kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۳۴۱۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس:

اختیارات جدید بانک مرکزی به ثبات بازار ارز کمک می‌کند

رئیس ‌کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مصوبات جدید مجلس برای افزایش اختیارات بانک مرکزی، گفت: این بخش از اختیارات که به بانک مرکزی داده شد، حتما در کاهش التهابات بازار ارز کمک خواهد کرد.

محمدرضا پورابراهیمی در ارتباط تلفنی با یکی از برنامه‌های تلویزیونی اظهار داشت: با توجه به جایگاهی که بانک مرکزی دارد باید بتواند با توجه به مسئولیت و اختیارات در حوزه بازار ارز تصمیم‌گیری لازم را انجام دهد.
وی ادامه داد: در جلسه شورای اقتصادی با حضور سران قوا، بانک مرکزی پیشنهاداتی داشت که یکی از آنها این بود که بتواند بر اساس نظارت مداخله بر اساس چارچوب عملیات کنترلی را انجام دهد.
به گفته رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس، مجلس نیز با این پیشنهادات موافقت کرد و اختیاراتی به بانک مرکزی داده شد، تا بتواند در مورد مطلوب سازی بازار ارز عمل کند؛ تعهدات لازم برای صادرکنندگان کالا برای بازگرداندن ارز به سامانه نیما بر اساس مشوق‌های بانک مرکزی انجام خواهد شد. این مجموعه کارها به کاهش التهاب بازار ارز کمک خواهد کرد که مجلس شورای اسلامی نیز از این روند استقبال کرده است.
پورابراهیمی درباره ارزیابی این تصمیمات در بازار گفت: مصوبات مجلس درخصوص ارز این بود که کمیته ارزی با مسئولیت بانک مرکزی تشکیل شود و با هماهنگی وزارت صنعت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و جهاد کشاورزی با‌ اشراف تصمیم‌گیری کند؛ این تصمیمات به بانک مرکزی برای اینکه بتواند با آرامش خیال در این حوزه با شرایط تعریف شده‌ای با اختیارات خود تصمیم گیری کند، کمک می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس وی افزود: این بخش از اختیارات که به بانک مرکزی داده شد، حتما در کاهش التهابات بازار ارز کمک خواهد کرد و قطعا بانک مرکزی با این ظرفیت‌ها باید به طور کامل پاسخگو باشد و هیجانات بازار را کاهش دهد. در این باره باید تا هفته‌های آینده صبر کرد تا نتایج را شاهد باشیم.
افزایش قیمت دلار همزمان
با سفر روحانی به آمریکا
در راستای افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر، مشرق نیز طی گزارشی اعلام کرده، قیمت دلار در بازار کشورمان در چهار روزی که حسن روحانی به آمریکا سفر کرد، به طور میانگین هر روز بیش از هزار تومان افزایش پیدا کرد.
بر اساس این گزارش، روز شنبه ۳۱ شهریور یعنی روز قبل از سفر روحانی به آمریکا، قیمت دلار در بازار ایران 14 هزار و 390 تومان بود اما در پایان روز یکشنبه، یعنی اولین روز سفر روحانی به آمریکا، قیمت دلار به 14 هزار و 934 تومان افزایش یافت. دوشنبه نیز قیمت دلار به 16 هزار تومان و سه‌شنبه به 16 هزار و 980 تومان افزایش پیدا کرد. چهارشنبه که آخرین روز سفر روحانی به آمریکا بود دلار به 18 هزار و 668 تومان افزایش پیدا کرد.به زبان ساده در جریان چهار روز سفر روحانی به آمریکا، در جریان این چهار روز ارزش پول ملی ایران در برابر دلار آمریکا 29/7 درصد کمتر شد.
این در حالی است که رئیس‌جمهور در سخنان خود به مذاکره هم‌اشاره کرده و گفته بود: «برای گفت‌وگو نیازی به گرفتن عکس‌های دونفره نیست. گفت‌وگو از همین‌جا می‌تواند آغاز شود و من از همین‌جا گفت‌وگو را آغاز می‌کنم. برای گفت‌وگو می‌توان در این مجمع‌عمومی، سخن یکدیگر را شنید.»