kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۳۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور:

تعداد نخبگان دانشگاهی متقاضی بازگشت به کشور ۳ برابر شده است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: تعداد نخبگانی که امسال در طرح بازگشت به کشور (کانکت) ثبت‌نام کرده‌اند، نسبت به سال‌های گذشته سه برابر شده است.
 
 
 
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری دیروز اظهار داشت: ۲۶ پروژه پیشران برای فعالیت نخبگان انجام خواهد شد که حدود یک میلیارد یورو در طول سه سال آینده اجرایی خواهد شد. امنیت غذایی، جمعیت، مواد و مواد پیشرفته، حوزه سلامت و حمل‌ونقل از حوزه‌های این پروژه خواهند بود. 
دهقانی ادامه داد: بزرگ‌ترین کاری که می‌توانیم از طریق آن نخبگان را در کشور حفظ کنیم، این است که باید اجازه دهیم در کشور تاثیرگذار باشند و فرصتی برای آنها ایجاد کنیم تا از علم خود استفاده کنند. وجود زیاد نیروی انسانی در ایران یکی از علت‌هایی بوده که باعث مهاجرت نخبگان 
شده است. 
 وی افزود: نخبه‌های ایرانی در کشور‌های خارجی سرمایه ملی ملت هستند. اپلیکیشن کانکت که نخبگان داخلی را به خارج متصل می‌کند، نسبت به سال گذشته افزایش فعالیت چشمگیری داشته است. تعداد نخبگانی که امسال در طرح بازگشت به کشور (کانکت) ثبت‌نام کرده‌اند، نسبت به سال‌های گذشته ۳ برابر شده است. به صورتی که در سال‌های گذشته تعداد نخبگانی که ثبت‌نام کرده بودند حدود ۶۰۰ نفر بوده‌؛ این آمار امسال به حدود هزار 
و 700 نفر رسیده است.
دهقانی فیروزآبادی بیان داشت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز برای استفاده بهینه از نخبگان و کارآفرینان ایرانی که به دیگر کشور‌ها مهاجرت کرده‌اند اقدام به تعریف «برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» کرده است که در طول این سال‌ها توانسته حدود دو هزار و ۶۰۰ نفر از نخبگان و کارآفرینان ایرانی را به کشور بازگرداند و ۴۵۰ نفر از آنها را در دانشگاه‌های برتر کشور، مشغول به کار کند. دیگر دستاورد این برنامه ایجاد ۲۳۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور توسط این افراد است.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تاکید کرد: حضور نخبگان ایرانی در کشور‌های دیگر سرمایه اصلی و عظیم جمهوری اسلامی است.