kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۲۰۹
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
رویش امید و سازندگی از دل خاکسترها

گزارش کیهان از احیای «پلاسکو» و رونق دوباره کسب و کار در ساختمان جدید

با گذشت پنج سال از حادثه تلخ آتش‌سوزی و تخریب ساختمان «پلاسکو» در تهران و سه سال بعد از شروع به کار ساخت بنای جدید، قرار است فردا بنای جدید این ساختمان تجاری رسماً افتتاح شود.

 

سرویس اجتماعی-
سی ام دی ماه سال 1395، روزی که یکی از نخستین آسمان‌خراش‌های ایران با قدمتی 54 ساله در خیابان جمهوری اسلامی تهران آتش گرفت و در عرض چند ساعت فروریخت را هیچ فرد ایرانی فراموش نمی‌کند. یکی از تلخ‌ترین روزهایی که 16 تن از آتش نشانان فداکار برای نجات مال و جان حدود 600 کاسب ساختمان«پلاسکو»‌، به دل آتش زدند و نهایتاً مظلومانه و در نهایت ایثار در میان دود و آتش جان به جان آفرین تسلیم کردند.
از همان روزهای نخست پس از حادثه صحبت‌هایی درخصوص ساخت دوباره پلاسکو به گوش می‌رسید اما شاید کمتر تصور می‌شد این وعده به این زودی‌ها محقق شود.
ابتدا با تلاش بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، مالک اصلی این ساختمان و همچنین حمایت سایر نهادهای دولتی و البته اقدام کسبه این ساختمان مقاوم‌‌سازی و باز‌سازی بخش شمالی ساختمان که در حادثه آتش سوزی و ریزش بنای اصلی کمتر آسیب دیده بود با هزینه 27 میلیارد تومان انجام شد و به بهره‌برداری رسید و از ابتدای امسال تعداد زیادی از فروشندگان سابق در بخش باز‌سازی شده مشغول به کار شدند.
اما ساخت مجدد بنای اصلی 20 طبقه پلاسکو که در حادثه آتش سوزی به طور کامل از بین رفته بود در سال ۹۷ توسط بنیاد مستضعفان به‌عنوان متولی این پروژه کلید خورد.
افتتاح رسمی ساختمان پلاسکوی جدید
در 20 اسفندماه
هرچند مدتی است کسبه در واحدهای ساخته شده ساختمان جدید مستقر شده و مشغول کسب و کار هستند، اما قرار است فردا یعنی 20 اسفند 1400 ساختمان جدید «پلاسکو» به طور رسمی به بهره‌برداری برسد، تا این ساختمان مرتفع خیابان جمهوری اسلامی و مرکز وسیع تولید و فروش پوشاک، مانند گذشته پذیرای شهروندان، خریداران و فروشندگان از پایتخت و سایر نقاط کشور باشد.
به همین مناسبت، دو روز قبل از افتتاح رسمی این ساختمان، سری به آن زدیم و پس از بازدید از طبقات مختلف این ساختمان نونوار، گفت‌وگویی با کسبه و مشتری‌های این ساختمان نوساز داشتیم.
محمدسعید سعیدی، عضو هیئت‌مدیره ساختمان پلاسکو در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان در مورد میزان استقبال مردم از پلاسکوی جدید طی سال جاری اظهار داشت: «کسبه پلاسکو در 8 ماه گذشته تنها برای روشن نگه‌داشتن چراغ این ساختمان وارد مغازه‌های خود شدند و در ماه‌‎های اخیر به جز 20 روز گذشته که نزدیک به سال جدید هستیم، استقبال چندانی از پلاسکوی جدید نشد که به نظر می‌رسد به دلیل بی‌اطلاعی بسیاری از شهروندان و هموطنان از بازگشایی مجدد این ساختمان است. اکنون اگر رسانه‌ها اعلام کنند که پلاسکو دوباره افتتاح شده است، مردم به ساختمانی که اجناس و پوشاک را حداقل 20 تا 30 درصد ارزان‌تر از بیرون از آن تهیه می‌کردند، دوباره مراجعه می‌کنند.»
وی در حالی که نفسی عمیق می‌کشد درباره مشکلات و چالش‌های چند سال گذشته، پس از تخریب ساختمان پلاسکو، می‌گوید: «در سال‌های اخیر خیلی سختی کشیدیم، متاسفانه دولت در سال‌های گذشته در بحث مقاوم‌‌سازی بخش تجاری پلاسکو کمکی به کسبه نکرد و با تلاش خود کسبه این بخش‌ها مقاوم‌‌سازی شدند. بهرحال سخت است کسی که چند ده سال در یک مغازه مشغول به کار شده است، یکباره با وقوع چنین حادثه ای، کسب و کارش نابود شود.»
علی بیگلو، عضو دیگر هیئت‌مدیره ساختمان پلاسکو نیز به کیهان می‌گوید: «در مقاوم‌‌سازی پلاسکو، شهرداری، آتش‌نشانی و اکثر نهادهای شهری در بحث ایمن‌‌سازی ساختمان تلاش کردند که جای تشکر دارد. عضو هیئت‌مدیره پلاسکو در مورد ظاهر مدرن این ساختمان که در بافت تاریخی پایتخت قرار گرفته است، گفت: «ظاهراً بنیان‌گذار این ساختمان، نگاهی آینده نگر نسبت به ساخت این مجتمع داشته است. مهندسان ساختمان فعلی نیز در ساخت پلاسکوی جدید کوچک‌ترین ایرادی نگرفته‌اند و بسیار اصولی کار کرده‌اند.»
رضایت و انتظار مشتریان و کسبه از پلاسکوی جدید
بعد از گفت‌وگو با اعضای هیئت‌مدیره این ساختمان زیبا و جدید به یک مشتری پروپاقرص این ساختمان که در سالیان قبل نیز از شهر پیرانشهر برای خرید پوشاک مراجعه می‌کرده است، برخورد کردیم. او در پاسخ به سؤال ما درمورد اینکه چند وقت است که از بازگشایی پلاسکوی جدید باخبر شده است، گفت: «مدت کوتاهی می‌شود که متوجه بازگشایی این ساختمان شده ایم و با توجه به کیفیت و قیمت قابل قبول پوشاک این مجتمع حتی نسبت به شهر خودمان (پیرانشهر) برای خرید لباس به پلاسکو مراجعه کردیم. آخرین باری که به اینجا مراجعه کردیم 6 یا 7 سال قبل بود.»
در ادامه به سراغ تعدادی از کسبه رفتیم و نظر آنها را نسبت به شرایط فعلی پلاسکوی جدید جویا شدیم. حسینی، فروشنده کت و شلوار در ساختمان پلاسکو با بیان اینکه حدود 20 سال است در ساختمان پلاسکو مشغول به کار است و 8 ماه است دوباره کسب و کارش را در پلاسکوی جدید آغاز کرده، در مورد استقبال مردم در مدت اخیر از ساختمان جدید این مجتمع تجاری گفت: «هنوز استقبال چندانی از پلاسکوی جدید نشده است، باید تبلیغات بیشتری در مورد بازگشایی مجدد پلاسکو انجام شود تا مردم بدانند اینجا دوباره دایر شده است. ما چشم انتظار مردم هستیم، به هرحال این ساختمان تخریب شد و بسیاری از کسبه وقفه زیادی برای شروع کارشان داشتند.»
وی درمورد فضای جدید پلاسکوی جدید هم اظهارداشت: «جای تشکر دارد که در مدت نسبتاً کوتاه به ساخت، باز‌سازی و تحویل واحدهای تجاری این ساختمان اقدام شد. به هرحال با روندی که معمولاً در ساخت و سازها وجود دارد، تحویل واحدها در این مدت زمانی نیز به کسبه ساختمان واقعاً تحسین برانگیز بود، امیدواریم که مردم نیز از کاسبان پلاسکو حمایت کنند.»
رضازاده، فروشنده پیراهن در ساختمان پلاسکو از دیگر کاسبان این مجتمع تجاری است که ضمن معرفی خود و پدرش به عنوان کاسب قدیمی این مجتمع می‌گوید: «بنده همراه با پدر و برادرانم از سال‌ها قبل در این مجتمع مشغول به کار بودیم تا بلایی که سال 95 رخ داد، کسب و کار ما را تحت تاثیر قرار داد و مانند حداقل 600 کاسب دیگر این ساختمان سختی‌های زیادی کشیدیم تا اینکه نهایتاً با کمک همه کسبه و برخی مسئولان توانستیم این ساختمان را مقاوم ‌سازی، نو‌سازی و زیبا‌سازی کنیم و در خدمت مردم باشیم.»
او با تاکید بر اینکه پلاسکو به عنوان یکی از بهترین مجتمع‌های تجاری در تهران و کشور است، می‌گوید: « بعد از حادثه پلاسکو در سال 95 نگاه متمرکز بر ساختمان پلاسکو برداشته شد و برخی کاسبان این مجتمع به بازار بزرگ، بازار نور، پاساژ تجارت جهانی و... نقل مکان کردند و این باعث شد تا به نوعی نگاه‌ها به پلاسکو کمرنگ و کمرنگ‌تر شود. پلاسکو، زنده به کاسبان قدیمی اش است، حتی حضور معنوی کاسبان قدیمی این مجتمع را زنده نگه می‌دارد. امید ما اکنون به این است که جایگاه پلاسکو دوباره به جایگاه قبل از حادثه سال 95 برگردد و این مستلزم تلاش کسبه و بنیاد مستضعفان است که تبلیغات خود را درمورد اعلام دایرشدن مجدد این ساختمان به کار بندند. پلاسکو، نمادی شناخته شده است و تنها معضل ما این است که عده زیادی نمی‌دانند که پلاسکو دوباره راه افتاده است.»
مشخصات ساختمان پلاسکوی جدید
درخصوص برخی از ویژگی‌های ساختمان پلاسکوی جدید می‌توان به استفاده از بتن GFRC در نماد ساختمان که دارای وزن سبک و مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی است اشاره کنیم.
این ساختمان طبق جدیدترین مقررات، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حوزه ساخت‌وساز و به خصوص آتش‌نشانی در ۲۰ طبقه و با زیر بنای ۲۰ هزارمتر ساخته شده است. ساختمان پلاسکوی جدید دارای ۲۰ طبقه است که ۱۵ طبقه روی زمین و ۵ طبقه از آن زیرزمین قرار دارد.
شروع ساخت مجدد پلاسکو در سال ۹۷ توسط بنیاد مستضعفان به‌عنوان متولی این پروژه با رویکرد اتمام آن تا سال ۱۴۰۰ با عملیات خاکبرداری و احداث سازه نگهبان کلید خورد. اتمام این بنای عظیم در این مدت کم نشان از تلاش وافر و عزم جزم مدیران بنیاد مستضعفان و توانایی مهندسان ایرانی و قابل تحسین است.
در نمای بیرونی ساختمان پلاسکو نیز از طرح معماری آجری ایرانی به نام «فخر» و «مدین» الهام گرفته شده است.
علاوه‌براین، محل فرود هلی‌کوپتر(هلی پد) با ابعاد ۱۸ در ۱۸ متر در بالاترین نقطه ساختمان پلاسکو قرار دارد. این ساختمان از جدیدترین تاسیسات برقی و مکانیکی بهره می‌برد و پرده‌های ضد حریق استفاده شده مانع از انتقال آتش به سایر نقاط ساختمان می‌شود.
ساختمان جدید پلاسکو دارای ۳۴۶ واحد کسبی است و بیشتر کسبه در حال آماده‌‌سازی نما و دکور داخلی واحد تجاری خود هستند. هر طبقه از ساختمان پلاسکو دارای هزار مترمربع زیربنا می‌باشد. پلاسکو جدید هم چنین دارای ۱۶ دستگاه پله برقی و آسانسور است.
همان‌طور که در گزارش اشاره شد، قسمت شمالی پلاسکو که در آتش سوزی سال ۹۵ خسارت کمتری دیده بود، با همت کسبه این ساختمان باز‌سازی و در بهمن ماه امسال به بهره‌برداری رسید و احداث ساختمان جنوبی پلاسکو اما توسط بنیاد مستضعفان انجام شد و قرار است روز جمعه به صورت رسمی افتتاح ‌شود. قسمت جنوبی پلاسکو با بهره‌گیری از استانداردهای روز مانند مدرن ترین ساختمان‌های دنیا ساخته شده است.
حالا که کم کم رونق کسب و کار به این ساختمان جدید بازگشته و صحنه‌های زیبای کار و تلاش امیدوارانه و تولید و تجارت جایگزین صحنه‌های تلخ آتش سوزی و تخریب این ساختمان شده، امید است افتتاح رسمی ساختمان پلاسکو، مقدمه‌ای باشد بر رونق بازار کاسبان این مجتمع تجاری که در سال‌های اخیر از نظر کسب و کار متضرر شدند.
اکنون باتوجه به امکانات این مجتمع، می‌توان به بازگشت رونق خرید و فروش در پلاسکو به عنوان یکی از قطب‌های خرید و فروش پوشاک و البسه کشور امیدوار بود.