kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۵۹۴
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰

تظاهرات و هرج و مرج بی‌سابقه در سرزمین‌های اشغالی وزیر جنگ سابق علیه نخست‌وزیر اعلان جنگ کرد!

نتانياهو هنوز يك ماه نيست كه كار خود را در تل‌آويو آغاز كرده اما در همين زمان محدود سه تظاهرات بزرگ عليه او در تل آويو و ديگر شهرهاي اشغالي برگزار شده است. توالي اين اعتراضات در كمتر از يك ماه نشان مي‌دهد كه وضعيت تل آويو از نظر سياسي و اجتماعی عادي نيست و كابينه به شدت تندرو نتانياهو روي لبه تيز سقوط حركت مي كند.

 

سرويس خارجي-

ده‌ها هزار ساكن مناطق اشغالي فلسطين شنبه شب در تل‌آویو با برگزاري تظاهراتي بي سابقه كابينه جدید «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر را ديكتاتور خواندند. واشنگتن پست تعداد معترضان را بيش از 100 هزار نفر اعلام كرده و گزارش داده است كه این اعتراض به دنبال تظاهرات دیگری در هفته گذشته بود که كابينه افراطی و راست‌گراترین كابينه حاكم در تاريخ كوتاه تل آويو را به چالش مي كشد. معترضان خیابان‌های مرکزی تل‌آويو را پر کردند و بنرهایی را برافراشتند که روی آن نوشته شده بود «فرزندان ما در دیکتاتوری زندگی نمی‌کنند» و «ما مشکل داریم.» تظاهرات همچنين در شهرهای
بيت‌المقدس، حیفا و بئرشبه هم برگزار شد. این تظاهرات بزرگ‌ترین نمایش اعتراض عمومی از زمان بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت در ماه گذشته در راس ائتلافی است که به تندروي شديد معروف است. كابينه جدید که حزب لیکود نتانیاهو را با دو گروه افراطی ارتدوکس و سه حزب راست افراطی ترکیب می‌کند، به‌دنبال بازنگری در سيستم قضايي است. استر هیوت، رئیس‌دادگاه عالی تل آويو، روز پنجشنبه گفت که این تغییرات استقلال قضایی را از بین می‌برد و به نمايندگان پارلمان یک «چک سفید» می‌دهد تا هر چه كه می‌خواهند، تصویب کنند. معترضان مي‌گويند كه كابينه نتانياهو با اين اصلاحات به‌دنبال آن است تا پرونده فساد و رشوه‌هاي سال گذشته او را مختومه كنند و از همين رو معترضان نتانياهو را يك چهره فاشيست مي دانند كه براي كسب قدرت دست به هر كاري مي زند، حتي اگر اين كار تغيير سيستم قضايي باشد. اوضاع در تل آويو چندان مساعد نيست و برخي پيش بيني سقوط كابينه نتانياهو را كرده‌اند. نتانياهو از يك سو با اعتراضات هفتگي رو‌به‌روست و از سوي ديگر در مقابل تندروها دست بسته است. در كابينه او حداقل سه وزيري وجود دارند كه همگي در دادگاه سابقه محكوميت دارند. عصر يكشنبه، نتانياهو پس از درخواست دادستان تل‌آويو مجبور شد تا آريه درعي كه را كه به عنوان وزير كشور منصوب كرده بود، از كار بركنار كند، اما او از سوي ديگر با خطر خروج اعضاي حزب درعي با نام حزب شاس رو‌به‌روست. هم حزبي‌هاي درعي از اقدام نتانياهو براي كنار گذاشتن درعي به شدت خشمگين هستند و اگر اعضاي حزب شاس از ائتلاف با نتانياهو كناره گيري كنند، سقوط و فروپاشي زودهنگام كابينه او حتمي است. اين در حالي است كه صهيونيست‌ها براي آشفتگي و اغتشاشات در برخي كشورهاي منطقه طي چند ماه گذشته بسيار تلاش كرده بودند، اما اكنون به نظر مي رسد كه آتش فتنه صهيونيست‌ها به خودشان بازگشته و تل آويو روي خط بحران داخلي قرار دارد.
اعلام جنگ عليه نتانياهو
مشكل نتانياهو فقط معترضان و يا كابينه تندرو او نيست، بلكه همكاران سابق او نيز اكنون مقابلش قرار گرفته‌اند. در همين ارتباط نيز وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونیستی با اعلام جنگ به «بنیامین نتانیاهو» گفت که جلوی او و دیکتاتوری اش خواهد ایستاد. روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» گزارش داده است كه موشه یعلون وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی که در تظاهرات اعتراضی عصر شنبه در تل‌آویو حاضر شده بود، کابینه بنیامین نتانیاهو را کابینه دیکتاتورهای جنایتکار خطاب کرد و با لفاظی علیه مصر و سوریه درباره جنگ شش روزه بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی گفت: «همان‌طور که جلوی مصر و سوریه ایستادیم جلوی نتانیاهو هم خواهیم ایستاد تا مانع ویرانی اسرائیل شویم.» این مقام اسبق رژیم صهیونیستی، درخواست ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی این رژیم از پلیس برای برخورد با تظاهرکنندگان و طرح کابینه برای افزایش کنترل روی دستگاه قضائی را مصداق دیکتاتوری کابینه نتانیاهو ارزیابی کرد. یعلون با یادآوری شماره استخدامی خود در نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «جنگیدن» با دیکتاتوری مهم‌تر از هر جنگ دیگری است.
وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی در اشاره به نگرانی سران این رژیم از آینده آن گفت: «همه ما برای این مبارزه داوطلب شده ایم چون آینده اسرائیل برای ما مهم است.»
ادامه تخت گاز تندروها
همزمان با اعتراضات در تل آويو، اما تندروهاي عضو كابينه نتانياهو به بحراني شدن اوضاع دامن مي زنند و روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم در شماره صبح يكشنبه خود نوشت که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی در نشست آتی کابینه تشدید اقدامات مربوط به کسر مبالغ اختصاصی تشکیلات خودگردان فلسطین را خواستار خواهد شد. این روزنامه عبری زبان نوشت، درخواست بن گویر در چارچوب تلاش‌های او برای إعمال فشار بر تشکیلات خودگردان فلسطین جهت متوقف کردن حمایت مالی از عاملان تیراندازی در کرانه باختری مطرح می‌شود. همچنین یسرائیل هیوم به نقل از خبرگزاری معا فلسطین نوشت که این اقدام مهم در پی تصمیم بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی برای کسر مبلغ ۱۳۸ میلیون شکِل از بودجه تشکیلات خودگردان و ممانعت از تحویل آن مبالغ به خانواده‌های شهدای فلسطینی انجام می‌شود. این روزنامه عبری نوشت، بن گویر خواستار افزایش مبلغی است که در حال حاضر کسر می‌شود و به اعتقاد بسیاری از چهره‌های راست‌گرای اسرائیل، اگر مبالغ بیشتری از بودجه تشکیلات خودگردان کسر شود، تشکیلات مجبور به کاهش مبالغی خواهد شد که به عاملان عملیات‌ها و خانواده‌های آنها پرداخت می‌کند. اين اقدامات تندروهاي كابينه نتانياهو در حالي است كه همزمان جنبش مقاومت حماس نسبت به اقدامات آنها هشدار داده و گفته است كه آماده مقابله تمام عيار با رژيم صهيونيستي است. از سوي ديگر، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که وزیران تندرو این رژیم قصد دارند در اعتراض به تخلیه منطقه «أور حاییم» در شمال کرانه باختری جلسه يكشنبه کابینه را تحریم کنند. بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم در واکنش به تخلیه این کانون جواب تماس تلفنی نتانیاهو را نداده است. این اقدام در پی بروز اختلاف در کابینه رژیم صهیونیستی به دنبال تخلیه یک کانون شهرک‌سازی جدید در نزدیکی نابلس صورت می‌گیرد. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستور تخلیه این کانون را داد؛ اما اسموتریچ به عنوان وزیر دوم در این وزارتخانه گفت: تا زمانی که بررسی انجام نشده این کانون تخلیه نشود، در نهایت عملیات تخلیه به حمایت نتانیاهو انجام شد و همین امر اسموتریچ و حزبش را عصبانی کرد.ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم گفت، در جلسه امروز دولت خواستار تخلیه فوری خان الاحمر خواهد شد.
وضعيت همچنان غيرعادي
در مناطق اشغالي فلسطين شرايط همچنان با وقوع حوادث عجيب، غيرعادي به نظر مي رسد. روز يكشنبه نيز منابع رسانه‌ای صهیونیستی از سقوط یک پهپاد رژیم اشغالگر در یک پایگاه نظامی خبر دادند. سایت صهیونیستی واللا در این باره اعلام کرد که یک پهپاد از نوع شووال در پایگاه نظامی هوایی پالماخیم در نزدیکی شهر ریش‌ اون لزیون در شمال غرب سرزمین‌های اشغالی سقوط کرد. برپایه این گزارش، این پهپاد دچار خسارت شده و ارتش رژیم صهیونیستی تحقیقات درباره دلیل این اتفاق را آغاز کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین پرواز پهپادهای شووال را تا زمان مشخص شدن نتایج تحقیقات درباره دلیل سقوط این پهپاد متوقف کرده است.