kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
شهردار بازنشسته تهران باید برود

شکست تلاش نمایندگان اصلاح‌طلب برای تغییر قانون به نفع یک نفر!

دیروز تلاش طیف اصلاح‌طلب مجلس برای ماندن شهردار بازنشسته تهران شکست خورد، تلاشی که در قالب استفساریه‌ای با هدف اعمال تغییر در قانون منع به کارگیری بازنشستگان و با 137 امضا به صحن علنی مجلس رسیده بود اما در نهایت تنها 94 نفر به آن رای موافق دادند که این نکته بار دیگر جای خالی شفافیت آرای نمایندگان و لزوم آن را یادآور می‌شود.



سرویس سیاسی -

داریوش اسماعیلی نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود در تذکر به وزیر اطلاعات گفت: فعالیت گروه‌های بهائیت در شهر شیراز غیرقانونی و ضددینی است.
وی در ادامه اظهار کرد: ضمن تشکر از اقدامات دادگستری استان فارس از نهادهای امنیتی به ویژه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌خواهم با اعمال و رفتارهای غیرقانونی این فرقه برخورد جدی داشته باشد.
رضایت کمیسیون‌های مختلف
 از گزینه وزارت اقتصاد
دیروز جلسات گزینه‌های پیشنهادی دولت برای چهار وزارتخانه با کمیسیون‌های مجلس ادامه یافت. گزینه‌های وزارتخانه‌های اقتصاد و کار به کمیسیون‌های اجتماعی، قضایی و اقتصادی رفتند و برنامه‌های خود را به نمایندگان ملت ارائه دادند.
حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان و عضو کمیسیون قضایی مجلس گفته است که در جلسه دیروز فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در کمیسیون حاضر شد و گزارشی را از برنامه‌های خود به اعضای کمیسیون ارائه کرد. ناصری‌نژاد می‌گوید: آقای دژپسند گفت که من برنامه و تجربه دارم و تیم خوبی را در اختیار دارم و عنوان کرد که می‌تواند کشور را از این تلاطم خارج کند. در این جلسه کمیسیون جمع‌بندی نهایی در رابطه با وزارت دژپسند در وزارت اقتصاد انجام نشد اما نظر کمیسیون در مورد وزارت وی مثبت بود.
همچنین لازم به ذکر است که فرهاد دژپسند گزینه وزارت اقتصاد پیش از این در کمیسیون اقتصاد حاضر شده و به تشریح برنامه‌های خود پرداخته بود. چنانکه از سخنان برخی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مشخص می‌شد این کمیسیون در مجموع از برنامه‌ها، عملکرد و سابقه دژپسند راضی بوده است. اعضای این کمیسیون «روابط عمومی بالا تعامل خوب در حوزه‌های مدیریتی و مشورت پذیری را از ویژگی‌های آقای دژپسند» برشمردند. همچنین از دیگر ویژگی‌ها به تحصیلات دانشگاهی و تجربه عملی او ‌اشاره کردند.
همچنین دیروز علی کریمی سخنگوی کمیسیون اقتصادی به فارس گفت که محمداسلامی گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی دیروز به این کمیسیون آمده و برایند کلی دیدگاه اکثر نمایندگان نسبت به گزینه پیشنهاد‌ی وزارت راه و شهرسازی مثبت است و اعضا حمایت خود را از وی اعلام کردند.
پیگیری نماینده شاهین‌شهر برای شفافیت
حسینعلی حاجی‌دلیگانی در نشست علنی دیروز در تذکر شفاهی خود گفت: چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی معاون سازمان امور استخدامی درخصوص قانون مصوب مجلس مبنی بر اینکه دولت در سال اول قانون برنامه توسعه، سامانه‌ای را ایجاد کند و حقوق مقامات و مدیران را در آن قرار دهد، مدعی شد که علت تاخیر هفت ماهه در اجرای این قانون، مجلس است. حال شما توضیح دهید که مسئول این بی‌حیثیتی مجلس کیست و درباره این موضوع شفاف سازی کنید.
علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: این اظهارات دقیق نیست؛ مدت‌ها پیش در هیئت‌رئیسه گفتیم که حقوق نمایندگان بارگذاری شود. دستور بارگذاری حقوق نمایندگان مجلس در سامانه رسمی صادر شده است.
همچنین ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در تذکری کتبی به رئیس‌جمهور عنوان کرد: دولت هزینه درمان جانبازان شیمیایی و پدران و مادران شهدا را پرداخت نمی‌کند، چگونه ماهی 50 میلیون حقوق به مدیران بانک ورشکسته دی که سهام آن متعلق به بنیاد شهید و خانواده‌های ایثارگران است پرداخت می‌کند. زهرا سعیدی نیز به اتفاق 2 تن از نمایندگان به رئیس‌جمهور، پیرامون رسیدگی ویژه به وضع زائران اربعین حسینی درباره نحوه دریافت دینار در کشور عراق تذکر دادند.
تلاش اصلاح‌طلبان برای دور زدن قانون
مهم‌ترین بخش جلسه دیروز طرح استفساریه‌ای بود که برای دور زدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان و با محوریت طیف اصلاح‌طلب به منظور مستثنا کردن محمدعلی افشانی، شهردار فعلی تهران مطرح شد.
یک فوریت طرح مستثنا شدن شهردار تهران از قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که با امضای 137 نفر از نمایندگان مجلس به هیئت‌رئیسه مجلس ارسال شد. نکته جالب توجه که باز بر لزوم شفافیت صحه می‌گذارد نهایتا با ۱۲۶ رأی مخالف و تنها 94 رای موافق درمجلس رد شد. این یعنی 43 نفر از کسانی که این طرح را امضا کرده‌اند در نهایت به این طرح رای نداده‌اند.
در این طرح آمده است: «مطابق ماده (۸۰) قانون شوراها و انتخاب شهرداران و  انتخاب آئین‌نامه اجرایی آن، شهردار توسط منتخبان مردم در شورای اسلامی شهر برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود و شهردار می‌تواند هیچ‌گونه رابطه استخدامی بادولت و سایر نهادها نداشته باشد.»
همچنین این طرح می‌افزاید: «طبق تبصره (۳) ماده (۳۰) قانون استخدامی مصوب ۱۳۴۵ و ماده (۲۷) آئین‌نامه استخدامی شهرداری تهران مصوب ۱۲ آبان ماه ۱۳۵۸ معاونین شهردار هم‌تراز معاونین وزرا می‌باشند.»
استفساریه نبود بلکه تقنین بود
محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار کیهان گفت: ابقا شهردار مغایر با قانون بود. آنچه ضمن طرح ارائه دادند استفساریه نبود بلکه تقنین بود و مغایر مصوبه قبلی و حتی اگر فوریت آن رای می‌آورد به این نحو در شورای نگهبان به تایید نمی‌رسید.
این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در ادامه افزود: به همین دلیل مجلس هم نمی‌خواست نظر فنی خود را تغییر دهد و لذا رای مخالف داد.
تغییر قانون برای یک فرد!
سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس در نشست علنی دیروز در مخالفت با یک فوریت اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان، اظهار داشت: این قانون اخیرا تصویب شده و برای یک فرد نمی‌توانیم آن را اصلاح کنیم هر چند برای آقای افشانی شهردار تهران احترام بسیار قائل هستم. حلاوت و شیرینی این قانون را نباید با این استفساریه برای مردم تلخ کرد کما اینکه از زمان قاجار تاکنون هم هیچ قانونی برای یک فرد اصلاح نشده است.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: براساس اصل 73 نباید اجازه به اصلاح قانون داده شود البته می‌توان دایره شمول منع به کارگیری بازنشستگان را افزایش داد اما استثناء کردن افراد از این قانون درست نیست بنابراین برای خلاقان و جوانان فرصت ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر کانادا را ببینید چرا ما نباید به جوانان و خلاقان کشور فرصت بروز و ظهور دهیم.
11 شکایت از نماینده پرحاشیه لیست امید
محمدجواد جمالی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روز گذشته (سه‌شنبه اول آبان) نامه‌ای از سوی دادستانی درباره پرونده‌های محمود صادقی نماینده تهران به هیئت نظارت ارسال شده، یادآور شد: طبق این نامه آقای صادقی 11 مورد پرونده دارد که خواسته شده هیئت در این موارد اعلام نظر کند.
نماینده مردم فسا در مجلس تصریح کرد: البته هیئت نظارت درگذشته در برخی از موارد مطرح شده اعلام نظر کرده است که ممکن است نظرات هیئت به شعب دیگر رفته باشد.
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با تاکید بر اینکه دادستان خواستار تعیین تکلیف این پرونده‌ها شده است، گفت: یکی از اعضای حقوقی هیئت نظارت، مأمور بررسی این موضوع شد تا جواب دادستانی داده شود.