kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸

استقبال کم‌سابقه مردم و هنرمندان از تئاتر فجر

برخلاف کارشکنی و تلاش‌های مذبوحانه برخی وابستگان برای تحریم و عدم شرکت هنرمندان و مردم در جشنواره تئاتر فجر امسال اما این جشن سالگرد پیروزی انقلاب با استقبال کم نظیر مردم و هنرمندان همراه شده است. 
 
 
سرویس ادب و هنر-
 
به گزارش خبرنگار کیهان، پس از برگزاری موفق جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای تئاتر فجر با درخشش هنرمندان جوان در سرتاسر ایران، این بار
چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باشکوه‌تر از دوره‌های اخیر درحال برگزاری است. براساس این گزارش، درحالی که از سه ماه قبل، گروه‌های فشار وابسته به سفارتخانه‌های غربی و برخی فریب خوردگان آنها، تلاش تبلیغاتی و تخریبی گسترده‌ای را علیه هنرمندان تئاتر در پیش گرفتند و هر نوع فعالیت در این عرصه را به مثابه همراهی با حاکمیت و مخالفت با آشوب‌ها معرفی کردند، نتیجه این شد که هنرمندان و مردم حضوری بیش از گذشته در این جشنواره یافتند. طوری که این بار بیش از دو هزار اثر متقاضی حضور در این رویداد مهم تئاتری شدند.به طور مثال، پری بارانی، که با نمایش «مانداک» در این جشنواره حضور دارد، طی مصاحبه‌ای گفت: «برخی گفته بودند مخاطب کمی برای تماشای تئاتر می‌آیند اما در اجرای نمایشمان شاهد استقبال تماشاچیان بودیم در حالی که ما انتظار چنین مخاطبی را نداشتیم.» حتی برخی کارگردان‌ها، بعد از چند سال دوری از عرصه تئاتر، امسال با جشنواره تئاتر فجر به این عرصه بازگشته‌اند. مثل سیدناصر امامی میبدی کارگردان نمایش «ممد شاه» که گفت: «بعد از ۶ سال با هدف ادای دین به جشنواره تئاتر فجر به عرصه کارگردانی تئاتر برگشتم. می‌دانستیم رویدادهای دهه فجر سیبل (هدف) حملات دشمن خواهد بود. چون دشمن قبلا برای بازگشایی دانشگاه‌ها و روز دانشجو داستان درست کرده بود. هر کسی که کمترین شم سیاسی داشته باشد، می‌تواند این پیش‌بینی را انجام دهد. انگیزه من ادای دین به جشنواره بود.»
 این جشنواره که از روز شنبه اول بهمن، چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر با میزبانی از ۱۱۳ اثر در بخش‌های رادیوتئاتر، مسابقه بزرگ صحنه‌ای، تئاتر خیابانی، تئاتر بین‌الملل، نمایشنامه‌نویسی، بخش پژوهش و مسابقه بخش مرور در حال برگزاری است. بر اساس مشاهدات میدانی، اغلب سالن‌ها با حضور خیل عظیم و گرم تماشاکنان میزبان نمایش‌های این دوره از جشنواره تئاتر فجر هستند.
نکته مهم این است که به گفته دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، امسال در تئاتر فجر هنرمندان جوان شهرستانی و انقلابی حضور پررنگی دارند. کوروش زارعی، تصریح کرد: امسال سال استعدادهای جوان تئاتر کشور است و چهره‌های جدیدی به تئاتر کشور افزوده خواهد شد. ۸۰ درصد آثار از شهرستان‌ها و ۲۰ درصد آثار از تهران خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به جایگاه مبانی فکری انقلاب اسلامی در فجر 41 بیان نمود: ما امسال یک جشنواره کاملا انقلابی را برگزار می‌نماییم؛ از این جهت که مفاهیم و موضوعات محوری تفکر انقلاب اسلامی در آثار نمایشی متجلی است و هشتاد درصد کارها نیز از سایر استان‌ها و شهرستان‌ها در جشنواره حضور دارند و از مفاهیم بلند انسانی، اخلاقی و ارزشی در راستای اهداف انقلاب اسلامی برخوردار می‌باشند.
وی درباره جدول اجراهای جشنواره با مضمون فرهنگ ایثار و شهادت گفت: همین حالا که بنده در خدمت شما می‌باشم، در تماشاخانه استاد سمندریان، نمایشی در ژانر دفاع مقدس با نام «هی می‌خوابم خوابتو می‌بینم» اجرا می‌شود، در تالار مولوی نیز نمایش «آهوان» با پُرتره شهید دفاع مقدس «علیرضا عاصمی» که خنثی‌کننده بمب بودند و در موشک‌باران سال‌ 1365 کرمانشاه به شهادت رسیدند در حال اجراست. به نمایشِ «روایت ناتمام زیبای خط خطی» از «اصغر خلیلی» نیز می‌توانم اشاره داشته باشم که روایت زندگی شهید «مرتضی قربانزاده»، یکی از شهیدان دوران هشت سال دفاع مقدس، است و به بمباران زمین چمن فوتبال اشاره دارد که حضرت آقا بارها بر این موضوع تاکید فرموده‌اند.
دبیر جشنواره تئاتر فجر چهل و یکم در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید داشت: شاید بالغ بر بیش از 30 اثر نمایشی با ژانر و موضوع دفاع مقدس در جشنواره تئاتر فجر امسال حاضر هستند و کارهای بسیار خوبی نیز به لحاظ اجرایی می‌باشد و می‌توانم بگویم در طول روز 2 تا 3 اجرا به تئاترهای حوزه دفاع مقدس مربوط است. 
چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا 11 بهمن در تهران در حال برگزاری است.