kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۰۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵

حمله چماقداران نتانیاهو به شهرک حواره؛ 400 فلسطینی زخمی شدند

 

 

سرويس خارجي-
شهرك نشينان صهیونیست در حمله وحشيانه به شهرك حواره در جنوب نابلس بسياري از ساختمان‌ها و وسايل نقليه شهروندان فلسطيني را به آتش كشيدند تا بخشي از رفتار تروريستي خود را نشان داده باشند. در این حمله 400 فلسطینی زخمی و تعدادی نیز شهید شدند.
شدت تنش‌ها و درگيري‌ها در كرانه باختري هر روز ابعاد جديدي به خود مي‌گيرد. تنها چند ساعت پس از آن كه گفت‌وگوي هيئتي از تشكيلات خودگردان فلسطين با تل آويو در نشست عقبه اردن به پايان رسيده بود، شهرك نشينان افراطي به صورت وحشيانه‌اي به فلسطيني‌هاي ساكن شهر حواره در جنوب نابلس حمله كردند. نشست تشكيلات خودگردان فلسطين با صهيونيست‌ها در عقبه اردن روز يكشنبه با فشار آمريكا برگزار شده بود و هدف از آن توقف خشونت‌ها در مناطق اشغالي فلسطين بود، اما همزمان با اين نشست يك جوان فلسطيني در تصادفي ساختگي در شهر حواره، از ماشين خود پياده شده و با تفنگش دو سرنشين صهيونيستي را با گلوله از پاي درآورد. همزماني عمليات مسلحانه جوان فلسطيني با نشست سازشگران در عقبه نشان داد كه براي فلسطيني‌ها ميز مذاكره با اشغالگران هيچ معنا و مفهومي ندارد و آنچه قرار است سرنوشت فلسطين را تعيين كند، ميدان مبارزه است نه صندلي مذاكره.
در ساعات پاياني شب نيز، شهرك نشينان تندرو حمله وحشيانه خود به ساكنان شهر حواره در جنوب نابلس را آغاز كردند. شهرك‌نشينان حمله خود را با چاقو، چماق و ميله آهني آغاز كردند و ده‌ها وسيله نقليه متعلق به فلسطيني‌ها را به همراه تعدادي از خانه‌ها آتش زدند تا رفتار وحشيانه خود را نشان دهند. براساس گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين در حمله تندروهاي صهيونيست به شهر حواره حداقل 400 فلسطيني زخمي و يك امدادگر فلسطيني با نام «سامح الاقطش» نيز به شهادت رسيد.
واشنگتن پست گزارش مي‌دهد كه ارتش تل آويو هيچ دخالتي در حملات شهرك نشينان عليه فلسطيني‌ها نكرد و آشوبگران صهيونيست، خودروها، مغازه‌ها، مدارس و منازل را به آتش کشیدند و حتي به خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس‌هایی که سعی در مداوای مجروحان در محل حادثه داشتند، سنگ پرتاب کردند.
حمله به حواره از زبان شاهدان عيني
غسان دغلاس، فعال فلسطینی با اشاره به فاجعه خشونت‌آمیز سال 1948 که منجر به تشکیل رژيم صهيونيستي شد، به مديل ايست آي گفت: «آنچه که شهرک نشینان صهيونيست عليه فلسطيني‌هاي حواره انجام دادند، جنایات جنگی مشابه وقایع روز نکبه و تاسيس اين رژيم بود.»
فیدا حمد، یکی دیگر از ساکنان شهر حوازه، گفت که حمله شهرک نشینان بزرگ‌ترین حمله‌ای بود که او تا به حال تجربه کرده بود و خانه‌هایی با خانواده‌هایی که هنوز در داخل بودند به آتش کشیده شدند. او به مديل ايست آي گفت که هنگام حمله شبانه ابرهای بزرگی از دود در سرتاسر شهر با صداهای دائمی فریاد می‌پیچید. حمد به یاد می‌آورد: «ما در خانه‌های خود نشسته بودیم و ناگهان صدای انفجار و فریاد وحشت شنیدیم. متوجه شدیم که شهرک نشینان به شهر حمله کرده‌اند. فرزندانم شروع به‌گریه کردند و من سعی کردم آنها را آرام کنم، اما صدای حمله از همه چیز بلندتر بود: فحش دادن به زبان عبری، شکستن شیشه‌ها، سوزاندن وسایل نقلیه، خانه‌ها و مغازه‌ها... خیلی وحشتناک بود.»
سياستمداران صهيونيست در عين حال از حملات شهرك‌نشينان دفاع كردند و «تزویکا فوگل»، قانونگذار از حزب راست افراطی قدرت یهودی، به رادیو گالي Galei تل آويو گفت: «ما از طريق آتش زدن حواره بدنبال ايجاد بازدارندگي در برابر فلسطيني‌ها بوديم.» روز دوشنبه نيز رژيم صهيونيستي صدها سرباز دیگر را به کرانه باختری فرستاد و بسیاری از جاده‌ها را بست و موانعی در داخل و اطراف شهرك حواره ایجاد کرد.
دست‌کم 62 فلسطینی در سال جاری ميلادي يعني طي كمتر از دو ماه گذشته توسط اشغالگران اسرائیلی به شهادت رسيده‌اند که به معناي شهادت بیش از یک نفر در روز است. این در حالی است که در همین مدت 12 صهيونيست نيز در عمليات فلسطيني‌ها كشته شده‌اند. اين آمار حكايت از آن دارد كه سال 2023 احتمالا بسيار پرخشن‌تر و خونين‌تر از سال ميلادي 2022 خواهد بود.
فراخوان بسيج عمومي
از سوي ديگر در واكنش به حوادث شهر حواره، نایب‌رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس عموم ملت فلسطین به ویژه ساکنان کرانه باختری و قدس را به بسیج عمومی و رویارویی یکپارچه با نظامیان و شهرک نشینان اشغالگر اسرائیلی در حمایت از ساکنان شهرک حواره در نابلس و به منظور گرفتن انتقام خون شهدا در این شهر فراخواند. صالح العاروری در اظهاراتی مطبوعاتی تصریح کرد که مقاومت تنها راه ما برای پاسخ گویی به جنایات و عربده کشی صهیونیست‌های اشغالگر و دفاع از حقوق سلب شده و سرزمین و مقدسات اشغال شده و در راس آن مسجد مبارک الاقصی است.
همچنين جنبش مقاومت اسلامی حماس نسبت به جنایات افسارگسیخته شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیلی در کرانه باختری به ویژه نابلس تحت حمایت دولت رژیم صهیونیستی به شدت هشدار داد و حازم قاسم سخنگوی حماس تاکید کرد که جنایات تروریستی شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست بیانگر ترس و وحشت آنان به سبب پایداری و مقاومت ملت فلسطین در سرتاسر کرانه باختری است.
آموس هرئیل تحلیلگر سرشناس صهيونيستي نيز در روزنامه عبری زبان‌هاآرتص نسبت به تشدید تنش و درگیری‌ها در کرانه باختری هشدار داد و عنوان کرد که اوضاع در کرانه باختری به آستانه انفجار رسیده و خاموش کردن این آتش بسیار دشوار خواهد بود.
مجوز درمان پزشكي، سلاح سركوب در دست تل آويو
در عين حال جنايات رژيم صهيونيستي فقط محدود به كرانه‌باختري نيست، بلكه فلسطيني‌ها در نوار غزه نيز با محاصره ضدانساني صهيونيست‌ها رو‌به‌رو هستند. به تازگي نيز مرکز فلسطینی حقوق بشر (PCHR) گزارشی دلخراش منتشر کرد که نشان می‌دهد 350 کودک مبتلا به سرطان در نوار غزه زندگی می‌کنند که نیاز مبرم به مراقبت مداوم و به موقع دارند. با این حال، علاوه‌بر بیماری که خانواده‌هایشان متحمل شده‌اند، این کودکان باید با سختی‌های كارهاي اداري درخواست و دریافت مجوز خروج از نوار محاصره‌شده غزه برای رفتن به بيمارستان و پزشك در بیت‌المقدس شرقی یا کرانه‌باختری رود اردن دست و پنجه نرم كنند.
سال گذشته، 28 درصد از درخواست‌هاي فلسطيني‌ها براي خروج از نوار غزه توسط تل آويو به تعویق افتاد یا رد شد. گفته شده حداقل سه کودک مبتلا به سرطان در حالی که منتظر دريافت مجوز بودند، در نوار غزه جان باختند. حتی برای کودکانی که می‌توانند مجوز دریافت کنند، ممکن است عضو خانواده همراه آنها مجوز خروج دريافت نكند. برای 43 درصد از کودکان، سفر دشوار آنها با والدين خود ممكن نيست و آنها مجبورند در سنين كم به تنهايي به پزشك در بيت المقدس مراجعه كنند. براساس گزارش‌ها، حدود 9000 نفر مبتلا به سرطان در نوار غزه زندگي مي كنند که همگی با کمبود درمان‌های دارویی و تجهیزات پیشرفته‌ای مواجه هستند. از سوي ديگر مشکل تحمیل شده توسط تل آويو فقط بر بیماران سرطانی نوار غزه تأثیر نمی‌گذارد. افراد مبتلا به انواع بیماری‌ها و نیازهای بهداشتی حیاتی باید برای دریافت مجوز خروج جهت جراحی قلب، جراحی مغز و اعصاب و خدمات چشم پزشکی ماه‌ها درخواست دهند و شايد درخواست شان هم رد شود و جان خود را از دست بدهند.