kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۹۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷

کودتای نرم آمریکا در پاکستان /عمران‌خان از قدرت کنار گذاشته شد!

پس از کشمکش‌های فراوان بالاخره پارلمان پاکستان جلسه رأی عدم اعتماد به «عمران خان» را برگزار و او را از قدرت برکنار کرد؛ این در حالی است که این نخست‌وزیر معزول رأی عدم اعتماد را ناشی از خشم واشنگتن از خودش خوانده است.
 
 
سرویس خارجی-
 
خشم آمریکا علیه عمران خان پس از آن بود که او موضعی همگرایانه نسبت به روسیه -که در آغاز جنگ اوکراین به آن سفر کرد- اتخاذ کرد و از محکوم کردن صریح مسکو خودداری ورزید و از دوگانگی غرب انتقاد کرد و شاید مهم‌تر آن‌که اجازه احداث پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورش را نداد لذا آمریکا به مخالفان وی چراغ سبز نشان داد تا او را سرنگون کنند. 
یکشنبه هفته گذشته «عارف علوی»، رئیس‌جمهوری پاکستان با موافقت با پیشنهاد عمران‌خان، نخست‌وزیر این کشور، دستور انحلال پارلمان را صادر کرد و بعد از انحلال کابینه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. لحظاتی قبل از آن، طرح رأی عدم اعتماد به نخست‌وزیر پاکستان با موضع‌گیری معاون رئیس‌این پارلمان غیرقابل اجرا اعلام شده بود. 
پس از این اتفاقات، دادگاه عالی پاکستان پنجشنبه گذشته حکم داد که مانور عمران خان مغایر با قانون اساسی است و دستور داد که پارلمان تا روز شنبه بار دیگر تشکیل و رای عدم اعتماد طبق برنامه انجام شود. منابع خبری پاکستان اعلام کردند «اسد قیصر» رئیس‌مجلس و «قاسم سوری» معاون وی پیش از آغاز رأی‌گیری برای عدم اعتماد به دولت «عمران خان» از سمت‌های خود استعفا کرده‌اند. قبل از اعلام استعفا، قیصر و سوری به دیدار عمران خان در محل ساختمان نخست‌وزیری رفته بودند تا با نخست‌وزیر دیدار کنند. پیش از این، برخی منابع پاکستان گزارش داده بودند قیصر از رای‌گیری امتناع کرده و گفته بود از آنجایی که او 30 سال با عمران خان دوستی نزدیک دارد، نمی‌تواند به او خیانت کند. شهباز شریف، برادر نواز شریف (که سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بود) سردمدار رای عدم اعتماد به عمران‌ خان، نخست‌وزیر برکنار شده است. او محتمل‌ترین گزینه نخست‌وزیری پاکستان است.
اما بالاخره این جلسه برگزار شد. به گزارش ایسنا، پس از اتمام رأی‌گیری در پارلمان پاکستان، «عمران خان» نتوانست رأی اعتماد کسب کند و رسماً از نخست‌وزیری عزل می‌شود. بر اساس آرای مأخوذه، عمران خان کمتر از 110 رأی را کسب کرد و در مقابل اپوزیسیون توانست بیش از 170 رأی را از آن خود کند. با این اتفاق، پارلمان پاکستان، «عمران خان» را دیگر برای نخست‌وزیری پاکستان مناسب ندانست. عمران خان 18 اوت 2018 (27 مرداد 1397) انتخاب شد و دوره او در روز 10 آوریل 2022 (بامداد 21 فروردین 1401) به پایان رسید. وی به مدت 3 سال و
7 ماه و 23 روز در سمت خود باقی ماند. «بی نظیر بوتو» و «شوکت عزیز» نیز با چالش رأی عدم اعتماد مواجه شدند اما هر دوی آنها این طرح و موافقانش را شکست دادند و در قدرت ماندند. عمران خان اولین نخست‌وزیری شد که رای عدم اعتماد دریافت کرد. اما باید توجه داشت که ژنرال‌های پاکستانی تاکنون در سرنگونی سه دولت غیرنظامی مداخله داشته‌اند و از زمان استقلال پاکستان از انگلیس در ۱۹۴۷، هیچ نخست‌وزیری یک دوره کامل پنج ساله خدمت را به اتمام نرسانده است.
واکنش عمران خان به توطئه آمریکا
نخست‌وزیر برکنار شده پاکستان تاکید کرد «دولت وارداتی» را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار اعتراضات مردمی شد. عمران خان گفت: «احساس ناامیدی می‌کنم که اقدامات غیرقانونی به صورت علنی در کشور رخ می‌دهد. من مخالف هیچ فرد یا کشوری نیستم و حرف و عمل من یکسان است. دولت وارداتی را نخواهم پذیرفت. من عضو هیچ خانواده سیاسی نیستم و به طرف ملتم حرکت خواهم کرد. افراد‌اندکی از من حمایت می‌کردند، اما آرام آرام خداوند همه مردم را به سوی من جلب کرد.» به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی با تکذیب شایعه‌ها درباره اینکه فرمانده ارتش پاکستان او را برکنار کرده یا از او خواسته بود استعفا کند، خاطر نشان کرد نامه محرمانه درباره دسیسه چینی آمریکا علیه پاکستان و دولت را علنی خواهد کرد و نسخه‌هایی از آن را در اختیار دادگاه عالی و فرماندهی ارتش قرار خواهد داد. آمریکا به همراه قدرت‌های غربی برای برکناری دولت به علت روابط آن با روسیه و چین تلاش کرد. او گفت: «تلاش‌ها برای برکناری دولت من، نشانه خشم واشنگتن از مخالفت من با سیاست‌های آن در منطقه است.»
وزیر پاکستانی: آمریکا کیست که ما را ببخشد؟
«شیرین مزاری»، وزیر حقوق بشر پاکستان نیز به دخالت‌های استعمارگونه آمریکا پرداخته است. او گفت، در نامه تهدید آمریکا صراحتا ذکر شده است که اگر استیضاح عمران خان پیروز شود و دولت ساقط شود ما شما را خواهیم بخشید! او افزود: «آمریکا کیست که بخواهد ما را ببخشد؟ ما چه جرمی مرتکب شده‌ایم که انتظار عفو شدن را داشته باشیم؟»
ارتش پاکستان: بی‌بی‌سی دروغگوست
در این میان ارتش پاکستان گزارش ادعایی رسانه انگلیسی مبنی بر تلاش عمران‌خان برای عزل فرمانده ارتش این کشور را کاملا بی‌اساس دانست و اعلام کرد: «بی‌بی‌سی یک مجموعه‌ای دروغ و ناقض اصول روزنامه‌نگاری است.» به گزارش ایرنا، روابط عمومی ارتش پاکستان روز یکشنبه گزارش بی‌بی‌سی درخصوص به اصطلاح تلاش ناکام عمران‌خان برای برکناری ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده فعلی ارتش و موضع‌گیری تشکیلات نظامی علیه دولت سیاسی را از پایه بی‌اساس دانست و آن را رد کرد.
آماده‌باش شدید در فرودگاه‌ها
رسانه‌ها از آماده‌باش بالای تمامی فرودگاه‌های پاکستان همزمان با بروز ناآرامی‌های داخلی در این کشور خبر دادند. به گزارش فارس، رسانه‌های پاکستان نوشتند که همه فرودگاه‌های پاکستان در حالت آماده‌باش شدید هستند و مقامات دولتی نمی‌توانند بدون مجوز به خارج از کشور سفر کنند. منابع مطلع افزودند که مرخصی تمامی ماموران انتظامی و اداری اسلام آباد لغو و وضعیت اورژانسی در بیمارستان‌های اسلام آباد اعلام شده است.
آزمایش موشک بالستیک
در بحبوحه این بحران سیاسی روابط عمومی نیروهای مسلح پاکستان اعلام کرد، پرتاب آزمایشی موشک بالستیک «شاهین ۳» این کشور موفقیت‌آمیز بوده است. بر اساس اعلام این نهاد، مدیرکل بخش برنامه‌های استراتژیک نیروهای مسلح پاکستان که شاهد این پرتاب آزمایشی بود، گفت که از توانایی بازدارندگی هسته‌ای پاکستان اطمینان دارد.