kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
7 تیم امدادی و درمانی هلال احمر ایران به ترکیه اعزام شد

هزاران کشته و مجروح در زلزله مهیب 7/8 ریشتری ترکیه و سوریه

 
 
 
زمین لرزه بزرگی بامداد دیروز جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که میزان کشته‌ها و مجروحان آن هزاران نفر برآورد می‌شود.
ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد دیروز زمین‌لرزه مهیب 7.8 ریشتری در مرز ترکیه و سوریه رخ داد که کانون آن استان «قهرمان‌ماراش»در ترکیه بود.
به گزارش ایسنا، مرکز این زمین لرزه در شهر «پازارجیک» در استان قهرمان‌ماراش و در عمق ۲۴.۱ زمین بود و پس لرزه‌های این زلزله شدید تا ساعت‌ها بعد از آن همچنان ادامه داشت. در این حادثه تکان‌های شدید زمین، ساختمان‌های بسیاری را ویران کرده و کشته و زخمی بسیاری در هر دو کشور برجای گذاشته است.
طبق اعلام مقامات ترکیه، جست‌وجو برای یافتن بازماندگان این حادثه و نجات آنها از زیر آوار ساختمان‌ها همچنان ادامه دارد. تا کنون در جریان عملیات جست‌وجو از زیر آوار، تعدادی از شهروندان نجات یافتند.
زلزله ۷.۸ ریشتری که دیروز در ترکیه رخ داد، در دمشق و لاذقیه سوریه نیز احساس شده و خسارات چشمگیر برجا گذاشته است. شهروندان مناطق هم مرز با ترکیه از جمله عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کردند. گزارش‌ها همچنین حاکی است در بیروت عده‌ای از مردم به دلیل نگرانی از زلزله به خیابان‌ها آمدند.
در سوریه خبرها حاکی از آن است که جمعیت بسیاری در این مناطق زخمی شده‌اند و بیمارستان‌های منطقه با وجود کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، مملو از زخمی‌ها است.
آخرین آمار تلفات زلزله در ترکیه و سوریه
طبق آخرین آمارها تا زمان تنظیم خبر (ساعت 20:30 دیشب) شمار جان باختگان این زمین لرزه در ترکیه به هزار و 541 نفر و در سوریه به ۹۱۱ نفر و شمار زخمی‌ها در سوریه به دو هزار و ۴۲۶و در ترکیه به 9 هزار و ۷۳۳ نفر رسیده است.
به گزارش ایرنا، معاون رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اعلام آخرین آمارها از تلفات زلزله در این کشور گفت: پس از زلزله بامداد، ۱۴۵ پس لرزه رخ داد و سه هزار و ۴۷۱ ساختمان در زلزله فرو ریخته است.
فواد اوکتای تأکید کرد اقامت زلزله‌زدگان در تمامی مناطق آسیب دیده فراهم شده است و به زودی کمک‌های بشردوستانه به شهرهای زلزله زده ترکیه ارسال خواهد شد.:
وی با بیان اینکه کمک‌های خارجی را به مناطق آسیب‌دیده می‌فرستیم، افزود: ما در رساندن این کمک‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم.
همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت سوریه، بیشترین تلفات و مجروحین زلزله دز این کشور مربوط به استان‌های لاذقیه، حلب، حماه و طرطوس است.
پیش‌بینی می‌شود تعداد کشته‌ها و مصدومان این زلزله مهیب در ترکیه و سوریه افزایش داشته باشد.
وزارت حمل‌ونقل سوریه دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که در پی وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری، ارتباطات ریلی در سراسر این کشور برای بررسی وضعیت خطوط راه آهن به حالت تعلیق درآمده است.
 بیمارستان‌های سوریه مملو از مصدومان زلزله 
شمار بالای مصدومان این زلزله شدید منجر به پرشدن بیمارستان‌های سوریه شده است. گزارش‌ها حاکی است که شمار بالای مصدومان زلزله منجر شده تا بسیاری از زخمی‌ها در راهروهای بیمارستان‌ها بستری شوند. همچنین یک زایشگاه نیز مجبور شده تا همه نوزادان را به منظور مداوای مصدومان به یک بیمارستان مجاور منتقل کند.
 جلسه فوق‌العاده بشار اسد 
برای پیامدهای زمین‌لرزه
خبرگزاری سانا اعلام کرد که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه صبح دیروز جلسه فوق‌العاده کابینه را به منظور بررسی عواقب زمین لرزه ۷.۸ ریشتری که سوریه را لرزاند و صدها قربانی و تعداد زیادی مجروح برجای گذاشت و منجر به ریزش و تخریب ده‌ها ساختمان مسکونی شد، برگزار کرد.
در این جلسه تصمیماتی برای رسیدگی به زلزله زدگان اتخاذ شد و بشار اسد از وزرای مربوطه خواست تا خود به شکل مستقیم بر روند عملیات امداد و نجات در استان‌های مختلف نظارت کنند.
در همین حال، وزارت دفاع سوریه نیز اعلام کرد که تمامی یگان‌ها، تشکیلات و نهادهای ارتش در تمامی استان‌ها برای امدادرسانی زلزله ‌زدگان، جست‌وجوی افراد گرفتار در زیر آوار به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
رائد احمد، مدیرکل مرکز ملی پایش زلزله سوریه نیز با اشاره به اینکه مناطق نزدیک به مرکز زمین لرزه در ادلب، لاذقیه و مناطق مختلف سوریه تحت تأثیر زمین لرزه‌های شمال اسکندرون قرار گرفته‌اند، گفت: حلب بیشترین آسیب را دیده است. احمد گفت که زمین لرزه اصلی در شمال اسکندرون و در منطقه خشکی رخ داده و در دریا نبوده است و بنابراین بر خلاف عقیده برخی طرف‌ها نشانه‌ای از وقوع سونامی وجود ندارد.
 درخواست کمک سوریه و ترکیه از سازمان ملل
 و سازمان‌های بین‌المللی
وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سوریه از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، دبیرخانه کل سازمان، آژانس‌ها و صندوق‌های تخصصی آن، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر شرکای اقدامات بشردوستانه از سازمان‌های بین‌المللی دولتی و غیردولتی درخواست می‌کند که دست یاری دراز کرده و از تلاش‌های دولت سوریه در مواجهه با این فاجعه انسانی حمایت کنند.
وزارت خارجه سوریه خواستار کمک به این کشور در زمینه جست‌وجوی بازماندگان، نجات افراد گرفتار در زیر آوار و ارائه کمک‌های غذایی و بهداشتی و آذوقه به آسیب دیدگان از زلزله در سراسر این کشور شد.
همچنین آژانس بلایای طبیعی ترکیه برای انجام عملیات جست‌وجو و نجات از جامعه بین‌المللی درخواست کمک کرده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از وقوع زلزله شدید در این کشور که مناطق وسیعی از ترکیه و سوریه را تحت تاثیر قرار داد، بیانیه‌ای صادر کرد.
رئیس‌جمهوری ترکیه در پیامی توئیتری نوشت: تیم‌های جست‌وجو و نجات ما بلافاصله به مناطق زلزله زده اعزام شدند. وزارت بهداشت و همه نهادهای دیگر نیز به سرعت دست به کار شدند. ما در حال هماهنگ کردن فعالیت‌هایی هستیم که بعد از وقوع زلزله شروع شده است.
وی افزود: ما امیدواریم که با هم هر چه زودتر و با کمترین تلفات با این فاجعه مقابله کنیم.
اردوغان گفت: زلزله ۷.۸ ریشتری که در ترکیه رخ داد، قویترین زمین لرزه از سال ۱۹۳۹ تاکنون بوده است.
اردوغان که از دفتر هماهنگی کار برای از بین بردن پیامدهای زلزله صحبت می‌کرد، گفت: امشب... ما قوی‌ترین فاجعه‌ای را که در قرن گذشته تجربه کرده‌ایم پس از زلزله ارزینجان در سال ۱۹۳۹ تجربه کردیم.
وی بیان داشت: تاکنون ۴۵ کشور به ما پیشنهاد کمک داده‌اند.
 انفجار خط لوله گاز در ترکیه
 و آتش‌سوزی در برخی مناطق
به گزارش آناتولی، بر اثر زلزله دیروز، یک خط لوله گاز در نزدیکی شهر قهرمان‌ماراش ترکیه منفجر شد.
پس از وقوع زلزله در برخی مناطق نیز آتش سوزی رخ داده و آتش نشانان برای اطفای حریق به محل حادثه اعزام شدند. همچنین برخی ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که در برخی مناطق زلزله زده در ترکیه همزمان با عملیات جست‌وجو و امدادرسانی بارش برف آغاز شده است.
 پیام‌های همدردی و کمک جهانیان
 برای ترکیه و سوریه
جمعی از رهبران جهان دیروز را با خبر زلزله مرگبار بامداد در ترکیه و سوریه که تلفات جانی و خسارت‌های سنگینی برجای گذاشته آغاز کردند، خبری که سیل پیام‌های تسلیت و همدردی و اعلام حمایت و کمک به مردم ترکیه و سوریه را در پی داشت.
 زلزله ترکیه قلعه تاریخی را ویران کرد
خبر دیگر اینکه به گزارش ایسنا به نقل از دیلی صباح، زلزله ۷.۸ ریشتری که جنوب شرقی ترکیه را لرزاند، قلعه تاریخی «غازیان تپه» (Gaziantep) را فرو ریخت.
در پی وقوع زمین لرزه‌های مخرب در ترکیه، فرودگاه استان آدانا واقع در جنوب این کشور تا اطلاع ثانوی برای انجام پروازها بسته شده است.