kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۰۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲
خطیب جمعه تهران:

حضور آمریکا در منطقه باید به طور کامل حذف شود

امام جمعه موقت تهران گفت: امروز حضور مؤثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده و نیرو‌های نظامی آنها در منطقه کارایی ندارند که در عراق، افغانستان و سوریه شاهد این موضوع هستیم اما باید آمریکایی‌ها قبل از رو‌به‌رو شدن با حادثه‌ای مثل افغانستان که با شکست مفتضحانه مجبور به فرار شوند، منطقه را ترک کنند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌‌فرد در خطبه‌های نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران بیان داشت: ایران در روز‌های گذشته به کریدور سیاسی منطقه تبدیل شده بود، نشست‌های دوجانبه رؤسای‌جمهور روسیه و ترکیه و نشست سه‌جانبه آستانه، دیدار‌های بسیار مهم و بیانات الهام‌بخش رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین شرایط سیاسی منطقه و جهان اسلام، برای امت اسلامی و ملت‌های منطقه و دنیا، پیام‌آور شکل‌گیری قدرت‌های نو در جهان پیش‌رو است که بدون تردید امروز دنیا با تحولات جدی رو‌به‌رو است.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه هزاره سوم متعلق به قاره آسیا است، اظهار داشت: ایران اسلامی و منطقه جنوب غربی آسیا در این تحولات نقش تعیین‌کننده و بنیادین دارند که رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور محترم ترکیه بر چند اصل تأکید فرمودند که نگاه ایران در خلقت قدرت برای کشور‌های اسلامی را توضیح دادند.
وی حذف حضور آمریکا در منطقه را راهکار پدید آمدن امنیت در منطقه دانست و توضیح داد: امروز حضور مؤثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده و نیرو‌های نظامی آنها در منطقه کارآیی ندارند که در عراق، افغانستان و سوریه شاهد این موضوع هستیم اما باید آمریکایی‌ها قبل از رو‌به‌رو شدن با حادثه‌ای مثل افغانستان که با شکست مفتضحانه مجبور به فرار شوند، منطقه را ترک کنند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوترابی‌‌فرد گفت: در سال ۱۳۵۷ جمعیت ایران حدود ۳۷ میلیون نفر بود که کل صنعت برق کشور حدود ۷ هزار مگاوات می‌شد و معادل با کشور ترکیه بود و کشوری مثل ایران با آن همه ذخائر انرژی این میزان تولید برق داشت، در حالی که هفتاد درصد جمعیت ایران در روستا‌های کشور بودند، فقط حدود هفت هزار روستا از انرژی برق بهره‌مند بودند و بقیه جمعیت ایران از این زیرساخت‌ها محروم بودند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به ۸۸ هزار مگاوات تولید انرژی برق در کشور، ابراز داشت: این تحول عظیم در صنعت برق کشور با وقوع انقلاب اسلامی رخ داده است که امروز در منطقه جنوب غربی آسیا، ایران در تولید انرژی برق رتبه اول را دارد و در حوزه فنی و مهندسی در نظام آموزش عالی کشور به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: ما جزو پنج کشور دارای تکنولوژی ساخت توربین‌های گازی هستیم و تنها پنج کشور در جهان این تکنولوژی را در اختیار دارند اما ایران در تحریم و فشار‌های سیاسی- اقتصادی و ایرانی که هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده، در این جایگاه قرار دارد.
۹۹ درصد روستا‌های کشور
از انرژی برق بهره‌مند هستند
این نسبت در جهان ۸۵ درصد است
حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوترابی‌‌فرد خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد روستا‌های کشور از انرژی برق بهره‌مند هستند در حالی که این نسبت در جهان ۸۵ درصد است.
امام جمعه موقت تهران گفت: وزیر محترم نیرو به‌عنوان مدیر کارآزموده و با تجربه با اتخاذ تصمیمات منطقی و قابل اجرا که مورد احترام جامعه نخبگان علمی و کارشناسان برجسته صنعت نفت است، در کنار تیم مدیریتی با تجربه، کارشناسان عالم و کارآزموده این صنعت که با تعهد، انگیزه و صرف وقت در سال گذشته، قدم‌های بسیار ارزشمندی را برداشتند، تشکر از این مجموعه را لازم می‌دانم.
قدرشناسی از دولت
به دلیل جلوگیری از خاموشی‌های آزاردهنده برق
وی با اشاره به عملکرد دولت قبل بیان داشت: دولت جدید در حالی مدیریت کشور را برعهده گرفت که با خاموشی‌های آزاردهنده بلندمدت رو‌به‌رو بودیم که در همه بخش‌های مختلف وجود داشت و اولین تصمیم کوتاه‌مدت دولت محترم از ۹ ماه پیش، ساماندهی حوزه مدیریت مصرف انرژی برق به‌گونه‌ای بود که با هیچ محدودیتی برای مشترکین خانگی و تجاری رو‌به‌رو نباشیم، باید قدر شناخت.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوترابی‌‌فرد ادامه داد: اول باید با زبان و قلم خود آنها را حمایت و پشتیبانی کنیم و دوم با کاهش مصرف به آنها کمک کنیم و تصمیم بگیریم از همین امروز هر مقدار که می‌توانیم در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و سطحش را ارتقا بخشیم تا به کمک دولت و صنعت برویم.
بیش از ۱۶ هزار واحد مسکونی
در اختیار افراد دارای معلولیت و محرومان قرار گرفت
علی‌محمد قادری، معاون وزیر و رئیس ‌سازمان بهزیستی کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: تلاش می‌کنیم با آینده‌نگری، هم‌افزایی ‌اندیشه و کار و تلاش حداکثری، الگوی اسلامی ایرانی را همگام با روش‌های روز و با مبانی گام دوم انقلاب اسلامی و با تعامل موثر با شتاب‌دهنده‌های اجتماعی پویا و خلاق پیگیری کنیم. در این مسیر ارشادات همه خیرین و نیکوکاران و مردم ما را در وصول رضایت حق‌تعالی یاری خواهد کرد.
به گزارش فارس، وی اظهار داشت: مردمی‌‌سازی به عنوان عرصه‌سپاری ماموریت‌ها به آحاد مردم یک ضرورت است و ظرفیت گروه‌های مردمی جهادی، خیرین، ثمن‌ها، دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان در حوزه‌های حمایتی اجتماعی امروز آماده به کار در حوزه خدمت‌رسانی به سازمان بهزیستی هستند.
قادری بیان داشت: سازمان بهزیستی با بیش از ۵۳ وظیفه با ۱۵۰ کد خدمت امروزه مفتخر است که حدود ۷ میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد که با تأکید رهبر معظم انقلاب و نامگذاری سال تکلیف برای ما دوچندان شده است.
رئیس‌سازمان بهزیستی کشور با اشاره به حمایت‌های این سازمان از اقشار محروم جامعه، خاطرنشان کرد: بهزیستی حمایت از فرزندان سه‌قلو به بالاتر در خانواده‌های دهک ۱ تا ۷ را تحت پوشش دارد، موضوع بیماران روانی مزمن در این سازمان قرار دارد.
قادری تصریح کرد: بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرد دارای معلولیت در سازمان کارت معلولیت دارند و بیش از ۳۰۰ هزار بانوی سرپرست خانوار در جامعه آماری سازمان قرار دارند و کودکان فاقد سرپرست، افراد بدسرپرست و مشکلات متعدد حوزه اعتیاد را پوشش می‌دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در موضوع کودکان کار و خیابان، ۱۸ دستگاه وظیفه دارند و ما مطالبه‌گری خواهیم کرد.
رئیس ‌سازمان بهزیستی کشور با اعلام یک خبر خوب در دولت مردمی سیزدهم، اظهار داشت: در همین دولت، در این چند ماه در بهزیستی، بیش از ۱۶ هزار واحد مسکونی در اختیار افراد دارای معلولیت و محرومان قرار گرفت.