kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۵۳۶
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
سیل 1800 میلیارد تومان به زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان خسارت زد

تداوم امدادرسانی در ۴ استان سیل‌زده کشور 

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به تداوم عملیات امدادرسانی در چهار استان سیل‌زده گفت: امدادگران از دوشنبه تا جمعه به بیش از ۱۰هزار نفر از هموطنان حادثه‌دیده خدمات‌رسانی کردند.
 
 
 
 
 
به گزارش جمعیت هلال‌احمر، بابک محمودی اظهار داشت: از دوشنبه ٢٧ فروردین تا ساعت ۵:۳۰ صبح روز جمعه ۳۱ فروردین، استان‌های بوشهر، خراسان رضوی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد دچار سیل و آب‌گرفتگی شده و به دریافت خدمات امدادی نیاز پیدا کردند. در این مدت با انجام ۸۵ مورد عملیات امدادی، به ۱۰هزار و ۶۳۷ نفر امدادرسانی شد، هزار و ۲۵۱ نفر اسکان اضطراری یافتند و ۱۹۳ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. محمودی با اشاره به این که ۲۶۲ تیم عملیاتی شامل هزار و51 امدادگر در عملیات امداد در سیل و آب‌گرفتگی مناطق جنوبی کشور مشارکت داشتند، افزود: با همکاری و تلاش امدادگران، تخلیه آب از ۱۳۲ واحد مسکونی انجام و سه اردوگاه اسکان اضطراری نیز در شهرستان جاسک با ٨٠ دستگاه چادر، برای اسکان افراد متأثر از سیل، برپا شد. علاوه‌بر توزیع چادر امدادی، پتو، موکت، نایلون و... در میان حادثه‌دیدگان، هزار و ۵۳۴ بسته غذایی نیز توزیع شد. همچنین عملیات امدادرسانی در چهار استان سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و هرمزگان ادامه دارد.
 خسارت 18 هزار میلیاردی سیل
 به زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان
در همین حال، معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: برآورد اولیه خسارت سیل در این استان ۱۸هزار میلیارد ریال بوده و همچنان با توجه به حجم بارندگی‌ها در حال افزایش است.
روح‌الله سرگزی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بیشترین خسارت سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان به ترتیب به راه‌های ارتباطی، بخش کشاورزی، شبکه برق‌رسانی و آب اختصاص دارد.
بر اثر بارش‌های شدید رگباری اخیر علاوه‌بر مسدوی راه‌های ارتباطی آب سد کهیر در جنوب این استان با ظرفیت ۳۴۳میلیون مترمکعب سرریز کرده است.
وی توصیه کرد: شهروندان با توجه با تداوم بارندگی و برودت هوا در سیستان و بلوچستان شهروندان از سفرهای غیرضروری، فعالیت کوهنوردی، اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند. گزارش میزان بارش از ۱۰ ایستگاه هواشناسی و باران‌سنجی جنوب استان از بدو تاسیس تاکنون بی‌سابقه بوده است.
 دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان
خبر دیگر اینکه، سخنگوی سپاه پاسداران از ارزیابی ضعیت امدادرسانی به مردم سیل‌زده در استان‌های جنوب‌شرقی کشور به ویژه سیستان و بلوچستان و دستور سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران برای ادامه حضور یگان‌های امدادی و استانی سپاه در منطقه تا بازگشت شرایط عادی زندگی مردم خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف، افزود: از همان هنگام وقوع سیل سپاه در استان‌های تحت تاثیر بارش‌ها و سیل اخیر با گسیل امکانات و ظرفیت‌های مورد نیاز مانند ماشین‌آلات برای بازگشایی جاده‌ها و راه‌های روستایی‌، بالگرد برای تسهیل عملیات امداد و نجات و انتقال محموله‌های غذایی و دارویی و نقل و انتقال نیروهای امدادگر، اعزام تیم‌های پزشکی و درمانی به خدمت‌رسانی مردم و همراهی با سایر سازمان‌ها و نیروهای امدادی به طور شبانه‌روزی مشغول بوده است.
سردار شریف با اشاره به اینکه عمده نیازهای امدادی و خدمت‌رسانی هم‌اکنون در استان سیستان و بلوچستان متمرکز و ادامه دارد، خاطرنشان کرد: بحمدالله ضعیت در استان‌های هرمزگان و کرمان به حالت عادی بازگشته است و کمک به سیل‌زدگان در استان سیستان و بلوچستان با سرعت و هم‌افزایی دستگاه‌ها و همچنین حضور میدانی نیروهای مردمی ادامه دارد و با تاکید فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یگان‌های سپاه، امکانات، تجهیزات و نیروهای خود از جمله سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان و قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را همچنان در خدمت به مردم سیل‌زده و تامین شرایط جاری و معمول زندگی آنان فعال حفظ خواهند کرد.
وی اظهار امیدواری کرد با توجه به هماهنگی، همکاری، هم‌افزایی و همت دستگاه‌های اجرائی و امدادی و نیروهای جهادی به ویژه مشارکت نیروهای مردمی به زودی از این شرایط عبور کنیم.
 بارش‌های برخی مناطق جنوب
 در نیم‌قرن اخیر بی‌سابقه بوده است
رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به بی‌سابقه بودن بارش‌های اخیر در برخی مناطق جنوبی گفت: میزان بارش‌های روزانه در برخی مناطق حتی از رکوردهای بجامانده از طوفان گونو در سال ۱۳۸۶ نیز بیشتر بوده است.
به گزارش سازمان هواشناسی کشور، سحر تاج‌بخش اظهار داشت: در کنارک ظرف ۲۴ساعت حدود ۲۴۷ میلی‌متر باران بارید که ۱۴۰ میلی‌متر بیشتر از رکورد روزانه قبلی، که حاصل از فعالیت طوفان حاره‌ای گونو در سال ۱۳۸۶ بوده است.
تاج‌بخش افزود: در زرآباد نیز در ۲۴ساعت ۲۷۰ میلی‌متر باران بارید که این مقدار ۲۰۰ میلی‌متر بیشتر از رکورد قبلی در سال ۱۳۷۶ این شهر است. این مقدار بارش در یک شبانه‌روز از زمان تاسیس نخستین ایستگاه هواشناسی در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان یعنی حدود نیم‌قرن پیش تاکنون بی‌سابقه است. وی ادامه داد: در ایستگاه هواشناسی دریایی چابهار نیز برای نخستین‌بار در حدود نیم‌قرن اخیر، ۱۴۶ میلی‌متر باران ظرف ۲۴ساعت بارید. بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که بارش‌های سامانه اخیر سبب ثبت حداقل ۱۰ رکورد جدید بارشی در اقلیم مناطق جنوب کشور شده است. آنچه سامانه بارشی اخیر جنوب کشور را از سامانه‌های قبلی آن متمایز می‌کند، بارش‌های فراتر از ظرفیت‌های اقلیمی و توان زیرساختی در برخی از این مناطق است. رئیس سازمان هواشناسی کشور بیان داشت: بی‌شک وقتی خیلی بیشتر از ظرفیت‌های اقلیمی یک منطقه باران می‌بارد، خسارت‌های سنگینی به زیرساخت‌ها و تاسیسات مختلف وارد می‌شود. تا صبح روز جمعه از بیش از ۳۸۰ ایستگاه هواشناسی و باران‌سنجی پنج استان جنوب و جنوب‌شرقی کشور بارندگی گزارش شده است که در برخی مناطق سبب آب‌گرفتگی گسترده، بالاآمدن آب در معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها شده است.