kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۵۴۶
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸
مردم سمنان در استقبال از رئیس جمهور سنگ‌تمام گذاشتند

احیای 200 واحد تولیدی و افتتاح 2000 واحد مسکونی در سفر رئیس جمهور به سمنان

در دور دوم سفرهای رئیس‌جمهور به استان سمنان با استقبال گرم و باشکوه مردم از رئیس‌جمهور همراه بود، 201 واحد تولیدی احیا و 2000 واحد مسکونی افتتاح شد. 
 
 
 
 
 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دور دوم سفر دولت مردمی به استان سمنان، در جشن افتتاح و واگذاری 2هزار و 58 واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن و 1 هزار و 158  قطعه زمین طرح جوانی جمعیت حضور یافت.
از این 2 هزار و 58 واحدهای مسکونی واگذار شده، 376 واحد در قالب انبوه‌سازی، 392 واحد در بافت فرسوده، 771 واحد خودمالک و 519 واحد مسکن روستایی به متقاضیان واگذار شد.
همچنین در این مراسم 1 هزار و 158 قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت به مشمولان این طرح اهدا شد.
ایجاد 4 هزار و 500 فرصت شغلی
 برای مردم استان سمنان
آیت‌الله رئیسی که به منظور انجام دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به استان سمنان سفر کرده است، در ادامه برنامه‌های سفر خود در مراسم جشن احیای بیش از 200 واحد 100 درصد راکد استان سمنان که در دولت مردمی به چرخه تولید بازگشته‌اند،
حضور یافت.
با بازگشت این تعداد واحدهای راکد به چرخه تولید در استان سمنان در بخش‌های صنعتی و معدنی، کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی و خدمات بازرگانی با اعتباری بالغ بر 101 میلیارد ریال، برای بیش از 4 هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد شده است.
همچنین با 201 واحد تولیدی احیای شده در استان سمنان، تعداد کل واحدهای تولیدی احیا شده در دولت مردمی به عدد 8 هزار و 315 رسید.
همان‌گونه که وعده صادق با همت جوانان کشور تحقق یافت
جهش تولید نیز با مشارکت مردم محقق می‌شود
همچنین آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان سمنان، در جشن احیای 201 واحد راکد تولیدی و صنعتی استان، از حضور در این مراسم و نیز یکی از کارخانه‌های احیا شده ابراز خرسندی کرد و گفت: در وهله اول از لطف خداوند و سپس از تلاش‌های همه کسانی که برای بازگشت این 201 واحد تولیدی به چرخه تولید زحمت کشیدند، قدردانی می‌کنم.
وی با اشاره به گزارش استاندار درباره اینکه در کنار تلاش برای احیای واحدهای راکد، تلاش شده از تعطیل و راکد شدن واحدهایی که دچار مشکل بودند هم جلوگیری شود، افزود: طبق گزارشی که ارائه شده با احیای این واحدها حداقل 4 هزار و 500 فرصت شغلی نیز ایجاد شده است. شاخص‌های ما نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در استان سمنان کاهش و اشتغال افزایش یافته و حتی بعضی از واحدها دنبال نیروی کار هستند که این خبر بسیار خوبی است.
وی ایجاد اشتغال و رشد تولید را محورهای اصلی دستور کار دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده تاکنون حدود 8 هزار و 400 واحد تولیدی راکد احیا شده که قابل تقدیر است و امیدوارم همه واحدهای دیگر راکد هم به چرخه تولید بازگردند. همین واحدهای تولیدی که امروز از نمایشگاه آنها بازدید کردیم اعلام کردند که هدف‌گذاری‌های خوبی در جهت رشد تولید برای آینده کرده‌اند که مایه خرسندی است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: همان‌گونه که وعده صادق با همت جوانان این کشور تحقق یافت و باعث ذلت رژیم صهیونیستی و حامیانش شد، جهش تولید نیز با مشارکت شما مردم و جوانان کشور تحقق خواهد یافت. برنامه جدی دولت مردمی حمایت از تولید، کار و کارگر است و در این راستا رفع مشکلات معیشتی و مسکن کارگران نیز مورد توجه دولت است و مقرر شده با فعال شدن تعاونی‌های مسکن در واحدهای تولیدی و کارخانه‌های رفع دغدغه کارگران در زمینه مسکن نیز به طور جدی دنبال شود.
بهره‌برداری از طرح توسعه نیروگاه برق سمنان 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه نیز ضمن بازدید از بخش‌های مختلف نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان، فاز دوم این نیروگاه به ظرفیت 366 مگاوات را افتتاح کرد.
نیروگاه شهید باکری سمنان یکی از نیروگاه‌های پیشرو در تامین برق صنایع و از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید 324 مگاوات شامل 2 واحد گازی 162 مگاواتی است که فاز دوم آن به ظرفیت 366 مگاوات با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و ظرفیت نیروگاه را به 690 مگاوات رساند.
فاز دوم نیروگاه گازی سمنان در قالب تامین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌‍اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته به ظرفیت نامی 366 مگاوات در شرایط ایزو با سرمایه‌گذاری 90 میلیون یورویی اجرائی شد.
این طرح جزو طرح‌های پیشران اقتصادی کشور و در راستای رفع ناترازی‌های بخش انرژی است که با همت دولت مردمی در کمتر از یک‌سال به بهره‌برداری رسید.
 تا امروز مشکلات بیش از 5 هزار روستا رفع شده
و رفع مشکل بقیه روستاها نیز در دست اقدام است
همچنین آیت‌الله رئیسی در اجتماع نمازگزاران جمعه شهرستان دامغان، با بیان اینکه مردم دامغان به برخورداری از میراث کهن، تمدن درخشان، فرهنگ متعالی، ایمان و علم مشهور هستند، تاریخ این دیار را گواه دینمداری و دلدادگی این مردم به خداوند دانست.
وی همچنین به مشکل آب اشاره و خاطرنشان کرد: دولت مردمی از ابتدای آغاز به کار با ناترازی‌های گسترده در زمینه تامین آب، برق، گاز، مسکن، اشتغال و مسائل مختلف از جمله شیوع کرونا و تلفات روزانه بالای 700 نفر در کشور مواجه بود که به فضل خدا و با تکیه بر جوانان کشور توانستیم وضعیت را متفاوت کنیم. دشمن به دنبال توقف رشد و تولید کشور و ایجاد نارضایتی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود، اما با تکیه بر شعار «ما می‌توانیم» و کمک مردم توانستیم در سه سال گذشته رشد اقتصادی را که در طول دهه 90 به طور متوسط زیر 1 درصد بود به 4 تا حدود 6 درصد
برسانیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به بازگشت حدود 8 هزار و 400 واحد تولیدی راکد به چرخه تولید، گفت: جنگ امروز جنگ اراده‌هاست؛ دشمن نمی‌خواهد ملت ایران پیشرفت کند، اما ملت ایران اراده کرده که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی رشد کند و اراده این ملت تاکنون بر اراده دشمن پیروز شده و بعد از این نیز پیروز خواهد شد.
رئیسی با بیان اینکه در کنار مسئله تامین آب، مسئله مهم مدیریت مصرف آب نیز وجود دارد که اهمیت آن از تامین آب کمتر نیست، تصریح کرد: دولت در مسئله مدیریت مصرف آب نیز اقدامات خوبی داشته و رفع تنش آبی 10 هزار روستا را هدف‌گذاری کرد که تا امروز مشکلات بیش از 5 هزار روستا رفع شده و رفع مشکل بقیه این روستاها نیز در دست اقدام است.
دستورات رئیس‌جمهور 
برای حل برخی مسائل اولویت‌دار استان سمنان
نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.
وی در این نشست پس از  شنیدن گزارش مشکلات و مسائل برخی موضوعات اولویت‌دار استان، دستورات لازم برای بررسی و رفع این موانع را صادر کرد.
در ابتدای این جلسه موضوع کلان پروژه آزادراه حرم تا حرم و دو چالش عمده پیش‌روی این پروژه از جمله موضوع بازنگری در قرارداد احداث آن و همچنین تامین منابع مالی مورد نیاز برای سرعت بخشیدن به اجرای این آزادراه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در بخش دیگری از این جلسه موضوع بلاتکلیفی کارخانه سیمان بیارجمند و دلایل و چرایی توقف احداث آن مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس گزارش معاون اجرائی رئیس‌جمهور، روند احداث این کارخانه از سال 84 و با سهامداری 38 هزار نفر از مردم سمنان آغاز شد، اما در ادامه به‌رغم پیشرفت 54 درصدی به دلیل تاخیر و عدم توانایی مدیران آن در بازپرداخت وام ارزی، افزایش میزان بدهی به دلیل نوسانات قیمت ارز و منتفی شدن توجیه اقتصادی متوقف شد.
دولت وعده خود برای ساخت مسکن را فراموش نکرده
و با جدیت آن را دنبال می‌کند
آیت‌الله رئیسی در جشن واگذاری 2 هزار و 58 واحد مسکونی و هزار و 158 قطعه زمین طرح جوانی جمعیت به مشمولین در شاهرود، با اشاره به اهمیت نهاد خانواده و تلاش و تبلیغ دشمن برای ضربه زدن به این نهاد مهم اجتماعی، اظهار داشت: امروز بحران خانواده یکی از آسیب‌ها و بحران‌های جدی تمدن غرب است و متاسفانه فرهنگ غربی بدترین و زشت‌ترین اخلاق‌های جنسی را به عنوان نماد تمدن و مدنیت معرفی می‌کند که تداوم این روند به قطع نسل بشر منجر خواهد شد.
وی با بیان اینکه دولت مردمی حمایت از خانواده را فقط در سخن دنبال نمی‌کند، تصریح کرد: در ایام انتخابات معطوف به همین مسئله وعده دادیم که با کمک به تامین مسکن از تشکیل خانواده از سوی دختران و پسران جوان حمایت خواهیم کرد و امروز این وعده را فراموش نکرده و اجرای آن را دنبال می‌کنیم. تامین مسکن امروز هم وعده دولت، هم قانون مصوب و هم نیاز کشور است و آن را به‌ طور جدی پیگیری می‌کنیم و نظیر جلسه امروز را در همه کشور خواهیم داشت.
رئیس‌جمهور با اشاره به اجرای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور و در همه شهرها و روستاها گفت: برخی افراد خرده نگیرند که چرا امروز مشکل مسکن در کشور داریم، چرا که در سال‌های گذشته وقتی نیاز بود سالانه حداقل یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود به این تکلیف عمل نشد و به طور متوسط 250 تا 300 هزار مسکن ساخته شد، اما امروز دولت مردمی تلاش می‌کند این نیاز را برطرف کند.
دیدار رئیسی با مادر شهیدان طوسی 
و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان
همچنین آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در شهرستان دامغان، در منزل خانواده شهیدان محمدعلی و محمدرضا طوسی از شهدای دوران دفاع مقدس که مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان امیری نیز هست، دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدار تربیت فرزندانی که نسل اندر نسل برای اعتلای نظام اسلامی آماده فداکاری و ایثار هستند را برای این خانواده مایه افتخار در دنیا و سعادت در آخرت دانست و از خانم طیبه شاکری مادر این شهیدان خواست که برای موفقیت دولت دعا کند.
خانم طیبه شاکری نیز در این دیدار با تشکر از حضور رئیس‌جمهور ضمن بیان خاطراتی از فرزندان و نوه شهیدش، گفت که همچنان آماده فداکاری در راه دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است و تاکید کرد که حتی حاضر است تمام اموال و دارایی‌های مادی خود را نیز در این راه اهدا کند.
اگر کسی قبول مسئولیت کند باید به طور کامل
 و بدون هیچ‌گونه کوتاهی مسئولیت خود را
 به انجام برساند
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری استان سمنان با اشاره به اینکه مسئولان، دولتمردان و دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه‌بر آنکه باید در مقابل شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری پاسخگو باشند، پیش از آن باید در مقابل خداوند پاسخگو باشند و این تفاوت جدی نظام اداری ما با دیگر نظام‌های اداری است.
وی افزود: در نظام اداری اگر کسی قبول مسئولیت کند باید به طور کامل و بدون هیچ‌گونه کوتاهی مسئولیت خود را به انجام برساند چرا که هر کوتاهی و کاستی از سوی هر فرد و یا مسئولی نه فقط در حوزه مسئولیت او، بلکه به شکل دومینووار همه نظام اداری را متاثر می‌کند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم نظام بروکراسی و القاب و عناوین ما را از تلاش برای حل مشکلات و پیشبرد امور در اعتلای استقلال کشور، اجرای عدالت، توسعه یافتگی متناسب با نظام انقلابی ما دور کرده یا حتی روند کار ما را کُند نماید.
رئیسی با اشاره به برخورداری کشور از بیش از 101 هزار عضو هیئت علمی افزود: به پشتوانه توان علمی، پژوهشی و تحقیقاتی این تعداد عضو هیئت علمی کارهای بسیار می‌شود انجام داد و گره‌های بسیاری گشوده می‌شود. امروز علاوه‌بر تعداد زیادی دانشجو و جوان تحصیلکرده آماده به کار، بیش از 10 هزار شرکت دانش‌بنیان نیز در کشور فعال هستند که ظرفیت قابل توجهی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه این اقتدار و افتخاری که برای کشور آفریده شده نتیجه دستاوردهای صنایع پیشرفته نظامی کشور است، خاطرنشان کرد: در اجرای عملیات وعده صادق ما فقط با رژیم صهیونیستی مواجه نبودیم، آمریکا، فرانسه و کشورهای غربی همه امکانات خود را به میدان آوردند و بعضی از کشورهای خودفروخته منطقه نیز به میدان آمدند؛ باید گفت بیش از 10 کشور تمام امکانات علمی، فنی و فناوری خود را به میدان آوردند تا کار بچه‌های ما را خنثی کنند اما نتوانستند و بچه‌ها توانستند کار مخلصانه، با انگیزه و با اندیشه‌شان را به نتیجه برسانند.
رئیس‌جمهور با اشاره به مسئله آب در استان سمنان با بیان اینکه گام‌های خوبی برای رفع این مشکل برداشته شده است، از مسئولان مربوطه خواست در اجرای طرح‌های در دست اقدام تسریع کنند و تصریح کرد: 211 طرح نیمه‌تمام در استان از دولت‌های قبل مانده بود که در این دولت تکمیل شده است. همچنین امروز جشن احیای 201 واحد تولیدی برگزار شد که در نتیجه آن 4 هزار و 500 فرصت شغلی ایجاد شد. امروز همچنین تصمیم گرفته شد مسئولان تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا دیگر هیچ واحد تولیدی تعطیل نشود.
رئیسی توانمندسازی، گفتمان‌سازی و رفع موانع را سه مقدمه لازم برای تحقق مشارکت دانست و اظهار داشت: امروز وظیفه من و شماست که تلاش کنیم مشارکت عمومی را در صنعت، معدن، کشاورزی، راه و حوزه‌های مختلف عملیاتی و اجرائی کنیم.
وی با اشاره به نرخ رشد اقتصادی 5.7 درصدی استان سمنان و روند کاهشی تورم در این استان تصریح کرد: امروز 2 هزار واحد مسکونی در استان تحویل شده و 19 هزار واحد نیز در دست ساخت است. وضعیت اشتغال استان مطلوب است و حتی دنبال جذب نیروی کار از دیگر استان‌ها هستند. این استان همچنین از نعمت وحدت و انسجام و امنیت بالا برخوردار است که باید قدر آن را دانست. کارهای خوبی در استان انجام شده و باید در این دور از سفر کارهای بهتری هم انجام شود. بخش‌های مختلف از جمله معاون اجرائی رئیس‌جمهور اجرای دقیق مصوبات سفر دوم دولت به استان را پیگیری خواهند کرد و امیدوارم مردم نتیجه آن را ببینند.
دیروز برخی می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم چرا که باعث حساسیت دشمن می‌شود، اما امروز موشک‌های ما
به قلب دشمن فرود می‌آید
آیت‌الله رئیسی در ادامه نیز در اجتماع باشکوه مردم سمنان با قدردانی از استقبال گرم مردم تصریح کرد: باور بنده این است که این استقبال مردم نشانه عشق به انقلاب، نظام، ولایت و ارزش‌هاست و محبت آنها به بنده نیز صرفا به عنوان یک خدمتگزار و سرباز ولایت است و بنده این محبت و حضور مردم را برای خود مسئولیت‌آور می‌دانم.
وی با اشاره به نهضت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، رسیدگی به مشکلات در حوزه‌های آب، برق، جاده، درمان و دیگر بخش‌ها را وجه اصلی همت و تلاش دولت مردمی برشمرد و اظهار داشت: دولت مردمی در مواجهه با مشکلات از کنار آنها عبور نمی‌کند، بلکه برای آن مشکل چاره‌اندیشی و برای رفع آن تلاش می‌کند. از صبح تاکنون پیگیر کیفیت اجرای مصوبات سفر اول دولت به سمنان بودیم و از جمله از نیروگاه سیکل ترکیبی، خط انتقال آب و نیروگاه تجدیدپذیر بازدید و بخش‌های جدید آن را افتتاح کردیم.
رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه رفع دغدغه مردم در زمینه مسکن نیز از دیگر برنامه‌های دولت است، به افتتاح 2 هزار واحد مسکونی در جریان این سفر اشاره کرد و با بیان اینکه 19 هزار واحد مسکونی دیگر نیز در استان در دست ساخت است، تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که نرخ بیکاری در استان به شکل قابل توجهی کاهش یافته و با فعال شدن تولید در عرصه‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و دیگر عرصه‌ها اشتغال رونق گرفته است.
رئیسی با بیان اینکه دولت به خدمتگزاری برای شما مردم افتخار کرده و با اتکا به شعار «ما می‌توانیم» شبانه‌روزی به دنبال حل مشکلات است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که عملیات «وعده صادق» با تلاش رزمندگان و مجاهدان ما در سنگر مبارزه با دشمن تحقق یافت در سنگر تولید نیز با دنیایی از امید و ایمان حرکت کرده و با باور ما می‌توانیم همه مشکلات را حل خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: دیروز برخی می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم را که باعث حساسیت دشمن می‌شود، اما امروز موشک‌های ما به قلب دشمن فرود می‌آید تا آنها را متوجه جنایات و نسل‌کشی‌هایشان کند؛ ‌یقین داریم همان‌گونه که رهبری معظم انقلاب اسلامی به ما آموختند، در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.
بهره‌برداری از طرح تکمیل آبرسانی به شهرستان گرمسار 
و نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی سمنان
همچنین آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان سمنان، طرح تکمیل آبرسانی به شهرستان گرمسار را به بهره‌برداری رساند.
اجرای 23 کیلومتر لوله فولادی به قطر 800 میلی متر با ظرفیت 630 لیتر بر ثانیه برای تامین 20.5 میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت شهرستان‌های گرمسار، آرادان و شهر ایوانکی از ویژگی‌های این طرح است.
همچنین احداث ایستگاه پمپاژ به شهر جدید ایوانکی با ایجاد 3 کیلومتر خط انتقال و احداث مخزن پمپاژ، احداث مخزن 100 متر مکعبی روستای ایج، تامین آب شرب روستای ارمیان با احداث خط انتقال آب به طول 18 کیلومتر و احداث مخزن 1000 متر مکعبی راه‌بند مهدی‌شهر از دیگر طرح‌های صنعت آب و فاضلاب در استان سمنان است که با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد و باعث ارتقای قابل توجه کیفیت و پایداری آب مصرفی این بخش‌ها خواهد شد.
همچنین با حضور رئیسی 33 مگاوات برق از محل نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی وارد مدار شد و به این ترتیب ظرفیت تولید برق نیروگاهی استان سمنان به هزار و 100 مگاوات افزایش یافت.
 پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل 
در سیستان و بلوچستان
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان، آخرین وضعیت وقوع سیل در این استان را جویا شد.
استاندار سیستان و بلوچستان در این گفت‌وگو گزارشی از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته برای رسیدگی به سیل‌زدگان و آسیب‌دیدگان آن ارائه کرد.
رئیس‌جمهور پس از استماع این گزارش، بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.