kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۹۹۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
براساس گزارش‌هایی

افزایش قاچاق دام یکی از دلایل گرانی گوشت قرمز است

 
 
 
یکی از عواملی که این روزها موجب‌ افزایش قیمت گوشت در کشور شده است، طبق اذعان کارشناسان، قاچاق دام است.
گزارش‌هایی نشان می‌دهد یک سری دلالان در استان‌های شمالی و شمال غرب کشور دام‌های زنده را به قیمت بالاتر از عرف خریداری می‌کنند و پس از دپو در فرصت مناسب، به کشورهای همسایه شمال غربی و حاشیه خلیج‌فارس قاچاق می‌کنند.
دو عامل، انگیزه قاچاق به کشورهای همسایه را بیشتر کرده است نخست اینکه در حالت معمول قیمت گوشت در کشور ما کمتر از کشورهای همسایه است و این تفاوت، سود خوبی را به جیب قاچاقچیان سرازیر می‌کند، دوم اینکه گوشت دام‌های تولیدی مناطق شمال‌غرب کشور که بیشتر در مراتع می‌چرند طعم و کیفیت مناسبی دارد و مشتری خوبی در کشورهای عربی دارد.
البته برای مقابله با چنین مواردی، سیاست کشورها نزدیک شدن به نرخ‌های جهانی برای فرار از قاچاق کالاست ولی درکنار آن سرانه درآمد را افزایش می‌دهند تا قدرت خرید مردم افزایش یابد.
در همین باره یک تاجر‌ حوزه دام که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار فارس گفت: «یک‌سری دلالان هستند که دام زنده را از استان‌هایی مانند زنجان، گیلان، مازندران، اردبیل و آذربایجان‌های شرقی و غربی به قیمت بالاتری خریدار می‌کنند و پس از نگهداری در سوله‌های بزرگ در فرصت مناسب، به کشورهای عربی عراق و حاشیه خلیج‌فارس قاچاق می‌کنند». وی با اشاره به ممنوعیت صادرات دام، ادامه داد: به عنوان مثال در استانی نظیر زنجان، به سختی می‌شود دام برای کشتار داخلی پیدا کرد زیرا قیمتی که رابط قاچاقچی‌ برای خرید دام می‌پردازد، بالا است، آنها برای دام سبک گوسفندی، کیلویی 170 هزار تومان پول به صاحب دام می‌دهند درحالی که قیمت معمول و عرف، کیلویی 120 هزار تومان است و دامدار هم ترجیح می‌دهد دام خود را به این افراد که گران‌تر خریداری می‌کنند،‌ بفروشد.
این تاجر دام حجم خرید دام از سوی قاچاقچیان را زیاد عنوان کرد و افزود:‌ طی چند ماه اخیر این نوع خرید به حدی بوده که اکنون دام در این استان‌ها کمتر شده و برای عرضه داخلی کفاف نمی‌کند.
بنابراین گزارش دامداران می‌گویند هزینه تولیدکنندگان دام به دلیل گرانی خوراک و افزایش هزینه جاری بالاست به ویژه پس از حذف ارز 4200 تومانی که نرخ خوراک پنج برابر شد تولید را برای آنها گران‌تر شده است و آنها به اجبار به پیشنهاد‌های بالاتر دلالان دام پاسخ مثبت می‌دهند.
البته ‌بخشی از این قاچاقچیان در مرزها دستگیر می‌شوند اما پس از آن هم شاید این دام‌های زنده به کیفیت قبل در چرخه مصرف قرار نگیرد.
نکته عجیب اینکه در حالی که بازار گوشت در تب و تاب گرانی است، اتحادیه‌ها از مازاد تولید می‌گویند و این به جایی رسید که ‌وزارت جهاد کشاورزی در مقطعی مجوز صادرات دام داد اما امروز ‌برای تنظیم بازار داخلی گوشت قرمز، مجبور به واردات شده‌ایم.
‌به اعتقاد کارشناسان می‌توان با اعمال سیاست‌های قیمتی و سیاست‌های درست واردات و صادرات و نیز نظارت دقیق بر مرزها، با جلوگیری از قاچاق دام، ‌تنظیم بازار داخل گوشت قرمز را به خوبی انجام داد.