kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۱۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴

اعتراض و اعتصاب‌ها در فرانسه به اوج رسید پلیس 310 معترض را دستگیر کرد

 
 
 
اعتراض‌ها به بحران اقتصادی در کشورهای مختلف اروپایی از فرانسه گرفته تا انگلیس‌، آلمان و هلند همچنان ادامه دارد و بر اساس گزارش‌ها تنها در فرانسه پلیس دست‌کم 310 تن از معترضان خشمگین را بازداشت کرده است.
بحران اقتصادی در اروپا زیر سایه جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد و روزی نیست که کشورهای بزرگ اروپایی شاهد اعتصاب و تظاهرات در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و تورم نباشند. در فرانسه این اعتراضات بسیار گسترده‌تر است. طی دو ماه گذشته مردم فرانسه دست‌کم در 8 تظاهرات و اعتصاب بزرگ سراسری اعتراض خود را به طرح ریاضتی افزایش سن بازنشستگی اعلام کرده‌اند اما دولت ماکرون همچنان اصرار دارد این طرح را به تصویب رسانده و به اجرا درآورد. پنج شنبه نیز صدها هزار فرانسوی در سراسر این کشور در اعتراض به این طرح به خیابان‌ها آمدند. این تظاهرات منجر به درگیری‌های خشونت‌آمیز بین پلیس و معترضان شد. وزیر کشور فرانسه اعلام کرد در ناآرامی‌های پنج‌شنبه شب در این کشور که در پی اعتراض به اصلاحات قانون بازنشستگی دولت ماکرون شکل گرفت، ۳۱۰ نفر بازداشت شدند. معترضان همچنین سطل‌های زباله را که در نتیجه اعتصاب پاکبان‌ها در تعداد انبوه در خیابان‌ها انباشته شده بود، واژگون کردند. رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند که اعتراضات در سراسر فرانسه همچنان ادامه دارد. تظاهرات همچنین در شهرهای بوردو، لیون، گرنوبل، لیل، نانسی، متز، نانت، تولون، آمیان، لو‌هاور، مونپلیه و رن نیز برگزار شد و در همه این شهرها نیروهای پلیس از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کردند.تظاهرات در شهر مارسی نیز برگزار شد و معترضان این شهر شیشه‌های بانک‌ها و ویترین فروشگاه‌ها را شکستند. صدها دانشجو هم در شهر استراسبورگ تظاهرات کردند. در دیژون، معترضان عروسک‌هایی با چهره‌های امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بورن و اولیویه دوسوپ، نخست وزیر و وزیر کار این کشور را به آتش کشیدند. بر اساس گزارش‌ها روز پنج شنبه همزمان با این اعتراضات‌، «الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه طی سخنانی در پارلمان این کشور اعلام کرد که دولت برای تصویب اصلاحات مورد نظر  به بند سوم اصل ۴۹ قانون اساسی متوسل می‌شود. بر اساس این بند از قانون اساسی فرانسه، دولت می‌تواند متنی را بدون نیاز به رای پارلمان به تصویب برساند، مگر این که پارلمان در فاصله کمی، رای به استیضاح دولت دهد.خبرگزاری فرانسه نوشت که برای تصمیم‌گیری درباره استفاده از چنین امکانی، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در کمتر از ۲۴ ساعت چهار بار در کاخ الیزه تشکیل جلسه داد. بر اساس گزارش‌ها این اقدام دولت ماکرون با اعتراض شدید نمایندگان جناح مخالف رو به رو شد. و «مارین لوپَن»رهبر حزب راست افراطی خواستار کناره‌گیری نخست‌وزیر فرانسه شد.
انباشت 7 هزار تن زباله
انباشت زباله در شهر‌های مختلف فرانسه از جمله شهر پاریس حالا تبدیل به مشهودترین نشانه اعتراضات و اعتصاب‌ها شده است. به نوشته بلومبرگ، اعتصاب رفتگران شهر پاریس به رها شدن و انباشت بالغ بر 7000 تن زباله در این شهر طی روزهای اخیر منجر شده و اختلاف دولت فرانسه با شهردار سوسیالیست شهر پاریس بر سر مدیریت انباشت زباله را تشدید کرده است.اتحادیه تجاری پوشش دهنده رفتگران فرانسوی اعلام کرده که اعتصاب آنها مجددا تمدید شده و تا روز دوشنبه هفته جاری ادامه خواهد یافت. «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور سابق فرانسه نیز در مصاحبه‌ای هشدار داد، چنانچه اعتصا‌ب‌ها و اعتراضات به همین منوال ادامه یابند، سال‌ها تلاش در این کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به خطر خواهد افتاد. او به شبکه بلومبرگ گفت: «خطری که وجود دارد خطر ادامه نزاع بعد از رأی‌گیری است و حتی اگر که این خطر کم باشد، همچنان به شکل موثر به منصرف ساختن سرمایه‌گذاران از آمدن به فرانسه منجر می‌شود.» اولاند از ماکرون که زمانی در دولتش وزیر اقتصاد بود خواست با اتحادیه‌ها درباره جنجالی‌ترین قسمت طرحش یعنی افزایش سن بازنشستگی گفت‌وگو کند.
تظاهرات صدها هزار نفری در انگلیس
همزمان با اعتراض گسترده و خشونت‌آمیز فرانسوی‌ها به طرح ریاضتی افزایش سن بازنشستگی در انگلیس نیز صدها هزار تن از مردم این شهر هم زمان با ارائه طرح بودجه وزارت دارایی انگلیس به پارلمان به خیابان‌ها آمدند و اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده‌ای را برگزار کردند. به گزارش تسنیم به نقل از نشریه «دی سایت» آلمان، «جرمی‌هانت» وزیر دارایی انگلیس در حالی که اعتصابات گسترده‌ای در این کشور برگزار شد طرح بودجه را به پارلمان انگلیس ارائه کرد. وی با توجه به هزینه‌های بالای زندگی و تورم بیش از ده درصدی، بسته کمکی را برای مردم پیش‌بینی کرده است. برای تسکین حال مردم وزیر دارای انگلیس بسته کمکی را ارائه کرد که انتظار می‌رود در سال جاری و آینده بالغ بر 94 میلیارد پوند (حدود 107.7 میلیارد یورو) باشد. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده به طور خاص، قرار است برای قبوض برق و گاز برای سه ماه دیگر یارانه داده شود و بودجه دولتی برای مراقبت از کودکان افزایش یابد. هم زمان با ارائه این طرح صدها هزار معلم، پزشکان جوان، خبرنگاران بی‌بی سی، کارمندان دولت و رانندگان متروی لندن دست به اعتصاب زدند. صدها کارمند دولتی نیز در نزدیکی اقامتگاه رسمی ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در بزرگ‌ترین روز اعتصاب از زمان آغاز موج اعتصابات در سال گذشته شعار سر دادند.
کارکنان بخش بهداشت و درمان در انگلیس ماه‌هاست که برای دستمزدهایی که کمتر از نرخ تورم است اعتراض می‌کنند. دولت محافظه‌کار انگلیس این سیگنال را ارسال کرده است که تنها پس از پایان اعتصاب‌ها آماده مذاکره با اتحادیه‌ها بر سر افزایش عادلانه و معقول دستمزد است. با وجود چشم‌انداز اقتصادی بهتر و نرخ تورم در کل سال که آن‌طور که ابتدا تصور می‌شد بالا نیست، طبق یک مطالعه، انگلیسی‌ها با بزرگ‌ترین افت استاندارد زندگی خود از دهه 1950 مواجه هستند. این نتیجه برآورد فعلی توسط سازمان مستقل بودجه OBR (دفتر مسئولیت بودجه) است.
ادامه اعتصاب‌ها در آلمان
 در آلمان نیز با توجه به عدم توافق اتحادیه‌ها و کارفرمایان بر سر دستمزدها، اعتصاب‌ها در بخش‌های مختلف خدمات عمومی در این کشور  همچنان ادامه دارد. به گزارش تسنیم روزنامه «پاسایر نویه پرسه» آلمان در گزارشی نوشت: هنوز فاصله زیادی بین الزامات چانه‌زنی جمعی برای کارکنان بخش دولتی آلمان و آنچه کارفرمایان ارائه می‌دهند وجود دارد. به این ترتیب اعتصابات در بسیاری از ایالت‌های آلمان همچنان ادامه دارد.اتحادیه وردی روز پنجشنبه به اعتصاب‌های هشداردهنده در شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی محلی ادامه داد. بر اساس این گزارش اعتصاب هشدار دهنده یک روزه تمام خطوط مترو، تراموا و بیشتر خطوط اتوبوس رانی را تحت تأثیر قرار داد اتحادیه وردی خواهان 10.5 درصد دستمزد بیشتر، برای حدود 2.5 میلیون کارمند در خدمات عمومی فدرال و محلی در سراسر کشور است. طرف کارفرما تاکنون پنج درصد پول بیشتر را در دو مرحله و پرداخت یکباره 2500 یورو را پیشنهاد کرده است. 
اعتصاب کارکنان بهداشت در هلند
کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی در هلند نیز برای افزایش ۱۰ درصدی حقوق و شرایط بهتر کاری در سراسر این کشور دست به اعتصاب زدند. به گزارش ایرنا به نقل از فاکس نیوز، کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی روز پنجشنبه در ده‌ها بیمارستان در سراسر هلند دست از کار کشیدند تا از درخواست‌های اتحادیه‌های کارگری برای افزایش ۱۰ درصدی حقوق و شرایط بهتر کاری حمایت کنند. در بیانیه اتحادیه کارگری آمده است که در جریان این اعتصاب، بیمارستان‌های سراسر هلند تنها در بخش مراقبت‌های اورژانسی به ارائه خدمات خود پرداختند. اعتصاب کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی آخرین مورد از یک‌سری اعتصابات زنجیره‌ای در هلند بود که با درخواست حقوق بیشتر و شرایط کاری بهتر در این کشور برگزار شده است. در حال حاضر اتحادیه‌هایی که تقریباً ۲۰۰ هزار کارمند مراقبت‌های بهداشتی را نمایندگی می‌کنند در حال مذاکره با بیمارستان‌ها برای بهبود حقوق، کاهش حجم کاری و رسیدگی به کاهش قدرت خرید در نتیجه تورم بالا هستند.
شی به مسکو می‌رود
خبر دیگر این که دولت روسیه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور چین به این کشور در هفته جاری‌، اعلام کرد دو طرف درباره توسعه مشارکت همه‌جانبه و همکاری راهبردی پکن و مسکو گفت‌وگو خواهند کرد. به گزارش فارس، کاخ کرملین دیروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین هفته جاری برای انجام مذاکرات راهبردی به روسیه سفر می‌کند. در بیانیه کرملین آمده است که سفر شی به مسکو از بیستم تا بیستم‌ودوم مارس(29 اسفند تا 1فروردین) به دعوت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه انجام می‌شود و چند سند مهم بعد از مذاکرات این دو نفر امضا خواهد شد.