kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱

آغاز مسئولیت از بهار (مقاله وارده)

 
 
 محمدهادی صحرایی
ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا. امام صادق که سلام خدا براو فرمود: هيچ نوروزى نيست مگر آن كه ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد که خدا در ظهورش تسهیل و تعجیل کند] هستيم؛ چرا كه نوروز از روزهاى ما و شيعيان ما است.1
یکی از دلایلی که نوروز از نظر ما عید سعید و خجسته شده همین است که غیر از رویش موجودات و نو شدن روزها و یادآوری رستاخیز، روزی است که امید فرج و گشایش برای انسان‌ها در آن وجود دارد. روزی که در آن ممکن است همان اتفاق بزرگ و رویداد مهم موعود، اتفاق افتد و با نو شدن طبیعت، سیه‌روزی بشریت به پایان برسد و با ظهور آخرین حجت خدا و موعودِ همیشه پیروز، دوران خوب و خوش و پر از سعادت انسان‌ها فرا برسد. روزگاری که شب سیاه و سرد طواغیت به سر می‌رسد و روزگاران رهایی و شکوفایی و لذت از راه سر می‌رسد. دورانی که همه انبیاء و اولیاء و شهدا و صالحین که سلام خدا برآنها، وعده آن را داده و برای وقوعش، مقدمه‌‌سازی کرده‌اند. دورانی که رستاخیز جان‌هاست و انسان دور افتاده از خدا، با مرگ ابلیس، به جایگاه خود باز می‌گردد و به دور از خطا و خلاف و ظلم و گناه، طعم شیرین حیات طیبه را در این دنیا می‌چشد و ذائقه مهیا می‌کند برای بهشت موعود.
مردم بزرگ و دیرینه ایران با انقلاب اسلامی ایران مفتخرند که با پاره کردن طومار دوران ستمگران شاهنشاهی و نجات یافتن از حکومت‌های غارتگر و ستمگر، زمینه حاکمیت مردم بر مردم را فراهم نمودند و با زعامت امام راحل و عظیم‌الشأن، راه نو و جدیدی را در مقابل خود و مقابل جهانیان گشودند که هدفش رسیدن به تمدن عظیم و نوین اسلامی است. انقلاب اسلامی در اصل انتشار نور در فضای ظلمانی جهان بود که پی درپی در حال تولید و تکثیر است و امروزه اگر مسئله اصلی و دغدغه ذهنی دشمنان شده‌، به خاطر موفقیت‌ها و گشایش‌های گسترده‌ای است که نسیم پیروزی را به پوست بشر می‌رساند. اتفاقات چند ماهه اخیر و به ویژه همین هفته گذشته منطقه و جهان گویای این واقعیت است که اتفاقات خوب و مهم در راه و بهار انقلاب اسلامی توانسته است یخ قلب انسان‌ها را آب کند و دست و پای جهانیان را از غل و زنجیر جهان استکبار آزاد کند.
نحوه روبه رو شدن انسان‌ها با حقایق، مختلف است. اگر بیماری‌های روحی و حب و بغض‌ها و کم فهمی‌ها را کنار بگذاریم، به طور معمول، افرادی هستند که حقایق را هنگام وقوع متوجه می‌شوند و می‌توانند نسبت به واقعیات، درک صحیحی در زمان حال پیدا کنند. گروهی هم پس ازگذشت و عبور از واقعیات، به حقیقت آن پی می‌برند و گروهی دیگر هم با خیال راحت، نه هنگام و نه پس از وقوع واقعیات به حقایق پی نمی‌برند. ولی هستند نخبگانی که به حقیقت واقعیات، پیش از وقوعشان پی می‌برند و برنامه‌ریزی می‌کنند. این افراد نخبه اگر در مصدر امور و اجتماع قرار گیرند و اگر کسانی که در دامنه آنان هستند هم بتوانند خود را با منویات ایشان هماهنگ و مطابق و آن گونه که باید‌، تبعیت کنند، بی‌شک آن امور و اجتماع می‌تواند فراتر از آنچه گمان می‌رود پیشرفت کند. ویژگی انقلاب اسلامی ما در دوران امام راحل و امام حاضرش این‌گونه بود و هست.
نگارنده این سطور هرگز درپی تقدیس و تکریم بی‌جهت و مدح و ثنای بی‌مورد نیست‌، ولی هرچه در تحلیل‌اندیشه‌ها تعمق می‌کند چاره‌ای جز اعتراف به واقعیتی حقیقی ندارد و معتقد است نگفتن نعمات و حسنات، غیر از اینکه ناشکری و ناسپاسی است و باید از حریم قلم مسئولانه، مصلح و مطالبه‌گر به دور باشد، ندیدن واقعیات و حقایقی است که لازمه درست‌اندیشیدن و تحلیل صحیح می‌باشد. حرمت قلم و ارزش پژوهش و آزادگی ‌اندیشه ایجاب می‌کند به همان‌اندازه که باید از اغراق پرهیز نمود، باید از اجحاف نیز دوری گزید. حال و روز امروز ما هرگز با دوران گذشته قابل قیاس نیست، نه در حیات فردی، نه اجتماعی و نه حتی جهانی. امروزه در هیچ مناسبتی در حد منطقه و قاره و گاهی جهانی، هرگز نمی‌توان ایران را نادیده گرفت و از او استمزاج نکرد. هرگز نمی‌توان با این کشور کهن‌، نامحترمانه سخن گفت. نتیجه گنده‌گویی قدرت‌های به ظاهر بزرگ را می‌توان در تغییر رفتارها و رویکردهایشان دید.
توافق عربستان با ایران و مزمزه کردن مصر و بحرین برای برقراری ارتباط با ما و اتفاقات مهمی که بخشی از آن محقق و رسانه‌ای شده و قسمت‌های بزرگ‌تر پوشیده مانده گویای واقعیتی است که رهبری در مرداد 1399 گفتند:«با شکست جبهه تحریف، قطعاً جبهه تحریم هم شکست خواهد خورد». اکنون که با دولت جدید و جهادی، جبهه نفوذی‌هایِ «خودی تحریم کن»، شکست خورده، می‌توان شکست پس از شکست جبهه تحریف را دید. و دید که بدون برجام و پذیرش FATF و اراده کدخدای خرفت، چگونه گشایش‌ها پی درپی نصیب ملت ایران می‌شود. آنها که مدعی بودند زبان دنیا را بلدند و به بقیه فحش می‌دادند و برای گرفتن بدن‌های شهدای منا، ذلیلانه در مقابل امیر کویت زانو زدند، خودشان گره تحریم بودند. و اینها که برای قطع ارتباط عربستان با ایران نشانی اشتباه حمله « ساختگی»به سفارت این کشور می‌دهند دراصل برای یک تحریف دیگر و اتهام زنی بی‌اساس به نیروهای مذهبی و فرار از پاسخگویی تقلا می‌کنند.
اینکه توافق عربستان با ایران توسط کشور صاحب وتوی چین، انجام شده و ایران با چین و روسیه توانسته شکست مفتضحانه دیگری به کدخدا تحمیل و اسرائیل را منزوی کند، همان حقیقتی است که دیوانه‌کننده غرب و خنثی‌گر مأموریت غربزدگان بود که در کنار تخریب اقتصاد و سیاست و امنیت و... به جد پیگیرش بودند. فعال کردن بازار بزرگ شانگهای و رغبت برای حضور در میان گروه بریکس و امثال این اتفاقات بزرگ را می‌توان در کنار موفقیت‌های بسیار دولت دکتر رئیسی و جهش‌های بزرگ کشور در این دوره دانست. دوره‌ای که بحران چندین ساله آب همدان، خوزستان، سیستان، چهارمحال، اصفهان، همدان و سنندج برطرف شد. اداره کشور بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول؛ رکوردشکنی حمل‌ونقل ریلی؛ تکمیل پروژه‌های عظیم و خاک خورده؛ احیاء دریاچه ارومیه؛ بی‌منازع شدن پهپاد و قایق موشک‌انداز ایرانی؛ بیمارستان حضرت مهدی؛ بازگرداندن بسیاری از طلب‌ها و پول‌های بلوکه شده ایران و... انجام شد.
دلیل اصلی اغتشاشات پاییز امسال و تجمع اراذل و تحریک اوباش جهانی کشیدن ترمز این قطار پرسرعتی بود که بر ریل انقلاب می‌رود. و دلیل تمرکز حملات بر رهبر معظم انقلاب هم هدف قرار دادن کانون تولید قدرت کشور بود. و هرگز نباید از حماسه غرورآفرین حضور مردم در 22 بهمن امسال غافل شد.
اکنون که اتفاقات خوب در حال رخ دادن و کاستی‌ها در حال زوال و مشکلات در مسیر حل شدن و دشمنان در دوران ادب شدن و اسرائیل در سراشیبی سقوط و آمریکا در افول است، کار هرآن کس که دل در گرو ایران آباد و آزاد و انقلاب اسلامی پویا دارد از جهتی سخت‌تر شده است. اکنون دوره مطالبه‌گری صرف به سر آمده و دوره مسئولیت‌پذیری آغاز شده است. مسئولین محترم باید خدمت خود را جهادگرانه انجام دهند و مردم عزیز نیز مسئولانه به میدان بیایند. بهار آینده که نسیمش نوازشگر روح و جانمان شده باید آغازگر دوران تلاش و مسئولیت‌پذیری آحاد کشور است. باید برخیزیم و این موهبت و محبت خدا را قدر بدانیم که راهی جز اتحاد و انسجام و کار جهادی نداریم. انقلاب اسلامی ما به فضل خدا در شرایط مطلوبی قرار دارد و شکرگزاری آن همت مضاعف برای حل مشکلات اقتصادی و رسیدن به بازدارندگی است.
بی شک آنچه دشمنان نشانه گرفته‌اند، اقتصاد و اتحاد ماست که باید ترمیم و مراقبت شوند. ما برای تحقق تمدن بزرگ اسلامی که به ظهور بینجامد باید ایران را قوی‌تر کنیم و غیر از پیشرفت‌های حیرت آور بازدارنده در عرصه نظامی و افتخارات بزرگ در بهداشت و درمان و کارهای زیربنایی و مهم اقتصادی و رفاه نسبی جامعه، باید فعالیت سالم اقتصادی و تولید ثروت کوثری را به عنوان یک مفهوم ارزشی و مقدس جدی بگیریم و به فضل خدا و همت خود، مشکلات باقی مانده را به خاطرات گذشته تبدیل کنیم. یاد امام و شهیدان و گذشتگانی که بر سفره مجاهدات آنها نشسته‌ایم به خیر و خدا به عمر و عقل و ایمانمان برکت دهد که کار زمین مانده زیاد داریم و فضل خدا منتظر اراده ما در این جنگ اراده‌هاست وپیروزی نزدیک و از آن ماست إن‌شاءالله.   
_________________________
1- مستدرك الوسایل‌، ج 6‌، ص 352