kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۸۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲

هرج و مرج در سرزمین‌های اشغالی تظاهرات 300 هزار نفری به خشونت کشیده شد

روز شنبه اين هفته بزرگ‌ترين تظاهرات ضددولتی در تل آويو و ديگر شهرهاي فلسطين اشغالي برگزار شد. منابع خبري از تل آويو خبر داده‌اند كه اين تظاهرات بزرگ با دخالت پليس به خشونت كشيده شده است. دستگيري و بازداشت حداقل 21 نفر در اين اعتراضات تایيد شده و همزمان پليس صهيونيستي به‌دنبال بازداشت معترضان است.

 

سرويس خارجي-

بزرگ‌ترين تظاهرات ضد نتانياهو در تل آويو و ديگر شهرهاي اشغالي در شامگاه شنبه اين هفته برگزار شد. اعتراضات اين هفته عليه نتانياهو تا آنجا بزرگ و گسترده بوده كه حتي معترضان برخي مسيرها و بزرگراه‌ها را مسدود كردند. طي هشت هفته گذشته، اعتراضات هفتگی در تل آويو و ديگر شهرهاي اشغالي ادامه داشته است و بخش‌های بزرگی از صهيونيست‌ها و شرکت‌های تجاری به اعتراضات ضد نتانياهو پیوسته‌اند. اعتراضات این هفته 10 روز پس از آن برگزار شد که هفت نفر در عمليات موفق يك جوان فلسطيني به کنیسه‌ای در قدس شرقی اشغالی کشته شدند. حمله به كنيسه در قدس شرقي پرتلفات‌ترين عملياتي بود كه در آن صهيونيست‌ها جان خود را از دست مي‌دادند؛ اما حتي آن حادثه مرگبار نيز نتوانست افكارعمومي صهيونيست‌ها را از درگيري‌هاي داخلي خودشان منحرف كند و همچنان صدها هزار نفر سقوط نتانياهو را فرياد مي‌زنند. اگر برنامه‌هاي موردنظر نتانياهو براي تغيير سيستم قضايي به اجرا گذاشته شود، رادیکال‌ترین تغییر در شيوه حكمراني در مناطق اشغالي فلسطين خواهد بود كه در آن دادگاه‌ها هيچ استقلال عملي نخواهند داشت. نتانیاهو اگرچه ادعا می‌کند که از میلیون‌ها رای‌دهنده برای انجام اصلاحات قضایی دستور دارد، اما همزمان ميليون‌ها نفر ديگر اجراي طرح نتانياهو را تير خلاص به پيكره نيمه جان و پر بحران كنوني تل آويو مي‌دانند.
تايمز اسرائيل آمار شركت كنندگان در تظاهرات بزرگ روز شنبه را تا 300هزار نفر عنوان كرده و از قول ايهود باراك، نخست وزير پيشين رژيم صهيونيستي گفته است: «ما با بدترین بحران از زمان تشکیل كابينه سياسي در تل آويو رو‌به‌رو هستيم.» باراک همچنين افزود: «اگر این قوانین دیکتاتوری به نتیجه برسد، ما باید نافرمانی مدنی انجام دهيم.»
درگيري و خشونت با پليس
اعتراضات ضد نتانياهو اين هفته در تل آويو به خشونت كشيده شد و براساس گزارش‌ها، حداقل 21 نفر از معترضان دستگیر شدند. همچنين معاريو گزارش داده است كه معترضان بزرگراه ایالون را مسدود کردند و با پلیس درگیر شدند. برخی از تظاهرکنندگان لاستیک‌ها و تخته‌های چوبی را در جاده آتش زدند که اين مسئله به تشديد درگيري‌ها انجاميد. برخي حساب‌هاي توئيتري نيز گفته‌اند كه پليس براي كنترل معترضان مجبور به استفاده از پهپاد شده، اگرچه اين اعتراضات تا پاسي از شب در بامداد روز يكشنبه ادامه يافت. گفته شده پلیس تل آويو به‌دنبال بازداشت یکی از معترضان است كه در بزرگراه با اسپري نوشته بود: «نتانیاهوي خائن»
فراتر از تظاهرات اصلی در مرکز تل‌آویو، تظاهرات بزرگی نيز در حیفا برگزار شد. همچنين تظاهرات دیگري در بيت المقدس اشغالي، هرتزلیا، بئرشبا و دیگر شهرها برگزار گرديد. برنامه‌های نتانياهو برای تضعیف شدید سيستم قضايي باعث اعتراضات گسترده و هشدارهایی در مورد احتمال آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی شده است. بسياري از شخصیت‌های مطرح رژيم صهيونيستي از جمله حقوقدانان، اقتصاددانان، رهبران تجاری، کارآفرینان و حتي نیروهای ذخیره ارتش برنامه نتانياهو را باعث سقوط مي‌دانند و خواستار توقف آن هستند، اما گوش نتانياهو همچنان بدهكار هشدارها نيست. نتانیاهو در مقابل معترضان را به ایجاد هرج و مرج براي برگزاري یک انتخابات دیگر متهم مي‌كند. در واکنش به این اعتراضات، ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی نتانياهو معترضان را به «وحشی‌گری» متهم کرد و گفت که انتظار دارد پلیس با معترضان برخورد كند.
هلاكت دو صهيونيست در جنوب نابلس
كمتر از 24 ساعت پس از تظاهرات بزرگ 300 هزار نفري تل آويو عليه نتانياهو، منابع عبري زبان گزارش دادند كه يك خودروی متعلق به صهیونیست‌ها در شهرک «حواره» جنوب نابلس هدف گلوله قرار گرفت و ۲ سرنشين آن كشته شدند. گفته شده یکی از این صهیونیست‌ها عضو نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. منابع عبری زبان در تشریح این عملیات گفته‌اند که جوانی فلسطینی به عمد با خودروی صهیونیست‌ها در شهرک حواره تصادف کرده سپس پیاده شده و جلوی آنان را گرفته و به سمت این خودرو تیراندازی کرده و مجری عملیات به سلامت محل را ترک کرده است.
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که عملیات تیراندازی در جنوب نابلس همزمان با برگزاری نشست امنیتی عقبه انجام گرفت که هدف از آن توقف عملیات‌های فلسطینیان در اراضی اشغالی است! همچنين پایگاه خبری عبری زبان کان اعلام کرد که دو صهیونیست کشته شده در تیراندازی امروز در شهرک حواره، دو برادر ساکن شهرک صهیونیست‌نشین «هار براخا» در جنوب نابلس هستند و آنها نوه شموئیل یانیو خاخام معروف مدارس دینی یهودی هستند. پس از اين عمليات، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در شهر قدس تاکید کرد که عملیات تیراندازی امروز در شهرک حواره در نابلس پاسخی به جنایت و کشتار اخیر دشمن صهیونیستی در شهر نابلس بود.
تشديد شكاف‌ها در كابينه نتانياهو
از سوي ديگر صحنه سياسي تل آويو در كابينه نتانياهو بدليل دودستگي‌ها در معرض فروپاشی است. این دودستگی‌های داخلی عمق ازهم‌گسیختگی سیاسی و شکاف در جامعه صهيونيستي و عدم توافق‌نظر یا فقدان اجماع بر سر موضوعات داخلي را نشان مي‌دهد. از همين رو نيز منابع رسانه‌ای صهیونیستی روز يكشنبه فاش کردند که وزیر تندرو امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی درپی تشدید اختلافات میان وی و حزب لیکود تهدید به استعفا از سمتش کرده است. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در این باره گزارش داد که اختلافات شدیدی داخل کابینه و به ویژه میان اعضای حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حزب «قدرت یهود» به رهبری «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم وجود دارد.
همچنين در ادامه جنگ قدرت و تنش سیاسی در رژیم موقت صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به تحریک خشونت علیه معترضان ضد کابینه خود متهم شد و حزب کارگر رژیم کودک‌کُش صهیونیستی روز یکشنبه از نتانیاهو به‌دلیل اظهاراتش مبنی بر لزوم «کوبیدن مُشت» بر دهان اپوزیسیون و تحریک به خشونت علیه معترضان، شکایت کرد. به نوشته وبگاه تایمز اسرائیل، «مِراف میکائیل» رهبر حزب کارگر در توئیتی با اشاره به ثبت شکایت در اداره پلیس علیه نتانیاهو، خواستار انجام شدن تحقیقاتی حول اظهارات تحریک‌آمیز او علیه معترضان و اپوزیسیون شد.