kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۹۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۶
سردار تنگسیری:

سرعت شناورهای سپاه در آینده چندبرابر سرعت شناورهای آمریکایی می‌شود

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: در آینده سرعت شناورهای سپاه چند برابر سرعت شناورهای آمریکایی می‌شود.

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آخرین دستاوردهای این نیرو در حوزه تقویت توان رزم، اظهار داشت: موشک‌های بالستیک در نیروی دریایی سپاه در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت و هر آنچه که فکر کنید در نیروی دریایی سپاه مورد نیاز است. در واقع، نیروی دریایی سپاه در تجهیزات و فضا راهبردی‌ است.
دو شناور دیگر در دست ساخت است
وی افزود: دو شناور دیگر از کلاس شهید سلیمانی در دست ساخت داریم که یکی شناور شهید حسن باقری و بعدی شناور شهید صیاد شیرازی که یکی را وزارت دفاع و دیگری را نیروی دریایی سپاه ساخته است.
وی با بیان اینکه شناور شهید باقری آماده است و در سال جدید رونمایی می‌شود، افزود: شناور شهید باقری توان مقابله با هواپیماهای دشمن تا فاصله ۱۵۰کیلومتری را دارد.
1300 کیلومتر؛ برد پهپادهای انتحاری
فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره ناو شهید مهدوی نیز که اخیرا به ناوگان این نیرو پیوسته است، گفت: در ناو شهید مهدوی انواع پهپادهای انتحاری و شناسایی و پهپادهای عمودپرواز حضور دارند که برد پهپادهای انتحاری در ناو شهید مهدوی به ۱۳۰۰ کیلومتر می‌رسد.
سردار تنگسیری با اشاره به سایر ویژگی‌های ناو شهید مهدوی بیان کرد: ناو شهید مهدوی یک ناو پشتیبانی رزمی با ماموریت پشتیبانی و هم‌پایی است که می‌تواند ۵ فروند بالگرد در پاشنه و ۴ فروند بالگرد در عرشه جای دهد. این شناور می‌تواند موشک و قایق نیز در خود حمل کند.
وی ادامه داد: ناو شهید مهدوی دومین شناور اقیانوس‌پیمای نیروی دریایی سپاه پس از ناو شهید رودکی است. البته شناور شهید رودکی نیز به تجهیزات مختلف دفاعی مجهز شده است.
سردار تنگسیری گفت: ما تاکنون ۷۲۰ فروند شناور موشک‌انداز، راکت‌انداز، اژدرافکن و اقیانوس‌پیما و همچنین، سامانه‌های موشکی و جنگالی را وارد نیروی دریایی سپاه کردیم.
وی با بیان اینکه الحاق دهم به نیروی دریایی سپاه با الحاق‌های گذشته یک تفاوت اساسی دارد، افزود: ما روزی آرزو داشتیم که بتوانیم روی شناورهای عاشورا که پایین‌ترین پایه شناورهای نیروی دریایی سپاه است، موشک نصب کنیم.
سردار تنگسیری عنوان کرد: شناورهای طارق نیروی دریایی سپاه به موشک‌های ۱۸۰ کیلومتری مجهز شده‌اند که توسط نیروی دریایی سپاه طراحی و تولید شده است و این شناور می‌تواند با ۶۰ نات سرعت این‌ موشک را شلیک کند.
وی درباره تجهیز شناورهای نیروی دریایی سپاه به موشک‌های پدافندی با بیان اینکه دغدغه فرماندهان ما این بود برای پوشش هوایی شناورها فکرکنیم، خاطرنشان کرد: روی شناور عاشورا موشک کوثر۲۰۰ را تعریف کردیم و این موشک ۱۰ کیلومتر برد دارد. همچنین موشک نواب را صنایع هوافضا ودجا تولید کرده که موشکی عمود پرتاب است و روی شناور ذوالفقار که ۷۰ نات سرعت دارد نصب شده است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: روی این شناور ۴ فروند موشک نواب نصب شده است؛ همچنین شناور شهید سلیمانی هم مجهز به موشک نواب است و روزگذشته با موفقیت این موشک که ۲۵ کیلومتر برد دارد را تست کردیم.
سردار تنگسیری تاکید کرد: روی شناور شهید سلیمانی موشک‌های صیاد ۳ با برد ۱۵۰ کیلومتر هم نصب شده است.
افزایش سرعت شناورهای سپاه به 120 نات
وی همچنین درباره سرعت شناورهای سپاه با بیان اینکه در حال حاضر شناورهای تندرو سپاه ۹۰ نات معادل ۱۷۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارند، گفت: این شناورها دارای موشک‌های کروز نصیر با برد ۱۲۰ کیلومتر است و در آینده سرعت شناورهای سپاه به ۱۲۰ نات یعنی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.
فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین درباره حضور شناورهای هدایت‌پذیر در سبد تسلیحات این نیرو، گفت: پهپاد (شناور هدایت پذیر از دور) با هوش مصنوعی داریم که یک فروند لیدر (فرمان‌دهنده) و ۳۰ الی ۵۰ فروند دنباله‌رو دارد که در صورت انهدام لیدر یکی دیگر جایگزین می‌شود.
وی با اشاره به تلاش نیروهای ارتش و سپاه برای تأمین امنیت کشتی‌های تجاری گفت: نیروها‌ی ارتش و سپاه روی ۳۸ کشتی تجاری برای تامین امنیت مستقر هستند.