.
نکته حائز اهمیت این است که کنکور با گردش مالی هنگفت جانبی بیشتر از آنکه یک مسابقه بزرگ علمی در کشور باشد منبعی است برای خالی کردن جیب والدین و پرکردن حساب موسسات آموزشی.
نکته جالب اینکه قبولی هرساله تعدادی از دانش‌آموزان مناطق محروم در کنکور و حتی کسب رتبه‌های برتر توسط آنها، آن هم در شرایطی که بسیاری از آنها از حداقل امکانات آموزشی و کلاس کنکور و... برخوردار نبوده‌اند، ثابت می‌کند که این اندازه که تبلیغات سعی در بزرگنمایی تأثیر بازار مکاره موسسات کنکوری دارند، با واقعیت سنخیت ندارد.
حذف کنکور و برگزاری آزمون ورودی
 به دانشگاه‌های برتر
یکی از راه‌حل‌هایی که برای عبور از این شرایط می‌توان متصور بود این است که بساط کنکور سراسری برچیده شود و در کنار ثبت‌نام راحت و بدون استرس کنکوری‌های عزیز در دانشگاه‌هایی که نیاز به این همه تدارک و آزمون و هزینه ندارد، دانشگاه‌های برتر کشور اقدام به برگزاری آزمون ورودی برای خودشان و متناسب با ظرفیت‌شان کنند، هرچند در این زمینه هم باید قانون مشخصی ایجاد شود که از امکان وجود رانت و فساد جلوگیری شود.
قبولی یا ناکامی در کنکور
پایان کار نیست
اما با همه این‌ها نکته مهم این است که چه آنها که در این آزمون قبول شوند و چه آنها که به ظاهر ناکام شوند، به همه چیز نرسیده‌اند یا همه چیز را از دست نداده‌اند، شاهد این سخن اینکه هر ساله حجم زیادی از فارغ‌التحصیلان انواع و اقسام رشته‌های دانشگاهی را می‌بینیم که به خیل جویندگان کار افزوده می‌شوند و از سوی دیگر بسیاری از به اصطلاح ناکامان کنکور یا کسانی که مسیر دیگری را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند را می‌بینیم که در کارهای تولیدی یا بازار مشاغل فنی و... مشغول کار هستند و از زندگی خود هم راضی هستند، نیز دارند.
این موضوع یک بار دیگر لزوم هماهنگی دانشگاه و بازار کار و توجه به نیاز و کشش واقعی بازار کار برای رشته‌های دانشگاهی و همچنین توجه به مشاغل و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و زمینه‌سازی جذب جوانان به سوی کارهای تولیدی را گوشزد می‌کند.