kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

عصبانیت مدعیان اصلاحات از موفقیت دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی

 
 
 
سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان ملی در مطلبی به نقل از یک مدعیان اصلاحات نوشت:«دلواپسانی که پس از برجام به مخالفت با برجام برخاستند امروز وجود ندارند. اغلب کسانی که در آن زمان با برجام مخالفت کردند امروز به‌نوعی در قدرت حضور دارند. شاید برخی از آنها در قدرت حضور نداشته باشند اما تفکری که امروز کشور را اداره می‌کند منتسب به همین دیدگاه است. البته بخش‌هایی از اصولگرایان ممکن است با احیای برجام با چالش‌های هویتی مواجه شوند و به همین دلیل با احیای برجام نیز مخالفت کنند. برخی نیز به دنبال بهانه‌ای هستند که مخالفت‌های خود با برجام را توجیه کنند. این عده تلاش می‌کنند احیای برجام را یک موفقیت برای اصولگرایان و دولت منتسب به آنها قلمداد کنند. به‌عنوان‌مثال احتمال اینکه روزنامه کیهان همچنان مواضع گذشته خود را درباره برجام تکرار کند وجود خواهد داشت.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«با همه این اوصاف من فکر می‌کنم برخلاف دوران آقای روحانی که مخالفت‌های زیادی با امضای برجام صورت گرفت این بار این اتفاق رخ ندهد و شرایط گذشته تکرار نخواهد شد. شرایط امروز به شکلی است که بسیاری از کسانی که دیروز مخالف برجام بوده‌اند امروز از برجامی که توسط دولت رئیسی امضا شود حمایت می‌کنند. گویا تنها مشکل این گروه این بوده که برجام توسط دولت روحانی امضاشده و امروز که قرار است توسط دولت رئیسی امضا شود اشکالی وجود ندارد. توافقی که توسط دولت رئیسی امضا خواهد شد توافق جدیدی نیست، بلکه توافقی است که درگذشته امضا شده اما در شرایط کنونی قرار است احیا شود. البته این احتمال وجود دارد که برخی که درگذشته با برجام مخالفت کرده‌اند برای اینکه مخالفت خود را به شکلی توجیه کنند تلاش کنند با برجامی که قرار است در آینده نیز امضا شود مخالفت کنند.»
لازم به ذکر است که مخالفت‌ها با برجام به خاطر سیاست انفعال و تسلیم و کار غیر فنی و غیر کارشناسی تیم مذاکره‌کننده قبلی بود. آنها رکورد مذاکره با آمریکا را شکستند، با غربی‌ها مستقیم گفت‌وگو کردند و هم‌قدم شدند و در برابر هرگونه امتیازخواهی آمریکایی‌ها و تحریم‌های ظالمانه‌، به نرمش و کرنش روی آوردند. نتیجه برجام دولت روحانی تشدید تهدیدها و تحریم‌ها بود. ظریف وزیر خارجه قبلی بعد از 8 سال در سخنانی صریحاً به عدم اطلاع از محتوای برجام اعتراف کرد و گفت: « من در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ی «تعلیق» وجود ندارد، اشتباه از من بود. چهار بار کلمه‌ی «تعلیق» در برجام وجود دارد.»
شواهد و قرائن حاکی از آن است که مدعیان اصلاحات از موفقیت‌های دولت سیزدهم در سیاست خارجی عصبی و ناراحت هستند. سانسور سفرهای خارجی رئیس‌جمهور و همچنین سانسور دستاوردهای دیپلماتیک دولت سیزدهم نیز در همین راستا قابل بررسی است. 
دولت روحانی با غفلت از تعامل با همسایگان
خسارات زیانباری  به منافع ملی وارد کرد 
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «واكاوي سفر رييس‌جمهور» به موضوع اهداف و دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی به قطر پرداخت و نوشت: «سياستمداران ما بايد اين مهم را مدنظر قرار دهند كه منافع ملي ما گسترش روابط با همسايگان به‌ويژه در حاشيه جنوبي خليج‌فارس را ايجاب مي‌كند و تنش‌زدايي در روابط با كشورهاي اين منطقه مي‌تواند مقدمه‌اي براي تنش‌زدايي بين‌المللي باشد، موضوعي كه متاسفانه سال‌هاي متوالي مورد غفلت قرار گرفت و خسارات زيانباري براي منافع ملي ايران به دنبال داشته است.»
اذعان این روزنامه به غفلت خسارت بار دولت تدبیر و امید از ظرفیت تعامل با همسایگان در حالی است که طی
۸ سال گذشته در اثر غفلت دولت روحانی در تعامل با کشورهای ثروتمند همسایه رابطه اقتصادی ایران کمرنگ شد و این باعث شد ایران ضرر کند. چشمداشت افراطی دولت روحانی در ایجاد ارتباط با کشورهای اروپایی و آمریکا باعث شد تا دولت قبل از ارتباط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه غفلت کند و در بسیاری موارد سیاست‌های خارجی کشور دچار نقصان شد که این اتفاق خسارت‌های زیادی را متوجه کشور کرد. سفر آیت‌الله رئیسی به قطر پس از 10 سال در حقیقت بازگشت به روابط با همسایگان در راستای افزایش قدرت منطقه‌ای ‌ایران است.
اشک تمساح برای قیمت دلار توسط رکوردداران گرانی دلار
روزنامه شرق در یادداشتی در شماره دیروز نوشت: «می‌گویند افزایش نرخ ارز یا به عبارتی خودمانی بالارفتن قیمت دلار می‌تواند با اقتصاد مقاومتی پیوند بخورد و حتی باعث گسترش تولیدات داخلی شود. برخی حتی بر این باورند که افزایش صادرات ملی را در پی خواهد داشت.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «وقتی با همزمانی تحریم، کاهش سرمایه اجتماعی و شوک‌های بالای پولی مواجه شده‌ایم، چنین دلخوشی‌هایی راه به جایی نمی‌برد. افزایش نرخ ارز یا کاهش ارزش پول اسمی در جامعه‌ای که نسبت واردات و صادرات آن به سبب تحریم به هم ریخته و حجم واردات آن پیشی گرفته است یا جایی که تولیدات داخلی آن هم به واسطه افزایش قیمت کالاهای واسطه‌ای (وارداتی که برای تولیدات داخلی مورد نیاز است) به نرخ ارز گره خورده، تأثیرگذار است. این گزاره دوم حتی در موارد خوراک و پوشاک ما نیز که به ظاهر تولیدات داخلی هستند، نقش بازی می‌کند. از همین‌ رو است که می‌توان بسیاری از پیامدها را به دنبال بالارفتن قیمت دلار پیش‌بینی کرد. درواقع این تغییرات شاخص قیمت‌ها و تورم است که نقش بازی می‌کند تا تغییرات قیمت ارز. اما به‌راستی جامعه چگونه با این تغییرات مواجه شده و مواجه می‌شود. تغییرات قیمت ارز آثار متعددی داشته و بسیاری از تحلیلگران اجتماعی و اقتصادی آن را محاسبه و عرضه کرده‌اند؛ اما اگر قرار باشد به شکل خلاصه به برخی از آنها اشاره کرد، می‌توان اثرات اقتصادی، اجتماعی، سیاست‌گذارانه و فردی آن را از یکدیگر تفکیک کرد.»
در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری 1392 و 1396 مدعیان اصلاحات با ترفندهایی از قبیل ترساندن مردم از رقیب به جمع‌آوری رای پرداختند. یکی از مصادیق ترساندن مردم موضوع قیمت دلار بود. اصلاح‌طلبان با القای این مفهوم به جامعه که اگر نامزد رقیب برنده انتخابات شود قیمت دلار به 5000تومان خواهد رسید.
اما در عمل دولت تدبیر و امید با مدیریت اصلاح‌طلبان دلار را با حدود قیمت 3000تومان تحویل گرفتند و در پایان 8ساله مدیریت خود بر قوه مجریه دلار را در حدود 28000تومان تحویل دادند. موضوع دیگر این است که در یادداشت فوق از پیشی گرفتن واردات بر صادرات گفته شده که در این باب هم لازم به ذکر است که این طیف در اکثر مواقع موضعی در برابر تولیدات و دستاوردهای ملی داشته‌اند. یک نمونه آشکار آن مخالفت این جریان با بنزین تولید پتروشیمی‌ها بود و یا در چند روز قبل همین روزنامه شرق در مصاحبه‌ای با زیباکلام به تحقیر دستاوردهای جوانان نخبه ایرانی در حوزه‌های مختلف از قبیل واکسن پرداخته بود.