kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۳۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
گزارش خبری تحلیلی کیهان

هماهنگی دیپلماسی و میدان راز موفقیت عملیات «وعده صادق»

عملیات گسترده پهپادی و موشکی «وعده صادق» جلوه و تبلور هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه دیپلماسی و نهادهای عملیاتی و میدانی است.



سرویس سیاسی-

عملیات تاریخی «وعده صادق» در شامگاه شنبه 25 فروردین ماه و بامداد روز یکشنبه این هفته، نقطه عطفی در تاریخ مقاومت اسلامی علیه جنایات صهیونیست‌ها و همچنین یکی از مقاطع مهم در سیاست خارجی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است.
این عملیات که در پاسخ به جنایت اخیر این رژیم در حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق صورت پذیرفت، شکستی بزرگ برای رژیم جنایتکار صهیونیستی در عرصه نظامی و بازدارندگی، عرصه دیپلماسی و حقوق بین‌الملل و همچنین عرصه اقتصادی به شمار می‌آید.
عملیاتی غرورانگیز در اوج فشارهای آمریکا
و متحدان غربی اسرائیل
حمله بی‌شرمانه رژیم اشغالگر قدس به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق که نقض صریح قواعد آمره حقوق بین‌الملل در مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک به حساب می‌آید و در مغایرت آشکار با مقررات بین‌المللی به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین، در ضدیت با کنوانسیون راجع به پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران دیپلماتیک ۱۹۷۳ و‌ برخلاف منشور ملل متحد است، به آزمون دیگری برای نهادهای بین‌المللی و همچنین سازوکارهای حقوقی بین‌المللی تحت تسلط غرب بدل گشته است.
همچون دفعات قبل، این بار هم نهادها و سازوکارهای بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد و شورای امنیت در سایه تسلط و حمایت غرب از اسرائیل در این آزمون مفتضح شده‌اند.
عملیات «وعده صادق» در شرایطی برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا شد که آمریکا، انگلستان، فرانسه و دیگر حامیان جنایت‌های اسرائیل، با حمایت تمام از این رژیم نه تنها از صدور قطعنامه شورای امنیت در برابر جرم علنی و حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق جلوگیری کردند، بلکه به واسطه حمایت‌های آنان، شورای امنیت با وجود مواضع سازنده نمایندگان روسیه و چین، برخلاف وظیفه ذاتی خود در دفاع از حقوق بین‌الملل حتی از صدور بیانیه‌ای علیه اقدام
13 فروردین در حمله هوائی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق نیز امتناع کرد.
طی 12 روزی که از حمله به سفارت ایران تا اجرای عملیات وعده صادق سپری شد، ابرقدرت‌های پوشالی غربی همچنین با تهدید کشورمان سعی در جلوگیری از پاسخ قانونی ایران به حمله 13 فروردین رژیم صهیونیستی داشتند.
این دو راهبرد غرب در برابر ایران نه تنها قادر به بازداشتن کشورمان از پاسخ قانونی به جنایت 13 فروردین نشد، بلکه اراده و عزم تصمیم گیران و مقامات نظامی برای تنبیه جنایتکاران صهیونیست را بیش از پیش کرد.
برنامه‌ریزی و اجرای عملیات «وعده صادق» در چنین شرایط و فشاری از سوی غرب و در عین حال در این حجم گسترده موشکی و پهپادی نشانگر شکست بازدارندگی صهیونیست‌ها و آغاز عصری جدید در تقابل و درگیری محور مقاومت و رژیم صهیونیستی است.
تبلور یگانی و هم‌افزایی دیپلماسی و میدان
در عملیات «وعده صادق»
دوگانه سازی بین وزارت امور خارجه و نهادهای عملیاتی در حوزه سیاست خارجی با کلیدواژه دیپلماسی و میدان در فضای سیاسی کشورمان طی چندین سال گذشته به شکلی ناآگاهانه از سوی عده‌ای از افراد به یکی از نمودهای دوقطبی‌سازی‌های مضر در کشور بدل گشته بود.
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حماسه بامداد یکشنبه، هماهنگی کامل بین دیپلماسی و میدان و هم افزایی وزارت امور خارجه و نیروهای مسلح کشورمان است.
ثمره این اتحاد مقدس، پیروزی توامان کشورمان چه در حوزه نظامی و بازدارندگی و چه در صحنه دیپلماسی و حقوق بین‌الملل در برابر دشمنان بود.
فعالیت سازنده، هوشمندانه و همچنین حداکثری وزارت امورخارجه و بالاخص شخص وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دکتر حسین امیر عبداللهیان در حوزه روشنگری و تببین جنایت اخیر اسرائیل و همچنین اشاره به حق قانونی ایران در دفاع مشروع و پاسخ به رژیم اشغالگر قدس در کنار همراه سازی دیگر کشورها و بالاخص ابرقدرت‌های جهانی همچون روسیه و چین، منجر به این گشت که شورای امنیت سازمان ملل علی رغم فشار وقیحانه طرفین غربی به صحنه پیروزی دیپلماتیک ایران و مفتضح شدن رژیم صهیونیستی بدل گردد. 
در کنار این مسئله شکست سیاست اجماع سازی غرب بر علیه ایران که با مواضع حمایت گرایانه نمایندگان کشورهای عضو بریکس و شانگهای و در راس آن نمایندگان روسیه و چین و همچنین موضع صریح رئیس‌جمهور روسیه همراه بود، نشانگر آغاز عصری جدید در صحنه سیاست بین‌الملل و همچنین شطرنج سیاست در غرب آسیا و پایان یکجانبه گرایی آمریکایی و غربی در عرصه جهانی است.
پوتین: اقدام ایران، بهترین روش در تنبیه متجاوز بود
در همین راستا، ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با آیت‌الله رئیسی با تجلیل از اقدام و پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی در عملیات «وعده صادق»، عنوان داشت: آنچه از سوی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام جنایتکارانه و در سایه انفعال شورای امنیت اتفاق افتاد، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود.
چرا اسرائیل انتشار هرگونه خبر و تصویر
درباره خسارات را ممنوع کرده است؟
در پی شکست اخیر رژیم صهیونیستی، دروغ بافی مقامات این رژیم و همچنین جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای برای جبران این شکست تمام عیار به سرعت آغاز گشته و به موازات این خط رسانه‌ای و تبلیغاتی، رسانه‌های فارسی زبان ضد انقلاب خارج نشین نیز به عنوان پادوها و عمله‌های رسانه‌ای جنایتکاران صهیونیست، در اوج وقاحت و وطن فروشی به کمک پروپاگاندای رژیم اشغالگر قدس آمدند.
یکی از مضحک‌ترین دروغ بافی‌های سران مفلوک رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر، دروغ رهگیری 99 درصدی موشک‌های ایران توسط سامانه‌های پدافندی این رژیم است.
جدای از عمق سخیف بودن این دروغ و وجود ویدئوهایی که نشانگر اصابت متعدد موشک‌ها به پایگاه هوائی نواتیم در صحرای نقب است، مقامات عالی رتبه صهیونیست، انتشار هرگونه خبر و تصویر درباره خسارات وارده در پی حمله موشکی و پهپادی کشورمان را ممنوع کرده‌اند. 
این اقدام به خوبی نشانگر موفقیت این عملیات و ضربات مهلک به تاسیسات نظامی و امنیتی اسرائیل و درماندگی و فرار رو به جلو از سوی صهیونیست‌های دروغ‌گو است.
صهیونیست‌ها در کنار استفاده از تاکتیک فرار رو به جلو، سعی در کوچک سازی اصابت موفق موشک‌ها به پایگاه هوائی نواتیم با عکس‌هایی به شدت مضحک داشته‌اند.
در یکی از این عکس‌ها که توسط حساب رسمی ارتش اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس منتشر گشته، حماقت آنان به قدری بود که جمع‌آوری خاک چاله دست سازی را که به عنوان محل اصابت موشک ایران معرفی شده، فراموش کرده‌اند!
اسرائیل بازنده اقتصادی نبردها
صهیونیست‌ها از جهتی دیگر نیز متحمل شکستی بزرگ طی منازعه و تقابل اخیر خود با کشورمان شده‌اند. ارتش جنایتکار اسرائیل که متکی به سلاح‌های غربی گرانقیمت است، طی تمام نبردهای خود، علی رغم حمایت حداکثری حامیان غربی‌اش، در هر حالتی بازنده اقتصاد جنگ و نبرد هستند. آنان برای رهگیری موشک‌ها و پهپاد‌های ایران که با هزینه‌ای بسیار ارزان و پایین ساخته و استفاده می‌شوند، موشک‌های پدافندی چندین میلیون دلاری سامانه تاد و پاتریوت و دیگر سامانه‌های گنبد آهنین را شلیک می‌کنند.
در همین زمینه، رام امیناخ، مشاور مالی سابق رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، گزارش کرد هزینه پدافند هوائی صهیونیست‌ها در شب عملیات «وعده صادق»، بین چهار تا پنج میلیارد شِکِل (۱.۰۸ تا ۱.۳۵ میلیارد دلار) برآورد شده است.
اعتراف رسانه‌های صهیونیستی و جهانی به پیروزی ایران 
و حقارت و شکست اسرائیل
طی روزهای سپری شده از عملیات «وعده صادق»، همچنان این حمله غرور‌آمیز در سرخط خبری و تحلیلی رسانه‌های بین‌المللی و مراکز مهم مطالعاتی قرار دارد. این عملیات همچنین موجب اذعان صهیونیست‌ها به قدرت نظامی ایران نیز شده است.
شبکه خبری سی ان بی‌سی آمریکا: 
کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتنداری
و انتقام علیه ایران قفل شده است
شبکه خبری سی ان بی‌سی آمریکا در خبری عنوان داشت: درحالی‌که اسرائیل وعده تلافی علیه ایران داده، اما از آنها خواسته شده تا خویشتنداری نشان دهد. اسرائیل هنوز درباره پاسخ خود به حمله موشکی و پهپادی گسترده‌ای که روز شنبه توسط ایران انجام شد، به توافق نرسیده است.
این شبکه همچنین افزود: جلسه دوشنبه کابینه جنگی پنج نفره اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو، بدون اظهار نظر در مورد اینکه آیا دولت به تعهد خود مبنی بر تلافی عمل می‌کند یا به درخواست‌ها از سوی رهبران بین‌المللی برای پاسخ سنجیده رضایت می‌دهد، به پایان رسید.
روزنامه اسرائیلی معاریو:
پیروزی ایران خیلی قبل از حمله به دست آمد
روزنامه اسرائیلی معاریو نیز روز دوشنبه تلاش برخی رسانه‌ها و ژنرال‌ها برای کم‌ارزش جلوه دادن شدت و خطر پاسخ تنبیهی تهران به تل‌آویو را محکوم کرد و نوشت که «ایرانی‌ها قبل از شلیک موشک‌ها و پهپادهای خود پیروز شدند.»
لیراز مارگالیت، پژوهشگر رفتار در عصر دیجیتال و دارای مدرک دکتری روانشناسی اجتماعی با انتشار یادداشتی در روزنامه معاریو درباره واکنش ایران به هدف قرار گرفتن کنسولگری‌اش در دمشق نوشت: «پیروزی ایران خیلی قبل از حمله به دست آمد».
وی معتقد است که ایران با ایجاد جنون در افکار عمومی و رسانه‌های اسرائیلی و ایجاد یک فضای پر تنش و در انتظار واکنش و گمانه‌زنی‌های متعدد، این پیروزی را پیش از حمله محقق کرد. 
نویسنده با ابراز تعجب از اظهارات یک ژنرال سابق نیروی هوائی ارتش اسرائیل که گفته بود «ایران شکست خورد و باید به این فکر کند که دفعه بعد چطور بیشتر موفق شود» تصریح کرد که این ارزیابی وضعیت به قدری اشتباه بود که «مجبور شدم چشمانم را بمالم و از خودم بپرسم آیا اینها کسانی هستند که ما برای ارزیابی وضعیت به آنها اعتماد می‌کنیم؟».
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت نیز در مطلبی نوشت: بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم اسرائیل برآورد کرده بود که واکنش به ترور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه، از طریق متحدان ایران و به شکلی شدید خواهد بود و این کشور مستقیم وارد عمل نخواهد شد، در حالی که این برآورد اشتباه بود.
یدیعوت همچنین عنوان داشت: ارزیابی نادرست اسرائیل درباره ترور «محمدرضا زاهدی» یکی از فرماندهان سپاه در دمشق، منطقه را در آستانه جنگ قرار داد. موساد نمی‌دانست که این ترور در مجاورت سفارت ایران در دمشق به این شکل علنی انجام خواهد شد.
روزنامه گاردین نیز در مطلبی نوشت: رهبر اپوزیسیون، تحلیلگران و برخی مقامات سابق رژیم صهیونیستی، پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل را «سقوط بازدارندگی» این رژیم اعلام کرده و مسئول مستقیم آن را «بنیامین نتانیاهو» دانستند.
به نوشته این روزنامه، انتقاد گروه‌های مختلف از نتانیاهو در حالی است که سیاست بازدارندگی رژیم صهیونیستی که از دیرباز دغدغه اصلی محافل سیاسی و نظامی اسرائیل بوده، رکن اصلی و حیاتی امنیت آن تلقی می‌شود.
همچنین، رسانه آمریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی نوشت: ابعاد حمله ایران آن را در زمره بزرگ‌ترین حملات دیده شده در جنگ‌های مدرن قرار می‌دهد و توانایی اسرائیل برای دفاع از خود در آینده بدون کمک خارجی را زیر سؤال می‌برد.
لات کوچه خلوت 
در ضرب‌المثل‌های فارسی به فردی که به مظلومان و ضعیفان ظلم کرده و در برابر هر حریف قدرتمندی ترسو و حقیر است، نشان لات کوچه‌های خلوت را می‌دهند.
در روزگار ما نیز جرثومه‌ای به نام رژیم صهیونیستی، چنین نقشی را بازی کرده و به بزرگ‌ترین جنایتکار منطقه غرب آسیا بدل گشته، این دیوانه در عین ظلم به ضعیفان، در برابر حریفان قدرتمند همچون ایران اسلامی حقیر و ذلیل بوده و هست و تنها به امید حامیانش به زندگی نکبت‌بار خود ادامه می‌دهد.
ولی این بار این جرثومه جنایت و دیوانگی و در عین حال حقارت، با سیلی محکم نیروهای مسلح ایران این نکته را به خوبی یاد گرفت که جنایت و شیطنت بعدی به قیمت جان بی‌ارزش و موجودیت جعلی‌اش تمام خواهد شد.