kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۱۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴
رئیس سازمان نظام روانشناسی در گفت‌وگو با کیهان:

با رشد آگاهی جامعه اقبال به خدمات روانشناسی و مشاوره بیشتر شده است

 رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اعلام رو به رشد بودن بهره‌مندی مردم از خدمات روانشناسی، از بیمه‌ها درخواست کرد که خدمات روانشناسی و مشاوره را بیشتر تحت پوشش قرار دهند.
 
 
 
سرویس اجتماعی- 
 
به گزارش کیهان، تمایل به استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره در سال‌های اخیر رو به رشد بوده و علاوه ‌بر استقبال مردم از این خدمات، تعداد زیادی از دانشجویان نیز به سمت رشته‌های علوم روانشناسی و تربیتی رفته‌اند. البته به نظر می‌رسد باز هم تناسب تعداد روانشناسان و میزان اقبال مردم به خدمات روانشناسی و مشاوره در اقصی نقاط کشور باید بهبود یافته و از طرفی برای تسهیل استفاده مردم از این خدمات، تسهیلات ویژه‌ای مثل تخصیص بیمه‌ها اِعمال شود. امروز نهم اردیبهشت‌ماه مصادف با روز روانشناس است و به همین مناسبت با دکتر علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره درباره میزان توجه مردم به خدمات روانشناسی و مشاوره و همچنین وضعیت تخصیص بیمه‌های روانشناسی گفت‌و‌گو کرده‌ایم.
اقبال رو به رشد مردم به روانشناسی
 از 20 سال گذشته تاکنون
علی فتحی آشتیانی درباره میزان اقبال مردم به خدمات روانشناسی و مشاوره در سال‌های مختلف تا به امروز به کیهان گفت: در دو دهه اول انقلاب اسلامی، اقبال مردم به استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره کمرنگ بود، زیرا در آن زمان مسائل مختلفی مثل جنگ در کشورمان به قدری مورد توجه بود که امکان پرداختن به ارائه و استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره وجود نداشت. با این حال، از 20 سال قبل و از زمان تصویب و ابلاغ قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از سال 1382، توجه و اشتیاق زیادی برای مراجعه به روانشناس و مشاور در بین مردم ایجاد شد و جامعه متوجه شد که در کنار مسائل جسمانی، بُعد دیگری به نام بعد روانشناختی وجود دارد که قبلا نسبت به آن بی‌توجه بود. فتحی آشتیانی با بیان اینکه سلامت انسان دارای ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است، افزود: در دهه‌های اول انقلاب کمتر به بعد سلامت روانی، اجتماعی و معنوی پرداخته می‌شد و عمدتا مردم به بعد جسمی خود توجه می‌کردند. همه این موارد با افزایش سطح آگاهی جامعه میسر شد و شاهد بودیم که با رشد آگاهی جامعه، اقبال مردم به استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره نیز بیشتر شد، بنابراین وضعیت مراجعه مردم به روانشناس هم اکنون نسبتا خوب است اما هنوز هم جا دارد که گسترش یابد.
 هزینه‌های روانشناسی برای مردم زیاد است
وی در پاسخ به این سؤال که یکی از چالش‌های مردم برای مراجعه به روانشناس، تمایز روانشناس واقعی با روانشناس‌نما‌ها و همین‌طور هزینه‌های نسبتا بالا و تخصیص نیافتن بیمه برای این خدمات است، توضیح داد: وقتی آگاهی مردم بالاتر برود، تمایز بین روانشناس واقعی و روانشناس‌نما‌ها را نیز تشخیص می‌دهند و افزایش این آگاهی وظیفه رسانه‌های رسمی است، باید فواید مراجعه به مشاوره و روانشناس برای مردم تبیین شود و ضمناً مردم بدانند که اسامی روانشناسان و مشاوران دارای مجوز فعالیت در سایت رسمی سازمان نظام روانشناسی موجود است، این‌گونه جلوی فعالیت روانشناس‌نما‌ها تا حد زیادی گرفته می‌شود. رئیس سازمان نظام روانشناسی در مورد تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره بیان داشت: امسال تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره افزایش یافته است، اما همین افزایش هم جوابگوی هزینه کلینیک‌های روانشناسی نیست، با این حال اگرچه هم‌اکنون دو گرایش روانشناسی بالینی و سلامت را بیمه سلامت تحت پوشش قرار داده است، اما به دلیل محدودیت تخصیص بیمه‌های روانشناسی، هزینه‌های موجود ممکن است برای بسیاری از مردم زیاد باشد، بنابراین بیمه‌ها باید خدمات مشاوره و روانشناسی بیشتری را تحت پوشش قرار دهند تا فشار کمتری به متقاضیان استفاده از خدمات روانشناسی وارد شود.