kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹
بانک مرکزی اعلام کرد

آغاز صدور 80 هزار میلیارد تومان برات الکترونیک برای تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی



برات الکترونیکی از چهارم اردیبهشت ماه امسال اجرائی شده و اشخاص حقیقی و حقوقی در کل شبکه بانکی می‌توانند از این برات استفاده کنند.
محمد جانی، مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایبنا در رابطه با عملیاتی‌شدن ابزار برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین، اظهار کرد: بانک مرکزی در راستای تنوع‌بخشی به ابزارهای تامین مالی، توسعه ابزارهای تامین مالی به ویژه تامین مالی زنجیره‌ای را در سال‌های اخیر در دستور کار خود قرار داده است. برات الکترونیکی نیز با قابلیت استفاده در تامین مالی زنجیره توسط بانک مرکزی تصویب و به شبکه بانکی ابلاغ شد. 
وی افزود: در نهایت در چهارم اردیبهشت ماه امسال اولین برات الکترونیکی با قابلیت گردش در زنجیره تامین توسط بانک‌های صادرات ایران و تجارت صادر شد و این ابزار به طور کامل وارد فاز اجرائی شد.
جانی با تاکید بر اینکه به زودی ابزار برات الکترونیکی را به کل شبکه بانکی تعمیم خواهیم داد، اظهار کرد: با استفاده از این ابزار ظرفیت بسیار خوبی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی فراهم می‌شود.
مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی در رابطه با نحوه استفاده فعالان اقتصادی از برات الکترونیکی گفت: برات الکترونیکی سندی غیر کاغذی است که با درخواست برات دهنده (براتکش) یعنی خریدار در وجه یا به حواله‌کرد دارنده برات یعنی فروشنده و بر اساس اعتبار خریدار صادر می‌شود. سررسید این ابزار یک تا دوازده ماهه است و بانک عامل به عنوان رکن براتگیر، بازپرداخت مبلغ در سررسید را تقبل می‌کند.
وی تاکید کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان بنگاه خریدار می‌توانند معادل ۲۰۰ درصد فروش سال گذشته خود از این ابزار برای تامین مالی سرمایه در گردش مورد نیاز خود استفاده کنند.
جانی با اشاره به اینکه بانک مرکزی قصد توسعه ابزارهای تعهدی تامین مالی را دارد، گفت: هدف بانک مرکزی در توسعه ابزارهای تعهدی، تغییر رویکرد نسبت به نظام سنتی تامین مالی است که بنگاه‌ها معمولا برای اخذ تسهیلات به صورت جزیره‌ای به شبکه بانکی مراجعه می‌کنند. درعین حال نیز ویژگی‌های جدید مالی در زنجیره تولید کمک می‌کند که بنگاه‌ها با یکدیگر ارتباط بیشتری داشته باشند و تامین مالی آن‌ها نسبت به مدل‌های سنتی با هزینه کمتری انجام شود. 
وی تاکید کرد: توسعه این ابزارها می‌تواند به کاهش هزینه تمام شده بنگاه‌ها و رقابت‌پذیری بیشتر کمک کند.
مدیر اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی گفت: فعالان اقتصادی شامل اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند جهت تامین مالی سرمایه در گردش مورد نیاز خود با استفاده از برات الکترونیکی به بانک‌های عامل مراجعه کنند. برات الکترونیکی در بانک‌های صادرات و تجارت به عنوان بانک‌های عامل به طور کامل عملیاتی شده است.
وی افزود: برات الکترونیکی به زودی به تمام شبکه بانکی تعمیم داده خواهد شد و بانک‌های پایلوت تنها برای این منظور تعیین شدند که مراحل پیاده سازی سامانه، تست و اصلاحات سامانه‌ای با حداقل هزینه و زمان انجام شود.
در سال ۱۴۰۳ به عنوان اولین سال عملیاتی سازی برات الکترونیکی ۸۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت و سقف برای کل شبکه بانکی در نظر گرفته شده و سهم هر یک از بانک‌ها تعیین و به آن‌ها ابلاغ شده است. البته بانک مرکزی در صورت نیاز می‌تواند پس از بررسی سقف استفاده از این ابزار را برای شبکه بانکی کشور افزایش دهد. وی افزود: همچنین ظرفیت اوراق گام برای بنگاه‌های اقتصادی ۲۰۰ همت، برای شرکت‌های دانش‌بنیان ۲۰ همت است و همچنین ۵۰ همت نیز ظرفیت برای تامین مالی خانوار در چارچوب کارت رفاهی متصل به اوراق گام در نظر گرفته شده است.