kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۳۴۰
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
خطیب جمعه تهران با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان:

امروز کسی که باید خجالت بکشد دولت عربستان است


امام جمعه موقت تهران با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، گفت: امروز کسی که باید خجالت بکشد، دولت عربستان است که یمن را به تلی از خاک و ویرانی تبدیل کرده و آشکارا در امور داخلی سوریه دخالت می‌کند و می‌گوید موضع ما در قبال این کشور تغییر نکرده و تحت هر شرایطی بشار اسد باید از حکومت کناره‌گیری کند.
به گزارش تسنیم، آیت‌الله محمد علی موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به جایگاه انسان در نظام هستی، گفت: قرآن کریم به کرامت انسان توجه ویژه‌ای دارد و برای انسان مقام عظیمی قائل است. براساس آیات قرآن تمام عالم برای بهره‌گیری انسان خلق شده تا بتواند به سمت خداوند حرکت کند. ما باید مواظب باشیم این مقام رفیع را مفت از دست ندهیم.
وی افزود: ما نباید با چیزی غیراز خدا انس پیدا کنیم و فقط باید به یاد خدا باشیم و همه شئون زندگی ما باید شکل اطاعت از خدا را به خود بگیرد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مهمترین مسئله ما امروز حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو است، بیان داشت: این حادثه دلخراش که منجر به شهادت خادمین واقعی نظام و آتش‌نشانان گرانقدری که خود را آماده کمک به مردم کرده بودند شد، مصیبت بزرگی را رقم زد که من این مصیبت را به مقام معظم رهبری، مراجع تقلید، ملت ایران و خانواده‌های گرانقدر آنان تسلیت می‌گویم و از تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی مسئولان تشکر می‌کنم. همچنین از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود جلوی تکرار چنین حوادثی را بگیرند.
آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به در پیش بودن ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: انقلاب ما به تعبیر حضرت امام(ره)، کشور را از ظلمت خارج و به نور وارد کرد و باید به بیان قرآن کریم خطاب به بنی‌اسرائیل که به آنها یادآور می‌شود دوران عزت و ذلت‌شان را همواره به یاد داشته باشند، ما نیز ایام الله را همواره گرامی بداریم.
وی با اشاره به دوران حکومت سلسله پهلوی، تصریح کرد: در آن زمان کسی جرات نداشت رساله حضرت امام(ره) را همراه داشته باشد و فتوای ایشان را برای مردم بیان کند. ما باید به یاد داشته باشیم، چه دوران سختی در زمان رضاخان بر کشور گذشت، او چادر از سر زن‌ها برداشت و مراسم عزاداری را ممنوع کرد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: محمدرضا شاه نیز زندان‌های رژیم خود را از آزادگان پر کرد و در آنجا با شکنجه‌های فجیع با آنها برخورد می‌کرد، همین برادر عزیزمان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چقدر شکنجه شد و چه زندان‌ها رفت.
آیت الله موحدی کرمانی با بیان اینکه این انقلاب به سادگی به دست ما نرسیده‌ است، اظهار داشت: ما در راه انقلاب شهدای فراوانی را داده‌ایم، بنابراین باید قدر این انقلاب را که امانت شهدا است، بدانیم.
وی با بیان اینکه بالاخره حضرت امام(ره) توانستند استقلال را به ایران بازگردانند و این کشور را از حلقوم آمریکا بیرون بکشند، خاطرنشان کرد: در زمان شاه به مردم هیچ اهمیتی نمی‌دادند و از صندوق‌های رأی همان چیزی بیرون می‌آمد که شاه می‌خواست. تحولی که حضرت امام(ره) ایجاد کردند باعث عوض شدن فرهنگ غرق در فساد و آلودگی پهلوی به فرهنگ سراسر نورانیت شد.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود از رئیس جمهور جدید آمریکا،  خواست به جای ادامه سیاست‌های جنگ‌افروزانه دولتمردان پیشین به بهانه مبارزه با تروریسم، رسیدگی به مشکلات داخلی آمریکارا براساس وعده‌های انتخاباتی‌اش، در دستور کار قرار دهد.
آیت الله موحدی کرمانی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، تصریح کرد: امروز کسی که باید خجالت بکشد، دولت عربستان است که یمن را به تلی از خاک و ویرانی تبدیل کرده و آشکارا در امور داخلی سوریه دخالت می‌کند و می‌گوید موضع ما در قبال این کشور تغییر نکرده و تحت هر شرایطی بشار اسد باید از حکومت کناره‌گیری کند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حکام آل‌سعود و بحرین بدانند ناله مظلومانه یمن و بحرین پایه حکومت‌های ننگین‌ آنها را می‌لرزاند و نابود می‌کند و مردم یمن هم باید در این راه استقامت و پایداری از خود نشان دهند.
اگر نگاه انقلابی بر کشور حاکم شود
مشکلات به سرعت حل خواهد شد
همچنین امین اقرلو، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: ما به عنوان دانشجویان بسیجی فکر می‌کنیم 2 نگاه برای اداره کشور وجود دارد، یکی نگاه انقلابی و دیگری نگاه منحرف از انقلاب.
وی افزود: نگاه منحرف از انقلاب، انقلابی است که خودش را در حاکمیت بر مردم ترجیح می‌دهد و در این نگاه منافع افراد بر منافع ملی تقدم دارد. یکی از شاخص‌های اصلی این نگاه اشرافی‌گری است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه برخی مسئولینی که نگاه انقلابی ندارند، از مدل اشرافی‌گری پیروی می‌کنند، اظهار داشت: این نگاه باعث می‌شود آنها از مردم فاصله بگیرند و نیازها و مشکلات‌شان را فراموش کنند و به جای توجه به منافع ملی، به زندگی اشرافی‌ و خوی کاخ‌نشینی بپردازند و حفظ منافع اشخاص را بر حفظ منافع مردم و کشور ترجیح دهند.
اقرلو، عدم اتکا به توان داخلی را یکی دیگر از شاخص‌های این نگاه دانست و خاطرنشان کرد: چشم داشتن به خارج مرزها برای حل مشکلات باعث باج‌خواهی بیگانگان می‌شود، مسئولینی که این نگاه را دارند، هیچ عنایتی به توان داخلی کشور ندارند، در صورتی که ما چندین برابر ظرفیت‌های خارجی در کشور توانمندی داریم ولی توجهی به آن نمی‌شود. همچنین این نگاه باعث می‌شود اعتماد به نفس ملی تضعیف شده و خارجی‌ها بر کشور مسلط شوند.
وی اصلی‌ترین راه مبارزه با فساد را شفافیت دانست و بیان داشت: مردم باید بدانند کسانی که آنها به او رای داده‌اند، چقدر حقوق می‌گیرند، اگر شفافیت حاکم شود، مردم بر امورات نظارت می‌کنند و این موضوع باعث حل بسیاری از مفاسد خواهد شد.
اگر تلاش آتش‌نشانان نبود
صدها نفر زیر آوار می‌ماندند
به گزارش فارس، امیر مهدیانی یکی از فرماندهان آتش‌نشانی که در عملیات اطفای حریق و ریزش ساختمان پلاسکوی تهران حضور داشت، پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران از همدردی مردم و مسئولان پس از حادثه پلاسکو قدردانی کرد.
وی به پیام رهبر معظم انقلاب در روز حادثه اشاره کرد و افزود: پیام ایشان دل ما آتش‌نشانان را گرم کرد و انسجام بیشتری در محل حادثه به وجود آورد؛ ما همچنان به شغل و فعالیت خود که نوعی ایثارگری است، ادامه می‌دهیم و عاشقانه به شهروندان خدمت خواهیم کرد.
مهدیانی خاطرنشان کرد: اگر از خودگذشتگی آتش‌نشانان وجود نداشت و اطفای حریق صورت نمی‌گرفت، شاید ساختمان پلاسکو دو ساعت زودتر فرو می‌ریخت و صدها نفر در زیر آوار می‌ماندند.
این فرمانده آتش‌نشانی به از خودگذشتگی آتش‌نشانان در این حادثه اشاره کرد و گفت: آتش‌نشانها ضمن اطفای حریق شهروندان را از ساختمان خارج می‌کردند و حتی زمانی که یکی از طبقات بالایی بر سر تعدادی از همکاران آتش‌نشان فرو ریخت، سایر آتش‌نشانان به کمک آنها شتافتند و به راه‌پله‌های فرار و خروجی توجهی نداشتند بلکه مهم عملیات اطفای حریق، نجات مصدومان و کمک به همکاران بود.
مهدیانی با بیان اینکه شهروندان، تاجران، انبارداران و کسبه باید به ایمنی ساختمان‌های خود توجه داشته باشند، عنوان کرد: متأسفانه برخی قسمت‌های ناایمن در شهر وجود دارد که باید قبل از حوادث به ایمنی آنها توجه شود و بهتر است به جای انجام هزینه بعد از حوادث، کارهای ایمنی صورت گیرد.
این فرمانده آتش‌نشان همچنین به سختی و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانی اشاره کرد و افزود: بسیاری از آتش‌نشانان که شروع به فعالیت می‌کنند از سن 20 سالگی کار خود را آغاز می‌کنند و تا زمانی که سنوات خدمتی آنها پایان یابد 30 سال از عمر شغلی آنها می‌گذرد بنابراین سن آنها 50 ساله خواهد شد و هیچگونه مزایایی به لحاظ سنوات خدمت و بازنشستگی کارایی نخواهد داشت؛ خواهش ما از مسئولان و نمایندگان این است که دقت عمل بیشتری نسبت به این شغل داشته باشند؛ شاید برخی افراد که به سن 50 سالگی برسند فرسوده شوند.