kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲

چهره‌های اصلاح‌طلب: آنهایی که رأی ندادند از بی‌کفایتی دولت روحانی و اصلاح‌طلبان به ستوه آمده بودند

اصلاح‌طلبان که بعد از انتخابات مجلس یازدهم (اسفند 98)، خود را با هویت به اغمارفته اصلاحات روبرو می‌دیدند؛ اکنون و بعد از شکست سنگین در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در سپهر سیاسی کشور، خود را بی‌ستاره و بی‌هویت می‌بینند. مدعیان اصلاحات اخیراً لب به اعتراف گشوده و با پذیرش شکست سیاسی در رقابت‌های سیاسی در تکاپوی آن هستند تا با آسیب‌شناسی و انتقادات درونی به تسویه و جداسازی گروه‌های رادیکال و تحریمی‌های انتخابات از بدنه اصلاحات بپردازند تا شاید برای آینده و انتخاباتی دیگر، ظرفیت‌ها و امکاناتی را برای خود فراهم آورده و افقی روشن به روی خود بگشایند.

 


سرویس سیاسی-

مرعشی: شکست‌خورده‌ایم،
هیچ‌اشکالی هم ندارد
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با سایت خبرآنلاین گفته است: در این انتخابات اولین مسئله‌ای که وجود دارد شرایط اقتصادی و اجتماعی و نارضایتی مردم است... این مشکلات که بود و همه هم مسئولیت آن را متوجه دولت دانستند و مسئول دولت را هم اصلاح‌طلبان دانستند پس تمام این مشکلات، مشکلات اصلاح‌طلبی تلقی شد.
مرعشی گفت: در جبهه ما از ۲۴ میلیون رأی آقای روحانی در دوره گذشته، اگر رأی آقای همتی را در نظر بگیریم به ۲ و نیم میلیون رسیده است،‌ یعنی ما ۸۵ درصد رأی از دست داده‌ایم و اگر آن رأی سفید را هم به‌عنوان یک رأی اعتراضی در نظر بگیریم و با رأی آقای همتی جمع کنیم، ۸۰ درصد از رأی ما افتاده است که این قابل‌مطالعه است یعنی باید دلایل آن را بررسی کنیم. یکی از دلایل آن ناشی از شرایط اقتصادی کشور است یعنی این تحریمی که در این ۳ سال اخیر به‌عنوان فشار حداکثری آمریکایی‌ها بر ملت ایران بود یک فشارهایی را متوجه زندگی مردم کرده که بین مردم و صندوق رأی فاصله انداخته و این نارضایتی ناشی از شرایط بد اقتصادی یک بخش مهمی از مسئله است و یک بخش دیگر آن ناشی از فشارهای سیاسی است که متوجه جبهه اصلاحات همیشه بوده است.
وی افزود: برای جبهه اصلاحات چه فرقی داشت که بگوییم آقای همتی یا آقای شریعتمداری یا آقای... پس این، مشکل شخص نبود. درست است که کارگزاران از آقای همتی حمایت کردند ولی مشکل ما شخص نبود، مشکل این بود که یک جمعی از دوستان می‌گفتند چون مردم نمی‌آیند ما نباید در انتخابات شرکت کنیم و ما این راهبرد را قبول نداشتیم.
سخنگوی حزب کارگزاران افزود:‌اشکال نداشت که ما می‌آمدیم و حتی مردم نمی‌آمدند که حتی در انتخابات شوراهای این دوره همه احزاب ما بودند و آقای خاتمی هم آمدند و مردم نیامدند که‌اشکالی هم ندارد، بالاخره یک اتفاق سیاسی قابل نقد و بررسی است و در آینده ممکن است مردم متوجه شوند که نیامدنشان خیلی به نفع کشور و به نفع خودشان نبوده است.
مرعشی تأکید کرد: بحث روشن است که ما همچنان مدافع اصل مشارکت در انتخابات هستیم و فکر می‌کنیم اصلاح‌طلبی منهای صندوق رأی هیچ کارکردی نخواهد داشت و ممکن است در یک مقطعی شکست بخوریم که خورده‌ایم و هیچ‌اشکالی هم ندارد، یعنی ما شکست می‌خوریم و بعد از شکست‌اشکالاتمان را بررسی می‌کنیم و راه‌حل‌های آن را پیدا می‌کنیم تا دفعه بعد پیروز شویم. بازی سیاست هم همین است و قرار نیست که ما همیشه برنده باشیم. برخی از دوستان می‌گویند اگر شرایط اجتماعی به‌گونه‌ای نبود که ما برنده شویم، ما نیستیم. اینکه نمی‌شود! انتخابات برد و باخت است و قرار نیست که حتماً ما ببریم.
صوفی: مردم از دعوت خاتمی استقبال نکردند
سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان آسیب‌دیده است
علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو در آسیب‌شناسی وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان آسیب جدی دیده است و در همین انتخابات اخیر مشخص شد که علیرغم دعوت آقای خاتمی از مردم به رأی دادن و با وجود اینکه همه احزاب اصلاح‌طلب پشت آقای همتی آمدند اما مردم استقبال نکردند.
وی افزود: باید یک بازنگری و آسیب‌شناسی جدی در جریان اصلاح‌طلبی صورت بگیرد تا رویکرد سیاسی اصلاح‌طلبان کاملاً هویتی، متکی بر جمهوریت و دفاع از جمهوریت و مبتنی بر حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش باشد.
صوفی با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان الآن رویکرد سوسیالیستی یا عدالت‌خواهانه را در رویکردهای اقتصادی خود ندارند» گفت: اصلاح‌طلبان به بازبینی در رویکردهای اقتصادی خود و در نتیجه توجه هر چه بیشتر به عدالت اجتماعی نیاز دارند.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سؤالی درباره نقش نهاد اجماع‌ساز (ناسا) گفت: بازبینی در گفتمان اصلاح‌طلبی، در قالب نهاد اجماع‌ساز امکان‌پذیر نیست.
کرباسچی: به خاتمی نقد داریم؛
تاجزاده فقط حرف می‌زند
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در بخش‌هایی از گفت‌وگو با هفته‌نامه صدا درخصوص نامزد شدن برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در همین انتخابات دیدید که در جریان اصلاح‌طلب بزرگان تا آخرین لحظه در تردید هستند درحالی‌که شخص سیاسی باید تصمیم بگیرد و جریان شکل بدهد نه اینکه تحت تأثیر قرار بگیرد.
دبیرکل حزب کارگزاران افزود: این مجموعه رفتارها باعث شد تا آخرین لحظه خط‌وربط‌ها مشخص نشود. دفعات قبل هم این اختلافات بود این بار هم شدیدتر بود و باعث تردید و نامشخص بودن تصمیم نهایی شد.
کرباسچی بیان کرد: خاتمی به تردید نجیبانه رسید و ما به عمل ایشان نقد داریم.
وی درخصوص اعلام کاندیداتوری مصطفی تاجزاده، از چهره‌های رادیکال اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری و رد صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان گفت: در نقد حضور تاجزاده ما نمی‌توانیم همزمان هم در انتخابات شرکت کنیم و هم بگوییم می‌خواهیم قانون اساسی را زیر و رو کنیم.
کرباسچی با بیان اینکه «کسی که در انتخابات می‌آید می‌خواهد در ساختار فعلی کار کند» گفت: حکایت این دوستان حکایت فردی است که برنو در دست گرفته بود و می‌خواست شمس‌العماره را فتح کند.
دبیرکل حزب کارگزاران افزود: تاج‌زاده چه راهکاری دارد؟ هر شب دارد صحبت می‌کند. چه راهکاری دارد؟ آن را بگوید، خب مردم نیامدند، پلن B شما چیست؟ فقط حرف بزند؟ توقع مردم اکت سیاسی است.
او ادامه داد: جوان اصلاح‌طلب می‌خواهد زندگی‌شان به سمتی باشد که بعد از فعالیت سیاسی یک سامان داشته باشد نه اینکه نگران معیشت خود باشد، نمی‌شود که همیشه در حال جدال با حاکمیت مستقر باشد.
کرباسچی گفت: جهانگیری یا پزشکیان یا شریعتمداری اگر مستقل وارد انتخابات می‌شدند بعید می‌دانم رد صلاحیت می‌شدند اما وقتی تاجزاده کنار این افراد می‌آید صحنه تغییر می‌کند، خوب یا بد کسی که قانون اساسی را قبول ندارد ردصلاحیت می‌شود.
دبیرکل حزب کارگزاران اظهار داشت: آدمی مثل تاجزاده به این نتیجه که قانون اساسی، صداوسیما و رهبری را قبول ندارد، می‌رسد بعد همه جبهه اصلاح‌طلبان به این آقا یکپارچه رأی می‌دهند، طبیعی است که شورای نگهبان همه را می‌بیند... صد نفر هم باشند رد می‌کند.
وی تأکید کرد: نمی‌شود که اگر رفیق شما تائید شد در انتخابات حاضر باشید و اگر رد شد شرکت نکنید.
وکیلی: از جبهه اصلاحات فقط ابتذال باقی‌مانده است
افراطی‌های اصلاح‌طلب همنوا با براندازان هستند
محمدعلی وکیلی، فعال اصلاح‌طلب و از اعضای لیست امید مجلس دهم نیز در گفت‌وگو با مشرق با بیان اینکه از جبهه اصلاحات فقط ابتذال باقی‌مانده است گفت: افراطی‌های اصلاح‌طلب هم‌نوا با براندازان هستند.
وکیلی با بیان اینکه «مردم از اصلاح‌طلبان به ستوه آمده‌اند» گفت: اصلاح‌طلبانی که انتخابات را تحریم کرده‌اند مانع از ایجاد وحدت در جامعه می‌شوند... واقعیت آن است که اگر بخشی از مردم در انتخابات رأی نداده‌اند؛ به معنای آن نیست که برانداز شده و نظام را قبول ندارند، بلکه آنها از بی‌کفایتی دولت روحانی و اصلاح‌طلبان به ستوه آمده و اعتراض خود را با رأی ندادن نشان داده‌اند.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: اصلاح‌طلبان با ۴ بحران موقعیت؛ بحران مزیت؛ بحران حکمرانی و بحران کارآمدی روبرو هستند و تا این موارد حل نشود مردم با آنها آشتی نمی‌کنند.
او افزود: واقعیت آن است که حتی اگر همتی امضاء خاتمی و جبهه اصلاحات را نیز می‌گرفت؛ رأی او بیش از نتیجه لیست جمهور در انتخابات شورای شهر تهران نشده و حتی ممکن بود سبدش از همین رأی فعلی نیز کوچک‌تر شود.
وکیلی با‌اشاره بر اینکه «اصلاح‌طلبان با بحران سرمایه اجتماعی روبه‌رو شده‌اند» گفت: آنها با فرار و فرافکنی نمی‌توانند از پاسخ به آن شانه خالی کنند.
نماینده سابق مجلس ادامه داد: اگر اصلاح‌طلبان بحران سرمایه اجتماعی را حل نکنند؛ قطعاً دو سال بعد در انتخابات مجلس و چهار سال بعدتر در انتخابات ریاست‌جمهوری بازهم شکست می‌خورند.
وی افزود: افراطی‌های اصلاح‌طلب بخشی از جبهه اصلاحات را که رأی داده‌اند سرزنش می‌کنند. این جماعت تندرو با براندازان هم‌نوا شده‌اند. اصلاح‌طلبان باید تعریف کنند در جمهوری اسلامی هستند یا بر آن!
وکیلی همچنین گفت: در حال حاضر متأسفانه مشخص نیست که متولی اصلاحات چه کسی است، آیا اصلاح‌طلبانی که خودشان را در نظام تعریف می‌کنند را باید صاحب این جریان دانست یا امثال تاج‌زاده و حجاریان را که در جبهه براندازان قرار دارند... باید مشخص شود که آن‌هایی که جبهه اصلاحات را به لب پرتگاه براندازی برده‌اند اصلاح‌طلبند یا جریانی که خودش را موظف به حفظ ارکان جمهوری اسلامی و قانون اساسی می‌داند.
عضو فراکسیون امید مجلس دهم تصریح کرد: از آن نیروی اصلاح‌طلب پر سابقه، ریشه‌دار و مورد تائید امام (ره) تنها ابتذال و مشتی برانداز باقی مانده است.
وی با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان تحریمی و برانداز باید از جبهه اصلاحات تسویه شوند» ادامه داد: در دورانی هستیم که دیگر اصلاح‌طلبان قانع و وابسته به خاتمی یا هر فرد دیگری نخواهند بود.