kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۶۶۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳

صالحی: اروپایی‌ها مقابل ما شرمسار هستند نان و آب نمی‌شود اما خوب است!

رئیس سازمان انرژی اتمی‌ گفت: در پسابرجام اروپا یا حتی هند با این همه بزرگی‌اش از احکام ثانویه آمریکا با شرمساری صحبت می‌کنند. همین خوب است. برای ما البته نان و آب نمی‌شود اما می‌دانند که حق به جانب ماست.

 
  سرویس سیاسی-  

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ‌گفت: اگر برجام به هم بخورد ما قطعا با اجماع جهانی روبه‌رو می‌شویم. مانند قبل از برجام. اجماع جهانی به چه شکلی؟ سازمان ملل. زمانی آمریکا کشورها را مجبور می‌کند که با ما همکاری نکنند که این تحریم‌های ثانویه است. آمریکا کشور قلدری است. نفوذ سیاسی اقتصادی و تجاری دارد اما ممکن است برای ما چاره‌ساز نباشد اما از یک جهتی برای ما مهم است. صالحی افزود: اکنون از نظر اخلاق سیاسی دنباله‌روان آمریکا همواره خودشان را در مقابل ما خجل‌زده می‌بینند. اروپا یا حتی هند با این همه بزرگی‌اش از احکام ثانویه آمریکا با شرمساری صحبت می‌کنند. همین خوب است. برای ما البته نان و آب نمی‌شود اما می‌دانند که حق به جانب ماست. البته مشخص نیست منظور آقای صالحی از شرمساری اروپا چیست و این چه شرمی است که آنها هر چند وقت یکبار ایران را تهدید و حتی تحریم می‌کنند! با وقاحت از لزوم گسترش برجام می‌گویند و بدون توجه به بدعهدی‌های خود ایران را متهم کرده و به رعایت تعهدات خود توصیه می‌کنند!
فاجعه!
وی در ادامه گفت: اما وقتی اجماع جهانی شود و شورای امنیت سازمان ملل موضوعی را مطرح کند، آن وقت این کشورهای دیگر نه تنها دیگر شرمسار نیستند بلکه طلبکار هم می‌شوند. قبل از برجام این‌گونه بود. کشورهای دوست می‌گفتند ما خیلی دوست داریم با شما همکاری کنیم اما شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه صادر کرده و مکلفیم که پایبند باشیم. نام کشورهایی را می‌توانم ببرم که از دوستی نزدیک‌تر از آنها نداشتیم و همین پاسخ را می‌دادند و باعث تأسف بود. بنابراین اگر برجام نباشد و ما دوباره به شورای امنیت باز گردیم فاجعه می‌شود. آن وقت می‌خواهیم چه کار کنیم؟ آقای صالحی با نگرانی اعلام کرده که اگر برجام به هم بخورد، فاجعه می‌شود. این اظهارنظر تأمل‌برانگیز چیزی نیست جز ارسال پالس ضعف به طرف عهدشکن.  برجام از اولین روز اجرای آن، صرفا «اجرای یکطرفه تعهدات ایران» بوده است. بنابراین اگر به زعم آقای صالحی، برجام به‌هم بخورد، چیزی جز پایان اجرای یکطرفه تعهدات ایران نیست. برخلاف فضاسازی حامیان برجام، توافق هسته‌ای هیچ‌گاه به از بین رفتن قطعنامه‌های ضدایرانی منجر نشد، بلکه این قطعنامه‌ها همگی در قطعنامه 2231 تجمیع شد.
حمله به قانون!  
رئیس سازمان انرژی اتمی‌ اظهار داشت: اصلی که ما به آن معتقدیم این است که مجلس حق قانونگذاری دارد. این یک اصل است. این را هم معتقدیم که مجلس زمانی قانونگذاری می‌کند که قطعا زمینه‌های لازم را برای آن قانون مورد نظر فراهم کرده باشد و الا در خلأ که قانون‌گذاری نمی‌کنند. در این ارتباط هم قطعا مجلس برای وضع این قانون می‌بایستی با مجموعه ارگان‌هایی که ذی‌ربط بودند با این قانون مشورت‌های لازم را کرده باشد و نظراتشان را گرفته باشد به گزارش انتخاب، صالحی خاطرنشان کرد: چیزهایی که در قانون اخیر مجلس خواسته شده در قالب گام‌های پنج‌گانه هم بوده. گام‌های پنج‌گانه، مصوب شورای عالی امنیت ملی بود و می‌توانستند در قالب همان مصوبه از سازمان انرژی اتمی ‌بخواهند که این موارد را مثلا مقداری با سرعت بیشتر و وسعت بیشتر انجام دهد. شاید نیازی به قانون جدید نبود. اما به هر حال گفتم مجلس این حق را دارد که قانونگذاری کند.
وی افزود: من تعجب می‌کنم شورای نگهبان چگونه قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را تصویب کرده است. چون که عمدتاً تاجایی که مطلع هستیم اگر قانونی وضع شود و هزینه برای دولت در آن دیده شود ولی منابعش دیده نشود شورای نگهبان رد می‌کند. حالا این یکی از مواردی است من حداقل در این قسمتش می‌توانم اعتراض داشته باشم و یا نقدی داشته باشم که شما خواسته‌هایی را از سازمان انرژی اتمی ‌دارید که ما آمادگی انجام آن را داریم ولی با کدام بضاعت مالی. بالاخره وقتی شما هزارتا سانتریفیوژ آی‌آر6 می‌خواهید مواد اولیه‌اش را باید تامین کنید. خیلی چیزهای دیگر را باید تامین کنید. پولش از کجا باید بیاید؟ متأسفانه در شرایطی که مجلس شورای اسلامی در جهت متوقف کردن زیاده‌خواهی طرف عهدشکن در برجام، مصوبه لغو تحریم‌ها را تصویب کرده و این مصوبه به تایید شورای عالی امنیت ملی نیز رسیده است، اما برخی دولتمردان با حمله به مصوبه مذکور، طرف آمریکایی و اروپایی را به گستاخی ‌ترغیب کردند.
لازم به ذکر است که مقامات آمریکایی و اروپایی با عصبانیت نسبت به مصوبه اخیر مجلس موضع‌گیری کرده و آن را به ضرر زیاده‌خواهی‌های خود دانسته‌اند.
شهید فخری‌زاده
عضو مذاکره‌کننده برجام نبود
رئیس سازمان انرژی اتمی‌ در ادامه گفت: شهید فخری‌زاده در مذاکرات برجام حضور نداشتند. اما اگر گاهی نیاز بود با ایشان مشورت می‌شد. بخشی از کارهای ایشان پدافند هسته‌ای است. پدافند هسته‌ای هم کل کشور را دربر می‌گیرد. وقتی روی مسائل فنی- حقوقی هسته‌ای صحبت می‌شود مسائل پدافند هسته‌ای هم لاجرم در زمره این‌گونه امور مطرح می‌شود ولی ایشان عضو مذاکره‌کننده برجام نبودند. متأسفانه برخی دولتمردان در کنار مدعیان اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای در هفته‌های گذشته در اظهاراتی خلاف واقع مدعی شدند که شهید فخری‌زاده عضو تیم مذاکرات برجام بوده است.