kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹

اخبار ویژه

 
 
سفر نتانیاهو را لغو کنید؛ درخواست هزار صهیونیست از آلمان
نزدیک به هزار نویسنده و هنرمند و استاد دانشگاه صهیونیست، دولت آلمان را به لغو سفر بنیامین نتانیاهو فراخواندند.
روزنامه ‌هاآرتص گزارش داد: حدود هزار هنرمند، نویسنده و استاد دانشگاه در اسرائیل، در نامه‌ای به سفیران آلمان و بریتانیا در این کشور لندن و برلین را فراخواندند تا سفر قریب‌الوقوع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را لغو کنند.
آنان در نامه خود و در استدلال برای این خواسته نوشته‌اند که اسرائیل دچار یکی از «سخت‌‌ترین بحران‌های تاریخ خود» شده و می‌رود که «از یک دموکراسی زنده به یک دیکتاتوری تئوکراتیک» بدل شود. 
اشاره آنان به طرح «بازنگری قضایی» است که دولت بنیامین نتانیاهو (متشکل از احزاب راستگرا و تندروی مذهبی) می‌کوشد با عجله هر چه تمام‌تر آن را محقق سازد. این طرح که بخش‌هایی از آن به تصویب کنست هم رسیده، قوه قضائیه را تضعیف کرده و به اصل تفکیک قوا ضربه‌ای سخت می‌زند. این اصل از موانع کلیدی برای ممانعت از شکل‌گیری حکومت‌های خودکامه به‌شمار می‌رود.
این موضوع نگرانی‌های زیادی را خواه در بین اتباع اسرائیل و سیاستمداران احزاب دیگر و حتی اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل برانگیخته که از «پایان دموکراسی» سخن می‌گویند. به گفته منتقدان، دولت نتانیاهو قصد دارد از طریق کنترل دادگاه عالی و سایر تغییرات در دستگاه قضایی، قوه قضائیه را عملا به ابزاری در دست دولت تبدیل کند.
داوید گروسمان، نویسنده معروف و سیگالیت لاندو، مجسمه‌ساز معروف، از جمله شخصیت‌هایی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.
در نامه این چهره‌ها آمده است: «با توجه به رهبری خطرناک و مخرب بنیامین نتانیاهو و همچنین با توجه به ایستادگی شمار زیادی از شهروندان اسرائیل علیه طرح بازنگری قضایی و همچنین علیه کاهش اختیارات نهادهای کشوری از آلمان و بریتانیا می‌خواهیم که سفر نتانیاهو به این دو کشور را فورا لغو کرده و به اطلاع او برسانند.»
نتانیاهو قرار است چهارشنبه به آلمان سفر و پنجشنبه با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان دیدار و گفت‌وگو کند. نتانیاهو سپس به انگلیس می‌رود.
 
واقعیت FATF را نمی‌فهمید یا نمی‌خواهید بفهمید؟!
معاون رئیس‌جمهور در دولت روحانی می‌گوید نمی‌فهمم چرا FATF همان روزهای اول که به مجمع تشخیص مصلحت آمد، تصویب نشد؟
به گزارش روزنامه شرق، مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: اینکه مدام گفته شود ما سفره شما را به برجام و FATF و مانند آن گره نمی‌زنیم، اساسا قابل درک نیست؛ چرا‌که امر اقتصاد کشور با مسائل و موضوعات مبتلابه در سیاست خارجی ارتباط مستقیم داشته و ارتباط‌ اساسا یک امر عقلانی است. اینکه اظهار‌نظر یک مقام بلندپایه در عرصه بین‌الملل درباره ایران یا یک پالس مثبت یا منفی، نرخ ارز در کشور را تا چند هزار تومان دستخوش تغییر می‌کند، مگر می‌توان این ارتباط را از اساس انکار کرد؟
وی درباره این سؤال که عدم تصویب FATF چه آثاری در مناسبات کشور به دنبال داشته است؟ می‌گوید: من به‌عنوان کسی که درگیر این مسئله در مجمع بوده، واقعا نمی‌فهمم‌ چرا FATF همان روزهای اول که به مجمع آمد، تصویب نشد! آن‌قدر این موضوع و احتیاج کشور برای پیوستن به سیستم بانک جهانی آشکار است که اساسا نیازی به تحلیل ندارد. نپیوستن ما نیز واقعا زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و فسادهای گسترده‌ای را بر اثر به‌اصطلاح دور‌زدن تحریم‌ها پدید آورده است. متأسفانه خیلی جاها از ترس مرگ، خودکشی می‌کنیم. من عرصه سیاست خارجی را در حال حاضر همانند حوزه سیاست داخلی مهم‌تر دانسته و بر این باورم‌ پیوندی که بین حل مشکلات در داخل از رهگذر سیاست‌ورزی در جهان وجود دارد، امر کلیدی است که نباید از آن غافل باشیم. بنابراین در بحث سیاست خارجی نیز لازمه باز‌شدن معابر در سپهر سیاست داخلی، پیوند جدی با ترمیم روابط ما در عرصه بین‌الملل و اصلاح آن دارد.
این اظهارات در حالی است که با وجود اجرای 37 تعهد از مجموع 41 تعهد مخفیانه دولت روحانی به FATF، این کارگروه سیاسی کار و وابسته به آمریکا و غرب حاضر به کاهش محدودیت‌ها علیه کشورمان نشد بلکه گردانندگان غربی آن، تحریم‌ها را دو برابر کردند. در عین حال ارائه برخی اطلاعات محرمانه به FATF، که مستقیما از خزانه‌داری (اتاق جنگ اقتصادی) آمریکا سر در می‌آورد، موجب لو رفتن برخی کانال‌های مهم دور زدن تحریم‌ها شد.
نکته جالب که آقای انصاری اصرار دارد آن را نبیند و FATF را مکانیسم حقوقی معتبر جهانی وانمود کند، گروکشی‌های ادامه‌دار آمریکا و غرب است که آخرین بار به تعلیق عضویت روسیه به بهانه جنگ‌افروزی در اوکراین انجامید و حال آن که اگر جنگ‌افروزی بهانه درستی برای تعلیق عضویت بود، باید قبلا عضویت اعضایی مانند آمریکا و اسرائیل و برخی دولت‌های اروپایی تعلیق می‌شد.
یادآور می‌شود در اوج بحث‌های داغ برخی دولتمردان سابق درباره FATF رهبر انقلاب از آنها سؤال کرده بودند چه تضمینی هست که تحریم‌ها و محدودیت‌ها را پس از قبول همه این تعهدات، بردارند؟! اما این سؤال حکیمانه و مصلحت‌سنجانه، هیچ پاسخی در پی نداشت!
 
سرنوشت نکبت‌بار «ایران اینترنشنال» به روایت روزنامه شرق
روزنامه غربگرای شرق احتمال داد در صورت عادی شدن روابط تهران- ریاض، شیشه عمر شبکه ایران اینترنشنال شکننده شود و این شبکه رسما در خدمت رژیم صهیونیستی قرار گیرد.
این روزنامه در نوشته‌ای که از فرخ نگهدار (رئیس گروهک متحد فدائیان خلق- مقیم لندن) منتشر کرده، می‌نویسد: «اهمیت توافق تهران و ریاض در پکن و نقش نوظهور چین در معادلات قدرت در خاورمیانه تا آنجاسـت که این توافق در تمام کشورها مورد توجه قرار گرفت. این شاید مهم‌ترین نقش‌آفرینی جمهوری خلق چین در مناقشات بین‌المللی از زمان تاسیس باشد. آنچه در پکن رخ داد‌، از چشم آمریکا هم یک نقطه عطف در مناسبات ابرقدرت‌هاست.
بیرون کردن ایران اینترنشنال از بریتانیا و لغو امتیازنامه فعالیت آن در بریتانیا یکی از اصلی‌ترین مطالبات ایران از عربستان بوده است. این درخواست تا حدود زیادی اجابت شده است. دولت بریتانیا تاکنون واکنشی در این مورد نداشته. هرچند بسیار بعید است که مخالف این انتقال بوده باشد. هرچند که برخی این موضوع را به «افزایش تهدید تروریستی» با شکایت خانم رحیم‌پور نسبت دهند. 
منشور شش‌نفره ]سران چند گروهک ضدانقلاب[ انتشار یافت. طبق این منشـور موضوع فعالیت‌، برنامه عمل سیاسی و سمت‌گیری استراتژیک آنها بر محور مبارزه در خارج کشور و با هدف «افزایش انزوای بین‌المللی جمهوری اسلامی» تدوین شده است. بنابراین تغییر رفتار عربستان سعودی و اجلاس آژانس و رویکرد گروسی برای آنها هم دلسرد‌کننده بوده است. مذاکرات هسته‌ای وین- البته اگر شروع شود. هم رویداد خلاف مسیری است که این منشور پیش پای امضاکنندگان گذاشته است.
انتظار نمی‌رفت مطالبه «گنجانیدن سپاه پاسداران در لیست نیروهای تروریستی» از برنامه عمل این شش نفر ناگهان حذف شود. این محوری‌ترین خواسته آنها بود تا همین دو هفته پیش.
خبرهایی بود که شرکت مادر تلویزیون ایران اینترنشنال‌، Volant Media درصدد متنوع کردن اسپانسرهای خویش است. به نظر می‌رسد این کار اکنون فوریت بیشتری گرفته است.
واکنش بسیار تند نفتالی بنت‌، نخست‌وزیر سابق اسرائیل نسبت به عزم عربستان برای گشایش رابطه با تهران و اعتراض شدید نتانیاهو به گروسی که پس از بازگشت از تهران گفت حمله به تاسیسات اتمی ایران غیرقانونی است و مصاحبـه نامنتظره زراعتی با نتانیاهو شـاید دارد نشان می‌دهد که در صورت عادی شدن روابط تهران- ریاض‌، تل‌آویو بیش از هر جای دیگر شیشه عمر شکننده ایران اینترنشنال را در دست خواهد گرفت».
یادآور می‌شود اشاره روزنامه شرق از قول رئيس یک گروهک منحله به سرنوشت خفت‌بار و توأم با آوارگی و سرگردانی شبکه اینترنشنال و سران برخی گروهک‌های فعال در اغتشاشات چند ماه گذشته، در حالی است که روزنامه شرق و برخی خبرنگاران آن، از جمله هیزم‌کشان اغتشاشات مذکور بودند اما در مقابل هوشیاری و حضور در صحنه به موقع ملت ایران، چیزی جز سرشکستگی نصیب‌شان نشد.
گفتنی است اینترنشنال توسط معاون متواری وزیر ارشاد دولت اصلاحات اداره می‌شود و معمولا مطالب تحریف‌آمیز نشریاتی مانند شرق و اعتماد و هم‌میهن، مستند آن شبکه است.
 
شبکه آمریکایی: خروج از برجام خسارتی فاحش برای واشنگتن بود
یک شبکه آمریکایی می‌گوید: واشنگتن باید به توافق هسته‌ای با ایران برگردد، چراکه برجام، کاملا برنامه‌ هسته‌ای ایران را محدود کرده بود اما پس از خروج آمریکا از برجام، ایران توانسته برنامه هسته‌ای خود را به شکل چشمگیری گسترش دهد.
وب‌سایت شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی در این زمینه نوشت: مقامات دولت بایدن، یک سال قبل جلسه‌ای توجیهی پشت درهای بسته با سناتورها درباره برنامه هسته‌ای ایران برگزار کردند. نشریه پولیتیکو بلافاصله پس از آنکه اعضا جلسه توجیهی را ترک کردند گزارش داد که یکی از سناتورها اطلاعات مطرح‌شده در جلسه را «تکان‌دهنده» توصیف کرد.
بر اساس این گزارش، مقامات به قانونگذاران هشدار دادند که ایران «می‌تواند در کمتر از دو ماه مواد کافی برای یک بمب هسته‌ای تولید کند.» همان طور که رویترز اخیراً گزارش داد، قانونگذاران فدرال اخیرا جدول زمانی حتی ناراحت‌کننده‌تری دریافت کردند.
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت که ایران می‌تواند ظرف دوازده روز اورانیوم کافی برای تولید یک بمب را تولید کند. این زمان به مراتب کمتر از یک سال تخمین زده‌شده در زمانی است که توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 امضا شد. کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی، زمانی که توسط یک قانونگذار جمهوری‌خواه تحت فشار قرار گرفت که چرا دولت بایدن به دنبال احیای توافق، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود، این سخن را بر زبان آورد. کال در بخشی از شهادت خود در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان توضیح داد که پیشرفت هسته‌ای ایران از زمانی که دونالد ترامپ توافقنامه بین‌المللی هسته‌ای را ترک کرد، «قابل‌توجه» بوده است. این مقام پنتاگون افزود: «در سال 2018، زمانی که دولت قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفت، حدود 12 ماه زمان می‌برد تا ایران مواد شکافت‌پذیر یک بمب را تولید کند. اکنون حدود 12 روز طول می‌کشد. 
بیایید اطلاعات قبلی خود را دوباره مرور کرده و ارزیابی کنیم. جوزف سیرینکیونه بود که تخصص‌اش در دیپلماسی هسته‌ای بین‌المللی رقبای کمی دارد، دو سال پیش مقاله‌ای برای ان‌بی‌سی‌نیوز نوشت و توضیح داد که جامعه بین‌المللی موظف شده است تا «آسیبی را که دونالد ترامپ در زمان خروج از توافق ایجاد کرده بود، جبران کند. برجام عملاً برنامه [هسته‌ای] ایران را کوچک کرد، آن را برای یک نسل متوقف کرد و آن را تحت نظارت دوربین‌ها قرار داد.» من همچنان بر این باورم که این یک حقیقت نادیده گرفته شده است. توافق با ایران دقیقاً همان کاری را انجام داد که قرار بود انجام دهد: این سیاست به‌طور چشمگیری امیال هسته‌ای تهران را محدود کرد و یک سیستم دقیق نظارتی و راستی‌آزمایی ایجاد کرد. پس از اجرایی شدن این سیاست، هر یک از طرفین توافق کردند که به تعهدات خود پایبند می‌مانند و به این ترتیب برنامه هسته‌ای ایران متوقف شد. سپس ترامپ روی کار آمد و به دلایلی که هرگز نتوانست توضیح دهد، این سیاست را کنار گذاشت. غرب دسترسی راستی‌آزمایی به برنامه تهران را از دست داد و ایران با راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته و پایان دادن به تعهد خود برای محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم، تقریباً بلافاصله خطرناک‌تر شد. یکی از داستان‌های مورد علاقه من در مورد توافق ایران چندماه پس از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در کاخ سفید بود، زمانی که رئیس‌جمهور وقت یک جلسه طولانی با اعضای ارشد تیمش برگزار کرد: رکس تیلرسون وزیر امور خارجه، جیمز متیس وزیر دفاع، کاخ سفید. اچ‌آرمک مستر مشاور امنیت ملی و ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش. هر یک از مقامات همین موضوع را به ترامپ گفتند: حفظ سیاست برجام به نفع ایالات‌متحده است. ترامپ انتظار داشت تیمش به او بگوید چگونه از توافق بین‌المللی خارج شود، نه اینکه چگونه به آن پایبند باشد. زمانی که مشاوران سیاست خارجی و امنیت ملی به او گفتند که این سیاست کارآمد است.