kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۰۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳
دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت در گفت‌و‌گو با کیهان:

همه مسائل «جوانی جمعیت» به ارائه تسهیلات و امکانات رفاهی مربوط نمی‌شود

در زمان اجرای برنامه تنظیم خانواده، تمام برنامه‌های فرهنگی دارای پیوست «کاهش جمعیت» بود!

دبیر ستاد ملی جوانی جمعیت گفت: باید توجه داشت در مورد جوانی جمعیت، همه مسائل به ارائه تسهیلات و امکانات رفاهی مربوط نیست، بلکه مشوق‌های مردمی، مسائلی مثل سقط جنین و از همه مهم‌تر فرهنگ‌سازی این موضوع نیز مطرح است.
به گزارش کیهان، کاظم فروتن دیروز در نشست خبری «اولین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت» اظهار داشت: اکنون ما در اوج میانسالی هستیم اما در ٢٠ سال آینده شاهد افزایش چشمگیر جمعیت سالمند خواهیم بود و از نیروی انسانی جوان برای مدیریت کشور و پیشبرد علم خبری نیست، در حالی که موضوع جمعیت یکی از مباحث حساس است تا جایی که کشورهای غربی برای کشورهای اسلامی نسخه کاهش جمعیت را نوشته بودند.
فروتن یادآور شد: سال ٦٨ در راستای افزایش جمعیت برنامه‌ریزی شد که نرخ باروری تا سال ۹۰ به چهار فرزند برسد اما متاسفانه متولیان و بانیان تنظیم خانواده کماکان روند اشتباهات خود را ادامه دادند تا اینکه پس از دستور رهبر معظم انقلاب برای افزایش جمعیت در سال ١٤٠٠، ستاد ملی جمعیت تشکیل شد و یکی از مصوبات این ستاد ملی، تشکیل قرارگاه‌های جوانی جمعیت بود که در بیشتر دستگاه‌ها تشکیل شدند و برنامه‌ها با وجود نواقص در حال پیشرفت است.
وی افزود: تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان داده است که فرهنگ ‌سازی حرف نخست را می‌زند زیرا در مدت ٣٠ سال تلاش شده بر فرزند کمتر تبلیغ شود و این مسئله رسالت ما را سنگین کرده است.
هنوز در دستگاه‌های فرهنگی کشور
دغدغه جوانی جمعیت مشاهده نمی‌شود
دبیرستاد ملی جوانی جمعیت همچنین در حاشیه این نشست خبری در گفت‌وگو با کیهان در مورد اجرایی شدن مفاد موجود در قانون جوانی جمعیت در سال بعد اظهار داشت: حدود 90 درصد از دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های لازم در قانون جوانی جمعیت تصویب شده است و امید است تا چند ماه دیگر نیز مابقی آئین‌نامه‌ها نیز تصویب شوند. باید توجه داشت در مورد جوانی جمعیت، همه مسائل به ارائه تسهیلات و امکانات رفاهی مربوط نیست، بلکه مشوق‌های مردمی، مسائلی مثل سقط جنین و از همه مهم‌تر فرهنگ‌سازی این موضوع نیز مطرح است.
کاظم فروتن ادامه داد: حرف اول را در جوانی جمعیت کشور، دغدغه مندی مسئولان کشور برای فرهنگ‌سازی برای جوانی جمعیت می‌زند. متاسفانه هنوز در دستگاه‌های فرهنگی کشور دغدغه جوانی جمعیت مشاهده نمی‌شود، درحالی که در اولین جلسه قرارگاه جمعیت که در اردیبهشت امسال تشکیل شد، قرار شد تا همه دستگاه‌ها با ریاست بالاترین مسئول آن دستگاه، قرارگاه جمعیت تشکیل دهند و به طور ویژه برای جوانی جمعیت برنامه‌ریزی و اقدام کنند. اکنون باید از دستگاهی مثل صداوسیما پرسید که چند جلسه قرارگاه جمعیت تشکیل داده است؟ رسانه ملی اولین رسانه کشور در بحث فرهنگ‌سازی است، اما هنوز گزارشی در این جهت از سوی صداوسیما نداشتیم. بنده سه ماه است که برای تشکیل نشستی با رسانه ملی، نامه‌ای ارسال کرده‌ام اما هنوز پاسخی داده نشده است.
تمام کارهای فرهنگی ما
باید پیوست جمعیتی داشته باشد
فروتن با تاکید بر اینکه مسئولان کشور همچون استانداران، نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و سایر مسئولان باید دغدغه جوانی جمعیت را بیشتر داشته باشند، افزود: تمام کارهای فرهنگی ما در کشور باید پیوست جمعیتی داشته باشد و در این صورت است که نرخ رشد جمعیت ما سرعت خواهد گرفت.
وی در مورد لزوم داشتن پیوست جمعیتی برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌های مختلف توضیح داد: در زمان اجرای برنامه تنظیم خانواده، تمام برنامه‌های فرهنگی دارای پیوست کاهش جمعیت بود، در برنامه اول و دوم توسعه، کاهش جمعیت به عنوان یک اولویت مطرح بود، اما در برنامه هفتم به سختی می‌توان افزایش جمعیت را در اولویت‌ها مشاهده کرد.
دبیرستاد ملی جوانی جمعیت گفت: باید مردم نیز در راستای جوانی جمعیت اقناع ‌سازی کنند، به‌خصوص فعالان مردمی، که افرادی جهادگر در حوزه جمعیت هستند، می‌توانند برای حل مسائل جمعیتی کشور جریان ‌سازی کنند. از همه دستگاه‌ها درخواست می‌کنم به فعالان مردمی در حوزه جوانی جمعیت به طور ویژه نگاه کنند، چون آنها با بدنه مردمی به سهولت ارتباط برقرار می‌کنند.
تعلل سازمان برنامه و بودجه
در پرداخت بودجه قانون جوانی جمعیت
مسئول کمیته علمی جایزه ملی جوانی جمعیت نیز در این نشست، با بیان اینکه امسال تقریباً تمام دستگاه‌ها مشغول اجرای وظایف خود در راستای قانون جوانی جمعیت بودند، ضمن گلایه از سازمان برنامه و بودجه بابت تاخیر در پرداخت بودجه این قانون به دستگاه‌ها گفت: سازمان برنامه و بودجه رفتار خوبی نشان نداد و تا‌کنون بودجه‌ای به دستگاه‌ها برای اجرای قانون جوانی جمعیت اختصاص نداده است. از سوی دیگر بودجه سال آینده اجرای قانون جوانی جمعیت نیز ۳۷.۵ درصد کاهش داشته است.
امیرحسین بانکی‌پور افزود: طبق آخرین آمار از هر سه نفر، به دو نفر وام فرزندآوری پرداخت شده و یک نفر در صف دریافت این وام است و از هر چهار نفر به سه نفر وام ازدواج پرداخت شده و یک نفر در صف دریافت این وام است.
6 سال بیشتر فرصت نجات
از سیاهچاله جمعیتی نداریم
این نماینده مجلس با بیان اینکه در سراشیبی سقوط به سیاهچاله جمعیتی هستیم، ادامه داد: فرصت نجات ما 5 الی 6 سال بیشتر نیست و فرصت خطا نداریم. در این راستا ۲۱ مانع را شناسایی کردیم ولی مدیران و نخبگان ما هنوز این بحران را جدی نگرفته‌اند. علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد چراکه اگر در سیاهچاله پیری جمعیت بیفتیم تا ۱۵۰ سال امکان نجات وجود ندارد.