kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۷۳۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹
بنیاد مسکن خبر داد

اختصاص ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت مسکن محرومان

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: به مالکان واحدهای واجد شرایط در مناطق محروم ۲۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.





به گزارش وزارت راه و شهر‌سازی، حمیدرضا سهرابی درخصوص مسکن محرومان و اقدامات بنیاد مسکن، اعلام کرد: در مناطق محروم روستایی که واحدهای فرسوده دارند و خود توان و آورده‌ای ندارند مقرر شده تا به هر واحد واجد شرایط ۲۵ میلیون تومان به مالکان به صورت بلاعوض پرداخت شود تا واحدهای نیمه تمام خود را به اتمام برسانند.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون ارایه تسهیلات بلاعوض ۲۵ میلیون تومان برای تکمیل واحدهای مسکونی روستایی در بافت‌های فرسوده برای ۲۰هزار و ۴۴۰ خانوار روستایی در قالب
تفاهم نامه مشترک بین بنیاد مسکن، کمیته امداد و بهزیستی انجام شده است که نزدیک به ۱۶ هزار واحد آغاز شده است. از این ۱۶ هزار واحد نزدیک به ۱۱هزار واحد پی‌ریزیها انجام شده و شروع به کار کرده‌اند و نزدیک به پنج هزار واحد اسکلت انجام
 شده است.
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: تاکنون برای پنج استان محروم درخصوص مسکن روستایی از جمله جنوب کرمان، سیستان‌ و بلوچستان، خراسان‌جنوبی، چهارمحال‌ و بختیاری و لرستان با سازمان برنامه و بودجه تفاهم شده است که رقم بلاعوض ۲۵ میلیون تومان بلاعوض و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با سود پنج درصد و ۱۵ ساله پرداخت می‌شود.
به گفته سهرابی، از سال ۹۴ تاکنون حدود ۱۰۵ هزار خانوار روستایی مشمول دریافت بلاعوض و قرض‌الحسنه از حساب ۱۰۰ امام‌خمینی(ره) شدند.
وی اظهار کرد: در چهار سال گذشته نزدیک به ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و حدود ۱۱۵ میلیارد تومان قرض‌الحسنه از محل حساب ۱۰۰ به خانوارهای معلول تعلق گرفته که بیشترین بلاعوض و تسهیلاتی که پرداخت شده است به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و خوزستان بوده است.
سرگردانی مردم در بازار مسکن
پس از افزایش انفجاری قیمت مسکن در یکسال گذشته، مردم و به‌ویژه کسانی که مسکن ندارند، دچار مشکلات و سردرگمی زیادی شده‌اند. در همین رابطه یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است و خریداران مسکن نمی‌توانند به راحتی وارد بازار شوند.
فردین یزدانی در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به اینکه دولت می‌تواند با ارائه بسته‌های تولید مسکن بصورت هوشمند قیمت تمام شده ساخت مسکن را کاهش دهد گفت: دولت می‌تواند برنامه‌ای میان مدت و بلندمدت با هدف کاهش قیمت تمام شده تولید مسکن را اجرا کند و بسته‌های تولید مسکن را بصورت هوشمند و با اعطای زمین، وضعیت ساخت و ساز را رونق دهد.
وی تاکید کرد: وقتی کیک اقتصاد در حال کوچک شدن است دولت نمی‌تواند اقدامی برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن در کوتاه مدت انجام دهد. وقتی رشد منفی 9 درصد را در اقتصاد داریم در کوتاه مدت نمی‌توان اقدامی برای بالا بردن قدرت خرید مسکن انجام داد مگر اینکه پول بدون پشتوانه چاپ شود که آن هم موجب رشد قیمت و تورم می‌شود.