kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
وزیر خارجه اسپانیا هشدار داد

اوکراین در حال تبدیل شدن به افغانستان دوم است

در حالی که اروپا و آمریکا همچنان با تسلیح اوکراین به ادامه جنگ اصرار دارند برخی دولت‌های اروپایی نسبت به سرنوشت جنگ ابراز نگرانی کرده‌اند. اسپانیا یکی از این کشورهاست که وزیر خارجه اش گفته، اوکراین با این روند به افغانستانی دیگر تبدیل خواهد شد. مجارستان و بلغارستان نیز نسبت به فرسایشی شدن این جنگ ابراز نگرانی کرده‌اند.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
جنگ اوکراین در آستانه یک سالگی است. جنگی که خود اوکراین را به ویرانه تبدیل کرده و اروپا نیز تحت تاثیر این جنگ گرفتار بحران‌های پیچیده‌ای در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی شده است. بحرانی که روز به روز نیز بر ابعاد آن افزوده می‌شود طوری که بانک مرکزی اروپا برای مقابله با تورم برای چندمین بار نرخ بهره را افزایش و به 
3 درصد رسانده است. از آغاز سال جدید میلادی تقریباً روزی نبوده که شهرهای اروپایی شاهد تظاهرات و اعتصاب در اعتراض به شرایط بد اقتصادی نباشد. واکنش دولت‌های اروپایی نیز تنها، اجرای سیاست‌های سختگیرانه اقتصادی و کوبیدن بیشتر بر طبل جنگ با ارسال گسترده تسلیحات به اوکراین بوده است؛ مسئله‌ای که مردم را بیشتر عصبانی کرده است. همین هفته گذشته بود که میلیون‌ها نفر در فرانسه برای رساندن صدای خود به گوش سران اروپا به خیابان‌ها 
ریختند. در انگلیس نیز اعتصاب سراسری این کشور را فلج کرد. 
علی رغم این وضع روز جمعه سران اتحادیه اروپا در نشستی در «کیف» تحریم‌های جدید علیه روسیه و حمایت‌های مالی بیشتر از اوکراین را تصویب کردند که نشان دهند همچنان مرغ یک پا دارد. «اورسولا فون در لاین»، رئیس‌کمیسیون اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت: از هم‌اکنون تا 24 فوریه(5 اسفند)، دقیقاً یک سال پس از آغاز تهاجم، ما می‌خواهیم بسته دهم تحریم‌ها را تکمیل کنیم.زلنسکی نیز در این کنفرانس خبری گفت کشورش برای ادامه جنگ با روسیه «به سلاح‌های دوربرد نیاز دارد » وی در ادامه خواستار پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا شد و گفت: 
«اوکراین حتی یک روز را برای پیوستن به اتحادیه اروپا تلف نخواهد کرد. هدف ما آغاز مذاکرات برای عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است».رئیس‌شورای اروپا اما نظر دیگری داشت وی در پاسخ به این درخواست گفت که «عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا نیازمند تصمیم متفق‌القول کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از انجام اصلاحات است و فعلاً هیچ جدول زمانی مشخصی برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا وجود ندارد».از دیگر موضوعات در دستور کار این کنفرانس دو روزه، رفع موانع تجاری، کمک‌های بشردوستانه و نظامی و پذیرش برنامه‌ریزی شده اوکراین در منطقه رومینگ اتحادیه اروپا بود. مورد آخر به این معنی است که اوکراینی‌ها می‌توانند از دستگاه‌های 
تلفن همراه خود برای برقراری تماس، پیام‌های متنی و استفاده از خدمات داده در اتحادیه اروپا بدون ترس از هزینه‌های اضافی استفاده کنند. به همین ترتیب، این امر برای شهروندان اتحادیه اروپا در اوکراین اعمال می‌شود. همزمان واشنگتن نیز روز جمعه از بسته کمک‌های تسلیحاتی جدید به اوکراین خبر داد. 
بر اساس اعلام واشنگتن، آمریکا ۲.۱۷۵ میلیارد دلار تسلیحات جدید به اوکراین ارسال خواهد کرد.این تسلیحات شامل راکت‌های هدایت شونده و واحدهای شلیک دفاع هوایی‌هاوک و همچنین دیگر مهمات و تسلیحات است. ارسال گسترده پول و تسلیحات به اوکراین شرایط را برای سوءاستفاده از این وضعیت در بین مقامات فاسد اوکراینی بیش از پیش فراهم کرده است همین هفته گذشته بود که رسانه‌ها اعلام کردند شماری از مقامات ارشد دولت زلنسکی در رابطه با فساد از کاربرکنار و شماری از مقامات نیز مثل معاون وزیر دفاع اوکراین بازداشت شده‌اند. فیلم‌های منتشر شده از پیدا شدن پول‌های دزدی در مبل اتاق معاون وزیر دفاع اوکراین در این زمینه بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت.
اوکراین در مسیر افغانستان
اصرار اروپا و آمریکا به تسلیح اوکراین با پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی از یک سو و تصمیم روسیه به ادامه جنگ زنگ خطر را برای تبدیل اوکراین به یک کشور کلنگی و ویران شده مثل افغانستان به صدا درآورده است. «خوزه مانوئل آلبارس» وزیر خارجه اسپانیا در همین زمینه ابراز امیدواری کرد که اوکراین به «افغانستان دوم» تبدیل نشود. به گزارش ایرنا، «آلبارس جمعه» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسپانیایی « La Sexta» گفت: «امیدوارم که مناقشه اوکراین به یک مناقشه حاد و افغانستان دوم تبدیل نشود.» وی با اشاره به تلاش برزیل برای کمک به حل مسئله اوکراین گفت: اسپانیا این ابتکار را بررسی می‌کند و از هر فرصتی برای بازگرداندن صلح و آرامش به اوکراین بر اساس منشور سازمان ملل حمایت می‌کند.»«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری برزیل اخیرا گفته بود که میانجیگران «چیزی برای ارائه ندارند» و خواستار ایجاد یک چارچوب بین‌المللی برای کمک به برقراری مذاکره میان اوکراین و روسیه شد. همزمان بلغارستان و مجارستان نیز نسبت به فرسایشی شدن جنگ هشدار دادند.«رومن رادوف» رئیس‌جمهور بلغارستان و خانم «کاتالین نوواک» همتای مجارستانی او پس از دیدار در صوفیه، درباره جنگ اوکراین و تبعات آن برای کل اروپا ابراز نگرانی کردند.
به گزارش فارس، منابع رسانه‌ای از صوفیه پایتخت بلغارستان خبر دادند که رئیس‌‌جمهور این کشور در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور مجارستان درباره تحولات اوکراین صحبت و اعلام کرد، هر دو کشور درباره جنگ اوکراین نگرانی دارند.به گزارش خبرگزاری تاس، «رومن رادوف» در نشست مشترک با «کاتالین نوواک» گفت: «ما نگرانی مشترکی در زمینه وضعیت اوکراین داریم. این درگیری در حال تبدیل شدن به یک درگیری اقتصادی جهانی است که اکنون تمام اروپا را تهدید می‌‌کند. این در حال تبدیل شدن به جنگ فرسایشی نه تنها برای طرف‌های مستقیم درگیر بلکه همچنین به یک جنگ فرسایشی برای اروپا و اقتصاد و نظام اجتماعی ما است...ما متقاعد شده‌ایم که راه‌حلی این درگیری با افزایش عرضه سلاح به دست نمی‌‌آید (بلکه) تنها با نشان دادن اراده برای مشارکت در گفت‌و‌گو و دیپلماسی، تنش‌ها باید کاهش یابد و خصومت‌ها باید متوقف شود.»
پنتاگون: اوکراین کریمه را فراموش کند
یک ارزیابی محرمانه پنتاگون نیز حاکی از آن است که اوکراین در آینده نزدیک قادر به بازپس‌گیری 
شبه جزیره کریمه از روسیه نخواهد بود. نشریه پولیتیکو به نقل از چهار مقام برجسته پنتاگون، جزئیاتی از جلسه مقامات کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا را علنی کرده که رهبران کیف را درباره کریمه ناامید خواهد کرد، چراکه مقامات اوکراینی بازپس‌گیری این شبه جزیره را یکی از اهداف خود می‌دانند. این مقامات آمریکایی معتقدند که نیروهای اوکراین در حال حاضر قادر به بازپس‌گیری شبه جزیره کریمه نیستند.