kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۴۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
در جریان بررسی بودجه تصویب شد

خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زمین یا واحد مسکونی می‌گیرند

با تصویب مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهر‌سازی مکلف به اختصاص یک قطعه زمین یا واحد مسکونی به‌ صورت رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر شد.
 
 
 
 
 
نوزدهمین و بیستمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.
دیروز و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند (ح) تبصره ۱۱ این لایحه را تصویب کردند.
طبق این مصوبه، به منظور حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت، وزارت راه و شهر‌سازی مکلف است در سال ۱۴۰۲ یک قطعه زمین یا واحد مسکونی به‌صورت رایگان در قالب شرایط مندرج در ماده (۴) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر بیست سال اختصاص دهد.
تمام مراحل نقل و انتقال مالکیت خودرو آنلاین شد
نمایندگان مجلس همچنین دیروز و در جلسه علنی بند (د) تبصره ۱۰ را تصویب کردند.
طبق این مصوبه، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از ابتدای سال ۱۴۰۲ سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد نماید که تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت به‌صورت برخط انجام و مراجعه حضوری اشخاص صرفاً برای احراز هویت فرد، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک باشد. در این راستا فرماندهی انتظامی موظف است پلاک را صرفاً از طریق مؤسسات مجاز و صاحب صلاحیت غیردولتی تعویض و تعرفه مندرج در جدول شماره (۱۶) این قانون را از متقاضی دریافت و سهم مؤسسه ذی‌ربط را به‌طور مستقیم پرداخت و مابقی را به ردیف درآمدی ۱۴۰۱۱۴ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف به اعلام جزئیات دریافتی به متقاضیان است.
یک درصد از اعتبارات دستگاه‌ها
به حوزه زنان اختصاص می‌یابد
بر اساس مصوبه دیروز نمایندگان در صحن علنی شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت‌، مکلفند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل ۶۰ درصد از هزینه امور پژوهشی خود مندرج در آن پیوست را در مقاطع سه‌ماهه به میزان ۲۵ درصد، به حساب صندوق شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. تا صرفاً در راستای حل مسائل و مشکلات همان شرکت‌ها از طریق توافقنامه با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی، جهاد دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری و حوزه‌های علمیه و در قالب طرح (پروژه)‌های کاربردی، عناوین پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، طرح (پروژه)‌های پسادکتری و طرح (پروژه)‌های تحقیقاتی دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل به مصرف برسانند.
در صورت واریز نشدن وجوه مربوطه در موعد مقرر توسط هر یک از شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته دولت به خزانه‌داری کل کشور، به خزانه‌داری اجازه داده می‌شود رأساً مبلغ مربوطه را از حساب آنها نزد خزانه برداشت کرده و آن را به حساب صندوق مذکور موضوع این بند واریز کند.
تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی
برای ارتقای فرهنگی
طبق مصوبه دیروز نمایندگان در صحن علنی مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 1402 شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در این قانون مکلفند یک درصد از بودجه جاری خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، جوانی جمعیت، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی، گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای اختصاص دهند.
آئین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
همچنین اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، افزایش 300 میلیارد تومانی منابع صندوق‌های رفاه دانشجویی، تعیین سازوکار برای ساماندهی رودخانه‌های کشور، تخصیص منابع جهت اجرای طرح‌های آبخیزداری و افزایش بهره‌وری آب و مجلس منابعی به منظور باز‌سازی ‌تأسیسات آبرسانی به روستاها و مناطق عشایری اختصاص داد از دیگر مصوبات دیروز صحن علنی مجلس در جریان بررسی لایجه بودجه 1402 بود. 
تعیین هیئت ‌رئیسه کارگروه ویژه
بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان 
دیروز و در صحن علنی مجلس کارگروه بررسی مسمومیت دانش‌آموزان در روزها و هفته‌های اخیر تشکیل شد. اعضای این کارگروه روح‌الله متفکر آزاد، محمد وحیدی از کمیسیون آموزش، زهرا شیخی، سید مرتضی خاتمی و محمدرضا ابراهیمی از کمیسیون بهداشت و درمان، آصفری و کاظمی از کمیسیون شوراها و همتی و کریمی قدوسی از کمیسیون امنیت ملی مجلس به عنوان اعضای این کارگروه انتخاب شدند.
ریاست این کارگروه برعهده سیدحمیدرضا کاظمی و نایب‌رئیس ‌آن جواد کریمی قدوسی و سخنگو زهرا شیخی مبارکه است.