kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷
علی‌رغم حجم بالای ذخایر ارزی صورت می‌پذیرد

تقلای دلالان برای قیمت‌‌سازی ارز در فضای مجازی

به گفته مسئولان دولت، حجم زیادی از دارایی‌های ارزی خارج از کشور قابل دسترس شده است، با این حال گروهی با قیمت‌‌سازی در فضای مجازی قصد ایجاد هیجان در بازار را دارند.
 
 
 
 
 
روز گذشته محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصادی اظهار کرد: امروز دشمنان با تمام توان خود برای ضربه ‌زدن به اقتصاد کشور بسیج شده‌اند و در همین چند روز گذشته با وجود اینکه چند میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی مسدودشده کشور آزاد شده و در چرخه اقتصاد قرار گرفته و علی‌رغم آنکه کل نیازهای ارزی کشور از طریق سامانه نیما با قیمت 28 هزار و 500 تومان تأمین می‌شود، اما شاهد نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد هستیم که دلیل آن نه معاملات واقعی بلکه همین فضا‌سازی‌های رسانه‌ای و روانی دشمن است که موجب هراس‌افکنی در میان مردم و بخش خصوصی شده است.
به گزارش فارس، وی به یک کانال تلگرامی که نرخ فردایی برای دلار اعلام می‌کند اشاره کرد و گفت: آن کانال عددی می‌زند و همان عدد مبنا می‌شود، در حالی که بخش خصوصی باید در عمل به دولت اعتماد کند.
نرخ ارز واقعی
حدود ۳۰ هزار تومان
سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی هم در حاشیه این نشست، درباره نرخ ارز و تورم توضیح داد: چیزی که در واقعیت اقتصاد ایران پشتیبانی می‌شود نرخی است که در دو بازار نیما و متشکل حدود ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.
به گزارش شادا، وی افزود: در حال حاضر دو نرخ ارز در واقعیت اقتصاد ایران در جریان است، یکی نرخ ارز نیمایی و دیگری بازار متشکل ارزی که رسانه‌ها باید درخصوص کاهش بار روانی موجود در بازار ارز کشور به دولت کمک کنند و با اطلاع‌رسانی در این خصوص که کالا‌ها به چه قیمت و نرخ ارزی وارد می‌شود این بار را کاهش دهند.
وزیر اقتصاد اظهار کرد: اقتصاددانان واقعیتی که در اقتصاد ایران می‌گذرد و نرخی که شاید سهم آن بالای ۸۵ درصد باشد را می‌دانند و مطلعند که نرخی که در بازار القا می‌شود، نرخی که کالاهای قاچاق با آن وارد و خروج سرمایه از کشور با آن صورت می‌گیرد، چه نرخی است.
خاندوزی همچنین گفت: برخی از کالاها از جمله کالاهای قاچاق با همان نرخ ارز القایی و نادرست وارد و سرمایه‌ها نیز با همان نرخ از کشور خارج می‌شود و ما هم نمی‌گوییم که واقعیت ندارد، در این شرایط باید رسانه‌ها و آگاهان این مسئله را تبیین کرده و نرخ درست را اعلام کنند تا این بار روانی کاهش یابد.
منابع ارزی ایران قابل دسترس شده است
گفتنی است یکشنبه‌شب نیز رئیس‌ کل بانک مرکزی با حضور در تلویزیون و تأکید بر اینکه هیچ محدودیت ارزی برای تأمین نیازهای ارزی کشور نداریم، اعلام کرد: منابع ارزی قابل دسترسی شده است.
به گزارش تسنیم، محمدرضا فرزین با بیان اینکه عرضه ارز درهم هم در سامانه نیما افزایش یافته است، ادامه داد: از روز شنبه عرضه 200 میلیون دلار از ارز تی‌بی‌آی عراق که 10 میلیارد دلار است شروع شده و ادامه خواهد داشت. فروش مجدد ارزهای چین در نیما را شروع کرده‌ایم که تخصیص آن از 28 روز به 48 ساعت کاهش یافته 
است.
افزایش 20 میلیارد دلاری
ذخایر ارزی کشور
وی تأکید کرد:‌ ذخایر ارزی کشور بیش از 20 میلیارد دلار افزایش یافته و در خارج از کشور در دسترس ما قرار دارد، پس هیچ مشکلی در تأمین ارز نداریم. ضمن اینکه مقایسه تخصیص ارز در سامانه نیما با سال گذشته واقعیت‌ها را نشان می‌دهد.
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، مشکلی در اسکناس وجود ندارد و از ابتدای سال تاکنون دو میلیارد دلار با قیمت‌های حدود 39 هزار تومان در بازار متشکل ارزی عرضه شده است.
وی در ادامه گفت: برای استمرار برنامه‌ها اول باید از ذخایر ارزی اطمینان پیدا می‌کردیم که سفرهای من به کشورهای منطقه در همین زمینه بود. صادرات غیرنفتی امسال حدود 33 میلیارد دلار بود و الان بسیاری از منابع ارزی ما آزاد شده است و در عمل دیده خواهد شد.
قیمت‌‌سازی در فضای غیرواقعی
فرزین با اشاره به نرخ‌‌سازی در فضای مجازی گفت: در یک فضای محدود و مجازی عدد‌سازی می‌کنند که دور از واقعیت است.
رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار آزاد ارز هم این‌طور توضیح داد که در بازار آزاد هم ورود خواهیم کرد و نرخ‌‌سازی می‌کنیم. ثبات ارزی را حتماً گام به گام ایجاد خواهیم کرد.
وی همچنین خطاب به مردم گفت: اگرچه نگرانی‌های مردم را در مورد بازار ارز درک می‌کنیم اما نگران نباشند چرا که ما برای حفظ ثبات و آرامش در بازار از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و حواس‌مان به بازار هست.