kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷
وزارت اقتصاد خبر داد

صدها هزار شرکت فعال اقتصادی فرار مالیاتی دارند

بررسی‌های اخیر وزارت اقتصاد نشان داده که صدها هزار شرکت فعال در اقتصاد طی 5 سال گذشته فرار مالیاتی داشته‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بحث مالیات طی سال‌های اخیر پر رنگ‌تر شده است. شاید بتوان گفت که یکی از علت‌های اصلی آن نیاز دولت به افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش وابستگی به منابع نفتی بوده است.
در همین راستا و از زمان آغاز به کار دولت جدید، سازمان امور مالیاتی، هوشمند‌سازی فرآیندهای خود را به سرعت و جدیت بیشتری پیگیری کرده است و با همکاری بانک مرکزی اقداماتی نظیر اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مودیان در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان انجام شده است.
همچنین دستورالعمل اجرایی برای جدا‌سازی حساب‌های تجاری و شخصی نیز تدوین شده و به نظر می‌رسد این مهم نیز به زودی عملیاتی خواهد شد.
اولویت مالیات بر اشخاص حقوقی
در این بین بحث تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری نیز ابهاماتی را مطرح کرده است. آن طور که به نظر می‌رسد در نهایت هدف از بحث تفکیک حساب‌ها، شناسایی فرار مالیاتی در سطح اشخاص حقیقی است.
نکته جالب توجه اینکه هنوز ابهامات بسیار گسترده‌ای درخصوص فرار مالیاتی در سطح بنگاه‌های بزرگ و به صورت مشخص اشخاص حقوقی و شرکت‌ها، وجود دارد. مشخص نیست چگونه استراتژی سازمان مالیاتی، از شناسایی فراریان مالیاتی بزرگ (در سطح شرکت‌ها و اشخاص حقوقی) که موضوع مطالبه بسیاری از اقشار مردم بوده به سطح شناسایی اشخاص حقیقی تغییر وضعیت داده است.
فرار مالیاتی صدها هزار شرکت
به عنوان یک نمونه از اولویت رسیدگی به فرار مالیاتی در سطح شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، شفاف‌سازی تازه وزارت اقتصاد، بار دیگر حساسیت‌ها را درباره تغییر استراتژی نظام مالیاتی کشور برانگیخته است.
وزارت اقتصاد به عنوان متولی اصلی مالیات‌ستانی در کشور اعلام کرده است؛ در پنج سال اخیر یک میلیون شرکت فعال در اقتصاد شناسایی شده‌اند که از این شرکت‌ها فقط 330 هزار شرکت اظهارنامه داده‌اند.
بر اساس این شفاف‌‌سازی حدود 650 هزار شرکت فعال در فضای اقتصاد ایران اساسا اظهارنامه‌ای نداده‌اند که بحث رسیدگی به مالیات پرداختی آنها در دستورکار قرار گیرد.
عدم ارائه اظهارنامه از سوی صدها هزار شرکت فعال در فضای اقتصاد ایران زنگ خطر جدیدی درخصوص تغییر اولویت‌ها از رسیدگی به اشخاص حقیقی به جای اشخاص حقوقی و مدیران شرکت‌ها را به صدا در آورده است.
اخیرا داود منظور رئیس ‌سازمان مالیاتی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفته است، برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که مالیات بر اشخاص به جای مالیات بر منابع صورت گیرد چرا که هر چقدر مالیات از شرکت‌ها کمتر شود منجر به تولید سرمایه بیشتر شده و ذخایر داخلی بنگاه‌ها افزایش می‌یابد و نهایتاً تولید و سرمایه رونق بیشتری می‌یابد و این اقدام یک چرخش مهم در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود.
مالیات حساب تجاری
شامل چه کسانی می‌شود؟
رئیس ‌مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی درخصوص مالیات حساب تجاری توضیحاتی ارائه کرد. مهدی موحدی با تاکید بر اینکه به‌ دنبال عدالت مالیاتی هستیم اظهار کرد: عدالت مالیاتی حکم می‌کند دو نفری که توان پرداخت برابر دارند به شکل برابر و کسی که توان پرداخت بیشتر دارد مالیات بیشتری پرداخت بکند.
وی افزود: دو مبنا که حساب تجاری را از غیرتجاری تفکیک می‌کند و همزمان باید صورت بگیرد این است که یک حداقل 35 میلیون تومان ورودی به حساب در قالب حداقل 100 تراکنش واریزی در ماه داشته باشد.
رئیس ‌مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی گفت: این مکانیزمی که قرار گرفته بسیاری از آحاد مردم را درگیر خود نمی‌کند پس مردم عادی نباید نگران نباشند چون خیلی‌ها اصلا فعالیت اقتصادی نمی‌کنند.