kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۹۲۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲

رونق بازار شب عید در سراسر کشور

 

در آستانه فرا رسیدن سال جدید، بازارهای شب عید در سراسر کشور به تدریج رونق می‌گیرد.
گزارش‌های دریافتی از نقاط مختلف کشور حاکی است در روزهای پایانی سال، بازار نوروزی در شهرهای مختلف در حال برپا شدن است و مردم در حال تهیه وسایل مورد نیاز خود در آستانه سال جدید هستند.
طرح فروش فوق‌العاده در کل کشور
در همین رابطه دبیرکل اتاق اصناف ایران هم گفت: طرح فروش فوق‌العاده برای سهولت خرید برای همه مصرف‌کنندگان در همه استان‌ها برگزار می‌شود و نظارت ویژه بر حراج کالای پایان سال صورت خواهد گرفت.
مجید شجاع افزود: هر ساله در روزهای پایانی سال طبق سنوات قبل طرح‌های بازرسی و نظارت برای تنظیم بازار پایان سال اجرا می‌شود و امسال نیز حدود یک هزار و ۵۰۰ بازرس در سراسر کشور به صورت دو شیفت فعال هستند و فعالیت بازرسین و طرح‌های نظارتی از ابتدای اسفندماه شروع شده است.
وی تصریح کرد: در بحث تأمین کالاهای بازار پایان سال مشکل و کمبودی وجود ندارد و طرح فروش فوق‌العاده بر اساس ظرفیت قانونی در سراسر کشور برگزار خواهد شد و تجربه برگزاری فروش فوق‌العاده سال‌های قبل نشان داده که اجرای این طرح به مراتب موفق‌تر از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره است.
این مسئول ابراز امیدواری کرد اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده کمک مؤثری هم به مصرف‌کنندگان برای خرید با قیمت مناسب داشته باشد و هم رونقی برای فروش بازار و کسبه ایجاد کند.
وی گفت: علاقه‌مندان به شرکت در طرح فروش فوق‌العاده می‌توانند به اتحادیه مربوطه مراجعه کنند و بر اساس ظرفیت‌های موجود در این طرح شرکت کنند.
برگزاری نمایشگاه‌های شب عید در پنج نقطه تهران
از سوی دیگر، استاندار تهران هم از برگزاری نمایشگاه‌های شب عید و ماه رمضان در پنج نقطه این شهر خبر داد.
به گزارش مهر، علیرضا فخاری در جمع خبرنگاران، درخصوص برگزاری نمایشگاه‌های شب عید گفت: نمایشگاه‌های عرضه مایحتاج شب عید و ماه رمضان در تهران و شهرستان‌های این استان برگزار می‌شود.
وی هدف برگزاری این نمایشگاه‌ها را عرضه با قیمت و کیفیت مناسب با پراکندگی قابل توجه در سطح استان تهران خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها در تهران پنج نقطه حکیمیه، ارم، مصلی، خاوران و بوستان ولایت و همچنین شهرستان‌های استان تهران برگزار خواهد شد.
استاندار تهران افزود: در حقیقت این نمایشگاه‌ها عیدانه و رمضانه هستند تا اقلام مورد نیاز شهروندان برای شب عید و ماه مبارک رمضان را عرضه کنند.
فخاری گفت: باید تنوع کالایی در نمایشگاه‌ها تأمین شود و این نمایشگاه‌ها در سطح استان پراکنده خواهند بود تا مردم به منظور تأمین کالا مجبور نشوند به شهر تهران مراجعه کنند، بی‌تردید مراجعه مردم از سطح شهرستان‌ها به شهر تهران باعث ایجاد ترافیک و مصرف بالای سوخت خواهد شد.
استاندار تهران تاکید کرد: کمبود کالایی برای شب عید وجود ندارد؛ اما لازم است تا نظام توزیع بهبود پیدا کند و ساماندهی جدیدی برای آن درنظر گرفته شود و از سوی دیگر با تحول در حوزه نظارت بتوانیم شب عید کنترل قیمت و بازار را انجام دهیم.
برپایی صدها غرفه برای دستفروشان
شهرداری تهران هم از برپایی صدها غرفه با هدف ساماندهی دستفروشان در آستانه سال جدید در مناطق مختلف تهران خبر داد.
بنابر اعلام شهرداری، با توجه به اینکه در ایام پایانی سال شاهد افزایش تردد به منظور خرید و افزایش تعداد دستفروشان و بساط‌گستران هستیم، در این خصوص نقاطی برای برپایی غرفه عرضه کالا و محصولات خرد انتخاب شده‌اند.این غرفه‌ها از همین روزها به تدریج آغاز بکار می‌کنند و تا 29 اسفندماه به صورت روزانه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
در این نمایشگاه‌ها و غرفه‌ها علاوه‌بر فروشندگان خرد و دستفروشان، زنان سرپرست خانوار و بساط‌گستران می‌توانند با مراجعه به اداره امور بانوان یا اداره ساماندهی شهرداری‌ها با ارائه مستندات، از این خدمات بهره‌مند شوند.
توزیع میوه شب عید از ۲۰ اسفند آغاز می‌شود
همچنین توزیع میوه شب عید و کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان نیز از ۲۰ اسفند ماه آغاز می‌شود.
به گفته مسئولان، فرآیندهای اجرایی تهیه دو قلم میوه پرمصرف در نوروز شامل پرتقال و سیب انجام شده و خرید توسط مباشر مربوطه انجام و اکنون در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود.
همچنین باتوجه به همزمانی عید نوروز و ماه مبارک رمضان، کالاهای اساسی ماه رمضان مانند برنج، شکر، خرما، گوشت منجمد مرغ و گوشت قرمز منجمد را نیز در تنظیم بازار در نظر گرفته شده و در محل‌های مشخص عرضه می‌شود.
طبق مذاکرات انجام شده با شهرداری‌ها، از ۲۰ اسفندماه توزیع میوه آغاز می‌شود.
بازرسی بازار شب عید
در همین حال معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از آغاز طرح اقدام مشترک بازرسی بازار ویژه شب عید و ماه رمضان در تهران خبر داد.
سعید محمدی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این طرح مقرر شده تمام دستگاه‌هایی مثل سازمان جهاد کشاورزی، بسیج اصناف، بسیج اقشار، سازمان صمت و تعزیرات حکومتی که بعد از اجرای قانون انتزاع وارد عرصه بازرسی شدند، تحت لوای یک مدیریت یعنی استانداری، امکاناتشان را در اختیار بگذارند و به صورت یکپارچه در طرح نوروز و ماه رمضان اقدامات مشترک انجام دهند.
به گفته وی قرار است در این طرح روزانه ۱۲۰ تیم بازرسی در اقصی نقاط شهر تهران فعال شوند که از تمام کالاهای اساسی و کالاهای مورد نیاز ایام پایان سال و ماه رمضان بازرسی می‌کنند. به عبارت دقیق‌تر علاوه‌بر کالاهای اساسی، پوشاک، کفش، آجیل و خشکبار و همچنین مایحتاج ماه رمضان مثل خرما و غیره در اولویت بازرسی هستند.
محمدی‌پور همچنین هدف طرح را این موضوع عنوان کرد که واحدی بدون بازرسی باقی نماند و به همه واحدها سرکشی انجام شود.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان تهران با بیان اینکه به دلیل کم بودن امکانات وزارت جهاد برای اجرای طرح نظارت در پایان سال از بسیج اصناف، سازمان صمت و تعزیرات، تحت دستور استانداری، کمک گرفته، تصریح کرد: طرح اقدام مشترک بازرسی بازار تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.
آغاز فروش حضوری بلیت نوروزی اتوبوس
همچنین با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، برنامه‌ریزی برای سفرهای مردمی هم آغاز شده و یکی از روش‌های حمل‌ونقلی، ‌اتوبوس‌های عمومی است که از پرتقاضاترین وسایل به‌‌خصوص در سفرهای نوروزی به شمار می‌رود.
داریوش باقرجوان- مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای- درباره برنامه این سازمان برای سفرهای نوروزی به ایسنا گفت طرح نوروزی از ۲۴ اسفند آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد.
در این راستا پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی اتوبوس‌های بین‌ شهری از اول اسفندماه به‌ صورت اینترنتی آغاز شده بود و از دیروز هم پیش‌فروش بلیت همزمان به‌صورت اینترنتی و حضوری در پایانه‌های مسافری آغاز شد.
همچنین سامانه لیست انتظار برای اتوبوس‌های مسافری راه‌اندازی شده و در وب‌سایت پایانه‌های مسافری قرار دارد که مسافران در صورت مواجهه با تکمیل ظرفیت اتوبوس‌ها می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند تا در صورت انجام سرویس فوق‌العاده، به آنها اطلاع‌رسانی شود.