kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
با حضور روسای جمهور دو کشور صورت گرفت

امضای هفت سند همکاری میان ایران و بلاروس

نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه و هفت سند همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل‌ونقل، کشاورزی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و بلاروس به امضا رسید.
 
 
 
 
الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس که در صدر هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به کشورمان سفر کرده است‌، دیروز دوشنبه در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد مورد استقبال رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان قرار گرفت. 
رئیس‌جمهور ایران و رئیس‌جمهور بلاروس پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند.
امضای یادداشت تفاهم‌ها در حوزه‌های مختلف 
نشانگر عزم و اراده دو کشور برای توسعه همه‌جانبه روابط است
آیت‌الله رئیسی سپس به اتفاق آقای الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس نشست هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را برگزار کردند.
رئیس‌جمهور در این نشست با ابراز رضایت از روند رو به رشد روابط دو کشور گفت: امضای یادداشت تفاهم‌ها در حوزه‌های مختلف نشانگر عزم و اراده دو کشور برای توسعه همه‌جانبه روابط است.
رئیسی در ادامه تعاملات ایران و بلاروس طی ۳۰ سال گذشته از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور را خوب و سازنده توصیف و بر استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تسریع در تقویت روابط فیمابین تاکید کرد.
رئیس‌جمهور همچنین استفاده از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای نظیر سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در افزایش مبادلات و مراودات اقتصادی میان دو کشور و دیگر کشورهای مستقل موثر دانست.
آیت‌الله رئیسی بر پیگیری اجرایی شدن توافقات میان ایران و بلاروس تا حصول نتیجه و ملموس شدن منافع اقتصادی آن برای ملت‌های دو کشور نیز تاکید کرد.
قدردانی لوکاشنکو
از تسریع در توسعه روابط میان دو کشور
در دولت آیت‌الله رئیسی
الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس نیز در این نشست جمهوری اسلامی ایران را یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه تمدنی و اقتصادی توصیف کرد و گفت: این سومین‌بار است که به ایران سفر می‌کنم و هربار شاهد عزم و اراده بیشتر ملت ایران برای مقابله با فشارها و تحریم‌ها و همچنین حرکت در مسیر پیشرفت هستم.
لوکاشنکو در ادامه مواضع مشترک دو کشور در زمینه مقابله با یکجانبه‌گرایی را مورد اشاره قرار داد و خواستار تبادل بیشتر ظرفیت‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، حمل‌ونقل و فناوری شد.
رئیس‌جمهور بلاروس همچنین با اشاره به کندی گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و بلاروس در سال‌های گذشته، از تسریع در توسعه روابط میان دو کشور در دولت آیت‌الله رئیسی تقدیر کرد.
امضای اسناد همکاری‌ها در بخش‌های مختلف
میان ایران و بلاروس
پس از پایان نشست هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و الکساندر لوکاشنکو طی مراسمی نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه ایران و بلاروس را امضا کردند.
همچنین مقامات ارشد ایران و بلاروس در حضور دکتر رئیسی و لوکاشنکو اسناد همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل‌ونقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌اُمین سال برقراری روابط دو کشور را به امضا رساندند.
این اسناد توسط وزرای خارجه، صمت، کشاورزی، راه و شهر‌سازی و دادگستری با همتایان بلاروسی آنها امضا شد. 
نقشه راه جامع روابط راهبردی ایران و بلاروس
حتماً آینده‌ متفاوتی را رقم خواهد زد
رئیس‌جمهور همچنین در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور بلاروس‌، سفر الکساندر لوکاشنکو به تهران را نقطه عطفی برای توسعه روابط تهران- مینسک دانست‌.
رئیس‌جمهور گفت: امروز پس از ۳۰ سال روابط دوستانه، جمهوری اسلامی ایران و بلاروس، نقشه راه جامعی برای توسعه روابط راهبردی خود در حوزه‌های مختلف طراحی کرده‌اند که حتماً آینده‌ متفاوتی را رقم خواهد زد.
رئیسی افزود: این نقشه راه براساس شرایط و ظرفیت‌های ایران و بلاروس مسیر دو کشور را برای همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روشن‌تر می‌کند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها، توانسته گام‌های بلندی در جهت پیشرفت بردارد و از تحریم‌ها برای خود فرصت‌ ایجاد کند.
آیت‌الله رئیسی افزود: ایران آمادگی دارد که تجربیات‌ خود در این دوران را با بلاروس به‌عنوان کشور دوست به اشتراک بگذارد.
رئیس‌جمهور با اشاره به توافقات ارزشمند‌ دو کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بخش صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و راه، ابراز امیدواری کرد پایبندی و اجرای این توافقات‌، تقویت روابط‌ فیمابین و تامین منافع دو ملت را به ارمغان آورد.
رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است علاوه‌بر روابط دوجانبه، ارتباط‌ خود با بلاروس را در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارتقاء دهد که در این خصوص هم مذاکرات ثمربخشی بین دو طرف صورت گرفته است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هر دو کشور با یکجانبه‌گرایی مخالف و معتقدیم ارتباط موثر و سازنده کشورهای مستقل راهی است که هم تحریم‌ها را خنثی می‌کند و هم با توجه به ظرفیت‌های خوب این کشورها، زمینه‌ساز پیشرفت ملت‌ها می‌شود.
لوکاشنکو: هیچ تحریم و فشاری نتوانسته ملت ایران را
از پیشرفت بازدارد
الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک با مقایسه وضعیت کشورمان در فاصله بین دو سفرش گفت: باید اذعان کنم که هیچ تحریم و فشاری نتوانسته ملت ایران را از پیشرفت بازدارد و این یک واقعیت است که امروز ایران مستقل و قوی به مسیر خود ادامه می‌دهد.
رئیس‌جمهور بلاروس با اشاره به بررسی راهکارها و زمینه‌های توسعه روابط دوجانبه مینسک- تهران در گفت‌وگویش با آیت‌الله رئیسی گفت: در یک دوره‌ وقفه‌ای در توسعه روابط دو کشور ایجاد شد، اما خوشبختانه با موفقیت از این دوره عبور کردیم و امروز اسناد بسیاری برای همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف امضا شد.
لوکاشنکو تصریح کرد: اگر همه این اسناد و توافق‌نامه‌ها اجرایی شوند، می‌توان به هدف در نظر گرفته شده برای افزایش حجم تبادلات تجاری دوجانبه به ۱۰۰ میلیون دلار دست یافت.
رئیس‌جمهور بلاروس با بیان اینکه او هم با آیت‌الله رئیسی هم‌نظر است که تحریم دوره و زمانی برای فرصت‌‌سازی است، تأکید کرد: نباید فرصتی که اکنون در سایه مقابله با تحریم‌ها برای دو کشور ایجاد شده، از دست داد.
لوکاشنکو مواضع ایران و بلاروس درباره موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای را یکسان و مشابه توصیف و تصریح کرد: ایران و بلاروس هر دو خواهان ساخت جهان عادل و چندقطبی هستند.
وی با بیان اینکه ایران و بلاروس به یکدیگر اعتماد کامل دارند و مردم دو کشور هم از توسعه روابط حمایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۳ برابر شده، اما این رقم متناسب با ظرفیت‌های دوطرف نبوده و قابل قبول نیست.
رئیس‌جمهور بلاروس گفت: یکی از مشکلات گذشته این بود که توافقات و اسناد امضا شده بین دو کشور معمولاً پیگیری و اجرایی نمی‌شدند، اما امروز فرصت خوبی برای توسعه همکاری‌ها پیش آمده است.
لوکاشنکو افزود: ما تأکید داریم که هرچه مورد توافق دوطرف قرار گرفته، بدون هرگونه حاشیه‌ای به مرحله اجرا برسند و تلاش می‌کنیم که سطح روابط دو کشور را در چارچوب این توافقات بیش از پیش توسعه دهیم.
وی با اشاره به دستاوردها و ظرفیت‌های علمی و فنی بسیار خوب دو کشور، گفت: تصور می‌کنم این ابتکارات و طرح‌ها می‌تواند در آینده به مرحله تجاری‌‌سازی و بازرگانی برسند.
بازدید رئیسی و لوکاشنکو از نمایشگاه توانمندی‌ها
و دستاوردهای دانش‌بنیان شرکت‌های ایرانی
الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در حاشیه دیدار و رایزنی‌های خود با مقامات کشورمان، با همراهی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان تعدادی از شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های سلامت، صنایع الکترونیکی و مخابراتی، نفت، گاز و پتروشیمی و ساخت نیروگاه بازدید کرد.
همچنین رؤسای‌جمهور دو کشور در این نمایشگاه از نزدیک در جریان آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید انواع داروها، تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی و همچنین تجهیزات نیروگاهی و استخراج نفت، گاز و پتروشیمی قرار گرفتند.