kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۰۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲

اخبار ویژه

 

گزارش تایم درباره خالی‌بندی استارلینکی آمریکا
پس از چند ماه جنجال و فضال‌‌سازی تبلیغاتی، مجله آمریکایی از شکست پروژه اینترنت ماهواره‌ای در ایران خبر داد.
نشریه تایم، اینترنت ماهواره‌ای را برای احیای اغتشاشات در ایران به اکسیژن تشبیه کرد، اما آن را برخلاف وعده آمریکایی‌ها دور از دسترس، گران و پرهزینه اعلام کرد.
تایم در گزارشی درباره قاچاق اینترنت استارلینک به ایران نوشت: اگرچه استارلینک توانست در اوکراین موفق شود و حجم گسترده‌ای از ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس به این کشور ارسال شد اما این موضوع در مورد ایران اتفاق نیفتاد.
یک فعال سیاسی ایرانی در گفت‌وگو با تایم درباره گران بودن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک خاطرنشان کرد: در حالی که ایجاد یک اینترنت جایگزین برای نیروهای کلیدی مخالف حکومت ایران، حداقل پنج هزار دیش نیاز دارد فقط آوردن ۱۰۰ دیش، ۲۰۰ هزار دلار هزینه دارد.
این نشریه آمریکایی، داشتن اینترنت ماهواره‌ای را در ایران برابر با جاسوسی ارزیابی کرد و افزود: استارلینک با خودش خطرات زیادی برای معترضان به همراه می‌آورد.
تایم نوشت: هر فناوری مثل استارلینک همان‌طور که می‌تواند کمک‌کننده باشد می‌تواند به‌خاطر ضعف‌های فنی‌ای که دارد موجب شناسایی دارندگان آن توسط ماموران امنیتی ایران شود.
تایم، اینترنت را به اکسیژن برای اغتشاشگران تشبیه کرد و به نقل از یکی از فعالان سیاسی ایرانی که برای خرید ماهواره استارلینک اقدام کرده بود، نوشت: برخلاف اوکراین، ایرانی‌ها مجبورند برای فعال‌‌سازی استارلینک هزینه بپردازند. معترضان معتقدند که حمایت آمریکایی‌ها در حد حرف بوده و عملی نشده است.

پمپئو: نتانیاهو به خاطر منافعش دروغ می‌گفت
مایک پمپئو وزیر خارجه و رئیس اسبق سرویس جاسوسی آمریکا، نتانیاهو را متهم به دروغگویی کرد.
به گزارش رادیو فردا، پمپئو که ظاهراً دارد برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا آماده می‌شود، در کتاب زندگی‌نامه خود نوشته است که بنیامین نتانیاهو برای منافع سیاسی، دروغ می‌گفت.
به نوشته سایت خبری آی‌ان‌ان، سایت شبکه هفت اسرائیل، پمپئو با حمله به نتانیاهو افزود که او عامدانه و در حالی که می‌دانست دروغ می‌گوید، از وجود اتحاد دفاعی بین اسرائیل و آمریکا سخن گفت. مایک پمپئو به یک رویداد مشخص در سال ۲۰۱۹ پس از یک دیدار میان آن دو در پایتخت پرتغال اشاره کرده است. او می‌نویسد: «نتانیاهو عمداً از تعهدی غیرواقعی برای ترویج اتحاد دفاعی ما حرف می‌زد، تنها به دلایل سیاسی که در راستای منافع او بود؛ داستان خوبی گیر آورده بود».
مایک پمپئو ماجرای مراجعه فوری نتانیاهو به او برای جلوگیری از برنامه مورد نظر جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ در قبال اورشلیم را نیز شرح داده و نوشته است که نتانیاهو نگران بود کوشنر از برخی منافع اسرائیل در قبال اورشلیم به خاطر صلح در خاورمیانه صرفنظر کرده باشد.
متهم کردن نتانیاهو به دروغگویی از سوی پمپئو در حالی است که خود پمپئو، چند سال قبل در دانشگاه «ای‌اندام» تگزاس گفته بود: «زمانی که رئیس سازمان ‌CIA بودم، دروغ می‌گفتیم و تقلب و دزدی هم می‌کردیم. این کارها یادآور افتخارات تجربه آمریکایی است».
رادیو فردا همچنین به نقل از رسانه‌های صهیونیستی نوشت: رسانه‌های اسرائیل کماکان بخش عمده مطالب خود را به سیاست‌های دولت جدید بنیامین نتانیاهو و افزایش چشم‌گیر مخالفت‌ها با آن اختصاص داده و این کشمکش سیاسی را از ابعاد گوناگون بررسی می‌کنند به‌ویژه آنکه نتانیاهو این هفته ناچار شد، به گفته خود، «با قلبی سنگین و تأثری عمیق» در راستای اجابت به حکم دادگاه عالی اسرائیل، ارشد‌ترین وزیر دولت تازه خود، خاخام آریه درعی را برکنار کند. این ماجرا از نظر ابعاد مختلف آن و اثراتش بر پایه‌های ائتلاف دولت، هنوز در کانون توجه مطبوعات
است.
پروفسور یارون، رئیس بانک مرکزی اسرائیل که اظهار نظر او در امور سیاسی امری نادر است، این هفته هشدار داد که دور شدن اسرائیل از معیارهای دموکراسی، در صورت عملی شدن طرح «اصلاحات قضایی» که مورد نظر نتانیاهو است، ممکن است اعتباری را که جهان برای اقتصاد اسرائیل قائل است، خدشه‌دار کند و رتبه اعتباری کشور نزد نهادهای بین‌المللی کاهش یابد. ده‌ها تن از اقتصاددانان اسرائیل نیز در این راستا نامه‌ای برای بنیامین نتانیاهو فرستادند.
سایت «ماکو» متعلق به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، به مردم توضیح داد که کاهش رتبه اعتباری اسرائیل بر وضعیت آحاد اتباعش اثر منفی خواهد گذاشت و تک‌تک مردم عقوبت آن را در سفره خود احساس خواهند کرد، آن هم در زمانی که هزینه‌های زندگی به‌شدت افزایش یافته و بسیاری از مردم مخصوصاً جوانان از رسیدن به توانایی مالی که امکان خرید یک آپارتمان را به آنها در زندگی‌شان بدهد، ناامید کرده است. سفیر اسرائیل در کانادا نیز این هفته اعلام کرد که با دولت بنیامین نتانیاهو اختلاف دارد و از سفارت کنار می‌رود.
روزنامه ‌هاآرتص نیز مقاله نوشته جرولد نادلر، عضو ارشد کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، را منتشر کرد که نوشته‌است دوره کنونی کنگره آمریکا دارای بیش‌ترین شمار یهودی است اما اصلاحات قضایی «ضددموکراتیک» پیشنهادی بنیامین نتانیاهو روابط اسرائیل و آمریکا را عمیقاً با مخاطره روبه‌رو می‌کند.
هاآرتص در مقاله دیگری نوشت: روابط ویژه آمریکا و اسرائیل به خاطر برنامه‌های داخلی نتانیاهو دارد به سوی فروپاشی گام برمی‌دارد.

گزارش تایمز اسرائیل از افسار پاره کردن نتانیاهو
رؤسای پیشین بانک مرکزی اسرائیل به نتانیاهو هشدار دادند که تغییرات نظام قضایی ضربه‌ای سنگین به اقتصاد این رژیم می‌زند.
به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل‌، کارنیت فلاگ و جیکوب فرنکل، دو تن از رؤسای پیشین بانک مرکزی اسرائيل، به هشداردهندگانی پیوستند که می‌گویند طرح دولت نتانیاهو برای تغییرات گسترده در نظام قضایی، ممکن است به اقتصاد و اتباع اسرائیل ضربه‌ای سنگین بزند.
ده‌ها کمپانی اسرائیلی قصد دارند روز پنجشنبه اعتصاب کنند. کارنیت فلاگ که در یک دوره پنج ساله که در ۲۰۱۸ به پایان رسید، ریاست بانک مرکزی را به‌عهده داشت، و فرنکل، که در فاصله سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ در این مقام بود، از احتمال اثر بهمن‌وار تغییرات پیشنهادی یاریف لیوین، وزیر دادگستری نتانیاهو، خبر دادند.
فلاگ و فرانکل توضیح دادند که «بعید نیست تضعیف نظام قضایی، تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در اسرائيل را کاهش دهد.»
تایمز اسرائیل افزود: طیف گسترده و جنجالی تغییراتی که لیوین در نظر دارد در نظام حقوقی و دادگستری وارد کند، اختیارات دیوان عالی دادگستری را به شدت کاهش می‌دهد و کنترل کمیته گزینش قضات را به دولت می‌سپارد، و اختیارات مشاوران حقوقی دولت را به شدت محدود می‌سازد. در هفته‌های گذشته، تغییراتی که لیوین مطرح کرده، انتقاد مقامات اجرایی ارشد صنایع فناوری، و نیز مدیران مالی را برانگیخته است.
فلاگ و فرنکل تأکید کردند که هشداریه خود را «به علت نگرانی عمیق از پیامدها و تهدیدهای اقتصادی» که تغییرات پیشنهادی در نظام قضایی در پی خواهد داشت» به قلم آورده‌اند. این دو تصریح کردند که موضع آنها بر اساس سال‌ها تجربه و مشارکت در چالش‌های اقتصادی اقتصاد اسرائيل، از جمله تجربه و آشنایی نزدیک با شیوه‌های عملکرد نهادها و مؤسسات بین‌المللی اقتصادی، نظیر مراکز تعیین رتبه اعتبار است.
تایمز اسرائیل همچنین در تحلیل دیگری، با اشاره به اعتراضات گسترده علیه خودکامگی‌های نتانیاهو نوشت: به رژیم جدید سلام کنید؛ استبداد نتانیاهو! او قلاده از وزیر دادگستری خود برداشته تا دیوان عالی، که تنها ترمز تندروی دولت است را عقیم کند و قدرت افسارگسیخته نتانیاهو تضمین شود. وزیر دادگستری «یاریف لیوین» هفته گذشته گفت در ۲۰ سال گذشته مشغول تنظیم طرح‌هایی برای مهار قدرت دیوان عالی دادگستری بوده است.
با وجود اختلافات میان این دو، هنگامی که نتانیاهو در ۲۹ دسامبر به قدرت بازگشت، به لیوین خط داد که راه باز است و با انتصاب او به وزارت دادگستری، به او فهماند که اکنون وقت آن است که طرحی را که از مدت‌ها پیش برای دیوان عالی در سر می‌پرورانده به کرسی بنشاند. شش روز نشده، لیوین از طرح تهاجم پیشنهادی خود افسار برداشت.
طرح مزبور، دقیقا در همان شبی اعلام شد که قرار بود فردای آن روز دیوان عالی برای استماع دعاوی علیه بازگشت «آریه درعی» (وزیر کشور) به مقام وزارت، با توجه به پیشینه تکرار جرم او جلسه تشکیل دهد. این یکی از تغییرات «چهار مرحله‌ای» لیوین است که دقیقا همان بخش از اختیارات قضات که استناد به «معقول بودن» به عنوان معیار حقوقی است را سلب کند.
در واقع، «اصلاحات» لیوین، در کل، دیوان عالی را از هرگونه ظرفیت ممانعت از اهداف هر اکثریت حاکم، چه از طریق تصمیمات دولت ارائه شود و چه از طریق قانونگذاری «کنست»، تهی می‌کند. طرح‌هایی که او مطرح کرده، و پیشاپیش به سرعت برق و باد تبدیل به پیش‌نویس لایحه شده، نیازمند «اکثریت ویژه»هیئت گسترده‌ای از قضات است که قوانین و یا تصمیمات متناقض با قوانین شبه اساسی اسرائيل را ملغی می‌کنند. و حتی اگر چنین حکمی صادر می‌شد، دولت اکثریت ائتلاف می‌‌توانست به سادگی چنین قوانینی را از طریق «ماده ابطال» از نو برای تصویب
بفرستد.
یادآور می‌شود تل‌آویو به تازگی شاهد تظاهرات صد و پنجاه هزار نفری مخالفان نتانیاهو بود. نتانیاهو و برخی اعضای دولت وی دارای پرونده‌های سنگین قضایی هستند و با دستکاری در نظام قضایی می‌خواهند این پرونده‌ها را بایگانی کنند و اختیارات دولت را افزایش دهند.