سخنگوی انجمن قطعهسازان:
پژو و رنو هیچ سرمایهای به ایران نیاوردهاند
سخنگوی انجمن قطعه سازان با اشاره به قرارداد با خودروسازان فرانسوی گفت: رنو و پژو هیچ گام اجرایی برای سرمایهگذاری در ایران برنداشتهاند و پولی به ایران نیاوردهاند.
فرهاد بهنیا در گفتوگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه طی یک سال اخیر شاهد فروش خودرو از طرف رنو و پژو در کشور بودیم، اظهار کرد: قطعه سازان در مورد ساخت پلتفرم مشترک با خودروسازان خارجی با ابهامات زیادی روبهرو هستند، هرچند قراردادهایی بین برخی قطعهسازان ایرانی با خودروسازان خارجی امضا شده، ولی مشخص نیست که در این قراردادها چه پیشبینی در مورد قیمت تمام شده قطعات و تاثیر نرخ ارز صورت گرفته است.
بهنیا با اشاره به برگزاری مجمع انجمن قطعهسازان در روز دوشنبه گفت: در این مجمع، گزارش هیئت رئیسه انجمن قرائت شد و چهار نفر نیز برای انتخابات بازرس انجمن کاندید شدند که در نهایت حسام اردشیر مجددا به عنوان بازرس انجمن انتخاب شد.
وی با اشاره به افزایش 50 درصدی نرخ ارز و توقف پرداخت ارز مبادلهای به صنعت قطعه سازی اظهار داشت: قیمت تمام شده قطعات در پی رشد نرخ ارز، روندی افزایشی داشته و از همین رو، قطعهسازان از سال گذشته تاکنون خواستار تغییر ارز مبنای قیمتگذاری تولیداتشان بودند.
سخنگوی انجمن قطعهسازان ادامه داد: سال گذشته که قیمت دلار حدود 3700 تومان بود، قطعه سازان درخواست محاسبه قیمت 3500 تومانی را در تعیین قیمت محصولاتشان داشتند که این مسئله نهایی نشد و موضوع ادامه پیدا کرد تا اینکه حالا نرخ دلار به 4700 تومان رسیده و در این شرایط نرخ ارز قطعهساز 300 تومان افزایش یافته است.
به گفته بهنیا نرخ ارز مرجعگذاری قطعات خودرو 3200 تومان بود که حالا به 3500 تومان افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز و همچنین رشد قیمت مواد اولیه تولید قطعات از جمله مواد پتروشیمی این محصولات به دولت برمیگردد، افزود: قطعهسازان بخش خصوصی نقشی در افزایش نرخ ارز ندارند، بنابراین دلیلی برای اینکه هزینههای این موضوع از طرف قطعهسازان پرداخت شود وجود ندارد، بلکه دولت باید این هزینه ها را تأمین کند.
خودروسازان و شورای رقابت دولتی هستند و در حال حاضر نیز افزایش قیمت عوامل تولید به منشأ دولتی برمیگردد که این موضوع باید تعیین تکلیف شود.
سخنگوی انجمن قطعهسازان با اشاره به مطالبات 8 هزار میلیارد تومانی قطعهسازان از دو شرکت خودروساز سایپا و ایران خودرو گفت: در حال حاضر ایران خودرو، مطالبات قطعهسازان را چهارماهه پرداخت میکند، ولی این مدت در مورد سایپا بیش از چهار ماه است و گاهی تا 180 روز نیز میرسد.
بهنیا ادامه داد: قطعهسازان در حالی ماههای پایانی سال را پشتسر میگذارند که باید عیدی و حقوق کارگران را پرداخت کنند و این در شرایطی است که هیچ برنامهای از طرف خودروسازان در مورد پرداخت مطالبات قطعهسازان اعلام نشده است.
وی، تعیین تکلیف پرداخت مطالبات قطعهسازان را طی ده روز آینده خواستار شد و گفت: قطعهسازان برای پرداخت حقوق و عیدی کارگران نیازمند وصول مطالباتشان از شرکتهای خودروساز هستند.