kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۷۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱

اخبار ویژه


مشاور اوباما: ایران تسلیم نمی‌شود آنها مقاومت در مقابل تحریم را آموخته‌اند
یک مشاور در دولت اوباما می‌گوید: ایران به خوبی مقاومت در مقابل شرایط تحریم را می‌شناسد. فشار حداکثری آمریکا جواب نداده است.
ولی نصر رئیس موسسه مطالعاتی جان هاپکینز به ایلنا گفت: من تمام اتفاقاتی را که اخیرا رخ داده است، مانند انفجار نفتکش‌ها و سقوط پهپاد آمریکایی همه و همه را ناشی از فشار حداکثری ترامپ می‌دانم و معتقدم این اتفاقات نشان می‌دهد که فشار حداکثری ترامپ جواب نداده است.
وی افزود: آمریکا و دونالد ترامپ مدام اتهاماتی را علیه ایران و حضور این کشور در وقایع مختلف مانند حادثه نفتکش‌ها بیان می‌کنند. این اتهامات بدون دلیل و سند و مدرک است. تنها آتش اختلافات را برافروخته نگاه می‌دارد و راه را بر دیپلماسی و مذاکره می‌بندد و احتمال بروز جنگ را بالا می‌برد.
وی در ادامه در مورد خروج ایران از برجام و اعمال تحریم‌ها گفت: ترامپ در واقع با خروج از برجام باعث بی‌اعتمادی رهبران ایران شده است. ایران معتقد است که آمریکا اصول مذاکره را بلد نیست و تقلب می‌کند چرا که این آمریکا بود که با خروج از برجام و لغو تعهدات، این توافق را تضعیف کرد.
نصر در مورد جنگ اقتصادی کنونی آمریکا با ایران گفت: ترامپ می‌گوید خواستار جنگ نیست ولی جنگ اقتصادی خود دارای اثرات بسیاری بر اقتصاد ایران است و باعث انزوای یک کشور و فشار بر مردم آن می‌شود؛ چیزی که در درگیری نظامی هم رخ می‌دهد.
وی در مورد اثربخشی تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها نمی‌تواند به تاثیر دلخواه ترامپ منجر شود چرا که ایران به خوبی مقاومت را بلد است و می‌داند در شرایط تحریم چگونه رفتار کند و به‌گونه‌ای مقاومت در شرایط اقتصادی را آموخته است.
مشاور دولت اوباما در ادامه به اجرای کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره کرد و در این باره گفت: ایران کشوری نیست که به آسانی تسلیم شود و بارها و بارها نشان داده است که مقاومت می‌کند. از سوی دیگر فشار حداکثری ترامپ بر ایران باعث شده که آنها تصمیم به کاهش تعهدات خود بگیرند. ایران تاکنون به برجام متعهد بوده است، اما اکنون صبر ایران تمام شده است.

کنایه وزیر مستعفی به روحانی دولت، فاقد نظریه است
وزیر مستعفی راه و شهرسازی، روحانی را فاقد نظریه و برنامه خواند.
به‌گزارش خبرآنلاین، عباس آخوندی که سابقه وزارت مسکن در دوره هاشمی رفسنجانی و روحانی را دارد، درباره تجربه خود در این دو دوره می‌گوید: آقای هاشمی یک ایده‌ای برای بازسازی بعد از جنگ داشت و می‌دانست می‌خواهد چه‌کار کند. این دولت (روحانی) اساساً فاقد نظریه است، یعنی اشکال اساسی دولت این است که هیچ نظریه‌ای ندارد. آخوندی با اشاره به انتقاداتش از عملکرد کرباسچی در شهرداری تهران هم گفته «آقای هاشمی (رئیس‌جمهور وقت) با نظر من موافق نبود و در هر صورت از شهرداری حمایت می‌کرد. من یک‌بار گفتم آقای هاشمی شما که اینطوری هستید، برای چی من را نگه داشتید، بگذارید من بروم... گفت من هیچ‌کدام این دو را نمی‌گویم. به هرحال چون وزیر هستی، باید بگویی و هرجا هم خلاف قانون می‌شود، باید
داد بزنی.»
طعنه و کنایه عباس آخوندی درباره بی‌برنامگی دولت روحانی درحالی است که خود وی هنگام تصدی وزارت راه و شهرسازی، برنامه‌ای جز ناسزاگویی به مسکن مهر و افتخار به اینکه حتی یک واحد مسکونی هم نساخته، نداشت. به‌همین دلیل هم، دولت روحانی، رکورد کمترین ساخت مسکن در یک دهه اخیر را شکست و کاهش تولید در کنار کوتاهی نسبت به احتکار مسکن، موجب انفجار قیمت شد به نحوی که فقط در یک سال اخیر نرخ مسکن دوبرابر شده و بیش از 116 درصد رشد داشته است.
در این میان برخی تحلیل‌ها بر آن است که رهاکردن امور و انباشت چالش‌های اقتصادی نظیر مسکن، خود برنامه‌ای از سوی لیبرال‌ها برای ناراضی‌کردن مردم است.

عصر ایران: روحانی استعفا دهد آبروی حامیان دولت رفت
یک سایت اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت، مأموریت روحانی با بن‌بست توافق به‌سر آمده و خوب است او استعفا دهد.
عصر ایران نوشت: وقتی هوا گرم می‌شود مردم به پشت‌بام‌ها می‌روند و کولرهای خود را سرویس می‌کنند تا در تابستان به آن پناه ببرند. مردم در زمستان هم کولرها را جمع می‌کنند و به گرمای بخاری و یا شوفاژ پناه می‌برند.
آنها هیچ‌وقت اصرار ندارند چون کولر را سرویس کرده‌اند یا به‌زحمت بخاری را راه‌ انداخته‌اند، حتماً در زمستان یا تابستان هم از آن استفاده کنند. دنیای سیاست هم همین است. برخی آدم‌ها برای مقطعی مناسب هستند و بعد از مدتی دیگر جواب نمی‌دهند و باید جای خود را به دیگری بدهند.
در سپهر سیاست ایران، حسن روحانی به «شیخ دیپلمات» معروف است. او در مهم‌ترین مذاکره‌های تاریخ با دولت‌های خارجی حضور داشته است. نقش مؤثر در ماجرای مک فارلین، حضور در مذاکرات ایران و عراق بعد از جنگ 8 ساله، ریاست گروه مذاکره‌کننده در پرونده هسته‌ای در دولت اصلاحات و بالاخره برجام.
حالا تمام راه‌های مذاکره بسته شده است و تقریباً حسن روحانی شانسی برای اداره کشور از طریق مذاکره و گفت‌وگو با طرف‌های مقابل ندارد. آمریکا حرف خود را می‌زند. اروپا منفعل است و دقیقاً نمی‌داند در مقابل ایران و آمریکا چه باید بکند، عربستان و اسرائیل هم تا آنجایی که می‌توانند در حال موش‌دواندن در این فضا هستند. فضای روحانی، فضای مذاکره است و الان دیگر استراتژی‌های او جواب نمی‌دهد و کشور در حالت سکون مانده است. فضای جدید سیاست جهانی شاید احتیاج به آدم تازه‌ای داشته باشد.
روحانی می‌تواند به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور مستعفی ایران شناخته شود. رئیس‌جمهوری که بعد از دیدن به گِل‌نشستن کشتی برجام، از سمت خود استعفا داد تا فرد دیگری عهده‌دار سمت ریاست قوه مجریه شود.
روحانی انتخاب مناسبی برای سال 92 بود. حالا داستان فرق کرده است و ایران احتیاج به دولتی دارد که بتواند گلیم خود را در شرایط فعلی از آب بیرون بیاورد.
در سراسر جهان هم شاهد این‌گونه استعفاها هستیم. دولت‌هایی که می‌بینند سیاست‌های آنها برخلاف جریان آب است و به‌همین خاطر کنار می‌روند تا دولتی جدید کار را به‌ دست بگیرد. در حال حاضر روحانی هرچه دست و پا هم بزند چون خلاف جریان آب شنا می‌کند، جلو نخواهد رفت تازه اگر آب او را عقب‌تر نبرد.
مأموریت روحانی رسیدن به توافق هسته‌ای بود و حالا به‌نظر می‌رسد این مأموریت به پایان رسیده است و بهتر است فرد دیگری با مأموریتی جدید پای به عرصه سیاست ایران بگذارد.
استعفا موجب بدنامی نیست، اتفاقاً با خوشنامی همراه است. به‌نظر می‌رسد ادامه دولت روحانی تنها برای او و حتی جریان‌های حامی دولت، بدنامی به‌همراه خواهد داشت و بهتر است رئیس‌جمهور با یک استعفا و شرح دلایل آن نام نیکی از خود در تاریخ به یاد بگذارد.
آنچه در این تحلیل سایت اصلاح‌طلب کتمان، بلکه تحریف می‌شود، این واقعیت است که فرار از شئون وزارت خارجه است و کار رئیس‌جمهور و دولت وی (متشکل از 23-4 وزارت و معاونت) فقط دیپلماسی و مذاکره نیست.

کوتاهی دولت در اجرای ماده 29 علت بازگشت حقوق‌های نجومی
به علت بازگشت حقوق‌های نجومی، عدم اهتمام به اجرای قانون پس از 15 ماه است.
حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ضمن بیان این مطلب در روزنامه جام جم نوشت: در ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه تأکید شده دولت مکلف است سامانه‌ای طراحی کند تا حقوق کارمندان و مدیران دولتی در دسترس عموم مردم قرار گیرد اما با گذشت 15 ماه از این تکلیف قانونی هنوز خبری از اجرای آن نیست و این موضوع نشان می‌دهد عزمی برای اجرای قانون در دولت وجود ندارد.
در برنامه ششم توسعه به دولت یک سال زمان داده شد تا سامانه حقوق را طراحی کند و این زمان از یکم فروردین ماه 96 شروع شد و تا یکم فروردین ماه 97 زمان داشت. با گذشت بیش از 15 ماه هنوز خبری از اجرای بند 29 قانون برنامه ششم توسعه نیست و همین موضوع باعث شده تا دوباره حقوق‌های نجومی در دولت مشاهده شود.
چندی پیش طی مناظره‌ای با نمایندگان دولت مطرح شد که برخی مدیران حقوق‌های بالا و نجومی دریافت می‌کنند اما نمایندگان دولت معتقد بودند حداکثر حقوق هفت برابر حداقل حقوق است و حقوقی خارج از این چارچوب پرداخت نمی‌شود اما یکباره لیست حقوق مدیران یک دستگاه دولتی به نام صندوق بازنشستگی کشوری منتشر می‌شود که یک مدیر بیش از 60 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند. اگر سامانه حقوق نهایی می‌شد و در اختیار عموم مردم قرار می‌گرفت قطعاً این ارقام مشاهده نمی‌شد و در این صورت دیگر نیازی به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نبود و مردم خودشان تصمیم می‌گرفتند با مدیران ناکارآمد و سودجو چه برخوردی داشته باشند. زمانی که شفافیت در بدنه دولت وجود نداشته باشد اجرای قوانین مربوط به شفافیت نیز کنار گذاشته می‌شود و به نظر من مقصر اصلی این ماجرا مجلس است.
درست است که دولت نمی‌خواهد اقدام به انتشار حقوق مدیران خود کند اما هیئت رئیسه مجلس تاکنون چقدر برای اجرای این قانون تذکر دادند و پیگیر اجرای آن بودند؟ مجلس این قانون را مصوب کرده اما نظارتی بر اجرای آن ندارد و دولت هم متوجه عدم فشار از سوی مجلس است و نسبت به اجرای آن خود را خسته نمی‌کند.
متأسفانه مجلس به جای اینکه به دنبال اجرای قانون و شفافیت و ناظر بر عملکرد دولت باشد تماشاگر تخلفات دولت است. مردم باید مطلع باشند که مدیران کشور چقدر حقوق دریافت می‌کنند.

فیگارو: اروپا در حال بازی‌دادن است صبر ایران به سر آمده است
یک نشریه فرانسوی تصریح کرد صبر استراتژیک ایرانی‌ها در مقابل اروپا به سر آمده و تصور بر این است که اروپا در حال بازی‌دادن است.
روزنامه فیگارو نوشت: تهران برای اخطار به اروپا در جهت نجات توافق اتمی برجام، رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرد.
اقدام ایران برای عبور از مرز مجاز 3/67 درصد در توافق هسته‌ای برجام برای غنی‌سازی اورانیوم، گواهی است بر این واقعیت که صبر استراتژیک این کشور، به سر رسیده است.
تصمیم دولت ایران در کاهش تدریجی تعهدات  خود در قبال توافق اتمی برجام، به معنای خروج از آن نیست و هدف آن واداشتن کشورهای اروپایی برای نجات دادن توافق است.
در تهران، نوعی ناامیدی نسبت به فرانسه و کشورهای اروپایی پدید آمده است. در واقع اروپایی‌ها برای نجات توافق اتمی برجام که دونالد ترامپ سال گذشته از آن خارج شد، هیچ اقدامی انجام ندادند؛ آنها ایران را بازی دادند.

فارین پالیسی: ضعف اروپا مقابل آمریکا اینستکس را بی‌ارزش کرد
یک نشریه تخصصی سیاست خارجی در دنیا تصریح کرد بسته اروپا موسوم به اینستکس نمی‌تواند شرکت‌ها را به تجارت با ایران ترغیب کند.
فارین پالیسی نوشت: آخرین بیانیه ایران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی خود و افزایش سطح غنی‌سازی در واقع هشداری برای پایان برجام به حساب می‌آید و از سوی دیگر هم نشان دهنده این است که اروپا تا چه حد در مقابل آمریکا برای اتخاذ یک موضوع مستقل ضعیف است.
دونالد ترامپ سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرد. تحریم‌هایی که شاید امکان انعقاد توافق جدیدی را نابود می‌کند. از سوی دیگر اروپایی‌ها با وجود وعده‌هایی که تاکنون به ایران داده‌اند، نتوانستند کمک چندانی به این کشور کنند.
به نظر می‌رسد با توجه به موضع ضعیف اروپا در مقابل آمریکا، راه‌اندازی اینستکس هم نتواند کشورها و شرکت‌های اروپایی را به تجارت با ایران ترغیب کند. چرا که همیشه ترس از مجازات‌های آمریکا وجود دارد.
به نظر می‌رسد که تصمیم اخیر ایران برای افزایش ذخایر و سطح اورانیوم خود گامی در جهت فشار بر اروپا برای اتخاذ موضعی مستقل در مقابل آمریکاست.